سرمایه‌گذاری

چگونه پول خود را مدیریت کنیم؟ مراحل و نکات مهم در خصوص مدیریت پول

برای بسیاری از افراد، دانستن نحوه مدیریت پول یکی از کلیدهای دستیابی به اهداف مالی است. نداشتن یک مدیریت کارآمد در نحوه دخل و خرج افراد، نه تنها بر امور مالی فعلی بلکه بر امور مالی آینده آن‌ها اثر می‌گذارد. بنابراین مدیریت موثر پول، پایه و اساس موفقیت مالی است. در این مقاله نکات کلیدی و راه های مدیریت پول تشریح شده است.

مدیریت پول چیست؟

مدیریت پول به فرآیند متعادل کردن سرمایه و درآمد فردی با نیازها، خواسته‌ها و اهداف مالی اشاره دارد. اگرچه برخی از افراد ممکن است بدون استراتژی‌های پیچیده در قانون مدیریت پول زندگی کنند، اما هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند به طور کامل از فشارهای مالی فرار کنند. اکثر افراد در پربارترین سال‌های بزرگسالی زندگی‌ شغل دارند و اگر بخواهند نیازهای اساسی خود را برآورده کنند و زندگی کاملی داشته باشند، باید درآمدی که به دست می‌آوردند را به طور موثر مدیریت کنند. تصمیماتی که آن‌ها در مورد امور مالی شخصی خود می‌گیرند، می‌تواند پیچیده باشد و با عبور از مراحل مختلف زندگی تغییر کند.

نحوه برنامه‌ریزی برای مدیریت پول

داشتن یک برنامه برای مدیریت پول یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی مالی افراد است. دانستن نحوه بودجه‌بندی برای مخارج، هزینه‌ها و پس‌انداز می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به اهداف مالی خود برسند، از بدهی خارج شوند و پس‌انداز خود را تامین کنند. در ادامه در مورد اینکه چگونه باید پول خود را مدیریت کرد، 5 مرحله آورده شده است:

1. ارزیابی وضعیت مالی فعلی

اگر افراد بخواهند به امور مالی خود سروسامان دهند، در ابتدا باید بدانند که در حال حاضر از جهت وضعیت اقتصادی کجا ایستاده‌اند؟ برای این‌کار در ابتدا باید به وضعیت مالی فعلی خوب و دقیق نگاه کرد. اینکه افراد چقدر پول و درآمد دارند و میزان بدهی‌شان چقدر است؟ این ارزیابی کمک می‌کند تا نقطه شروع برای مدیریت پول تعیین شود. سپس وقت آن است که فهرستی از تمام منابع درآمدی تهیه شود. مواردی همچون موعد چک‌ها، دستمزد و هر پول نقد دیگری که به جیب افراد سرازیر می‌شود. در مرحله بعد، تمام هزینه‌های افراد باید فهرست شوند. این موارد ممکن است شامل میزان اجاره‌بهای مسکن، قبض‌ها، هزینه ایاب و ذهاب، هزینه برای خوراک و پوشاک و… باشند. این تمرین روش مدیریت پول افراد را مشخص می‌کند.  

2. تعیین اهداف مالی

پس از آنکه افراد تصویر واضحی از وضعیت مالی خود تهیه کردند، زمان آن است که اهداف مالی مشخص شود. اینکه در کوتاه‌مدت برای چه چیزی تلاش می‌شود؟ و این موضوع در بلند مدت چطور است؟ آیا رویای خرید خانه دارند یا سفر به دور دنیا برایشان در اولویت قرار دارد؟ اهداف هر چه هستند، باید یادداشت شوند. پس از آنکه فهرستی از اهداف مالی تهیه شد، وقت آن است که اولویت‌بندی شود. این موضوع به روشنی مشخص است که افراد نمی‌توانند یکباره به همه اهداف خود برسند. اولویت‌بندی به آن‌ها کمک می‌کند تا متوجه شوند که کدام اهداف مهم‌تر هستند و در ابتدا باید به آن توجه شود. نزدیک شدن به اهداف به افراد ثابت می‌کند که در مدیریت پول خود موفق هستند. همچنین دانستن اینکه بر پول خود تسلط دارند، کمک می‌کند عملکرد بهتری رقم بخورد.

در این خصوص گاهی افراد نمی‌توانند به سرعت به اهداف خود برسند. بنابراین ممکن است لازم باشد راهی برای افزایش درآمد ماهانه یا کاهش هزینه‌ها جست‌وجو شود. دانستن این نکته ضروری است که اگر هدفی واقعا برای شخصی مهم باشد، در نهایت راهی برای رسیدن به آن پیدا خواهد کرد.

3. بودجه‌بندی

بودجه‌بندی کلید مدیریت موثر پول افراد است. این کار به آن‌ها کمک می‌کند مخارج خود را کنترل و برای اهداف خود پس‌انداز کنند. از طرفی به کمک آن بار پشیمانی جمله «چرا این را خریدم؟» را هرگز به دوش نخواهند کشید. ایجاد یک بودجه کارآمد، با شناسایی درآمد و هزینه‌ها آغاز می‌شود. سپس پول به اهداف و نیازهای افراد بر اساس اولویت تخصیص می‌یابد. برای اطمینان از واقع‌بینانه بودن بودجه، افراد باید هزینه‌ها و منابع مالی خود را برای یک ماه در یک دفتر ثبت کنند تا بتوانند تصویر دقیقی از عادات خرج‌کردهای خود داشته باشند. وقتی مشخص شد پول از کجا به دست آمده و صرف چه کارهایی شده است، بهتر می‌توان هزینه‌های روزانه را تنظیم کرد.

4. پیگیری و ارزیابی هزینه‌ها و درآمدها

مدیریت پول زمانی موثر است که افراد مراقب مخارج خود باشند. در این خصوص باید هزینه‌های خود را مستند و دسته‌بندی کنند تا دقیقا بدانند پولشان به کجا می‌رود. نظارت و ثبت درآمد درست مانند هزینه‌ها، ضروری است. در این خصوص باید درآمدها یادداشت و بررسی شود که با انتظارات افراد مطابقت دارند یا خیر. بسیار حائز اهمیت است که افراد بدانند، پولی که دارند و به قطعیت آن مطمئن هستند باید خرج شود و نه پولی که انتظار اخذ آن وجود دارد. پیگیری و ارزیابی هزینه‌ها و درآمدها در راستای بودجه‌بندی انجام می‌شود.

5. تعریف استراتژی

در این مرحله از مدیریت پول افراد باید برای پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری‌های خود استراتژی تعریف کنند. پس‌انداز پول به رغم دشواری‌ها، برای آینده مالی سالم ضروری است. تنظیم یک برنامه برای پس‌انداز اولین قدم برای دستیابی به اهداف مالی افراد است. برای شروع پس از شناسایی درآمدها و هزینه‌ها، باید مشخص شود که هر ماه چقدر می‌توان پس‌انداز کرد.

هنگامی که یک عادت پس‌انداز سالم ایجاد شود، وقت آن است که گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری بررسی شود. برای این‌کار با آموزش اصول اولیه سرمایه‌گذاری، مانند سرمایه‌ گذاری در بورس و… می‌توان آغاز کرد. با در نظرگرفتن میزان تحمل اهداف و مدیریت ریسک، سرمایه‌گذاری‌هایی باید انتخاب شوند که با برنامه مالی افراد همسو باشند. توجه به اینکه سرمایه‌گذاری یک بازی بلندمدت است و نباید گرفتار نوسانات کوتاه مدت شد، بسیار حائز اهمیت است. متنوع کردن پرتفوی سرمایه‌گذاری نکته دیگری است که باید بدان توجه کرد.

نکات مهم در مدیریت پول

برای مدیریت پول نکاتی وجود دارد که در ادامه آورده شده است:

مدیریت بدهی‌ها: یکی از نکاتی که در روش مدیریت پول بسیار مهم است، پرهیز از بدهی نابه‌جا است اما گاهی اوقات بدهی در زندگی افراد امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. بنابراین در ابتدا باید با سازماندهی تمام بدهی‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها بر اساس نرخ بهره و مبالغ پرداخت آغاز کرد. برای پرداخت سیستماتیک بدهی ابتدا باید کوچکترین بدهی‌ها پرداخت شود، سپس به سمت پرداخت بدهی با مبالغ بالاتر رفت. پس از آن در صورت امکان پرداخت‌های اضافی انجام و از گرفتن بدهی جدید خودداری شود. البته بدهی در مواردی می‌تواند افراد را منظم‌تر کند، علت هم این است که بدهی باعث می‌شود که مدیریت دخل و خرج با دقت بیشتری انجام شود و افراد بتوانند برخی نیازها را سریع‌تر برآورده کنند.

ایجاد حساب اضطراری: در زندگی گاهی اتفاقات غیرمنتظره رخ می‌دهد، خرابی اتومبیل یا از دست دادن ناگهانی شغل می‌تواند همان اتفاق غیرمنتظره باشد. به همین دلیل است که داشتن یک صندوق اضطراری بسیار مهم است. صندوق اضطراری مانند یک شبکه ایمنی مالی است که به افراد کمک می‌کند تا بدون متوسل شدن به قرض و وام از این شرایط عبور کنند. آرامش خاطر را فراهم می‌کند و افراد را از سقوط در یک بحران مالی محافظت می‌کند.

ساخت صندوق اضطراری به عنوان یکی از راه‌های مدیریت پول زمان، نظم و انضباط می‌خواهد، اما کاملا شدنی است. با تعیین یک هدف واقعی پس‌انداز، مانند هزینه‌های زندگی سه تا شش ماهه، باید شروع و به تدریج برای رسیدن به آن تلاش شود. برای این‌کار باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های غیرضروری و هدایت آن پول به سمت صندوق اضطراری بود. نکته مهم آن است که افراد اطمینان حاصل کنند که هر زمان که از صندوق اضطراری خود استفاده کردند، آن را دوباره پر کنند.

استفاده از مشاوره افراد باتجربه و حرفه‌ای: در پاسخ به اینکه چه زمانی باید به دنبال کمک حرفه‌ای‌ها بود باید گفت که گاهی اوقات، مدیریت پول افراد شبیه مکعب روبیک می‌شود، مهم نیست آن‌ها چقدر تلاش می‌کنند، به نظر نمی‌رسد که آن را حل کنند. درست در همان موقع است که افراد باید به دنبال مشاوره مالی حرفه‌ای‌ها باشند. اگر اشخاص با مسائل مالی پیچیده همچون تصمیمات سرمایه‌گذاری یا بدهی‌های سنگین مواجه شوند، یک مشاور مالی می‌تواند راهنمایی‌های ارزشمندی ارائه دهد.

نتیجه‌گیری

مدیریت پول یک فرآیند مستمر است که مستلزم نظم، انضباط و تعهد است. با عزم راسخ و ابزارهای مناسب، افراد می‌توانند کنترل امور مالی و مدیریت سرمایه خود را به دست بگیرند و راه را به سوی آینده‌ای امن‌تر و موفق‌تر هموار کنند.

امتیاز خود را ثبت کنید
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا