سود سهام

وام سهام عدالت چیست؟ نحوه دریافت آن

با اعلام آزادسازی سهام عدالت از ابتدای سال 1399، امکان خرید و فروش این سهام برای سهامداران فراهم شد و آن‌ها می‌توانستند نسبت به مدیریت پرتفوی سهام عدالت خود تصمیم‌گیری کنند. همچنین در این میان برای کسانی که تاکنون سهام عدالت خود را به فروش نرسانده بودند، شرایطی فراهم شد تا با توثیق سهام عدالت خود در بانک‌ها بتوانند کارت اعتباری و در نهایت تسهیلات سهام عدالت دریافت کنند. در ادامه به نحوه دریافت وام سهام عدالت، شرایط دریافت این تسهیلات و میزان بازپرداخت آن پرداخته شده است.

  • متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید سهام عدالت داشته باشند، بنابراین در مقاله ثبت نام سهام عدالت مراحل دریافت سهام عدالت توضیح داده شده است.

وام سهام عدالت چیست؟

این وام نوعی تسهیلات محسوب می‌شود که افراد مشمول سهام عدالت می‌توانند به‌عنوان کمک هزینه خرید کالاهای مختلف از آن بهره‌مند شوند. افرادی که این تسهیلات را دریافت می‌کنند، کارت اعتباری به آن‌ها تعلق می‌گیرد که با شارژ آن می‌توانند از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک‌های عامل، لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنند. این وام به کسانی که دارای سبد سهام 500 هزار تومان و یک میلیون تومان هستند، تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است هر یک از دارندگان این سهام می‌توانند تا 50 درصد از ارزش سهام خود را به صورت تسهیلات دریافت کنند.

شرایط لازم برای دریافت تسهیلات سهام عدالت

برای دریافت وام سهام عدالت از سوی دولت، شرایطی برای وام‌گیرنده نیاز است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • این وام به کسانی که در سامانه سهام عدالت (https://pl.sahamedalat.ir) ثبت نام کرده باشند، تعلق می‌گیرد.
  • فرد دارای سهام عدالت باید در روش مستقیم یا غیرمستقیم حتی یک سهم از سبد سهام عدالت خود را نفروخته باشد.
  • متقاضی دارای کارت ملی هوشمند باشد.
  • وام‌گیرنده حتما در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.
  • مراجع قضایی دستوری به منظور توقف حکم سهام عدالت فرد صادر نکرده باشند. دریافت هرگونه حکم توقف، امتیاز دریافت تسهیلات را از بین می‌برد.
  • فرد در بانک‌های عامل حساب داشته باشد.

وام سهام عدالت چقدر است؟

بانک‌های عامل باتوجه به سطح پوشش ریسک خود درصد اعتبار کارت‌های سهام عدالت را مشخص می‌کنند. این درصد از 50 درصد ارزش روز دارایی سهم فرد تا 100 درصد متغیر است. اما با توجه به سخنان رییس جمهور سقف 60 درصد ارزش سهام عدالت، اعتبار این کارت در نظر گرفته خواهد شد.

مشتریانی که کارگزار سهام عدالت خود را بانک ملی ایران انتخاب کرده باشند، می‌توانند تا 50 درصد ارزش روز سهام عدالت خود تسهیلات سهام عدالت دریافت کنند.

به افرادی که دارای سهام یک میلیون تومانی هستند، وام 14 میلیون تومانی و افرادی که سهام 500 هزار تومانی دارند وام 7 میلیون تومانی تعلق می‌گیرد. این وام با نرخ 18 درصد و با اقساط 36 ماهه بازپرداخت می‌شود. در صورتی که سهامداران به تعهدات خود در بازپرداخت وام عمل نکنند، بانک درخواست فروش سهام را به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌کند.

نحوه دریافت تسهیلات سهام عدالت از بانک‌های عامل

در ابتدا تنها بانک‌های ملی و تجارت پرداخت‌کننده این وام بودند، اما در حال حاضر بانک‌های عامل مانند بانک رفاه، ملت و صادرات به لیست بانک‌های پرداخت‌کننده اضافه شده‌اند.

سهامداران برای دریافت کارت اعتباری باید به یکی از شعب بانک عامل مراجعه کنند و با عبور از مراحل لازم، کارت خود را اخذ کنند. برای دریافت این تسهیلات نیاز به مدرک خاصی نیست، زیرا با ثبت نام سجام، اطلاعات فردی، مالی و… سهامداران به بانک عامل ارسال می‌شود. متقاضیان با دریافت کارت اعتباری می‌توانند به دو صورت حضوری و غیرحضوری نسبت به دریافت تسهیلات سهام عدالت اقدام کنند.

دریافت وام به صورت حضوری و غیرحضوری

متقاضیان در روش حضوری باید نزد یکی از شعبات بانک‌های عامل رفته و به صورت حضوری مراحل درخواست دریافت کارت را انجام دهند. اما در روش غیرحضوری می‌توان با استفاده از اپلیکشن‌های موجود نسبت به دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت از یکی از بانک‌های عامل اقدام کرد.

بانک ملی:

در ادامه نحوه دریافت کارت اعتباری تسهیلات سهام عدالت از بانک ملی به طور مرحله‌ای توضیح داده شده است.

  1. نصب یکی از اپلیکیشن‌های بانک ملی مانند برنامه بله، ایوا یا شصت بر روی تلفن همراه
  2. ورود به نشان بانک و انتخاب گزینه گواهی امضا
  3. انتخاب گزینه ثبت امضا
  4. ارسال کد مخصوص و واردکردن آن در اپلیکیشن
  5. ورود مجدد به برنامه و انتخاب دکمه نشان اعتباری
  6. ورود به نشان اعتباری و انتخاب ثبت‌نام برای دریافت وام سهام عدالت
  7. انتخاب سهام عدالت
  8. ورود مجدد به نشان بانک و انتخاب گزینه ثبت

با انجام مراحل فوق ثبت‌نام دریافت کارت سهام عدالت انجام شده و هزینه تسهیلات ظرف مهلت گفته‌شده به کارت اعتباری سهامدار واریز می‌شود.

بانک تجارت:

سهامداران سهام عدالت می‌توانند به دو روش از بانک تجارت تسهیلات سهام عدالت خود را دریافت کنند.

سهامدارانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده باشند، ولی هیچ‌کدام از آن‌‎ها را به فروش نرسانده باشند، می‌توانند با تغییر کارگزاری ناظر در پرتفوی بورسی نسبت به دریافت کارت اعتباری تسهیلات سهام عدالت اقدام کنند. اما اگر روش مدیریت سهام، روش غیرمستقیم باشد، بدون نیاز به هیچ‌کاری مشمول دریافت تسهیلات در طرح زمرد بانک تجارت هستند. بنابراین با درخواست وام، سهام عدالت متقاضی ضامن او می‌شود و به حساب بانک تجارت تخصص داده می‌شود.

اما در صورت نداشتن حساب در بانک تجارت، اولین اقدام بازکردن حساب در این بانک است. پس از افتتاح حساب، ارائه تمامی مدارک و احراز هویت در سامانه سجام، به درگاه اینترنتی یا همراه بانک تجارت مراجعه کرده و می‌توانند نسبت به ثبت نام خود در طرح زمرد یانک تجارت اقدام کنند.

نحوه بازپرداخت وام سهام عدالت

اگر سهامدارانی که تسهیلات سهام عدالت دریافت کرده‌اند، تا 29 روز (برخی بانک‌ها 26 روز) پس از استفاده، مبلغی از کارت را که خرج کرده‌اند تسویه کنند، هیچ سودی به مبلغ بازپرداخت آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و وام قرض‌الحسنه برای آن‌ها حساب می‌شود. اما در غیر این صورت همان‌طور که گفته شد نرخ سود این تسهیلات 18 درصد خواهد بود.

سهامدارانی که سهام عدالت آن‌ها یک میلیون است و قادر به دریافت وام 14 میلیونی هستند، می‌بایست به صورت ماهانه 460 هزار تومان قسط پرداخت کنند. افرادی که سهام عدالت آن‌ها 500 هزار تومان است، برای بازپرداخت وام 7 میلیونی خود به صورت ماهانه 230 هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند.

لازم به ذکر است در صورتی که سهامداران بازپرداخت خود را به صورت منظم انجام ندهند یا به عبارتی از پس‌دادن اعتبار امتناع کنند، امکان فروش سهام عدالت از طریق بانک عامل وجود خواهد داشت. زیرا تمایم وثیقه‌ها در صورت عدم پرداخت قسط توسط بانک مصادره خواهند شد.

با کارت اعتباری سهام عدالت از چه فروشگاهی امکان خرید وجود دارد؟

باتوجه به اینکه وام سهام عدالت به صورت نقدی نیست و در کارت اعتباری سهام عدالت واریز می‌شود. سهامداران با دریافت این کارت و تسهیلات موجود در آن می‌توانند در فروشگاه‌های طرف قرارداد خرید خود را انجام دهند. در حال حاضر در سه فروشگاه افق کوروش، وین کارت امکان خرید با کارت اعتباری وجود دارد. افراد برای خرید لوازم خانگی یا سایر کالاهای مورد نیاز خود نیز باید به یکی از این سه فروشگاه مراجعه کنند.

سخن آخر

سهام عدالت یارانه‌ای است که از سوی دولت به افراد جامعه تعلق گرفته است. مطابق آنچه در این مقاله گفته شده است، افرادی که دارای سهام عدالت 500 هزار تومانی و یک میلیون تومانی هستند می‌توانند از وام سهام عدالت استفاده کنند. از بانک‌های ارائه‌دهنده این تسهیلات می‌توان به بانک‌های ملی و تجارت اشاره کرد. با مطالعه به مقاله فوق می‌توانید از شرایط دریافت و نحوه بازپرداخت تسهیلات سهام عدالت آگاه شوید.

5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا