اخبار بورس

معاملات بورس سه‌شنبه 29 خرداد 1403

در جریان دادوستدهای امروز بازار سهام شاهد افت نماگرهای بورسی و فرابورسی بودیم. براین اساس شاخص کل بورس با افت 0.44 درصدی به عقب بازگشت. شاخص کل هم‌وزن نیز 0.15 درصد تنزل یافت. در فرابورس اوضاع بهتر از بورس نبود و نماگر اصلی این بازار 0.3 درصد کاهش یافت.

به طور کلی در سهامی که گزارش‌های عملکردی نامطلوبی را روانه کدال می‌کنند، صف فروش‌های سنگینی تشکیل می‌شود و معمولا کسی این صف فروش را جمع نمی‌کند. شغدیر و خاور نمونه‌های جدی این اتفاق هستند.

امروز هم بازار سهام با دامنه نوسان ۲ درصد پیگیری شد، این در حالی است که سازمان بورس اعلام کرد که دامنه نوسان پس از انتخابات به حالت عادی بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد حذف این محدودیت از دامنه نوسان وضعیت بهتری برای بورس به ارمغان بیاورد.
ارزش معاملات خرد به 1,517 میلیارد تومان رسید که از این عدد 307 میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات خارج شد. از کل نمادهای حاضر 211 نماد مثبت و 418 نماد در محدوده‌های منفی معامله شدند.

دو پارمتر مهم در بهبود وضعیت بازار سهام

امروز نرخ (YTM) اخزاها به 31 درصد رسید که از روز گذشته هم کمتر بود. بنابراین رشد نرخ اخزاها به عنوان یک ریسک مهم از سر بازار برداشته شد. از طرفی نرخ دلار نیما به 42,809 تومان افزایش یافت. عملا کاهش نرخ اخزاها و افزایش نرخ دلار نیما در راستای بهبود بازار عمل کردند.

دلار بازار آزاد نیز امروز 450 تومان افزایش یافت و به 59,350 تومان رسید. نکته جالب اینجاست که بازار هرات فعلا تعطیل است و با بازگشایی بازار هرات می‌توان اظهارنظر بهتری داشت.

نرخ دلار نیما در 29 خرداد 1403

انتقال دو خودروساز بزرگ به بازار پایه منتفی شد؟

ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت‌های ایران خودرو و سایپا تا تیرماه سال ۱۴۰۴ فرصت دارند تا از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت خارج شوند تا دیگر مشمول لغو پذیرش نشوند. بنابراین احتمالا در شرایط کنونی بحث انتقال سهام این دو خودروساز به بازار پایه ملغی شده است.

مشکلات ارز ترجیحی از زبان وزیر بهداشت

عین الهی، وزیر بهداشت گفت: به‌دلیل وجود ارز ترجیحی داروهای ما کارتن کارتن به افغانستان قاچاق می‌شد. او در ادامه گفت: خودم در داروخانه‌های تاجیکستان دیدم که داروی ما را به ۲۰ برابر قیمت می‌فروشند.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا