اخبار بورس

معاملات بورس دو‌‌شنبه 21 خرداد ۱۴۰۳

بازار سهام در سومین روز معاملاتی هفته در بازه مثبت معامله شد. در این روز معاملاتی، شاخص کل بورس تهران با رشد  16 هزار و 194 واحدی در سطح دو میلیون و  78 هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم‌وزن نیز با افزایش دو هزار و 584 واحدی تا محدوده  675 هزار و 15 واحد رشد داشت.

ارزش معاملات خرد امروز دو هزار و 42 میلیارد تومان بود. طی معاملات بورس امروز خالص فروش 80 میلیارد تومانی رقم زدند. بر این اساس، طی معاملات روز جاری حدود 35 درصد نمادهای معاملاتی در بازه منفی معامله شدند و 65 درصد از بازار با رشد همراه شدند.

معاملات بورس دو‌‌شنبه 21 خرداد ۱۴۰۳

نگاهی به تحولات بورس و اقتصاد

معاملات امروز بازار سهام با مثبت شدن معاملات همراه بود. بورس نهایتا پس از افت‌های ادامه‌دار روزهای اخیر شاهد این موضوع بود که تعداد نمادهای مثبت بیش از تعداد نمادهای منفی بوده است. ارزش معاملات خرد بازار با وجود دامنه نوسان 2 درصد در محدوده دو هزار میلیارد تومان قرار گرفت که می‌توان در سطح متعادلی قرار دارد.

طی معاملات روز جاری، بانکی‌ها با لیدری «وتجارت» در مقایسه با سایر نمادهای معاملاتی بازار عملکرد بهتری داشتند. بانک تجارت که بر اثر تسویه مطالبات ارزی خود 19 هزار میلیارد تومان  شناسایی و سود قبل مالیات این شرکت به 38 هزار میلیارد تومان رسیده بود, امروز +15% باز شد و 159میلیارد تومان معامله شد.

علاوه بر این، امروز هم روند ابطال اخزا ها ادامه داشت, به نظر میرسد با ابطال اخزاهایی که نرخ بازدهی بالا 35% داشتند بازارساز قصد مدیریت نرخ بهره را دارد.

از امروز ساعت معاملات صندوق های سهامی و اهرمی مشابه سهام تا ساعت 12:30 شد.

معاون وزیر صمت مطرح کرد که هفته‌ای یک روز برق واحد‌های صنعتی قطع می‌شود.

امروز بازارهای ارزی اما با افت قیمت مواجه شدند. به طوری که درهم به محدوده 16 هزار تومان بازگشت و دلار تهران هم در سطحی پایین‌تر از 59 هزار تومان معامله شد. در مجموع به نظر میرسد افت قیمت در بازار دلار و رشد بورس, واکنش بازارها به تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری کشور باشد.

پیگیری‌های سازمان بورس برای حمایت از حقوق سهامداران

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از پیگیری‌های متعدد سازمان بورس برای حمایت از حقوق سهامداران خبر داد و اظهار داشت: در حاشیه جلسه امروز ستاد اقتصادی دولت، دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اصلاح شد.

اصلاح دستورالعمل جدید قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی

موارد تاکید شده در خصوص نرخ خوراک خوراک و فرآورده‌های پالایشی به شرح زیر است:

  1. زمان اجرای دستورالعمل جدید که قبلا تاریخ اجرای ان از ابتدای سال در نظر گرفته شده بود به همان تاریخ ابلاغ تغییر یافت و بنابراین مقرر گردید تا محاسبات مدنظر از ابتدای سال تا ۲۳ بهمن ماه سال گذشته طبق دستورالعمل ۱۴۰۱ انجام شود. (به گفته عشقی، طبق برآوردهای انجام شده این اصلاحیه با تاثیر مثبت ۵۰ همتی  در سود پالایشگاه همراه خواهد شد).
  2. میزان عدم النفع شرکت های پالایشی ناشی از برنامه تولید ابلاغی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که با توجه به شرایط ویژه کشور و کاهش ناترازی بنزین تدوین شده است و به همین دلیل امکان بکارگیری حداکثر ظرفیت تولید محصولات با کیفیت بالاتر را از پالایشگاه ها سلب می نماید، محاسبه و در حساب شرکت های پالایشی منظور گردد.
  3. همچنین مقرر شد تا تسویه بدهی های دولت به پالایشگاه ها از محل تخصیص خوراک آنها انجام شود.

جزئیات چهار مصوبه مهم دولت برای حمایت از بورس

سخنگوی اقتصادی دولت گفت : ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح امروز برای کمک به سودآوری صنایع بورسی، چهار مصوبه مهم داشت.

سید احسان خاندوزی با اشاره به برگزاری جلسه امروز صبح ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: در این جلسه گزارش رشد ۴.۷ درصدی تولیدکارگاه‌های بزرگ صنعتی در زمستان ۱۴۰۲، ارائه شد.

وی افزود: در موضوع کمک به سودآوری صنایع بورسی با تایید سرپرست محترم ریاست جمهوری مقرر شد:

  1. درباره دستورالعمل قیمت محصولات پالایشی وزارت نفت به سرعت اصلاح دستورالعمل را ابلاغ کند.
  2. درباره عدم خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس، مصوبه لازم به تاييد شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران برسد.
  3. درباره کاهش نرخ سود بانکی، بانک مرکزی به اقدامات نظارتی ادامه دهد.
  4. درباره معافیت های مالیاتی صنایع بورسی، مصوبه دولت برای پذیرش بار بودجه ای طرح مجلس شورای اسلامی به سرعت اخذ شود.

خاندوزی همچنین گفت: در این جلسه بانک مرکزی گزارشی از قبول تسویه ۲.۸ میلیارد دلار مطالبات ارزی بانکها ارائه داد.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

هانا پاکمند

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تحلیل مالی و اقتصادی بازارها سوق داد. در این بین با کسب مهارت‌های مرتبط با تحلیل شرکت‌ها و به طور کلی بازارهای مالی سعی بر ایجاد محتوای تحلیلی با کیفیت دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا