اخبار بورس

معاملات بورس شنبه 19 خرداد 1403

بازار سهام معاملات امروز را با افت 0.85 درصدی شاخص کل پایان داد. به رغم آنکه شاخص کل هم‌وزن بورس نیز پایان سرخی داشت، اما افت کمتری را نسبت به شاخص کل تجربه کرد و 0.52 درصد تنزل یافت. فرابورسی‌ها اما وضعیت بدتری نسبت به نماگرهای بورسی داشتند. شاخص اصلی این بازار حدود یک درصد و شاخص هم‌وزن آن 1.3 درصد عقب‌نشینی داشتند.  

امروز یکی از رکودی‌ترین روزهای معاملاتی بورس بود. در این روز ارزش معاملات خرد حدود 1350 میلیارد تومان ثبت شد. در شرایط کنونی، نقدشوندگی به عنوان یکی از مزایای مهم این بازار به چالش کشیده شده است. محدودیت ایجاد شده در دامنه نوسان نیز مزید بر علت شده است. در جریان دادوستدهای بورس امروز 511 میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها از گردونه معاملات خارج شد.

راز جذابیت «پکرمان» و «وتجارت» در چه بود؟

با توجه به وضعیت نامساعد بورس و گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها، جذابیت و عملکرد مناسب در گزارش «پکرمان» منجر به تشکیل صف خرید سنگین 33.4 میلیارد تومانی برای این نماد شد. این امر نشان می‌دهد که بازار به گزارش بسیار خوب این نماد بی‌اهمیت نبوده است.

از طرفی اطلاعیه کدال نماد «وتجارت» مبنی بر افزایش سرمایه و امکان رقیق‌تر شدن قیمت سهمش باعث شده که در چند وقت اخیر این نماد هم خلاف جهت بازار روند رو به رشدی داشته باشد.

چشم بازارها به انتخابات ریاست جمهوری است

 با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری تحلیل و شنیده‌ها راجع به تایید صلاحیت نامزدهای مختلف به گوش می‌رسد. این صحبت‌ها تقریبا تمام بازارها را به کما برده‌ است، چرا که با توجه به رییس جمهور بعدی اتفاق‌های متفاوتی می‌تواند برای بازارها رقم بخورد.

علت افت بازارهای جهانی

در شب گذشته عمده بازارهای جهانی با افت قابل توجهی همراه شدند. رشد آمار بیکاری آمریکا را می‌توان اصلی‌ترین دلیل ریزش در این بازارها دانست. در بازار طلا نیز عدم خرید طلا توسط دولت چین در ماه مه عامل بعدی در افت قیمت این فلز بوده است.

در بازارهای ارزی چه گذشت؟

در بازار ارز شاهد رشد قیمت‌ها بودیم، به نحوی که قیمت دلار به بالای 59 هزار تومان رسید. درهم نیز به محدود 16250 تومان رسید. این رشد در کنار ریزش قیمت طلای جهانی باعث شد که صندوق‌های طلا افت قیمتی تجربه کنند.

محکومیت ایران در قطعنامه شورای حکام

شورای حکام طی قطعنامه‌ای که پیشنهاد 3 کشور اروپایی بود، ایران را محکوم کرد. در پی این قطعنامه رشد قیمت‌ها در بازارهای ارزی اتفاق افتاد. از طرفی نکته مهم در مورد این خبر واکنش ایران است، چرا که طبق گفته یکی از دیپلمات‌هایی که متن قطعنامه را دیده است، واکنش ایران احتمالا ملایم و به دور از تنش خواهد بود.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا