اخبار بورس

معاملات بورس شنبه 12 خرداد 1403

بازار سهام امروز به واسطه اخبار مساعد مبنی بر اقدامات حمایتی دست از فروش برداشته و رفته رفته اندکی متعادل شد. در معاملات اولین روز هفته دماسنج اصلی بورس به لطف سهام بزرگ و تاثیرگذاری همچون فملی، فولاد و فارس با رشد 0.39 درصدی همراه شد. دو نماد فولاد و فملی در دو ماه اخیر با بهبود فروش همراه شدند و برای محصول آنها رقابت‌ها بسیار بود.

 در مقابل شاخص کل‌هم‌وزن کمتر از 0.1 درصد تنزل یافت. این تقابل در نمادهای فرابورسی نیز کاملا مشهود بود. بنابراین نماگر اصلی فرابورس امروز هرچند محدود اما 0.03 درصد مثبت ماند. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن فرابورس نیز به مثابه نماگر هم‌وزن بورسی سرخ‌پوش ماند و افت 0.18 درصد را در کارنامه معاملات روزانه خود ثبت کرد.

ارزش معاملات خرد در روز نیمه تعطیل بورسی، نسبتا رقمی معقول و مناسب بود. در جریان دادوستدهای خرد امروز سهامی به ارزش 2.3 هزار میلیارد تومان میان بازیگران بازار سهام جابه‌جا شد. امروز سهامداران خرد کمتر از 200 میلیارد تومان از گردونه معاملات خارج کردند و حقوقی‌ها در نقش خریدار ظاهر شدند.

در جریان معاملات روز شنبه (امروز) 424 نماد سرخ‌پوش ماندند. این در حالی بود که 242 نماد در محدوده‌های مثبت معامله شدند.

خلاصه وقایع بازار سرمایه در روز شنبه 12 خرداد 1403

صندوق‌های اهرمی امروز هم لیدر بازار بودند. این صندوق‌ها که مطابق با انتظارات کوتاه‌مدت پیش رو حرکت می‌کنند، امروز در ابتدای بازار خوب معامله نشدند و با رنج منفی همراه بودند.

امروز هم شاهد افزایش نرخ دلار در سامانه نیما بودیم. نرخ دلار سامانه نیما امروز 918 ریال افزایش پیدا کرد.

دلار نیمایی افزایش یافت

مهم‌ترین اخبار امروز

امروز برخی از اخبار توجه معامله‌گران را به خود معطوف کرد. از جمله آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

اخزاها متعادل شدند؟

 امروز اخزاها کمی منفی معامله شدند که نشانگر این موضوع بود که نسبت به هفته گذشته نرخ آن‌ها اندکی معقول‌تر شده است. با منفی امروز میانگین سود YTM اخزا افزایش یافت ولی این افزایش چندان چشم‌گیر نبود. عملا می‌توان گفت منفی امروز از کاهش نرخ سود اخزا جلوگیری کرد.

راهکارهای غیرقیمتی برای بهینه‌سازی انرژی

داود منظور؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی و دستاوردهای آن گفت: دولت تلاش کرد تا با صرفه‌جویی مصارف انرژی، منابع نفت و گاز را افزایش دهد. برای نمونه، سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم تا نفت و گاز را براساس پیمایش به مصارف حمل و نقل تخصیص دهیم. اینها به کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق کمک می‌کند تا در مقابل بتوانیم میزان صادرات را افزایش دهیم. برای کنترل مصرف، تمرکز ما بر راهکارهای غیرقیمتی است، در همین جهت راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی نیز کمک خواهد کرد تا از منابع انرژی استفاده بهتری صورت دهیم.

اختلاف نظرها بر سر برنامه هسته‌ای ایران

بریتانیا، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا پیش‌‌‌‌‌‌نویس قطعنامه‌‌‌‌‌‌ای علیه ایران را برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌‌‌‌‌‌اند. جالب اینکه ایالات متحده در این قطعنامه با آنها همکاری نکرده است. این قطعنامه ممکن است آثار مشخصی نداشته باشد اما امکان واکنش ایران را به همراه دارد.

چرخش سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا؟

پس از انتشار داده‌های تورمی نامناسب اتحادیه اروپا در ماه گذشته، امکان کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا (ECB) کاهش پیدا کرد. خانم لاگارد، سرپرست بانک مرکزی اروپا به شدت دنبال این بود که نرخ بهره را زودتر از بانک مرکزی انگلیس و فدرال رزرو تغییر دهد، اما با افزایش تورم در اتحادیه اروپا ممکن است این امر به تاخیر بیوفتد. در صورت تغییر سیاست‌های اتحادیه اروپا به نظر یک تغییر جدی در ساختار اقتصادی خواهیم داشت که می‌تواند برای کامادیتی‌ها و بازار جهانی بسیار حائر اهمیت باشد.

داده تورم اتحادیه اروپا طی یکسال اخیر
5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا