اخبار بورس

معاملات بورس شنبه 5 خرداد 1403

اولین روز معاملاتی هفته با افت نماگرها به پایان رسید. بر این ‌اساس شاخص کل بورس با افت 0.8 درصدی به عدد 2,097,175 واحد تنزل یافت. شاخص کل‌هم‌وزن نیز 0.62 درصد عقب‌نشینی کرد. در فرابورس ایران نیز وضعیت نماگرها بهتر از شاخص‌های بورسی نبود. نماگر اصلی این بازار نیز 0.89 عقب‌تر نشست.

امروز یکی از رکودی‌ترین روزهای معاملاتی بود. ارزش معاملات خرد در این روز حدود 1.9 هزار میلیارد تومان ثبت شد که از این میزان 611 میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات خارج شد.

آمار معاملات روزانه بورس 5 اردیبهشت 1403

علت افت بازار سهام در چیست؟

با ادامه روند بالا بودن نرخ بهره و عدم تغییر سیاست‌های دولت به سمت تولید و بازار سهام، همچنان شاهد افت قیمت‌ها در بورس هستیم. این افت ناشی از سیاست‌های ضدتولید، ثبات در سامانه نیما، بالا بودن نرخ بهره و رکود وحشتناک در کل اقتصاد است. عملا در بازارها و اقتصاد شرایطی حاکم شده که هیچ پارامتری در جهت رشد و بهبود بازار سهام وجود ندارد.

با توجه به فقدان رییس‌جمهور شرایط خاصی از منظر آینده کشور پیش رو است. در شرایط کنونی هر احتمالی را باید در نظر داشت، ممکن است که سیاست‌های دولت تداوم یابد و یا با تغییر دولت، سیاست‌گذاری‌ها دگرگون شود. این مساله از این جهت حائز اهمیت که تولید در کشور آبستن تحولات مهمی خواهد بود و این تحولات به صورت مستقیم روی بازار سهام تاثیر خواهند داشت.

به دنبال ابهامات ایجاد شده در شرایط کنونی، محدودیت دامنه نوسان هم مانع افت بورس نشد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که این محدودیت در دامنه نوسان تا زمان انتخابات ریاست جمهوری تداوم خواهد یافت.

بنابراین علت اصلی ریزش در بورس را می‌توان واکنش‌های بسیار منفی نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت دانست. نرخ بهره بسیار بالا، تخفیف اجباری شرکت‌ها در عرضه ارز در سامانه نیما و رشد سنگین ادامه‌دار بهای تمام‌شده اصلی‌ترین مشکلات بازار هستند. نکته بسیار مهم آن است که با انتشار گزارش‌های زمستان، ضعف در سودآوری شرکت‌ها با اعداد و ارقام در صورت‌های مالی به روشنی تجلی یافت.

گزارش‌های مالی چاشنی ریزش شد

با انتشار گزارش‌های 12 ماهه سال 1402، شاهد واکنش منفی سهامداران بورس بودیم. ضعف جدی در برخی گزارش‌ها و برآیند آن عاملی برای افت این روزهای بورس شده و سهامداران را به پای صف‌های فروش کشانده است. البته بسیاری از این گزارش‌ها در جهت تعدیل گزارش 9 ماهه ابتدایی سال بوده است. این گزارش‌های نامناسب تقریبا در تمامی صنایع مشهود بود، اما در برخی صنایع این ضعف در گزارش بسیار محسوس‌تر بود؛ صنایعی همچون دارو، زغال‌سنگ، پالایشی‌ها و برخی از پتروشیمی‌ها در این لیست قرار دارند.

نرخ بهره حقیقی به 3 درصد رسید                  

براساس اعلام مرکز آمار ایران میزان تورم در اردیبهشت 1403 نسبت به ماه قبل 2.8 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 31 درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 37 درصد افزایش داشته است. لازم به توضیح است تورم سالانه در فروردین ماه 38.8 درصد بود.

با انتشار داده‌های تورم اردیبهشت ماه و اعلام تورم نقطه به نقطه در سطوح 31 درصد، با نرخ بهره میانگین 34 درصد، نرخ بهره حقیقی در بعد سالانه به 3 درصد رسیده است.

مصوبه جدید وزارت صمت

بر اساس مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، امکان اخذ ثبت سفارش جدید صرفا برای واحدهای تولیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت که برنامه تولید سال 1403 خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده باشند و این برنامه به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه رسیده باشد، امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین امکان اخذ ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نخواهد بود، باید دقت کرد که ثبت سفارش کالاهای «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «وزارت جهاد کشاورزی» مشمول این مصوبه نیستند.

نکته جالب این مصوبات، واکنش سنگین از طرف فعالان اقتصادی بود که البته این مصوبات بعد از مدتی از روی سایت وزارت صمت حذف شدند.

امکان لغو ممنوعیت واردات آیفون

محمد مخبر، رئیس قوه مجریه، یکم خرداد ماه، مصوبه هیئت وزیران در خصوص اصلاح تعرفه واردات کالاها را ابلاغ کرده است که در بخشی از آن احتمال رفع ممنوعیت واردات آیفون مطرح شده است. در بخشی از فهرست اصلاحیه تعرفه واردات  1403 ذکر شده که در صورت لغو ممنوعیت واردات آیفون توسط مراجع ذی صلاح، واردات اپل با سقف سود 96 درصد می‌تواند ادامه پیدا کند. در واقع اینکه برای واردات آیفون سود بازرگانی در نظر گرفته شده است یعنی امکان واردات مجدد آیفون وجود دارد.

1/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا