مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وکبهمن «شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن»

تحلیل وکبهمن به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ بازار سرمایه در این مقاله انجام شده است. شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (سهامی عام) از مصادیق نهادهای مالی بازار اوراق بهادار و توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید محسوب می‌شود. این شرکت سرمایه‌گذاری در تاریخ 1362/07/03 تاسیس و در سال 1399 با نماد وکبهمن در بازار اول فرابورس درج شد. در ادامه مقاله به بررسی صورت‌های مالی این شرکت و محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است. از دیگر موارد بررسی‌شده در این مقاله محاسبه NAV و P/NAV آن از طریق بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی در تحلیل بنیادی وکبهمن است.

  • برای درک بهتر مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن

فعالیت اصلی شرکت طی دوره مورد گزارش (دوره 9 ماهه منتهی به آذر ماه 1402) سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و شرکت‌های وابسته آن عمدتا در زمینه‌های ارایه، ایجاد، راهبری و اداره خدمات پرداخت الکترونیک و سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌ها و توسعه شرکت‌ها است.

تصویر زیر سهم وکبهمن را از سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف نشان می‌دهد. بیشترین تمرکز شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن در بخش فلزات اساسی است.

سرمایه و ترکیب سهامداران وکبهمن

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 50 میلیون ریال (شامل تعداد 500 سهم به ارزش اسمی هر سهم 100٬000 ریال)
بوده که طی چند مرحله به مبلغ 10٬000 میلیارد ریال (شامل تعداد 10٬000 میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم 1٬000 ریال) افزایش یافته است.

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن از واحدهای فرعی بانک سینا است و بانک سینا با حدود 81 درصد مالکیت مهم‌ترین سهامدار در تحلیل وکبهمن محسوب می‌شود.

سهامداران وکبهمن

بنیاد مستضعفان به واسطه سهامداران اصلی در تحلیل بنیادی وکبهمن به صورت حالت تلفیقی 89 درصد از سهام این شرکت را در تملک خود دارد. در محصول سهامداران سایت تحلیل بنیادی انیگما تمامی سهامداران این نماد و سایر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه وجود دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن

محاسبه و تحلیل NAV وکبهمن

در تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری انواع دارایی‌های آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری شامل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی و برخی دارایی‌های غیربورسی مانند خرید املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و شرکت‌های غیربورسی هستند. در ادامه دارایی‌های بورسی و غیربورسی وکبهمن مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وکبهمن

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن 10 درصد از سهام شرکت‌های توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و بیمه پارسیان را در اختیار دارد. مازاد ارزش پرتفوی بورسی وکبهمن در تاریخ 14 بهمن ماه 1402 مبلغ 4٬391 میلیارد تومان محاسبه شده است. تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی وکبهمن را نشان می‌دهد.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وکبهمن

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وکبهمن

بخشی از مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی وکبهمن با توجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا تاریخ 1402/11/11 مطابق تصویر زیر هستند. در این تحلیل ارزش روز پرتفوی بورسی وکبهمن معادل بهای تمام‌شده آن در نظر گرفته شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وکبهمن

سود هر سهم (EPS) وکبهمن

شرکت‌های سرمایه‌گذاری از محل‌های مختلفی موفق به کسب سود می‌شوند. یکی از این منابع مهم دریافت سود نقدی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن‌ها است. بنابراین در ادامه برای پیش‌بینی دقیق سود در تحلیل وکبهمن به بررسی و پیش‌بینی سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن

با توجه به تصویر زیر سود نقدی بخشی از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی وکبهمن محقق شده است. سهم نقدی وکبهمن از تقسیم 50 درصدی سود خالص شرکت صنایع پتروشیمی خلیح فارس بیش از 8 میلیارد تومان برآورد می‌شود. در نتیجه شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن در پایان دوره مالی 1402 از تمامی شرکت‌های پرتفوی بورسی خود مبلغ 409 میلیارد تومان سود نقدی دریافت خواهد کرد.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن

سهم وکبهمن در پایان سال مالی 1402 از سود نقدی شرکت‌های پرتفوی غیربورسی مبلغ 411 میلیون تومان برآورد می‌شود.


صورت سود و زیان در تحلیل وکبهمن

برای پیش‌بینی سود خالص در تحلیل بنیادی وکبهمن، صورت سود و زیان شرکت برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی منتهی به تاریخ 1402/12/29 مورد بررسی قرار گرفته است. طبق تصویر زیر درآمدهای عملیاتی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن تا پایان سال مالی 1402 حدود 553 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. با در نظر گرفتن سایر درآمدها و هزینه‌های شرکت، سود خالص در این سال 534 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل وکبهمن

سود نقدی (DPS) وکبهمن

وکبهمن در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 613 ریال سود خالص محقق کرد. مجمع وکبهمن برای سال مالی 1401 در تاریخ 29 خرداد ماه 1402 برگزار شد. بر اساس تصمیمات این مجمع سود نقدی وکبهمن به ازای هر سهم 90 ریال تصویب شد.

سود وکبهمن برای سال مالی 1401 به ترتیب جدول زیر پرداخت شد.

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا مالکیت کمتر از 2 درصد1402/05/22از طریق سامانه سجام
سهامداران حقیقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فاقد کد سجام1402/07/24با معرفی شماره حساب بانکی
سهامداران حقوقی دارای کد سجام1402/07/18از طریق سامانه سجام
سهامداران حقوقی فاقد کد سجام1402/09/18با معرفی شماره حساب بانکی

تحلیل بنیادی وکبهمن

برای تحلیل وکبهمن و محاسبه NAV، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. حقوق صاحبان سهام وکبهمن بیش از 2٬290 میلیارد تومان است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم محاسبه می‌شود. در تاریخ 1402/11/11، ان ای وی وکبهمن 6٬682 ریال محاسبه شده است. با توجه به قیمت روز سهم در زمان نگارش این مقاله، نسبت P/NAV وکبهمن، یعنی قیمت روز در سایت TSE به NAV شرکت 54 درصد است. همچنین مطابق تصویر زیر EPS فوروارد وکبهمن تا پایان دوره 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 مبلغ 535 ریال برآورد می‌شود.

تحلیل بنیادی وکبهمن

چارت قیمتی سهام وکبهمن

تصویر زیر روند قیمتی سهام وکبهمن را از زمان عرضه تا به امروز نشان می‌دهد. سهام وکبهمن اولین بار در تاریخ 1399/09/19 عرضه شد. از همان ابتدا قیمت سهام وکبهمن افزایش یافت و در تاریخ 1399/10/14 به بالاترین قیمت تاریخی خود با ارزش بازار 5٬896 میلیارد تومان رسید. هم‌اکنون در تاریخ 1402/11/14 قیمت این سهم 3٬606 ریال با ارزش بازار 3٬606 میلیارد تومان است.

چارت قیمتی سهام وکبهمن
1/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا