مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سفارس – شرکت سیمان فارس و خوزستان

تحلیل سفارس به‌عنوان یکی از پنج هلدینگ صنعت سیمان کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت سیمان فارس و خوزستان در تاریخ 1329/03/28 با سرمایه‌گذاری مشترک سازمان برنامه و شرکت سهامی سیمان شیراز تاسیس شد. این شرکت با داشتن بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در عرصه صنعت سیمان، بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه است. عمده درآمدهای عملیاتی این شرکت از شرکت‌های تابعه در صنعت سیمان یا زنجیره تولید این صنعت همراه با کنترل موثر تامین می‌شود. در ادامه به بررسی صورت‌های مالی سفارس برای برآورد EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است. محاسبه NAV و P/NAV از طریق پرتفوی بورسی و غیربورسی سفارس از دیگر اقدامات انجام‌شده در تحلیل بنیادی سفارس هستند.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

مروری بر فعالیت و جایگاه سفارس

همانطور که گفته شد شرکت سیمان فارس و خوزستان یکی از پنج هلدینگ صنعت سیمان کشور است که در بازار رقابتی فعالیت می‌کند. این شرکت به طور مستقیم و غیرمستقیم در 13 شرکت‌ سیمانی و 8 شرکت غیرسیمانی در زمینه‌های خدمات مهندسی، ماشین‌سازی، تولید قطعات چدنی و ماشین‌کاری، تولید لوله و ورق سهامدار است و بر عملکرد بیشتر آن‌ها از جنبه‌های عملیاتی، مالی، فنی و بازرگانی کنترل دارد.

نام شرکت در دی ماه سال 1354 مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت و سهام آن با نماد سفارس برای اولین بار در سال 1356 معامله شد.

میزان فروش سیمان و کلینکر شرکت‌های تابعه در سال 1401 جمعا بالغ بر 16٫2 میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل حدود 4 درصد افزایش داشته است. سهم بازار داخلی هلدینگ در سال 1401 با مقدار 13٫5 تن سیمان حدود 21 درصد بوده که نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران سفارس

سفارس فعالیت خود را با سرمایه اولیه 200 میلیون ریال آغاز کرد و طی چندین مرحله افزایش سرمایه، دارایی‌های شرکت به مبلغ 5٬625٬000 میلیون ریال رسید. عمده افزایش سرمایه در تحلیل بنیادی سفارس از محل مطالبات حال‌شده و آورده نقدی بوده است.

شرکت سیمان فارس و خوزستان یک شرکت مادر تخصصی در صنعت سیمان است که در حال حاضر از واحدهای تجاری فرعی شرکت سیمان تامین محسوب می‌شود. در تصویر زیر تمامی سهامداران بالای یک درصد در تحلیل سفارس به همراه درصد آن‌ها نشان داده شده است.

سهامداران سفارس

سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نفت در حالت تلفیقی به واسطه زیرمجموعه‌های خود درصد زیادی از سهام سفارس را در اختیار دارند. سایر سهامداران تلفیقی این نماد در سایت تحلیل بنیادی انیگما قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت سیمان فارس و خوزستان

محاسبه و تحلیل NAV سفارس

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌بایست ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) آن‌ها محاسبه شود. برای تحلیل بنیادی سفارس و محاسبه NAV آن، تمام دارایی‌های بورسی و غیربورسی بررسی و ارزش‌گذاری می‌شوند. مطابق با رویه متداول در بازار سرمایه ناو برآوردشده با عدم لحاظ ارزش افزوده برای پرتفوی غیربورسی محاسبه می‌شود؛ اما باید توجه کرد که ارزش افزوده پرتفوی غیربورسی شرکت‌ها نیز تاثیر قابل توجهی در محاسبه ان ای وی دارند. در ادامه مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی سفارس مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل سفارس

تصویر زیر برخی از شرکت‌های پرتفوی بورسی سفارس را نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر شرکت سیمان فارس و خوزستان بیش از 87 درصد از سهام سیمان فارس، 76 درصد سهام سیمان فارس نو و… را تحت مالکیت خود دارد. مازاد ارزش پرتفوی بورسی سفارس مطابق آخرین گزارشات منتشرشده 28 هزار و 370 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل سفارس

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی سفارس

سیمان فارس و خوزستان در پرتفوی غیربورسی خود سهام شرکت سیمان زنجان را با 23 درصد مالکیت دارد. این شرکت تا تاریخ نگارش این مقاله 69 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی سفارس

تحلیلگران انیگما با توجه به آخرین اطلاعات صورت‌های مالی و داده‌های در دسترس، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل سفارس را بیش از 60 میلیارد تومان محاسبه کرده‌اند. برای محاسبه این مازاد ارزش به نکات تحلیلی از زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی نیاز است که در ادامه به یک مورد اشاره شده است:

شرکت سیمان زنجان سالانه حدودا 300 هزار تن سیمان تولید می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در سال 1402، 60 میلیارد تومان و در سال 1403 مبلغ 80 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

سود هر سهم (EPS) شرکت سیمان فارس و خوزستان

شرکت سیمان فارس و خوزستان یک بنگاه اقتصادی است که با مشارکت در سهام شرکت‌های سیمانی، درآمد خود را از طریق سهم سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر تامین می‌کند. در ادامه به بررسی سود سهم شرکت از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی در تحلیل بنیادی سفارس پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود خالص شرکت سیمان ساوه در پایان سال مالی 1402/12/29 مبلغ 24٬860 ریال و سود خالص شرکت سیمان فارس نو 14٬640 ریال پیش‌بینی شده‌اند. با توجه به برآورد سود هر سهم شرکت‌های پرتفوی بورسی، سهم سود نقدی سفارس از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی خود مبلغ 3٬656 میلیارد تومان خواهد شد.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

پیش‌بینی می‌شود سیمان زنجان در پایان سال مالی خود به ازای هر سهم 1٬600 ریال سود خالص بسازد. درصورتی که شرکت سیمان زنجان 50 درصد از سود خالص را تقسیم کند، سود نقدی حاصل از این شرکت حدود 7 میلیارد تومان است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

صورت سود و زیان در تحلیل سفارس

تصویر زیر صورت سود و زیان سفارس را برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین دوره 12 ماهه منتهی به 31 اردیبهشت 1403 نشان می‌دهد. سفارس در دوره 6 ماهه منتهی به آبان ماه 1402 بیش از 23 میلیارد تومان سود خالص از درآمدهای عملیاتی خود محقق کرده است. با توجه به درآمدها و هزینه‌های پیش‌بینی‌شده در تصویر زیر، مجموع درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی سفارس تا پایان سال مالی 1403 مبلغ 3٬663 میلیارد تومان و سود خالص آن 3٬618 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل سفارس

سود نقدی (DPS) سفارس

مجمع عمومی عادی سالیانه سفارس منتهی به 1402/02/31 در تاریخ 12 تیرماه 1402 تشکیل شد. در این مجمع شرکت سیمان فارس و خوزستان از 5٬399 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 4٬200 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

سود سفارس برای کلیه سهامداران حقیقی و حقوقی منتهی به سال مالی 1402 در تاریخ 1402/07/19 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب‌های معرفی‌شده در سامانه سجام واریز شد.

تحلیل بنیادی سفارس

در تحلیل سفارس حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 2٬195 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم سفارس 54٬448 ریال است. نسبت قیمت سهم در سایت TSE (37٬260 ریال) به ان ای وی شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/10/05 معادل 68٫4 درصد محاسبه شده است. همچنین در این تحلیل EPS فوروارد سفارس 6٬433 ریال برآورد می‌شود.

تحلیل بنیادی سفارس

نمودار قیمتی سفارس

چارت زیر نشان‌دهنده روند معاملاتی سهام سفارس است. قیمت سهام سفارس با شروع افزایش قیمت آن در تاریخ 1402/04/03 به قله قیمتی 41٬290 ریال با ارزش بازار 23٬225 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت سفارس در تاریخ 1402/10/05 حول 37٬260 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار سفارس در زمان نگارش این مقاله 21٬105 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سفارس
/
2/5 - (3 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا