مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی قچار – شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال

تحلیل قچار به‌عنوان یکی از شرکت‌های قندی بازار سرمایه در این مقاله انجام شده است. شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با ظرفیت اسمی یکصد هزار تن چغندرقند (طی یکصد روز کار) در سال 1350 به بهره‌برداری رسید. شرکت در صنعت تولید شکر از چغندرقند و تصفیه شکرخام فعالیت می‌کند. محصولات تولیدی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال شامل شکر سفید، تفاله خشک و ملاس است. عرضه اولیه سهام این شرکت در بازار سرمایه با نماد قچار در تاریخ 1391/11/03 بود. در ادامه برای ارزش‌گذاری سهام شرکت به برآورد EPS و P/E فوروارد آن در تحلیل بنیادی قچار پرداخته شده است.

  • یکی از روش‌های درک بهتر مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست است.

بررسی ماهیت کسب و کار قچار

با اجرای طرح توسعه و با اضافه نمودن ماشین‌آلات و تاسیسات مورد نیاز ظرفیت اسمی کارخانه به یکصد و پنجاه هزار تن چغندرقند در سال افزایش یافته است. بر اساس پروانه بهره‌برداری شرکت، ظرفیت بخش شکر از چغندرقند مقدار 20 هزار تن و در بخش تصفیه شکر خام مقدار 80 هزار تن در سال است.

تولیدات اصلی شرکت شامل شکر سفید حاصل از فرآوری چغندرقند یا تصفیه شکر خام، ملاس و تفاله چغندرقند که شکر سفید با نام تجاری بلور کوهرنگ با خلوص بیش از 99٫9 درصد است. محصولات شرکت در ردیف با کیفیت‌ترین شکرهای سفید تولیدشده در داخل کشور قرار دارند و نزد مصرف‌کنندگان از جایگاه ویژه برخوردار هستند.

محصولات و موارد مصارف آن‌ها در جدول زیر آورده شده است.

نوع محصولواحد اندازه‌گیریمصارف
شکر سفیدتنواحدهای تولید قند، کارخانه‌های تولید مواد غذایی و نوشیدنی، قنادی‌ها، داروسازی‌ها و مصارف عام
تفاله خشکتندامپروری‌ها، دامداری‌ها
ملاستنعمدتا الکل‌سازی، خمیر مایه و دامپروری‌ها

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل قچار

سرمایه اولیه شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال مبلغ یک میلیون ریال بوده که طی هفت مرحله افزایش در سال‌های فعالیت به مبلغ 3٬500 میلیارد ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته و در سال 1401 بوده است.

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی قچار را همراه با تعداد سهام و درصد مالکیت‌ آن‌ها نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر بیش از 51 درصد از سهام شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال متعلق به شرکت زرین دانه سرآشپز است.

سهامداران قچار

سایر سهامداران زیر یک درصد که در کدال گزارش داده‌اند نیز در بخش سهامداران سایت تحلیل بنیادی بورس وجود دارند. علاوه بر این، سهامداران تمامی شرکت‌ها نیز به‌ صورت تلفیقی در این بخش قابل مشاهده هستند.

نحوه قیمت‌گذاری محصولات و مواد اولیه قچار

قیمت فروش داخلی شکر سفید توسط انجمن صنفی کارخانه‌‌های قند و شکر و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تعیین می‌شود. آخرین قیمت‌های مصوب برای هر کیلوگرم شکر سفید تولیدی شرکت 255٬000 ریال است. همچنین قیمت فروش تفاله خشک و ملاس متاثر از عرضه و تقاضا از سوی بازار فروش بوده و نرخ مصوبی برای صادرات محصولات با توجه به عدم صدور محصولات وجود ندارد.

مواد اولیه جهت تولید محصولات شکر سفید، تفاله خشک و ملاس از چغندرقند است که از طریق انعقاد قرارداد با کشاورزان داخل کشور تامین می‌شود. علاوه بر این بخشی از شکر سفید و ملاس، تولید از محل شکر خام وارداتی است که از کشورهای هندوستان و برزیل تهیه می‌شود. میزان شکرخام وارده بر اساس برآورد نیاز کشور توسط مراجع ذیصلاح و با اختصاص سهمیه در اختیار کارخانجات قند و شکر دارای تجهیزات تصفیه قرار می‌گیرد و برای هر سال با توجه به میزان چغندر تولیدی داخل کشور متغیر است.

نامواحد اندازه‌گیریمیزان مصرفی (تن)تامین‌کننده‌ها
چغندرقندتن132٬124کشاورزان
شکرخامتن4٬708واردات
کیسه شکریعدد468٬854شرکت‌های تولیدی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی قچار

مقدار فروش محصولات در تحلیل قچار تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 بیش از 34 هزار تن بوده است. درآمد حاصل از فروش این مقدار محصول در دوره مالی مذکور مبلغ 668 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی 1401 حدودا دو برابر شده است. مطابق تصویر زیر درآمدهای عملیاتی قچار در پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬577 میلیارد تومان برآورد می‌شود. تصویر زیر جزئیات فروش محصولات قچار را برای دوره‌های مالی گذشته و آتی نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی قچار

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل قچار

در تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی برای 5 دوره مالی گذشته آورده شده است. قچار در دوره 6 ماهه نخست سال مالی 1402 برای تامین چغندرقند مصرفی خود 335 میلیارد تومان هزینه کرده است. با توجه به افزایش نرخ چغندرقند در سال جاری، مبلغ ‌هزینه‌شده در تحلیل بنیادی قچار برای خرید چغندرقند نسبت به مدت مشابه سال قبل 39 درصد رشد را تجربه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل قچار

سربار شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال

سربار قچار شامل هزینه‌های حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی و سایر هزینه‌ها در دوره مالی 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 4 میلیارد و 148 میلیون تومان شده است. با توجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا در سال مالی 1402، هزینه سربار در تحلیل قچار تا پایان سال مالی جاری بیش از 101 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهار محال

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی قچار

صورت سود و زیان قچار برای تحلیل بنیادی این نماد مورد بررسی قرار گرفته است. درآمدهای عملیاتی در دوره 6 ماهه نخست سال مالی 1402 مبلغ 668 میلیارد تومان بوده است. در این دوره بهای تمام‌شده شرکت نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته 83 درصد افزایش داشته است. با کسر هزینه‌ها و درآمدهای موجود از درآمدهای شرکت، سود خالص قجار در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 140 میلیارد تومان محقق شده است.

با توجه به برآورد‌های انجام‌شده در صورت سود و زیان زیر، پیش‌بینی می‌شود سود خالص در تحلیل قچار تا پایان سال مالی 1402 بیش از 329 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل قچار

سود نقدی (DPS) قچار

سود خالص قچار منتهی به پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 418 ریال محقق شد. مجمع عمومی عادی سالیانه قچار در تاریخ 1402/04/29 برگزار شد. در این مجمع تصویب شد 28 درصد از سود خالص معادل 117 ریال به ازای هر سهم به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم شود.

زمانبندی پرداخت سود قچار منتهی به دوره 12 ماهه سال مالی 1401 به شرح جدول زیر است:

دارندگان سهامدارای کد سجامفاقد کد سجام
سهامداران حقیقی1402/07/181402/08/01
صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها1402/07/181402/08/01
سهامداران حقوقی1402/08/181402/08/28

سود کلیه سهامداران دارای کد سجام از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اورق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت شد. سهامداران حقیقی فاقد کد سجام با تکمیل فرم و ارسال مدارک به شماره فاکس یا ایمیل شرکت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و سهامداران حقوقی فاقد کد سجام نیز با ارائه درخواست کتبی، آگهی ثبتی و اعلام شماره حساب نسبت به دریافت سود خود اقدام کردند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

نرخ فروش شکر 1402 در تحلیل بنیادی قچار متناسب با آخرین نرخ ماهانه شرکت و نرخ خرید چغندر متناسب با آخرید نرخ خرید فصلی شرکت لحاظ شده است. با در نظر گرفتن نرخ 6 هزار ریالی سوخت و 30 درصد تورم در سال جاری، EPS تحلیلی قچار برای پایان سال مالی 1402 مبلغ 942 ریال برآورده شده است. با توجه به قیمت روز سهم تاریخ 1402/10/05 در سایت TSE (8٬240 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل قچار 8٫7 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی قچار

کابران می‌توانند با مراجعه به سایت انیگما مفروضات تحلیل را تغییر داده و با توجه به مفروضات خود، سود خالص قچار را برای سال مالی 1402 و 1403 مشاهده کنند. همچنین از طریق لینک بهترین سهم می‌توانید به لیست شرکت‎‎‌های تولیدی با کمترین P/E دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی قچار

مطابق آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌شود، قیمت سهام قچار پس از ورود به کانال صعودی در تاریخ 1399/12/04 به بالاترین قیمتی تاریخی خود با ارزش بازار 5٬328 میلیارد تومان رسید. سپس برای دومین‌بار، افزایش قیمت سهام خود را در اردیبهشت‌ ماه 1402 تجربه کرد اما از لحاظ قیمتی به قیمت تاریخی خود نرسید. قیمت سهام قچار در زمان نگارش مقاله 8٬240 ریال با ارزش بازار 2٬845 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی قچار
3/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا