مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سیدکو – شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان

تحلیل سیدکو به‌عنوان برترین هلدینگ سیمانی خاورمیانه در این مطلب بررسی شده است. شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان در تاریخ 1382/12/13 با سرمایه اولیه یکصد میلیون ریال تاسیس شد. این شرکت یکی از هلدینگ‌های شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی است. شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان در سال 1393 به سهامی عام تبدیل شد و 10 درصد از سهام شرکت را در همان سال با نماد سیدکو در بازار بورس و اوراق بهادار عرضه کرد. در ادامه به بررسی عملکرد این شرکت و تحلیل بنیادی سیدکو از طریق محاسبه NAV و EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی و درک بیشتر مفاهیم تحلیل بنیادی مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

بررسی عملکرد صنعت سیمان در سال 1401

سیمان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان نیازهای اساسی فعالیت‌های سازه‌ای است، به طوری‌که از یک سو در بخش ساختمان از مصالح اصلی به شمار می‌رود و از سوی دیگر در اجرای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی، راه‌سازی، سدسازی، کانال‌کشی و رویه‌های بتنی، نقشی تعیین‌کننده دارد.

در سال 1401، تعداد 79 واحد تولیدی با ظرفیت تولید سالانه حدود 89٫1 میلیون تن سیمان، موفق به تحویل نزدیک به 63 میلیون تن سیمان شده‌اند که از این میزان توزیع، حدودا 58٫7 میلیون تن آن در داخل کشور مصرف و الباقی آن در سال جاری صادر شده است. لازم به ذکر است حدود 10٫7 میلیون تن صادرات کلینکر نیز در سال 1401 انجام شده است. تولید کلینکر در سال 1401 نسبت به سال گذشته با کاهش 1 درصدی همراه بوده اما به‌دلیل شرایط تقاضای بازارهای صادراتی، توزیع سیمان با افزایش 4 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است. همچنین در این سال صادرات کلینکر نیز با افزایش 14 درصدی به میزان تقریبی 1 میلیون تن نسبت به سال 1400 همراه بوده است.

جایگاه سیدکو در صنعت سیمان

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان شامل 5 شرکت فرعی و 6 شرکت وابسته سیمانی است. موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و سایر اوراق بهادار داری حق رای و کنترل واحد و موسسه صندوق سرمایه‌پذیر است. همچنین سیدکو در زمینه صنایع بتنی، خدمات طراحی و مهندسی و ساخت ماشین‌آلات سیمان و تولید کیسه‌های کاغذی و پلی پروپیلن فعالیت دارد.

سیدکو در پایان سال مالی 1401 حدود 9 درصد از سهم تولید کلینکر و 7 درصد از سهم تولید سیمان کل کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین سهم این شرکت در تحویل سیمان کشور معادل 8 درصد است. نمودار زیر سهم هلدینگ‌ها از تحویل سیمان در سال 1401 را در تحلیل بنیادی سیدکو نشان می‌دهد.

نمودار سهم هلدینگ‌ها از تحویل سیمان در سال 1401

مهم‌ترین سهامداران سیدکو

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با در اختیار داشتن 87 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان مهم‌ترین سهامداران این شرکت است. تصویر زیر تمامی سهامداران بالای یک درصد در تحلیل سیدکو را به‌همراه ارزش آن‌ها نشان می‌دهد.

سهامداران سیدکو

در سامانه تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی امکان مشاهده سهامداران تلفیقی ابن مجموعه نیز وجود دارد. بانک ملی در حالت تلفیقی به‌واسطه زیر مجموعه‌های خود مالک بیش از 91 درصد از سهام سیدکو است.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان

محاسبه و تحلیل NAV سیدکو

در تحلیل بنیادی سیدکو برای محاسبه ارزش واقعی شرکت، ارزش خالص دارایی‌های آن (ان ای وی) برآورد شده است. برای محاسبه NAV سیدکو، تمام دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن بررسی و ارزش‌گذاری می‌شوند. برخی تحلیلگران بنیادی ارزش پورتفوی غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را به‌دلیل سختی محاسبه آن، معادل بهای‌ تمام‌شده در نظر می‌گیرند؛ در صورتی‌که در برخی از شرکت‌ها مانند سیدکو مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی تاثیر زیادی در محاسبه ارزش ذاتی آن دارد. در ادامه به محاسبه مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین حقوق صاحبان سهام این نماد پرداخته شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل سیدکو

تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان را نشان می‌دهد. سیدکو مالکیت 66 درصد از سهام سیمان شمال و 61 درصد از سیمان کرمان را در اختیار دارد. مازاد ارزش پرتفوی بورسی سیدکو در تاریخ 4 آذرماه 1402 مبلغ 8٬388 میلیارد تومان است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل سیدکو

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی سیدکو

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان در زمان نگارش این مقاله مبلغ 1٬636 میلیارد تومان است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، شرکت‌های تولیدی سیمان فیروزکوه و سیمان فراز فیروزکوه در پرتفوی غیربورسی سیدکو قرار دارند.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی سیدکو

شرکت انیگما تنها شرکت موجود در بازار سرمایه است که به محاسبه مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری پرداخته است، در ادامه به نمونه‌ای از نکات ارزش‌گذاری در تحلیل سیدکو اشاره شده است:

  • شرکت تولیدی سیمان فیروزکوه سالیانه حدود یک میلیون تن سیمان تولید می‌کند که از این محل در سال 1402 می‌تواند حدود 700 میلیارد تومان فروش و 350 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

سایر نکات تحلیل شرکت‌های پرتفوی غیربورسی سیدکو و نحوه ارزش‌گذاری هریک از این شرکت‌ها در سایت انیگما وجود دارد. همچنین در مقاله پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری نحوه ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی آموزش داده شده است.

سود هر سهم (EPS) سیدکو

سیدکو علاوه بر درآمد حاصل از خرید و فروش سهام، از طریق سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز درآمد حاصل می‌کند. بنابراین برای ارزش‌گذاری دقیق سهام این شرکت سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی سیدکو

سود هر سهم شرکت سیمان کرمان در دوره مالی منتهی به 1402/09/30 مبلغ 5٬042 ریال برآورد شده است. اگر این شرکت 90 درصد از سود خالص را میان سهامداران خود تقسیم کند، سهم سیدکو از این سود نقدی مبلغ 417 میلیارد تومان خواهد بود. مطابق تصویر زیر، سود سهم شستا از تمامی زیرمجموعه‌های بورسی خود مبلغ 1٬281 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل سیدکو

سود نقدی پرتفوی غیربورسی سیدکو

مجموع سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی سیدکو 181 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که 81 میلیارد تومان آن حاصل از سود سهم شرکت از سود نقدی شرکت سیمان فراز فیروزکوه است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی سیدکو

صورت سود و زیان در تحلیل سیدکو

در تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان سیدکو برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن در سال مالی منتهی به 1402/12/29 قابل مشاهده است. طبق این تصویر شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402، مبلغ 68 میلیارد تومان درآمد سود سهام داشته است؛ پیش‌بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال مالی 1402 به مبلغ 1٬462 میلیارد تومان برسد. با کسر هزینه‌ها و درآمدها در تحلیل بنیادی سیدکو ، سود خالص در پایان سال 1402 حدود 1٬537 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل سیدکو

نسبت‌های مالی مهم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان

جدول زیر نسبت‌های مالی مهم گذشته‌نگر در تحلیل بنیادی سیدکو را نشان می‌دهد. باتوجه به جدول زیر نسبت P/E ttm در دوره 6 ماهه منتهی به خردادماه 1402، 6٫8 واحد بوده است. در بخش کدال پلاس انیگما، نسبت P/B در تحلیل سیدکو، حاشیه سود خالص و حاشیه سود ناخالص این سهم نیز قابل مشاهده است. حاشیه سود سیدکو در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 برابر با 94 درصد بوده است.

نسبت‌های مالی مهم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان

سود مجمع (DPS) سیدکو

مجمع عمومی عادی سالیانه سیدکو برای سال مالی منتهی به 1401/12/29 در تاریخ 10 خردادماه 1402 برگزار شد. در این مجمع سود تقسیمی به ازای هر سهم 1٬850 ریال تصویب شد. باتوجه به اینکه سود سیدکو در این سال مالی معادل 2٬069 ریال بوده، شرکت حدود 89 درصد از سود به دست آمده را میان سهامداران تقسیم کرده است. طبق اطلاعیه منتشرشده در سامانه کدال زمانبندی پرداخت سود در تحلیل سیدکو مطابق جدول زیر است:

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی1402/07/10توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقوقی از 1 تا 110 میلیون سهم 1402/07/10توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقوقی 110٬000٬001 به بالامهلت قانونیبا ارائه درخواست کتبی و تکمیل مدارک از طریق صدور چک

تحلیل بنیادی سیدکو

برای تحلیل سیدکو ، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای سیدکو 19٬024 ریال محاسبه شده است. باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/09/04، نسبت قیمت به ان ای وی سیدکو (P/NAV) معادل 79 درصد است. همچنین در این مقاله ای پی اس تحلیلی شرکت برای سال مالی 1402 مبلغ 2٬563 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی سیدکو

نمودار قیمتی سیدکو

چارت زیر روند قیمتی سهام سیدکو را نشان می‌دهد. سهام این شرکت با آغاز روند صعودی خود از آذرماه 1401 در تاریخ 8 خردادماه 1402 به بالاترین مقدار تاریخی خود 19٬470 ریال با ارزش بازار 11٬682 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت این سهم در تاریخ 1402/09/04 مبلغ 15٬050 ریال و ارزش بازار آن 9 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سیدکو
5/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا