اخبار بورس

اخبار اقتصادی و معاملات بورس 3 مهر 1403

به نظر می‌رسد شرایط کلیه بازارها با چند ماه گذشته فرق داشته باشد اما پارامتر اصلی پیش روی تحلیل این بازارها دو نکته است؛ اول انتخابات آمریکا که می‌تواند بر روی وضعیت فروش نفت و صادرات دیگر محصولات کشور موثر باشد. دوم سیاست‌های دولت که ممکن است از انقباض به انبساط برود، در صورتی که دولت سیاست کنترل کسری بودجه را به جای کنترل نرخ تورم پیشه کند. مشخصا تحولی در بازارها خواهیم داشت که می‌تواند موجب رونق همه بازارها به خصوص بورس شود. در ادامه گزارشی از انواع بازارها ارائه شده است.

خلاصه بازار 3 مهر 1403

بازار دلار

در خصوص تحولات بازار ارز می‌توان گفت که در این بازار پس از مدت‌ها، تقاضای خرید افزایش یافته و دلار نقدی تهران به بالای 60 هزار تومان رسیده است. دلیل این موضوع را می‌توان تحولات منطقه به خصوص رشد جدی درگیری بین حزب‌الله و اسراییل دانست. لازم به ذکر است که تحولات نظامی منطقه، در صورتی که باعث نشود ایران وارد معادلات نظامی شود صرفا باعث نوسانات مقطعی می‌شود. در بلند مدت برابری قدرت خرید، در میان مدت نقدینگی و در کوتاه مدت انتظارات تورمی جهت نرخ دلار را مشخص می‌کنند. پس با وجود اینکه تحولات منطقه باعث رشد نرخ ارز شدند اما این تاثیر احتمالا توانایی رشد معنادار دلار را نداشته باشد مگر اینکه مفروضات تحلیل ما عوض شود.

بازار طلا

در بازار طلا دو عامل باعث رشد شدند؛ عامل اول رشد نرخ ارز، که البته تاثیر این عامل بسیار محدود بود. عامل دوم رشد نرخ طلای جهانی که در حال رشد است که این روند رشد طلای جهانی بسیار جدی و سنگین بوده است. پس از رشدهای اخیر طلای جهانی اتفاق مهمی که در بازار داخلی افتاد رشد سنگین سکه و طلا آبشده بود، به‌طوری که نرخ طلا و سکه به سقف خود رسیدند. اما این رشد سنگین در سکه و طلای آبشده در ابتدای امسال به دلیل رشد حباب طلا بود اما در این برهه قیمت‌ها با حباب کم در این محدوده هستند.

بازار سهام

در بازار سهام امیدواری از دو جهت برای دو مدل دارایی به وجود آمده است؛ رشد در شاخص‌سازها به دلیل رشد نرخ دلار نیما اتفاق افتاده است که این موضوع باعث شده در کلیت سهام شاخص‌ساز رشد داشته باشیم. از سوی دیگر سهام کوچک و متوسط هم با رشد جدی همراه شدند، دلیل این موضوع این است که این سهم‌ها با رشد سود همراه نشدند اما با رشد قیمت همراه شدند به طوری که نسبت P/E آن‌ها به میانگین گذشته بازگردد، عملا بازار سرمایه به واسطه قول‌هایی که داده شده توسط تیم اقتصادی دولت در حال رشد است. عمل به این قول‌ها بسیار مهم است اما باید گفت دولت تا حدی رو حرف‌هایش حداقل در قبال بازار سرمایه ایستاده است. در همین راستا پنجمین روز مثبت سنگین بازار سرمایه رقم خورد که با ورود مناسب پول همراه بود.

امتیاز خود را ثبت کنید
نمایش بیشتر

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا