مقالات تحلیل تکنیکال

آشنایی با پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال

معامله‌گری بر اساس روش پرایس اکشن یا رفتار قیمت روشی است که در آن تمام تصمیمات معاملاتی بر مبنای صرف نمودار قیمت صورت می‌گیرد. در این روش هیچ اندیکاتور یا اسیلاتوری برای شناسایی نواحی حمایت و مقاومت و روند بازار استفاده نمی‌شود. تمام بازارهای مالی اطلاعات مربوط به حرکت قیمت بازار را طی دوره‌های مختلف تولید می‌کنند؛ این اطلاعات در نمودارهای قیمت نمایش داده می‌شوند. از این رو با بررسی قیمت‌ها به پیش‌بینی روند آن‌ها در آینده پرداخته می‌شود. هدف از این مقاله آشنایی با پرایس اکشن، انواع سبک‌های آن، مزایا و معایب و همچنین الگوهای استفاده‌شده در این روش است.

پرایس اکشن چیست؟

یکی از روش‌های رایج برای پیش‌بینی قیمت سهام، استفاده از روش پرایس اکشن است. پرایش اکشن (Price Action) یک تکنیک برای معامله‌گران و تحلیلگران در بازار سرمایه محسوب می‌شود که توسط آن به تحلیل نمودار قیمتی یک سهم یا دارایی می‌پردازند. از آن جایی که در تحلیل تکنیکال نمودار قیمت منعکس‌کننده باورها و اقدامات تمامی معامله‌گران در طی یک دوره مشخص است، این باورها در نمودار قیمت در قالب قیمت یا همان پرایس اکشن به نمایش درآورده می‌شود.

در واقع این روش نظام حاکم بر رفتار قیمت‌ها را شناسایی می‌کند تا با استفاده از آن معامله‌گر بتواند تصمیمات درستی اتخاذ کند. این روش معامله‌گری در بازارهای مالی مانند بورس، بازارهای خارجی و ارز دیجیتال بسیار مورد توجه است. لازم به ذکر است در این روش از هیچ اندیکاتوری استفاده نمی‌شود و بنای اصلی این تکنیک یک نمودار ساده است.

معامله‌گر پرایس اکشن کیست؟

به معامله‌گری که از استراتژی پرایس اکشن برای انجام معاملات خود استفاده می‌کند، معامله‌گر پرایس اکشن یا Price Action Trader گفته می‌شود. این افراد از نمودارهای قیمتی به منظور دستیابی به اطلاعات صحیح بازار و ارزیابی آن‌ها استفاده می‌کنند. معامله‌گران پرایس اکشن در این روش نمودار قیمت را به شکل ساده مشاهده می‌کنند. استفاده از این استراتژی نیازمند تجربه زیادی است تا معامله‌گر قادر به درک حرکات بازار باشد و بتواند در تصمیم‌گیری‌های درست عمل کند.

مزایای تکنیک پرایس اکشن

این روش دارای کاربرد و مزایای فراوانی است که در این بخش به برخی از مزیت‌های آن اشاره شده است:

  • در تمامی تایم فریم‌ها می‌توان از این روش استفاده کرد.
  • قابل استفاده در تمام بازارهای مالی از جمله بورس، ارز دیجیتال، فارکس و… است.
  • با استفاده از هر نرم‌افزار موجود در بازار مالی، می‌توان با این روش به تحلیل نمودارهای قیمتی پرداخت.
  • برای استفاده از این روش نیاز به اندیکاتور نیست، بنابراین این روش بسیار انعطاف‌پذیر است.
  • این روش به دلیل تمرکز بر رفتار قیمت، از دقت بالایی در پیش‌بینی روندهای آتی قیمت برخودار است.
  • استفاده از این روش باعث شناسایی نقاط ورود و خروج و در نهایت مدیریت ریسک در معاملات می‌شود.
  • معامله‌گر از طریق تحلیل پرایس اکشن می‌تواند با سرعت بیشتری در موقعیت‌های معاملاتی تصمیم‌گیری کند.

معایب روش پرایس اکشن

در بخش قبل با مهم‌ترین مزیت‌های این روش آشنا شدید. هر روش و تکنیک موجود در بازار مالی، در کنار مزیت‌هایی که دارد ممکن است معایبی نیز داشته باشد که در ادامه برخی از معایب روش پرایس اکشن بررسی شده است.

  • استفاده از این روش نیازمند تجربه است، بنابراین معامله‌گران برای تفسیر صحیح نمودارهای قیمتی، می‌بایست وقت زیادی را برای تحلیل نمودارها صرف کنند تا تجربه عملی کسب کنند.
  • در این روش نیز مانند سایر روش‌ها احتمالا خطا وجود دارد.
  • ممکن است دیدگاه معامله‌گران پرایس اکشن در یک تایم فریم مشخص متفاوت باشد.
  • این تکنیک به تنهایی کافی نیست و بهتر است در کنار آن از استراتژی‌های دیگر استفاده کرد.

اصطلاحات موجود در سبک پرایس اکشن

برای استفاده از روش پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال در ابتدا باید با اصطلاحات رایجی که در آن استفاده می‌شود، آشنا شد. این اصلاحات هر کدام معنا و کاربردهایی دارند که در ادامه به صورت مختصر هر یک توضیح داده شده‌اند.

سطوح حمایت و مقاومت: معامله‌گرانی که بر اساس رفتار قیمت معامله می‌کنند، با استفاده از نقاط محوری نوسان سطوح حمایت و مقاومت را ترسیم می‌کنند. در سطوح حمایت، قیمت به سمت بالا رانده می‌شود و در سطوح مقاومت نیز از بالاتر رفتن قیمت بازار جلوگیری می‌شود. برای آشنایی کامل با این سطوح و نحوه معاملات از طریق آن‌ها، مطالعه مقاله سطوح حمایت و مقاومت پیشنهاد می‌شود.

خطوط روند و کانال‌ها: خطوط روند نقاط مرکزی نوسان را به منظور ردیابی روند به یکدیگر متصل می‌کنند و با سطوح حمایت و مقاومت سر و کار دارند. در روند صعودی، خطوط روند از طریق اتصال پایین‌ترین نقاط محوری کشیده می‌شوند. در حالی که در روند نزولی، خطوط روند از طریق وصل‌کردن بالاترین نقاط تشکیل می‌شود. همچنین می‌توان با کشیدن خطی موازات خط روند، کانال معاملاتی ایجاد کرد تا بتواند در پیش‌بینی سطوح حمایت و مقاومت کمک کند.

الگوهای نمودار قیمت: در اکثر روش‌های معامله‌گری بر اساس رفتار قیمت، از ترکیب الگوهای قیمت همراه با سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌شود. عملکرد درست به این صورت است که برای ورود به معامله خرید می‌بایست در سطح حمایت به دنبال الگوی قیمت صعودی و برای ورود به معامله فروش می‌بایست در سطح مقاومت به دنبال الگوی قیمت نزولی بود.

کندل استیک: در راستای مطالعات رفتار قیمت، نمودارهای شمعی جزو پرطرفدارترین نوع نمودار پرایس اکشن در تجزیه و تحلیل رفتار قیمت محسوب می‌شوند. این کندل‌ها از دو قسمت سایه و بدنه تشکیل می‌شوند. سایه‌های بالایی و پایینی شمع به ترتیب نشان‌دهنده فشار فروش و خرید هستند. بدنه اصلی شمع نیز گرایش بازار را نشان می‌دهد. درصورتی که قیمت بسته‌شدن بالاتر از قیمت بازشدن باشد، بازار صعودی و در صورت عکس، نزولی است. همچنین اگر قیمت بسته‌شدن به قیمت بازشدن نزدیک باشد، گرایش بازار نامشخص است.

حجم معامله: در نمودارهای قیمتی حجم می‌بایست در جهت روند افزایش یافته و در هنگام حرکت بر خلاف جهت روند کاهش یابد. بنابراین بررسی و تجزیه و تحلیل حجم یکی از موارد مهم در معامله‌گری بر اساس رفتار قیمت محسوب می‌شود. در تجزیه و تحلیل سنتی، الگوهای حجم با الگوهای نموداری ترکیب می‌شوند تا فرصت‌های معاملاتی را ارزیابی کنند. همچنین ترکیب حجم معاملات با رفتار قیمت به گسترش تجزیه و تحلیل دامنه حجم منجر می‌شود.

بریک اوت: هنگامی که قیمت از یک سطح (حمایت یا مقاومت) عبور کند و بالاتر یا پایین‌تر از آن سطح شود، منجر به شکستن آن سطح می‌شود که در این صورت می‌گویند بریک اوت رخ داده است. این شکست‌ها می‌توانند به‌عنوان سیگنال‌های مهم برای خرید و فروش به شمار بیایند.

پولبک: پولبک اصطلاحی است که در هنگام برگشت قیمت به سمت سطح حمایت یا مقاومت شکسته‌شده، به کار می‌رود. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که توقفی کوتاه‌مدت در روند افزایش یا کاهش قیمت یک دارایی رخ دهد.

انواع سبک‌های مختلف در آموزش پرایس اکشن

در حالت کلی پرایس اکشن به دو نوع سبک کلاسیک و مدرن تقسیم می‌شود. هر کدام از این سبک‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که معامله‌گران با توجه به هدف و مقاصد خود از آن‌ها استفاده کرده و به پیش‌بینی روندهای قیمتی در آینده می‌پردازند. در ادامه به بررسی هر یک از این سبک‌ها پرداخته شده است.

پرایس اکشن کلاسیک

پرایس اکشن کلاسیک نوعی سبک است که توسط افراد با سابقه و کهنه‌کار بازار از طریق بررسی رفتار کندل‌ها و الگوهای کندلی ایجاد شده است. این سبک را می‌توان پایه و اساس تمام سبک‌های پرایس اکشن دانست. در این سبک، معامله‌گران با استفاده از ابزارهای مختلف مانند الگوهای شمعی، خطوط حمایت و مقاومت، خط روند و… به بررسی نمودارهای قیمتی پرداخته و نقاط ورود و خروج خود را شناسایی می‌کنند. افرادی که از این سبک استفاده می‌کنند، معتقدند که بازار صرفا حمایت، مقاومت، کانال و…. نیست و کندل‌ها نیز در تعیین روند و حرکات پیش‌روی قیمت بسیار تاثیرگذار هستند.

پرایس اکشن مدرن

در روش پرایس اکشن مدرن، علاوه بر خواندن و شناسایی رفتار کندل‌ها، سطوح دیگری مانند عرضه و تقاضا به این روش اضافه می‌شود. در علم اقتصاد قانون عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت یک محصول است. زمانی که عرضه یک محصول زیاد و تقاضای آن کم باشد، قیمت‌ها کاهش و زمانی که عرضه محصولی کم و تقاضای آن زیاد باشد، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. این سبک از پرایس اکشن مورد توجه معامله‌گران حرفه‌ای است. در این روش معامله‌گری، معاملات بر اساس رفتار قیمتی دارایی یا سهم در نواحی عرضه و تقاضا انجام شده و برای گرفتن تائید از الگوهای کندلی استفاده می‌شود. معامله‌گران با استفاده از این سطوح می‌توانند در هر سبک معاملاتی تصمیم درست‌تری بگیرند. سبک RTM یکی از سبک‌هایی است که بر مبنای عرضه و تقاضا عمل می‌کند.

حال در ادامه لازم است بدانید که پرایس اکشن نیز مانند سایر روش‌های تحلیلی، به مروز زمان دچار تغییر و تکامل شده است. همین امر موجب شده تا سبک‌های مختلفی از جمله وایکوف، ال بروکس، لنس بگز، سیم سیدن، آلفونسو، ICT، اسمارت مانی و خاکستر ایجاد شود.

اسمارت مانی یا پول هوشمند

پرایس اکشن به سبک اسمارت مانی یکی از جدیدترین سبک‌های تکنیکال در دنیای مالی است. در بازارهای مالی پول هوشمند سرمایه‌ای است که توسط بازیگران بزرگ بازار کنترل می‌شود و این معامله‌گران می‌توانند روند بازار را به درستی پیش‌بینی کرده و بیشترین سود را حاصل کنند. بسیاری از نظریه‌پردازان معتقدند اسمارت مانی شانس بیشتری برای موفقیت دارد، زیرا بازیگران بزرگ استراتژی‌های سرمایه‌گذاری بهتری دارند و از معامله‌گران خرد جدا عمل می‌کنند. همچنین تا زمانی که اسمارت مانی توسط بانک‌های مرکزی کنترل شود، می‌تواند منجر به حرکت با قدرت بازار شود. سبک ICT جزو این دسته از تقسیم‌بندی‌ها قرار دارد.

معرفی الگوهای کندلی مرتبط با رفتار قیمت

الگوهای بسیار زیادی در روش معاملاتی پرایس اکشن وجود دارد که با آموزش آن‌ها می‌توان استفاده بهتری از این روش کرد. این الگوها به‌عنوان مهم‌ترین بخش برای ورود به معامله محسوب می‌شوند که در ادامه مهم‌ترین الگوهای پرایس اکشن نام برده شده‌اند.

  • الگوی پین بار
  • الگوی چکش و مرد دار آویز
  • الگوی چکش معکوس/ ستاره دنباله‌دار
  • الگوی پوشا
  • الگوی هارامی
  • الگوی اینساید بار
  • الگوی نفوذی/ ابرسیاه
  • الگوی ستاره صبحگاهی / ستاره عصرگاهی

در مقاله کندل شناسی پرایس اکشن به معرفی و آموزش تمامی الگوهای کندلی مورد استفاده در روش پرایس اکشن پرداخته شده است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش شد تا یک روش ساده ولی پرکاربرد ارائه شود. همانطور که گفته شد پرایش اکشن یک روش معامله‌گری در بازار سرمایه است که به بررسی رفتار قیمت سهام می‌پردازد. معامله‌گران با کمک استراتژی‌های این روش اقدام به بررسی تاریخچه قیمتی سهم کرده و در نهایت روند قیمتی در آینده را پیش‌بینی می‌کنند. پرایس اکشن دارای سبک‌های مختلفی است که معامله‌گران با توجه به اهداف خود، سبک مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا