آموزش مالی و اقتصادی

وام سربازی چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

مطابق جدیدترین اطلاعات منتشرشده، رییس سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا از تسهیلات ویژه‌ای برای سربازان خبر داده است. یکی از این تسهیلات در نظر گرفته شده برای آن‌ها، دریافت وام 150 میلیون تومانی خوداشتغالی است. سربازانی که دارای مهارتی باشند می‌توانند برای دریافت وام سربازی اقدام کنند و از آن بهره‌مند شوند. در ادامه این مقاله به بررسی شرایط و نحوه دریافت این وام اشاره شده است.

منظور از وام سربازی چیست؟

در حال حاضر سربازان ماهری که حداقل 5 سال از تاریخ پایان خدمت آن‌ها گذشته است، می‌توانند از تسهیلاتی که قرارگاه مهارت آموزی سربازان برای آن‌ها در نظر گرفته است، استفاده کنند. این وام تحت عنوان وام سرباز ماهر با هدف حمایت از سربازان دارای مهارت و به منظور اشتغال‌زایی آن‌ها بعد از پایان دوره سربازی پرداخت می‌شود. مبلغ این تسهیلات 150 میلیون تومان است و تاکنون 25 هزار نفر از آن بهره‌مند شده است. کارمزد وام 4 درصد و مدت بازپرداخت آن 7 ساله است. به گفته سردار مهری، رییس سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا در سال 1403 حدود 18 هزار نفر می‌توانند از وام خدمت سربازی استفاده کنند. زیرا برای این طرح مبلغی بالغ بر 2 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده است. همچنین استفاده از این تسهیلات برای کارآفریناینی که سربازان منقضی خدمت را به کار بگیرند، امکان‌پذیر است.

بانک مرکزی 5 بانک از جمله سپه، صادرات، پاسارگاد، قرض‌الحسنه مهر و رسالت را به عنوان بانک‌های عامل برای اعطای تسهیلات به سربازان ناهر منقضی خدمت تعیین کرده است.

شرایط لازم برای دریافت وام سرباز ماهر

این وام نیز مانند همه تسهیلات قابل دریافت از بانک‌ها دارای شرایطی است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  1. فرد باید ایرانی باشد.
  2. فرد باید کارت ملی داشته باشد.
  3. متقاضی باید دارای مدرک مهارت باشد.
  4. تاریخ ترخیص متقاضی سال 1397 به بعد باشد.
  5. حداقل مدرک تحصیلی دیپلم باشد.

سایت ثبت نام و مدارک لازم برای وام سربازی

سایت ثبت نام وام خدمت سربازی 1403 همان سامانه سرباز ماهر به نشانی smaher.ir بود. ولی با توجه به مشکلات سایت در سال 1403 مقرر شد ثبت نام به صورت آزمایشی برای این وام در چهار استان تهران، البرز، قم و قزوین از طریق بستر سماسو انجام شود و سربازان ماهر منقضی خدمت واجد شرایط در این استان با مراجعه به سامانه samaso.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند. همچنین متقاضیان سایر استان‌ها نیز از طریق سامانه سخا sakha.epolice.ir در خواست خود را ثبت کنند.

از این رو به منظور ثبت نام و درخواست وام سرباز ماهر در سایت‌های گفته شده، نیازمند مدارکی به شرح زیر است:

  1. شناسنامه
  2. کارت ملی هوشمند
  3. کارت پایان خدمت
  4. گواهی مهارت افزایی
  5. حداقل مدرک تحصیلی
  6. ارائه فرم درخواست وام سرباز ماهر

نحوه ثبت نام وام سرباز ماهر در سایت سماسو

همانطور که گفته شد، متقاضیان 4 استان نامبرده برای ثبت نام در سامانه سماسو باید به نشانی samasoo.ir مراجعه و با ورود به صفحه، گزینه ثبت درخواست تسهیلات بانکی وام سربازی را انتخاب کنند.

صفحه اول سامانه سماسو

در بخش بعدی، صفحه‌ای مطابق تصویر زیر برای کاربر نمایش داده می‌شود که می‌بایست گزینه ثبت نام را انتخاب کند.

ورود به صفحه ثبت نام وام سربازی

با انتخاب گزینه ثبت نام، کاربر می‌بایست اطلاعات خواسته‌شده از جمله کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی را وارد کند و در انتها گزینه ثبت نام را انتخاب کند.

نحوه ثبت نام وام خدمت سربازی

پس از ورود به سایت وام سربازی، متقاضی با انتخاب گزینه درخواست تسهیلات از نوار سمت راست این سامانه، به تکمیل فرم‌های خواسته‌شده می‌پردازد و اطلاعات واردشده را ذخیره می‌کند.

مشخصات مکانی طرح تسهیلات سربازی

در مرحله بعد، متقاضی به پرداخت هزینه ثبت نام اقدام می‌کند و در نهایت می‌تواند از قسمت نحوه بررسی درخواست، وضعیت ثبت نام و درخواست خود را مشاهده کند. پس از ثبت درخواست، پرونده به کار گروه استان ارجاع و توسط دبیر مهتا مشاهده می شود. پس از تکمیل مدارک و ارجاع به کمیسیون و تایید این کمیسیون، پرونده به سامانه تک ارسال شده تا تسهیلات متقاضی پرداخت شود. هزینه ثبت درخواست در این سامانه نیز 250٬000 ریال در نظر گرفته شده است.

نحوه ثبت نام وام سربازی در سایت سخا

کاربر لازم است برای ثبت نام تسهیلات سرباز ماهر از سایت سخا پلیس، در ابتدا به نشانی سایت sakha.epolice.ir مراجعه کرده و با درج اطلاعات خواسته‌شده به سامانه وارد شود. (در صورتی که کاربر پیش از آن در این سایت، ثبت نام نکرده است، لازم است که ابتدا در این سایت ثبت نام کند.)

ثبت نام وام خدمت سربازی از سایت سخا

در مرحله بعدی، متقاضی بعد از ورود به حساب کاربری می‌تواند از طریق منوی سمت راست، گزینه وظیفه عمومی و سپس، درخواست تسهیلات اشتغال را انتخاب کند. سپس با واردکردن اطلاعات خواسته‌شده در سایت، درخواست خود را ثبت کند.

وام سربازی ارتش

سربازانی که خدمت خود را در ارتش گذرانده باشند نیز در صورت داشتن شرایط، وام خدمت سربازی شامل حال آن‌ها می‌شود. مبلغ در نظر گرفته شده برای این وام ۱۵۰ میلیون تومان است. متقاضیان به منظور دریافت این وام باید مدارک هویتی، کارت پایان خدمت و مدرک دوره فنی‌ و حرفه‌ای را در سامانه سرباز ماهر بارگذاری کنند. همچنین لازم به ذکر است کاربران با استفاده از تسهیلات سرباز ماهر می‌توانند در دستگاه‌های اجرایی کشور استخدام شده و در طرح‌های تشویقی حین خدمت ثبت‌نام کنند.

وام خدمت سربازی سپاه

وام سرباز ماهر سپاه نیز مشابه وام سربازی ارتش است. مبلغ این وام 150 میلیون تومان و کارمزد سود آن بین 2 تا 4 درصد و مدت بازپرداخت تسهیلات این وام بین 5 تا 7 سال است. لازم به ذکر است این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که سربازی خود را در قرارگاه خاتم‌الانبیاء گذرانده‌ باشند. فراموش نکنید که اولویت پرداخت وام سرباز ماهر 1403 با کسانی است که برای شروع کار به سرمایه احتیاج دارند.

وام خدمت سربازی بانک ملت

در کنار آنچه گفته شد، بانک ملت نیز به سربازانی که خدمت خود را به پایان رسانده‌اند، تسهیلات 100 میلیون تومانی برای اشتغال پرداخت می‌کند. پس از اتمام خدمت وظیفه با دریافت معرفی‌نامه از قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیرو‌های مسلح، می‌توانند از این وام استفاده کنند. وام خدمت سربازی بانک ملت تا سقف 100 میلیون تومان با بازپرداخت 60 ماهه و سود 18 درصد، قابل دریافت است. برای دریافت این نوع از وام خدمت سربازی نیازی به سپرده‌گذاری و مسدودسازی سرمایه نیست، بلکه برای تضمین، سفته با ضمانت کارمند معتبر یا وثیقه ملکی لازم است.

جمع‌بندی

وام سربازی که به آن وام سرباز ماهر نیز گفته می‌شود، یکی از انواع تسهیلات مالی است که با هدف پشتیبانی از سربازانی که حداکثر 5 سال از تاریخ خدمت آن‌ها گذشته است، پرداخت می‌شود. این وام به افرادی تعلق می‌گیرد که در دوره‌های آموزشی مهارتی مختلف شرکت کرده و دارای مدرک مهارت افزایی باشند. مبلغ پرداختی برای این وام 150 میلیون تومان است که نحوه دریافت آن در این مقاله آورده شده است.

امتیاز خود را ثبت کنید
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا