مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وپخش – شرکت داروپخش

تحلیل وپخش به‌‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های دارویی کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت داروپخش مالک مجموعه‌ای از شرکت‌های دارویی با فعالیت تولید، واردات و توزیع داروهای ساخته‌شده انسانی و دامی در کشور است. درآمد این شرکت با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، مختص سود سهام مصوب شرکت‌های سرمایه‌پذیر است. در ادامه به محاسبه NAV و P/NAV آن از طریق محاسبه پرتفوی بورسی و غیربورسی سهام شرکت داروپخش پرداخته شده است. همچنین برآورد EPS فوروارد در تحلیل بنیادی وپخش از دیگر موارد بررسی‌شده در این مطلب خواهد بود.

  • برای آشنایی و درک بهتر مفاهیم تحلیل بنیادی، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت داروپخش

موضوع فعالیت وپخش ایجاد، توسعه، راه‌اندازی، اداره و انجام امور مربوط به انواع طرح‌ها و واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی در بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف اقتصادی از طریق موارد زیر است:

  1. تاسیس، تشکیل، مشارکت در سرمایه، خرید سهام، بازسازی، نوسازی و راه‌اندازی انواع شرکت‌ها و موسسات در داخل یا خارج کشور، فروش سهام، واگذاری یا معاوضه سهام شرکت‌ها یا انحلال آن‌ها
  2. آماده‌کردن شرکت‌های مورد سرمایه‌گذاری جهت ورود به بورس اوراق بهادار
  3. استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری
  4. پذیره‌نویسی سهام و انجام معاملات مربوط به سهام و اوراق بهادار داخلی یا خارجی
  5. تامین خدمات مورد لزوم شرکت‌ها

شرکت‌های فعال بورسی در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت دارو شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارویی تامین، گروه دارویی برکت، سرمایه‌گذاری شفادارو، سرمایه‌گذاری سبحان و گروه دارویی البرز هستند.

مهم‌ترین سهامداران وپخش

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با در اختیار داشتن 71٫79 درصد از سهام شرکت داروپخش، مهم‌ترین سهامدار در تحلیل بنیادی وپخش است. مطابق تصویر زیر سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز با مالکیت بیش از 17 درصد از سهام در تحلیل وپخش در جایگاه دوم سهامداران عادی قرار دارد.

سهامداران وپخش

سازمان تامین اجتماعی در حالت تلفیقی توسط زیرمجموعه‌های خود نظیر سرمایه‌گذاری دارویی تامین، صندوق بازارگردانی صباگستر نفت و گاز تامین و… بیش از 72 درصد از سهام وپخش را در اختیار دارد. در مرجع تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی، سایر سهامداران تلفیقی وپخش قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی هلدینگ داروپخش

محاسبه و تحلیل NAV وپخش

مهم‌ترین معیار برای ارزیابی عملکرد هلدینگ داروپخش محاسبه NAV آن است. برای محاسبه ان ای وی وپخش لازم است که حقوق صاحبان سهام و دارایی‌های بورسی و غیربورسی مورد ارزیابی قرار گیرد. یکی از تاثیرگذارترین عوامل در ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری محاسبه مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی است؛ اما بسیاری از تحلیلگران به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق آن را لحاظ نمی‌کنند.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وپخش

تصویر زیر بخشی از پورتفوی بورسی شرکت داروپخش را به‌ همراه تعداد سهام و ارزش بازار آن‌ها نشان می‌دهد. در پورتفوی بورسی این نماد، شرکت‌هایی مانند کارخانجات داروپخش، داروسازی اکسیر، توزیع داروپخش و… قرار دارند. مجموع مازاد ارزش پورتفوی بورسی وپخش در تاریخ 1402/09/22 مبلغ 17٬631 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وپخش

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وپخش

یکی از اقدامات انجام‌شده در این مقاله، محاسبه مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وپخش است. تحلیلگران انیگما مجموع مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وپخش را در زمان نگارش این مقاله (1402/09/22) بیش از 547 میلیارد تومان محاسبه کرده‌اند. مطابق تصویر زیر 83 درصد از سهام شرکت توزیع داروهای دامی داروپخش در اختیار وپخش است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی هلدینگ داروپخش

برای ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل وپخش به نکات تحلیلی آن به شرح موارد زیر اشاره‌ شده است:

  • پیش‌بینی می‌شود شرکت پخش دارویی اکسیر در سال 1402 حدود 170 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.
  • فروش شرکت توزیع داروهای دامی داروپخش در سال 1402 حدود 800 میلیارد تومان و سود خالص آن 25 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود هر سهم (EPS) شرکت داروپخش

شرکت هلدینگ داروپخش علاوه بر درآمد حاصل از خرید و فروش سهام، از طریق سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز درآمد کسب می‌کند. بنابراین برای ارزش‌گذاری دقیق سهام این شرکت سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی وپخش

شرکت کارخانجات داروپخش در پایان سال مالی 1402 به ازای هر سهم 4٬193 ریال سود خالص ساخته است. در صورتی‌که این شرکت 93 درصد از سود خود را تقسیم کند، سهم وپخش از سود نقدی این شرکت 840 میلیارد تومان خواهد بود. با توجه به تصویر زیر مجموع سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی وپخش در پایان دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 مبلغ 2٬262 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وپخش

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل وپخش

تصویر زیر بخشی از پرتفوی غیربورسی وپخش را به همراه پیش‌بینی سود هر سهم، درصد تقسیم و سود سهم شرکت نشان می‌دهد. در تحلیل بنیادی وپخش با بررسی سود تمامی شرکت‌های زیرمجموعه غیربورسی آن، سهم این شرکت از سود نقدی حاصل‌شده حدود 108 میلیارد تومان محاسبه شده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی هلدینگ داروپخش

صورت سود و زیان وپخش

در این مرحله به تحلیل صورت سود و زیان وپخش پرداخته شده است. درآمد سود سهام وپخش در نیمه نخست سال مالی 1402 مبلغ 42 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی قبل، 82 درصد افزایش داشته است. با کسر هزینه‌ها از این درآمد سود خالص وپخش در دوره مالی مذکور نزدیک به 36 میلیارد تومان محقق شده است.

تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان هلدینگ داروپخش را برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین دوره مالی منتهی به سال مالی جاری نشان می‌دهد. در تحلیل وپخش، سود خالص در پایان سال مالی 1402 بیش از 2٬365 میلیارد تومان برآورد شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل وپخش

سود مجمع (DPS) شرکت داروپخش

مطابق صورت سود و زیان وپخش در بخش قبل، سرمایه فعلی شرکت مبلغ 840 میلیارد تومان است. مجمع عمومی عادی سالیانه وپخش منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 31 تیرماه 1402 برگزار شد. بر اساس تصمیمات صورت‌گرفته در این مجمع، شرکت داروپخش از 7٬037 ریال سود خالصی که در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم محقق کرده است، مبلغ 6٬452 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد.

سود وپخش برای سهامداران شرکت مطابق زمان‌بندی زیر پرداخت خواهد شد.

شرحزمان پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقیدی ماه سال 1402از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقوقیاسفندماه سال 1402از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام

سهامداران حقیقی فاقد کد سجام بعد از تاریخ اعلام‌شده از طریق مراجعه به شعب بانک رفاه و ارائه کارت ملی و کدبورسی و سهامداران حقوقی فاقد کد سجام با ارسال نامه به دریافت سود خود اقدام کنند.

تحلیل بنیادی وپخش

برای محاسبه NAV و تحلیل وپخش، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 1٬410 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، ان ای وی هر سهم برای وپخش 23٬351 ریال محاسبه می‌شود. همچنین نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/09/22 معادل 84٫6 درصد است. در ادامه با توجه به EPS تحلیلی پیش‌بینی شده (2٬816 ریال)، نسبت P/E تحلیلی آن 7 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی وپخش

نمودار قیمتی وپخش

بر اساس آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌شود، قیمت سهام شرکت داروپخش در اواسط آذرماه 1401 روند صعودی خود را آغاز کرد و در تاریخ 1402/3/17 به بالاترین قیمت خود (30٬520 ریال) رسید. ارزش بازار وپخش در این تاریخ 25٬636 میلیارد تومان بود. بعد مدتی قیمت این سهام ریزش یافت و هم‌اکنون در سایت TSE با قیمت 19٬570 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار وپخش در تاریخ 1402/09/22 بیش از 16 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وپخش
3/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا