مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وبیمه – شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه

تحلیل وبیمه به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت سرمایه‌گذاری کشور انجام شده است. سرمایه‌گذاری به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، به امید به دست آوردن منابع با ارزش‌تر در آینده است. این سرمایه‌گذاری می‌تواند در زمینه‌های خرید و فروش سهام شرکت‌ها، اوراق درآمد ثابت، املاک و مستغلات، طلا، ارزهای خارجی و… انجام شود. شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در گروه سرمایه‌گذاری‌ها و واسطه‌گری‌های مالی با نماد وبیمه در فهرست شرکت‌های بورسی درج شد. در ادامه به محاسبه NAV و EPS فوروارد در تحلیل بنیادی وبیمه از طریق بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی و حقوق صاحبان سهام آن پرداخته شده است.

  • برای درک بهتر مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

ترکیب پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه

شرکت در سال مالی 1402 تلاش کرده است تا حداکثر منابع قابل دسترس را به توسعه پرتفوی بورسی اختصاص دهد. چنانچه ملاحظه می‌شود، قسمت عمده‌ای از منابع ناشی از فروش سرمایه‌گذاريی‌ها و همچنین، منابع ناشی از افزایش سرمایه، صرف سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار شده است. به‌ طوری‌که مبلغ بهای تمام‌شده پرتفوی بورسی شرکت طی سال مالی 1402 با رشد بیش از 97 درصد به مبلغ 16,379,793 میلیون ریال رسیده است. تصویر زیر ترکیب پرتفوی بورسی بر اساس بهای تمام‌شده برای سال مالی 1401 و 1402 را نشان می‌دهد.

ترکیب سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه

سرمایه و ترکیب سهامداران وبیمه

در حال حاضر سرمایه فعلی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه بالغ بر 16,000 میلیارد ریال است و از این حیث در بین 50 شرکت سرمایه‌گذاری، رتبه سیزدهم را دارد.

سهامدار اصلی وبیمه، بیمه مرکزی با مالکیت 58٫93 درصد است. شرکت صندوق بازارگردانی صبانیک نیز با بیش از 18 درصد سهام در رتبه دوم سهامداران وبیمه قرار دارد.

سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه

در محصول سهامداران سامانه تحلیل بنیادی انیگما تمام سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش شده‌ است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. بررسی سهامداران در تحلیل وبیمه نشان می‌دهد بیمه مرکزی بیش از 66 درصد از سهام شرکت را به‌صورت تلفیقی در اختیار دارد و کنترل‌‌کننده نهایی محسوب می‌شود.

محاسبه و تحلیل NAV وبیمه

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند وبیمه، باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه شود. برای تحلیل بنیادی وبیمه و محاسبه NAV آن، تمام دارایی‌های بورسی و غیربورسی بررسی و ارزش‌گذاری می‌شوند. مطابق با رویه متداول در بازار سرمایه ناو برآوردشده با عدم لحاظ ارزش افزوده برای پرتفوی غیربورسی محاسبه می‌شود؛ اما باید توجه کرد که ارزش افزوده پرتفوی غیربورسی شرکت‌ها نیز تاثیر قابل توجهی در محاسبه ان ای وی دارند. در ادامه مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وبیمه

تصویر زیر بخشی از پورتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه را به‌همراه تعداد سهام و ارزش بازار آن‌ها نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، این شرکت در شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران و… سرمایه‌گذاری کرده است. مجموع مازاد ارزش پورتفوی بورسی وبیمه در تاریخ 29 آذر ماه 1402، 130 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وبیمه

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل وبیمه

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه 17 درصد از سهام شرکت نوع دوم رایکا را در اختیار دارد. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وبیمه مطابق آخرین اطلاعات منتشرشده بیش از 7 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وبیمه
  • با توجه به نکات تحلیلی پرتفوی غیربورسی در سایت انیگما، پیش‌بینی می‌شود کارگزاری سپهر باستان در سال 1402 حدود 20 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

سود هر سهم (EPS) شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه

یکی دیگر از منابع درآمدی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سود نقدی دریافتی از شرکت‌های بورسی و غیربورسی زیرمجموعه‌های آن‌ها است. در ادامه برای بررسی و ارزش‌گذاری دقیق‌تر وبیمه، سود مجمع حاصل از پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت محاسبه می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی

مجموع سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی در تحلیل وبیمه تا پایان سال مالی منتهی به شهریور ماه 1403 مبلغ 90 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. بیشترین دریافتی سود نقدی وبیمه از شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است. در تصویر زیر جزئیات سود هر سهم بخشی از شرکت‌های زیرمجموعه پرتفوی بورسی این شرکت قابل مشاهده هستند.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه

پیش‌بینی می‌شود سهم سود نقدی وبیمه از زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی خود در پایان سال مالی 1403 مبلغ 4٬000 میلیون ریال باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل وبیمه

مجموع درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی وبیمه (شامل درآمد سود سهام، درآمد سود تضمین‌شده و سود فروش سرمایه‌گذاری) در دوره 9 ماهه منتهی به خرداد ماه 1402 مبلغ 208 میلیارد تومان بوده است. تصویر زیر صورت سود و زیان وبیمه را برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به شهریور ماه 1403 نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود وبیمه 85 درصد از درآمدهای عملیاتی خود در پایان سال مالی 1403 (معادل 78 میلیارد تومان) را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل وبیمه

سود نقدی (DPS) وبیمه

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 213 ریال سود خالص ساخت. مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت در تاریخ 29 دی ماه 1401 برگزار شد. با توجه به تصمیمات اتخاذشده در این مجمع، سود نقدی تقسیمی به ازای هر سهم مبلغ 100 ریال بوده است. جدول زیر زمان‌بندی و نحوه پرداخت سود وبیمه توضیح را نشان می‌دهد.

سهامدارانزمان پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجام1401/11/12از طریق سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجام1402/01/30مراجعه به سایت شرکت و تکمیل پرتال سهامداری با ارائه کارت شناسایی و مدارک لازم و مراجعه به بانک رفاه
سهامداران حقوقی1402/06/10واریز به حساب پس از ارسال مشخصات و شماره حساب

تحلیل بنیادی وبیمه

برای محاسبه NAV وبیمه حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و مبلغ 2٬010 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی این شرکت بر تعداد سهام آن، NAV هر سهم وبیمه 1٬343 ریال محاسبه می‌شود. همچنین با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/09/29 بر ای پی اس تحلیلی شرکت (1٬469 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل وبیمه 30 واحد به دست آمده است.

تحلیل بنیادی وبیمه

نمودار قیمتی سهام وبیمه

مطابق تصویر زیر سهام وبیمه دو قله قیمتی دارد. اولین قله قیمتی در تاریخ 1399/04/02 با ارزش بازار 2٬458 میلیارد تومان بوده است. بعد از گذشت حدودا دو سال، دومین قله قیمتی در تاریخ 1402/02/12 (2٬472 ریال) با ارزش بازار 3٬955 میلیارد تومان به وجود آمد. در حال حاضر قیمت سهام وبیمه تاریخ 1402/09/29 در سایت TSE مبلغ 1٬469 ریال به ارزش بازار 2٬364 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وبیمه
1/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا