مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی دکپسول – شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران

در این مقاله تحلیل دکپسول به‌عنوان یکی از شرکت‌های داروسازی مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران در سال 1376 به بهره‌برداری رسید. این شرکت در تاریخ 1398/01/28 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در حال حاضر شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران جزو واحدهای فرعی شرکت داروسازی فارابی و هلدینگ واحد تجاری شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین است. این شرکت در زمینه تولید، توزیع و صادرات انواع‌ پوکه‌های کپسول دارویی، واردات و صادرات مواد اولیه دارویی، لوازم و تجهیزات پزشکی و تولید هرگونه محصولات دارویی، بهداشتی و آرایشی فعالیت می‌کند. در ادامه به تحلیل بنیادی دکپسول و محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با تحلیل بنیادی و نحوه ارزش‌گذاری سهام مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران یکی از شرکت‌های فرعی داروسازی فارابی و به‌صورت غیرمستقیم وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (TPICO) است. این شرکت در سال 1376با بهره‌مندی از 6 خط تولید پوکه کپسول دارویی آغاز به کار کرده است و به دلیل نیاز بازار، خطوط تولید خود را تاکنون از نظر کیفی و کمی توسعه داده است. هم‌اکنون با بهره‌مندی از 14 خط تولید کاملا مدرن، با ظرفیت عملی سالانه 6.1 میلیارد عدد پوکه کپسول به‌صورت انحصاری مسئولیت تولید انواع پوکه سخت ژلاتینی دارویی به‌صورت چاپ‌شده و بدون چاپ را برعهده دارد.

این شرکت در حال حاضر رقیب داخلی ندارد و رقبای خارجی آن در تحلیل دکپسول شامل شرکت‌های زیر هستند:

  • شرکت کیس ژل بلژیک
  • شرکت آسوشیتر ای سی جی (ACG) هند
  • شرکت سوهانگ کره جنوبی

مشتریان این شرکت عبارت‌اند از:

  • مشتریان داخلی: حدود 180 شرکت‌ دارویی مصرف‌کننده پوکه دارویی
  • مشتریان خارجی: حدود 20 مشتری در خاورمیانه

سرمایه و ترکیب سهامداران دکپسول

سرمایه دکپسول هنگام تاسیس مبلغ 500 میلیون ریال بوده است که طی چندین مرحله افزایش سرمایه در سال 1400 به مبلغ 300,000 میلیون ریال رسیده است.

تصویر زیر مربوط به سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی دکپسول است. شرکت داروسازی فارابی با 66.70 درصد مالکیت رتبه اول سهامداران شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران را در اختیار دارد. بیمه ملت نیز با 2.39 درصد مالکیت در جایگاه دوم سهامداران مهم دکپسول قرار دارد.

سهامداران بالای یک درصد در تحلیل دکپسول

سازمان تامین اجتماعی با حدود 67 درصد مالکیت، به‌صورت تلفیقی سهامدار عمده دکپسول است. این نوع از سهامداران به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود مالک یک شرکت هستند. در مرجع تحلیل بنیادی انیگما می‌توان علاوه بر استخراج داده‌های مربوط به سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی را نیز مشاهده کرد.

سهامداران تلفیقی شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران

فروش شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران

در جدول زیر تمامی اطلاعات مربوط به فروش شرکت تولید پودر ژلاتین ایران اعم از مقدار، نرخ و مبلغ فروش برای سه دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره‌های 9 ماهه و 12 ماهه منتهی به 29 اسفند سال 1402 قابل مشاهده هستند. تنها محصول تولیدی در تحلیل دکپسول ، پوکه کپسول دارویی است که برای محاسبه نرخ فروش این محصول نرخ دلاری آن برای پیش‌بینی مبالغ سال 1402 در نظر گرفته شده است.

فروش در تحلیل بنیادی دکپسول

مقدار و مبلغ مصرف مواد اولیه در تحلیل بنیادی دکپسول

تصویر زیر مربوط به مقدار، نرخ و مبلغ مواد اولیه شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران برای 5 دوره مالی گذشته است. مواد اولیه در تحلیل دکپسول شامل پودر ژلاتین و اقلام بسته‌بندی هستند. شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران در دوره 3 ماهه منتهی به تاریخ 1402/03/31 مبلغ 431,575 میلیون تومان بابت تامین مواد اولیه خود هزینه کرده است.

مواد اولیه مصرفی شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران

سربار در تحلیل دکپسول

در جدول زیر هزینه‌های سربار شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران آورده شده است. اقلام سربار دکپسول شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… هستند. در آخرین دوره گزارش‌شده (دوره سه‌ماهه منتهی به 1402/03/31) هزینه سربار شرکت برابر با 16 میلیارد تومان است. همچنین هزینه سربار دکپسول در سال مالی 1401 بیش از 47 میلیارد تومان بوده است. در تحلیل بنیادی دکپسول ، عمده هزینه سربار متعلق به حقوق و مزایا است. باتوجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال جاری هزینه سربار در سال مالی 1402 مبلغ 61 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی دکپسول

در تصویر زیر صورت سود و زیان دکپسول برای 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 9 ماهه و 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 نمایش داده شده است. مطابق صورت سود و زیان دکپسول مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی 1401 مبلغ 551 میلیارد تومان و بهای تمام‌شده مبلغ 207 میلیارد تومان است. سود خالص دکپسول در پایان سال مالی 1402 مبلغ 339 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل دکپسول

سود نقدی (DPS) در تحلیل دکپسول

دکپسول مجمع عمومی عادی سالیانه خود را برای سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ در تاریخ 1402/02/16 تشکیل داد. شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران در سال مالی مذکور 9,207 ریال سود خالص برای هر سهم داشته است که از این میزان، 8,200 ریال را به‌عنوان سود نقدی تقسیمی میان سهامداران خود تصویب کرده است. درنتیجه این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ حدود 90 درصد از سود محقق شده خود را میان سهامداران تقسیم کرده است.

طبق آگهی زمان‌بندی منتشرشده در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) پرداخت سود سهامداران به‌شرح زیر است:

نوع سهامدار زمان واریز سود
اشخاص حقیقی شهریور ماه 1402
اشخاص حقوقی درصورت ارسال شماره حساب تا تاریخ 1402/05/31 واریز سود در شهریورماه

محاسبه EPS و P/E تحلیل منتهی به 1402/12/29

در تحلیل بنیادی دکپسول مفروضات زیر لحاظ شده است:

  • نرخ پودر ژلاتین 3,337 ریال بر گرم
  • نرخ پوکه کپسول دارویی 3 دلار بر هزار عدد
  • میانگین دلار در سال 1402 معادل 40 هزار تومان

باتوجه به مفروضات فوق EPS تحلیلی دکپسول برای سال مالی 1402 مبلغ 11٬316 ریال برآورد شده است. برای ارزش‌گذاری سهام شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران، با تقسیم قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/05/04 (78,250 ریال) بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد در تحلیل دکپسول 6.8 محاسبه شده است. همچنین در این جدول برآورد کاربران انیگما نیز آورده شده است که با تغییر مفروضات بنابر نظر شخصی خود این مقدار را 4.1 به‌دست آورده‌اند.

تحلیل بنیادی دکپسول

مقاله پیشنهادی جهت یادگیری نحوه انجام تحلیل فاندامنتال: آموزش تحلیل بنیادی

روند قیمتی دکپسول

نمودار زیر روند قیمتی سهم دکپسول را از اواسط سال 1397 تا به امروز نشان می‌دهد. در این تحلیل روند صعودی قیمت سهام دکپسول از همان ابتدا آغاز شد و در تاریخ 1402/02/12 به بالاترین مقدار خود (92,850 ریال) با ارزش بازار 2,773 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت این سهام در زمان نگارش مقاله یعنی تاریخ 4 مرداد ماه 1402 برابر با (78,250 ریال) است. ارزش بازار سهام دکپسول در تاریخ مذکور حدود 2 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی دکپسول
4.7/5 - (4 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا