اخبار بورس

معاملات بورس دوشنبه 5 شهریور ۱۴۰۳

در جریان دادوستدهای امروز بورس، شاخص کل بورس با رشد 0.54 درصدی به 2,063,278 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 0.27 درصد افزایش یافت. در فرابورس نیز نماگرها سبزپوش بودند. معاملات چند روز اخیر بازار سهام نشانه‌هایی از بهبود احتمالی روند دارد. اگرچه این معاملات جذاب در بورس با بند دامنه نوسان، نتوانستند روی قیمت سهام خود را نشان دهند.

این روزها اصلی‌ترین مشکل بورس، محدودیت دامنه نوسان است که باعث می‌شود که یک اتفاق مثبت یا منفی اثر دقیق خود را بر بازار نگذارد و عملا در بازاری با دامنه نوسان انقدر محدود، واکنش درخور اتفاق‌ها بر قیمت سهام منعکس نمی‌شود. این موضوع نقدشودندگی بازار را به چالش می‌کشد.

ارزش معاملات خرد امروز بازار سهام، بیش از 1.6 هزار میلیارد تومان بود که از این میزان شاهد خروج 205 میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از گردونه معاملات بودیم. در جریان معاملات امروز 338 سهم مثبت و 310 سهم منفی بودند.

نرخ نیمایی افزایش یافت

در شرایطی که بازار سرمایه تقریبا حرکت مشخصی نداشته و مدتهاست درگیر شاخص 2 میلیون واحدی بوده، دلار نیما تا محدوده 45.300 افزایش یافته است. رشد دلار نیما و عدم رشد دلار آزاد ترکیب خوبی برای رشد سودآوری شرکت‌ها است. به نظر می‌رسد که بازار اثر این رشد سود را بتواند در گزارشات تابستان بهتر ببیند.

تعادل کامل در بورس، ساز مخالف موج با بقیه اهرمی‌ها

با بررسی معاملات امروز بازار سرمایه می‌توان دریافت که تعداد سهام مثبت و منفی در بازار در تعادل هستند و درواقع بازار به نوعی به تعادل رسیده است. نکته قابل توجه امروز صف خرید صندوق اهرمی موج بود. در حالی که بقیه صندوق‌های اهرمی شرایط خوبی نداشتند و حتی منفی هم معامله شدند، صندوق اهرمی موج با صف خرید سنگینی همراه بود که این صف خرید یک بار عرضه شد اما پس از آن باز هم با صف کار خود را ادامه داد. باید دقت کرد که این موضوع را نمی‌توان به حباب منفی این صندوق نسبت داد، چرا که در حال حاضر صندوق نارنج بیشترین حباب منفی را بین این صندوق‌ها دارد.

امتیاز خود را ثبت کنید

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا