اخبار بورس

معاملات بورس شنبه 3 شهریور ۱۴۰۳

شاخص کل بورس امروز 0.75 درصد افزایش یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 0.45 درصدی همراه شد. امروز بازار سرمایه شرایط بهتری نسبت به چند وقت اخیر داشت و ورود پول حقیقی به سهام را تجربه کرد. رشد امروز شاخص کل در حالی که دامنه نوسان سهام 2 درصد است، نشانگر این موضوع است که بازار در وضعیت مناسبی به سر می‌برد.

نکته امیدوارکننده بورس امروز آن بود که با وجود تعطیل بودن فردا، بازار سرمایه شرایط خوبی داشت. این درحالی است که در روزهای بین تعطیلی عمدتا انتظار می‌رود که بازار رشد معناداری نداشته باشد.

البته نباید فراموش کرد که گرچه بازار سهام امروز وضعیت نسبتا مطلوبی داشت اما نمی‌توان این‌گونه برداشت کرد که بازار روند مشخصی پیدا کرده و رشد جدی در آینده خواهد داشت. البته که بازار سهام در این شرایط به پیشواز گزارش‌های ماهانه می‌رود و در این هفته گزارش‌های ماهانه احتمالا می‌توانند چراغ راهی برای روند بازار باشند.

امروز 456 سهم مثبت و 221 سهم منفی دنبال شدند و ارزش معاملات خرد سهام در حالی 1476میلیارد تومان بود که بازار با ورود پول 95 میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها همراه شد.

خلاصه وقایع بازار سرمایه 3 شهریور 1403

چالش نقدشوندگی با محدودیت دامنه نوسان

ادامه‌دار بودن دامنه نوسان باعث شده که نقدشوندگی به عنوان مهم‌ترین ویژگی بورس با چالش همراه شود، به طوری‌که در بازار صف خریدها و صف فروش‌ها بیشتر شده و بورس این روزها بیشتر درگیر این موضوع است. در شرایطی که اخبار مبنی بر حمایت از بازار بسیار به گوش می‌رسد این محدودیت در دامنه نوسان مشخصا به سود بازار سرمایه نیست.

نرخ بهره حقیقی صفر شد؟

با انتشار داده‌های نرخ تورم در مرداد ماه، می‌توان فهمید که نرخ بهره حقیقی که حاصل کم کردن تورم از نرخ بهره است، در محدوده صفر واحد قرار دارد. در این شرایط باید گفت که بازارها در وضعیت بی‌تفاوتی هستند و با توجه به اینکه نرخ بهره تا حد زیادی تورم را پوشش می‌دهد، همچنان اقبال به سمت سپرده‌گذاری بانکی است. البته باید دقت کرد که این تحلیل صرفا برای شرایط حال حاضر و پیش رو معتبر است و در صورت تغییر پارامترهای کلان باید آپدیت شود.

باید دقت کرد که این شرایط، یعنی منفی نبودن نرخ بهره، شرایط جدیدی در کشور است و مدتهاست اقتصاد ایران به صورت طولانی مدت در این وضعیت قرار نگرفته است.

امتیاز خود را ثبت کنید

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا