اخبار بورس

معاملات بورس شنبه 30 تیر 1403

بازار سهام معاملات امروز را با افت حدود 0.5 درصدی شاخص کل پایان داد. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن نیز 0.35 درصد عقب‌نشینی داشت. در واقع با شروع فصل مجامع و تعطیلی بخش بزرگی از بازار انتظار زیادی از بابت ارزش معاملات وجود ندارد، اما ریزش در بازار هم کمی دور از انتظار بود. به هرحال با گذشت فصل مجامع و مشخص شدن گزارش‌های سه ماهه بهار می‌توان دقیق‌تر برای بازار تصمیم گرفت. باید دقت کرد که در این بازار سهامی که گزارش‌های خوبی دارند، بیشتر مورد اقبال سهامداران قرار می‌گیرند. همچنین می‌توان انتظار داشت که با نزدیک شدن به مراسم تنفیذ پزشکیان روند بازار سهام کمی پیش‌بینی‌پذیرتر شود.

ارزش معاملات خرد امروز 1818 میلیارد تومان بود، همچنین سهامداران خرد 208.4 میلیارد تومان پول از گردونه معاملات خارج کردند. 404 نماد امروز در محدوده منفی معامله شدند، این در حالی بود که 113 نماد مثبت بودند.

‌بیش‌واکنش به گزارش‌های نسبت به گزارش‌های خوب

به‌رغم آنکه در بازار سهام برخی صنایع گزارش‌های مناسبی داشتند اما گزارش‌های بد بسیار بیشتر به چشم آمدند. برای مثال گزارش نامطلوب ستاره خلیج فارس، اولین گزارشی بود که در فضای مجازی بسیار دست به دست شد و امروز هم اثرش را روی سهامی همچون تاپیکو و شستا گذاشت. گزارش فجر هم چنین رفتاری داشت.

کاهش انتظارات تورمی؟

در حالی که بازار سرمایه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، بازارهای موازی هم دچار ریزش شده‌اند. روند قیمتی دلار همچنان نزولی است، اما طلا جهانی رشد دارد. در این شرایط کاهش جدی حباب سکه نشانگر کاهش انتظارات تورمی در بازار است. باید دقت کرد که کاهش حباب اهرمی‌ها هم می‌توان از دو جهت کاهش انتظار رشد بازار و تسهیل شرایط اعتبارگیری تفسیر کرد؛ به هرحال صندوق‌های اهرمی در این شرایط تا اینجای کار بازنده بازار بودند.

مقصر اصلی گزارش‌های بد

با مشخص شدن رییس جمهور منتخب و احتمالا مشخص شدن سکاندار اقتصادی، بازار از دو جهت نرخ بهره بالا و گزارش‌های نامناسب تحت فشار است.
با چشم‌پوشی از نرخ بهره و توجه به صورت مالی شرکت‌ها، متوجه می‌شویم که پایین بودن نرخ دلار نیما عاملی برای افت شرکت‌ها است. برخی شرکت‌ها حتی سود ریالی سال گذشته را تکرار نکردند و وقتی به صورت‌های مالی با دقت توجه می‌شود، نرخ دلار نیما عاملی برای عدم تکرار سود این شرکت‌ها است. این سیاست حقیقتا به بازار سرمایه آسیب سنگینی وارد می‌کند.

5/5 - (1 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا