اخبار بورس

معاملات بورس شنبه 16 تیرماه 1403

امروز هم‌زمان با آغاز معاملات روزانه، خبر پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری به بازار مخابره شد. به نظر انعکاس این خبر منجر به واکنش مثبت سهامداران و رشد قیمتی سهام شد، به طوری‌که دماسنج اصلی بازار افزایش 4.2 درصدی را به نمایش کشید. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز 3.4 درصد رشد کرد. در فرابورس نیز اوضاع به همین روال بود و شاهد رشد نماگرها در این بازار بودیم.
در جریان دادوستدهای امروز بازار سهام 595 سهم مثبت و تنها 80 سهم منفی معامله شدند. ارزش معاملات خرد سهام امروز به 2,943 میلیارد تومان رسید. همچنین 537 میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها به گردونه معاملات راه یافت.

خلاصه وقایع بازار سرمایه در روز شنبه 16 تیرماه 1403

سیگنال ریاست جمهوری به بازار دلار

با مشخص شدن سکاندار جدید دولت، قیمت دلار به سمت پایین حرکت کرد. تتر در شب گذشته نزول بیش از 2 هزارتومانی را تجربه کرد و درهم هم امروز به محدوده 16هزارتومان کاهش یافت.

صندوق‌های اهرمی و اختیارهایشان

در طی معاملات امروز صندوق‌های اهرمی به صف خرید رسیدند و اختیار آن‌ها نیز بعضا با مثبت‌های سنگین بازگشایی شد. ارزش معاملات اختیار اهرمی‌ها رشد شگفت‌انگیزی را تجربه کرد. در این شرایط ارزش مفهومی معاملات آنها توانست رشد سنگینی داشته باشد، به طوری‌که حتی از ارزش معاملات خود اهرمی‌ها هم بیشتر شود. این اتفاق بیشتر در اختیارهای اهرم افتاد.

افت قیمت طلا

به نظر می‌رسد امروز و روزهای آتی، شرایطی در بازار ایجاد شود که دارایی‌های ارزی و طلامحور ریزش داشته باشند و دارایی‌های سهام محور رشد کنند. امروز در همین راستا صندوق‌های طلا منفی‌های سنگینی را تجربه کردند.
حقیقتا امروز بازارها کاملا سیاسی بودند و از روزهای آتی با مشخص شدن کابینه احتمالی می‌توان انتظار داشت که بازار سهام و طلا بتوانند جهت‌گیری درست‌تری داشته باشند.

امتیاز خود را ثبت کنید
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا