اخبار بورس

معاملات بورس شنبه 2 تیر 1403

امروز ارزش معاملات خرد به 1,719 میلیارد تومان رسید که از این عدد 192میلیارد تومان خروج پول حقیقی بود. در بازار امروز 307 نماد مثبت و 332 نماد منفی بودند. با وجود اینکه بازار سرمایه امروز مثبت بود و شاخص کل در محدوده مثبت بسته شد، اما صندوق‌های اهرمی منفی بودند که به نظر می‌رسد این موضوع به دلیل پذیره‌نویسی دو صندوق جدید اهرمی بوده است.

خلاصه بازار 2 تیر 1403

پذیره‌نویسی صندوق‌های نارنج و بیدار

تحول مهم امروز در بازار پذیره‌نویسی دو صندوق اهرمی نارنج و بیدار بود. پولی که در پذیره‌نویسی این دو صندوق جذب شد در مجموع 1,900میلیارد تومان بود. با توجه به اینکه این احتمالا صندوق‌ها با ضریب اهرمی بین 2 و 3 وارد بازار خواهند شد، باید بین 4 الی 6 هزار میلیارد تومان سهام در بازار خریداری کنند. امروز به دلیل حباب صفر این صندوق‌ها اقبال مناسبی به آن‌ها شد.

دقت کنیم که دلیل اصلی اقبال به این صندوق‌ها در این برهه 0 بودن حباب آن‌ها است. عملا دو دیدگاه وجود دارد، یا حباب این صندوق‌ها به میانگین صندوق‌های اهرمی می‌رسد یا حباب آن‌ها کم می‌شود. پس عملا اقبال به این دلیل بوده که خریدار دنبال گرفتن بازدهی حباب صندوق‌ها است.

سایر اخبار مهم روز

  • نرخ اخزا همچنان نزولی است و به سمت پایین حرکت می‌کند. این خبر خوبی از منظر کلان برای بازار است.
  • با باز شدن بازار هرات بعد از یک هفته، فشار تقاضای خرید وارد بازار دلار هرات شد و نرخ هرات بالاتر از سلیمانیه و تهران معامله می‌شد. در همین راستا نرخ دلار در بازار تهران به محدوده 59,000 تومان رسید.
  • پس از کاهش تنش‌ها در غزه، به نظر می‌رسد باز هم سطح تنش در این منطقه افزایش پیدا کند. تحولات کابینه جنگ اسراییل و اخباری مبنی بر درگیری تن به تن در غزه نشانگر این موضوع هستند.
4/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا