تحلیل اقتصادی

هزینه بودجه کشور

بودجه کشور که هر ساله توسط مجلس ارائه می‌شود، وضعیت یک سال آینده کشور را نشان می‌دهد. ارقام ارائه شده در بودجه به اقتصاد جهت می‌دهد؛ بر همین اساس بسیاری از سرمایه‌گذاران، تجار، تولیدکنندگان واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی اهداف تعیین شده وضعیت خود را طبق آن تنظیم می‌کنند. در این مقاله به بررسی بودجه کشور شامل هزینه‌ها و درآمدهای دولتی پرداخته شده است.

می‌توانید از طریق لینک بودجه سال 1403 به جدیدترین لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت دسترسی داشته باشید.

بررسی لایحه بودجه کشور در سال ۱۴۰۲

در بودجه سال ۱۴۰۲ دولت پیش‌بینی کرده است که در این سال چه هزینه‌ها و درآمدهایی خواهد داشت و آیا درآمدهای دولت پاسخگوی هزینه‌های آن است یا خیر؟ لازم به ذکر است که بررسی بودجه در سال‌های مختلف می‌تواند در بررسی اقتصاد کلان تحلیل بنیادی بورس موثر باشد.

بودجه به سه قسمت اصلی بودجه عمومی، بودجه اختصاصی و بودجه شرکت‌ها و نهادها تقسیم می‌شود. جدول زیر نمای کلی بودجه سال ۱۴۰۲ شامل انواع درآمدها و هزینه‌ها را نشان می‌دهد.

بودجه کشور سال 1402

کسری بودجه کشور در سال 1402

در صورتی که هزینه‌های دولت بیشتر از درآمدهای آن باشد، دولت با کسری بودجه مواجه است. در واقع به منفی شدن تراز درآمدها و هزینه‌ها در طول یک سال کسری بودجه گفته می‌شود. طبق جدول فوق هزینه‌های سال 1402، 1,454 هزار میلیارد تومان و درآمدهای دولت برای تامین این هزینه‌ها 978 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. بنابراین در لایحه بودجه سال 1402 ارائه شده توسط دولت 476 هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی وجود دارد.

در ادامه به بررسی هر یک از بخش‌های انواع بودجه دولت در سال 1402 پرداخته شده است:

بودجه عمومی کشور

به تمامی درآمدها و هزینه‌های ملی کشور، بودجه عمومی گفته می‌شود. درآمدهای این بخش شامل مالیاتی است که دولت از مردم و شرکت‌ها دریافت می‌کند. همچنین درآمدهایی مانند فروش نفت، فروش اوراق بهادار و فروش شرکت‌ها نیز در این بخش قرار می‌گیرند. در رابطه با هزینه‌های این بخش نیز می‌توان به هزینه‌های عمومی مانند هزینه آموزش و پرورش، بیمارستان‌های دولتی، نهادهای نظامی و انتظامی و… اشاره کرد. در بودجه عمومی درآمدها تجمیع می‌شوند و هزینه‌های دولت بر اساس آن پرداخت می‌شود. بودجه عمومی در سال 1402، 1,984 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

بودجه اختصاصی

هر ساله در بودجه کشور رقم کمی به به این بخش تعلق می‌گیرد و این بودجه از اهمیت کمتری برخوردار است. بودجه اختصاصی برخلاف بودجه عمومی دارای ردیف‌های مشخصی است و به طور دقیق مشخص می‌شود که درآمدها در چه سرفصلی باید هزینه شوند. معمولا درآمدهای هر موسسه صرف هزینه ­های همان موسسه می­‌شود. این رقم در بودجه سال 1402، 180 هزار میلیارد تومان است که مجموع آن با بودجه عمومی 2,164 میلیارد تومان برآورد شده است.

بودجه شرکت‌ها و نهادها

بودجه شرکت‌ها و نهادها در این سال، 3,098 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، شامل درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی است. برای مثال درآمدهای بانک مرکزی و بانک‌های دولتی مانند بانک ملی، بانک سپه و… و همچنین درآمدهای شرکت‌های نفتی مانند شرکت‌ ملی نفت، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پالایشگاه‌های دولتی مانند پالایشگاه آبادان و اراک در این بخش قرار دارند.

← بودجه عمومی یکی از بخش‌های مهم بودجه می‌باشد که عموما مورد بحث تحلیلگران قرار دارد. در ادامه به بررسی سرفصل‌های درآمدها و هزینه‌های دولتی بودجه 1402 پرداخته شده است.

سرفصل درآمدهای دولتی بودجه کشور در سال 1402

درآمدهای دولتی بودجه در 5 بخش تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین قسمت درآمدهای دولتی، درآمدهای مالیاتی است که 41 درصد را شامل می‌شود. درآمدهای مالیاتی شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر حقوق و دستمزد و مالیات بر نقل و انتقال سهام است که از بازار سرمایه تامین می‌شود. از دیگر بخش‌های درآمدهای دولتی می‌توان به درآمدهای حاصل از مالکیت دولت و درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات اشاره کرد.

درآمدهای دیگر دولت برای جبران کسری بودجه کشور شامل درآمد صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی، منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول، منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی و اسلامی و سایر درآمدها می‌باشند. مجموع این درآمدها که در بودجه با نام واگذاری دارایی‌های سرمایه‌گذاری و واگذاری دارایی‌های مالی ثبت شده است، حدود 1,000 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. لازم به ذکر است که این درآمدها به شدت تورم‌زا هستند. در ادامه مقدار و درصد هر یک از بخش‌های درآمد دولتی به تفکیک نمایش داده شده است.

درآمدهای دولت از بودجه سال 1402

طبق آمار منتشر شده حدود نیمی از درآمدهای دولتی توسط وزارت اقتصاد تامین خواهد شد. پس از آن وزارت نفت با 29 درصد یکی از پردرآمدترین دستگاه‌های دولتی پیش‌بینی شده است. در نمودار زیر پردرآمدترین دستگاه‌های دولتی طبق لایحه بودجه ارائه شده، نمایش داده شده است.

پردرآمدترین‌ها در بودجه سال 1402

سرفصل هزینه‌های دولتی بودجه 1402

هزینه‌های دولتی بودجه سال 1402 برابر با 1,454 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. عمده این هزینه‌ها شامل حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان، یارانه و… است.

تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی نیز در بودجه کشور مجموعا حدود 530 هزار میلیارد تومان اعلام شده است؛ که مجموع آن‌ها برابر با 1,984 هزار میلیارد تومان است. در ادامه هزینه‌های پیش‌بینی شده دولت در بخش‌های مختلف به تفکیک آمده است. طبق این نمودار 30 درصد (458 هزار میلیارد تومان) از هزینه‌های دولت مربوط به بخش نظامی و قضایی می‌باشد.

هزینه‌های دولت در بودجه 1402

در ادامه پرهزینه‌ترین دستگاه‌های دولتی طبق بودجه‌بندی سال 1402 نمایش داده شده است. طبق این نمودار وزارت بهداشت با 273 هزار میلیارد تومان بیشترین بخش هزینه‌های دولتی را به خود اختصاص داده است. پس از وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش در مجموع با حدود 250 هزار میلیارد تومان از بخش‌های پرهزینه بودجه دولتی به حساب می‌آیند.

پرهزینه‌ترین دستگاه‌ها

بررسی بودجه کشور در سال 1401

هزینه‌‌‌های بودجه سال 1401 بیش از 1372 ‌هزار میلیارد تومان اعلام شده است. بر اساس آمارهای موجود حدود 700‌ هزار میلیارد تومان از هزینه‌‌‌های بودجه سال آتی را حقوق کارمندان دولت تشکیل می‌دهد. همچنین 209‌ هزار میلیارد تومان از هزینه‌‌‌های سال آینده بر اساس لایحه بودجه کشور، هزینه‌‌‌ صندوق‌های بازنشستگی کشوری را تامین خواهد کرد و 200‌هزار میلیارد تومان صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی خواهد شد. در ادامه به جزئیات هزینه‌های دولت در بخش‌های مختلف توسط کارشناسان سایت تحلیل بنیادی انیگما اشاره شده است.

هزینه بودجه کشور 1401

نظامی و قضایی

هزینه‌های مربوط به ستاد مشترک سپاه پاسداران اسلامی، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح در این دسته قرار می‌گیرند. مجموع بودجه تعلق گرفته به این بخش بیش از 305 هزار میلیارد تومان است. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با در اختیار داشتن نزدیک به 95٫5 هزار میلیارد تومان بخش عمده‌ای از هزینه‌ در این بخش از بودجه را شامل می‌شود.

بهداشت و درمان

بخش بهداشت و درمان از بخش‌های اصلی اقتصاد یک کشور است، به‌طوری که بیشتر کشورها توجه ویژه‌ای به این بخش دارند. هزینه‌های مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در این بخش قرار گرفته‌اند که در بودجه سال 1401 مبلغ 174،134 میلیارد تومان به آن اختصاص داده شده است.

همچنین هزینه مربوط به سازمان بیمه سلامت ایران، درمان و آموزش پزشکی، یارانه دارو و شیرخشک، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج و کمک به مجمع خیرین سلامت، زنجیره امید، بیمارستان محکم و مؤسسه محک و… در این بخش قرار می‌گیرند.

آموزش

هزینه‌های مربوط وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در بخش آموزش قرار می‌گیرند.

علاوه بر هزینه‌های وزارت آموزش و پرورش از جزئیات هزینه‌ها در این بخش می‌توان به برنامه راهبری و توسعه همکاری‌های بین‌الملل ، برنامه توسعه و ارتقای تربیت بدنی، ورزش و سلامت دانش‌‌آموزان، برنامه آموزش و پرورش استثنایی، تلفیقی و فراگیر، برنامه حمایت از فرهنگیان، پاداش پایان خدمت بازنشستگان و کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان و… اشاره کرد.

سایر وزارتخانه‌های دولت

هزینه‌های مربوط به وزارتخانه‌ها به‌جز آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت 14 درصد از بودجه کشور را در بر می‌گیرند. 14 وزارتخانه در این بخش قرار می‌گیرند که از جمله آن می‌توان به وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد که دولت بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته است. همچنین برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد اختصاص داده شده است. بودجه وزارت ارتباطات نیز حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و نسبت به بودجه ۱۴۰۰ افزایش ۱۳۴ درصدی داشته است. همچنین بودجه تعلق گرفته به وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به سال ۱۴۰۰، تغییر ۱۲۹ درصدی داشته است.

صندوق بازنشستگی کشوری

حقوق بازنشستگان دولت، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در این بخش از بودجه کشور قرار می‌گیرد که بودجه تعلق گرفته به آن در مجموع 135 هزار میلیارد تومان بوده است.

کمک به افراد خاص

هزینه‌های مربوط به بنیاد شهید، بهزیستی، کمیته امداد و هلال احمر در این بخش قرار می‌گیرند. بودجه سال 1401 این بخش بیش از 94 هزار میلیارد تومان است. این بودجه در راستای افزایش رفاه اقشاری خاص در جامعه، در نظر گرفته شده است.

در ادامه جدول میزان بودجه تعلق گرفته به هر یک از این بخش‌ها به همراه سایر نهادها آمده است.

جزئیات هزینه دولت

لایحه بودجه کشور در هر سال در سایت سازمان برنامه و بودجه منتشر می‌شود.

5/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا