آموزش مالی و اقتصادی

آخرین جزئیات وام بازنشستگان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی به منظور رفاه حال بازنشستگان و مستمری بگیران، تسهیلاتی تحت عنوان وام بازنشستگان تامین اجتماعی برای آن‌ها در نظر گرفته است. دریافت این وام به تسهیل در امور زندگی این افراد کمک کرده و دریافت آن به نفع بازنشستگان است. بنابراین افراد برای دریافت این وام باید شرایطی را دارا باشند و اقداماتی نیز انجام دهند که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

وام بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟

اعطای وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سازمان اجتماعی یکی از اقدامات صورت‌گرفته از سوی بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی است. سازمان تامین اجتماعی از ابتدای سال 1403 تاکنون اقدام به پرداخت دو مرحله از این تسهیلات کرده است، به طوری که 80 هزار بازنشسته موفق به دریافت آن شده‌اند. به گفته علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران امسال قرار است 500 هزار نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی در سطح کشور از تسهیلات قرض‌الحسنه 30 میلیون تومانی بهره ببرند. لازم به ذکر است مبلغ این وام نسبت به سال 1402 افزایش یافته و از مبلغ 20 میلیون تومان به مبلغ 30 میلیون تومان رسیده است. کارمزد در نظر گرفته شده برای این تسهیلات 4 درصد و مدت بازپرداخت آن 2 سال است.

زمان ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

در حال حاضر مرحله سوم ثبت نام وام مستمری بگیران تامین اجتماعی از 21 مهرماه 1403 آغاز شده و تا 3 آبان ماه 1403 ادامه دارد. لازم به ذکر است برای کانون‌های بازنشستگی هر استان سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است و از طریق قرعه‌کشی این وام‌ها تخصیص می‌یابد، همچنین در این مرحله نیز 40 هزار فقره وام با بازنشستگان پرداخت می‌شود. همه بازنشستگانی که واجد شرایط هستند می‌توانند از طریق کانون بازنشستگان نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

شرایط دریافت وام تامین اجتماعی برای بازنشستگان

کسانی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند که شرایط زیر را دارا باشند.

  1. داشتن حداقل 20 سال سابقه پرداخت بیمه
  2. سن بین 50 تا 78 سال
  3. دریافت حقوق از بانک رفاه
  4. عدم مسدودی موجودی
  5. عدم سابقه چک برگشتی
  6. عدم بدهی معوقه به سیستم بانکی کشور
  7. داشتن سیم کارت به نام متقاضی
  8. عدم استفاده از وام در سه سال اخیر
  9. داشتن موجودی حداقل مبلغ 100 هزار تومان در حساب بانکی متقاضی

نحوه ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

بازنشستگان دارای شرایط در صورت تمایل برای دریافت این تسهیلات می‌توانند به دو صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کنند.

ثبت نام حضوری: مراجعه به شعب کانون بازنشستگان در سراسر کشور

ثبت نام غیرحضوری: برای ثبت نام به روش غیرحضوری متقاضیان در ابتدا باید به سایت vaam.kabtatamin.ir مراجعه کرده و از انتهای صفحه گزینه ثبت نام را انتخاب کنند. با انتخاب این گزینه، صفحه‌ای مطابق تصویر زیر نمایش داده می‌شود که باید آن را تکمیل کنند.

ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

بعد از تکمیل ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی، گزینه بازبینی را انتخاب کرده و همه اطلاعات نمایش داده می‌شود. در صورت صحت اطلاعات، گزینه ثبت نهایی انتخاب شود.

بازبینی اطلاعات ثبت نام وام تامین اجتماعی

در ادامه، اطلاع‌رسانی جهت موافقت با درخواست وام صرفا به صورت پیامک به متقاضی توسط سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شود و برای پیگیری وام بازنشستگان تامین اجتماعی نیاز به مراجعه حضوری به کانون بازنشستگان نیست.

با توجه به اعلام سازمان تامین اجتماعی، وام‌ها پس از طی مراحل بررسی و تایید، به‌صورت مرحله‌ای به حساب بازنشستگان و مستمری‌بگیران واریز خواهد شد.

سایر وام‌های بازنشستگان تامین اجتماعی

علاوه بر وام توضیح داده شده در بخش‌های قبل، صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی به منظور تامین نیازهای بازنشستگان تسهیلات مختلفی را در نظر گرفته‌اند که به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

وام ازدواج بازنشستگان

صندوق بازنشستگی کشوری با هماهنگی بانک صادرات به منظور ارائه خدمات حمایتی به بازنشستگان در نظر دارد از تاریخ آخرین مرحله ثبت نام قبلی (1400/05/20) از بازنشستگان و موظفین همسر که فرزندانشان بعد از تاریخ (1398/01/01) ازدواج کرده‌اند، ثبت نام به عمل آورد. مبلغ این وام 35 میلیون تومان است و فقط به حساب متقاضی در بانک صادرات پرداخت می‌شود. کارمزد سالانه وام ازدواج بازنشستگان تامین اجتماعی 4 درصد و مدت بازپرداخت آن 36 ماهه است. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت www.sabasrm.ir و www.cspf.ir پس از اعلام زمان ثبت‌نام، نسبت به ثبت نام و بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند.

وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی

بازنشستگان و موظفین صندوق بازنشستگی کشوری می‌توانند در صورت دارابودن شرایط زیر نسبت به اخذ وام ضروری به مبلغ 30 میلیون تومان اقدام کنند. پس از اعلام اسامی متقاضیان، مبلغ وام بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس اولویت تعیین‌شده به شماره حساب متقاضی نزد بانک صادرات ایران پرداخت می‌شود.

  • تاریخ صدور حکم بازنشستگی کمتر از یکسال نباشد.
  • وراث ذکوری که تا سه سال آینده از لیست وظیفه بگیری حذف می‌شوند، مجاز به ثبت نام نیستند.
  • متقاضیانی که حکم ترمیم سال جاری برای آن‌ها صادر نشده است، مجاز به ثبت نام نیستند.
  • تنها یکی از وراث وظیفه بگیر با رضایت سایر وراث وظیفه بگیر می‌تواند از وام بهره‌مند شود.
لازم به ذکر است در حال حاضر مهلت ثبت نام وام ازدواج و ضروری به پایان رسیده و می‌بایست منتظر اعلام زمان جدید برای ثبت نام بود.

وام حمپاد (حمایت از پایان‌ نامه‌های دانشجویی بازنشستگان و فرزندان آن‌ها)

ﺻﻨﺪﻭﻕ بازنشستگی ﻛﺸﻮﺭی ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﮕﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁن‌ها، طرحی حمایتی ﺑﻪ نام ﺣﻤﭙﺎﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺟﺮﺍ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ اساس ﺍﻳﻦ ﻃﺮﺡ، ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﻄﻊ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎسی ﺍﺭﺷﺪ ﻳﺎ ﺩﻛﺘﺮی ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﺤﺼﻴﻞ هستند، میﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﭘﺎﻳﺎﻥﻧﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﺗﺴﻬﻴﻼﺕ ﻭﺍﻡ ﺑﻪ مبلغ ۶۰ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺭﻳﺎﻝ (ﺑﺮﺍی ﭘﺎﻳﺎﻥﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺩﻭﺭﻩ کارشناسی ﺍﺭﺷﺪ) ﻭ ۸۰ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺭﻳﺎﻝ (ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺎﻳﺎﻥﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺩﻭﺭﻩ دکتری) ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺷﻮﻧﺪ.

شرایط و ضوابط وام حمپاد بازنشستگان تامین اجتماعی

  • وام به صاحبان دفتر کل که دریافتی ماهانه آنها کمتر از ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال باشد، تعلق نمی‌گیرد.
  • تاریخ تصویب پروپوزال پایان‌ نامه یا رساله دکتری متقاضیان باید از تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ به بعد باشد.
  • تکمیل فرم معرفی‌ نامه دانشگاه توسط متقاضی به همراه شماره ثبت دبیرخانه مهر و امضاء واحد آموزش محل تحصیل الزامی است.
  • متقاضیانی (فرزند بازنشسته) که پدر و مادر آن‌ها هر کدام دارای دفاتر کل بازنشستگی هستند، تنها از یک دفتر کل امکان ثبت نام دارند.
  • در صورتی که بازنشسته دارای چندین فرزند دانشجو (متقاضی) در مقاطع ارشد و دکتری باشد هرکدام به صورت جداگانه می توانند اقدام به ثبت نام کنند.
  • اگر بازنشسته و فرزندانشان همزمان دانشجو و متقاضی باشند، هرکدام به صورت جداگانه می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند.
  • پایان‌ نامه‌هایی مورد پذیرش و بررسی قرار می‌گیرند که به تصویب گروه آموزشی دانشگاه محل تحصیل متقاضی رسیده باشند و مرحله تصویب پروپوزال را طی کرده باشند.
  • ذکر شماره دفتر کل بازنشستگی، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات ایران و شماره تلفن همراه الزامی است.
  • تکمیل و تایید نهایی فرم ثبت نام اینترنتی متقاضیان، منوط به ثبت شماره تماس بازنشسته (شماره تلفنی که به نام بازنشسته باشد) و دریافت کد تایید خواهد بود.
  • ﭘﺲ ﺍﺯ ﺛﺒﺖ ﻧﺎﻡ متقاضی راستی آزمایی ﻭ ﺻﺤﺖ سنجی ﺍﺯ ﻣﺪﺍﺭک ارسالی ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﺯ سوی بانک ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ حقوقی ﻓﺮﺩ ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﻪ‌ای ﻛﻪ ﻭﺍﺟﺪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻭﺍﺭﻳﺰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.

وام 100 میلیونی بازنشستگی تامین اجتماعی

یکی دیگر از وام‌های بازنشستگان تامین اجتماعی، وام 100 میلیون تومانی است. برای دریافت این تسهیلات لازم است به شعبات بانک‌های دولتی از جمله بانک رفاه کارگران، کشاورزی، ملت، ملی، صادرات، پست بانک، تجارت، صنعت و معدن و قرض‌الحسنه مهر ایران مراجعه و اقدام به دریافت مبلغ 100میلیون تومان وام کرد.

به منظور اخذ وام بازنشستگان تامین اجتماعی به مبلغ 100 میلیون تومان ارائه نامه کسر از حقوق بازنشستگی و یک فقره چک یا سفته الزامی است. در صورت نداشتن مدارک نامبرده، با ارائه نامه کسر از حقوق و تکمیل فرآیند ثبت‌نام، متقاضیان می‌توانند نسبت به دریافت وام 50 میلیون تومانی اقدام کنند.

جمع‌بندی

سازمان تامین اجتماعی به منظور تامین رفاه بازنشستگان و تسهیل در امور زندگی‌ آن‌ها اقداماتی از جمله اعطای تسهیلات در نظر گرفته است. یکی از جدیدترین وام‌‌های بازنشستگان تامین اجتماعی که در حال حاضر بازنشستگان می‌توانند نسبت به آن می‌توانند اقدام کنند، وام 30 میلیون تومانی است که آخرین مهلت ثبت نام آن تا 3 آبان ماه 1403 ادامه دارد. در این مقاله در خصوص سایر وام‌های تامین اجتماعی توضیح داده شده است.

امتیاز خود را ثبت کنید
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا