آموزش تحلیل بنیادی

برای سرمایه‌گذاری موفق در بازار سرمایه باید دانست که چگونه می‌توان این بازار را تحلیل‌ کرد. تحلیل بنیادی یکی از روش‌های تحلیل بازار سرمایه است. تجربه نشان داده است که افراد موفق در بازار سرمایه از تحلیل بنیادی استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند بازدهی بالایی در سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشند. در این مقاله علاوه بر معرفی انواع تحلیل‌های موجود در بازار سرمایه تلاش شده است تا تحلیل بنیادی به عنوان یکی از تحلیل‌های پربازده آموزش داده شود.

روش‌های تحلیل بازار سرمایه

روش‌های مختلفی برای تحلیل بازار سرمایه وجود دارد. تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تحلیل الگوریتمی از انواع مختلف این روش‌ها هستند که در ادامه به هر یک از آن‌ها اشاره شده است.

تحلیل تکنیکال: این تحلیل بر پایه ۳ اصل با توجه به روند قیمتی گذشته یک سهم، آینده آن را پیش‌بینی می‌کند. این تحلیل دارای ریسک بالایی بوده و سال‌هاست که استفاده از آن در دنیا منسوخ شده است.

تحلیل الگوریتمی: تحلیل الگوریتمی نوعی تحلیل پیشرفته‌ از تحلیل تکنیکال بر اساس هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین است.

تحلیل بنیادی: در این تحلیل با محاسبه قیمت ذاتی یک سهم و مقایسه با ارزش روز آن در بازار سرمایه می‌توان نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کرد.

برای آشنایی بیشتر با انواع تحلیل‌ها و مزایا و معایب هر یک، جلسه دوم آکادمی انیگما را مشاهده کنید.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی روشی است که در آن تحلیلگران ارزش ذاتی هر سهم را با بررسی عوامل مؤثر مانند اقتصاد، صنعت، وضعیت مالی و سودآوری شرکت، محصولات تولیدی و تأمین‌کنندگان، چشم‌انداز بازار و… به‌دست می‌آورند. در این روش پس از محاسبه ارزش ذاتی هر سهم و مقایسه قیمت آن سهم در بازار، ارزندگی سهام یک شرکت تحلیل و بررسی می‌شود. این تحلیل نسبت به سایر تحلیل‌های موجود در بازار سرمایه دارای ریسک کمتری بوده و در بلند مدت بازدهی بالایی دارد.

چرا افراد از تحلیل بنیادی استفاده نمی‌کنند؟

در اینجا سوالی مطرح است که چرا باتوجه به بازده بالا و ریسک کم تحلیل بنیادی، درصد بالایی از افراد فعال در بازار سرمایه از این تحلیل استفاده نمی‌کنند؟

برای تحلیل بنیادی یک شرکت ابتدا باید اقتصاد خرد و کلان مانند نرخ بهره، تورم، تقاضای جهانی و… را بررسی کرد. در مرحله بعد لازم است تا شرایط صنعت و رقبا بررسی و تحلیل شود. در انتها چیزی که از اهمیت زیادی برخوردار است بررسی عملکرد شرکت مانند تکنولوژی، ظرفیت، مواد اولیه مصرفی، فروش و… است.

باتوجه به مراحل انجام تحلیل بنیادی، می‌توان گفت این تحلیل نسبت به سایر تحلیل‌های بازار سرمایه دشوارتر است. برای انجام این تحلیل افراد باید پیش‌نیازهایی مانند اطلاعات مالی و حسابداری داشته باشند. همچنین تحلیل‌گر باید نسبت به صنعت‌های مختلف و اقتصاد جهانی و داخلی آگاهی لازم را داشته باشد.

از سوی دیگر در تحلیل بنیادی لازم است تمامی اطلاعات مالی شرکت‌ها و عوامل موثر بر عملکرد آن‌ها و شرایط صنعت‌های مختلف دائما بررسی و به‌روز شوند. پس علاوه بر اطلاعات زیادی که پیش‌نیاز این تحلیل است، به صرف زمان زیادی برای به روز نگه داشتن این اطلاعات نیاز است. بنابراین عموما افراد فرصت یا اطلاعات لازم جهت انجام این تحلیل را در اختیار ندارد.

در ادامه این مقاله تلاش شده تا تحلیل بنیادی شرکت‌ها به‌صورت مختصر آموزش داده شود تا افراد بتوانند تحلیل دقیقی از بازار سرمایه و شرکت‌ها موجود در آن داشته باشند و در سرمایه‌گذاری خود موفق عمل کنند.

آموزش تحلیل بنیادی

ارزش‌گذاری سهام در تحلیل بنیادی از طریق متدهای مختلفی انجام می‌شود. از انواع این متدها می‌توان به محاسبه نسبت‌های مالی مانند نسبت قیمت به سود خالص، قیمت به فروش، قیمت به ارزش دفتری و… اشاره کرد.

از آن‌جا که هدف افراد از سرمایه‌گذاری کسب سود در آینده است. محاسبه میزان سوددهی شرکت‌‌ها و ارزش‌گذاری سهام از طریق سود خالص آن‌ها از مهم‌ترین روش‌های ارزش‌گذاری است.

نسبت قیمت به سود خالص هر سهم (EPS) را نسبت P/E می‌گویند. این نسبت بیانگر این است که چند سال زمان لازم است تا سرمایه‌گذار سودی برابر با میزان پولی که سرمایه‌گذاری کرده است، به دست آورد.

سود خالص هر سهم/ قیمت= نسبت P/E

در آکادمی انیگما تلاش شده تا با برگزاری دوره آموزش تحلیل بنیادی، تمام اطلاعاتی که برای انجام تحلیل بنیادی نیاز است، در اختیار افراد قرار داده شود. شما می‌توانید از طریق لینک زیر به این دوره دسترسی پیدا کرده و با مشاهده این دوره به تحلیل بنیادی مسلط شوید. در ادامه این مقاله نیز می‌توایند با نحوه انجام تحلیل بنیادی بیشتر آشنا شوید.

دسترسی به دوره← دوره مقدماتی تحلیل بنیادی

چگونه تحلیل بنیادی انجام دهیم؟

در تحلیل بنیادی تحلیل‌گران با استفاده از اطلاعات مالی و عملکرد گذشته شرکت‌ها، میزان سوددهی آن‌ها در آینده را پیش‌بینی می‌کنند. برای انجام این کار می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای مدل‌سازی مانند اکسل مدل‌ مالی مناسبی برای شرکت‌ها ساخت و با استفاده از این مدل‌ EPS شرکت‌ها را برای دوره‌های مالی آینده پیش‌بینی کرد. تحلیلگران اغلب از اطلاعات مالی حداقل 5 دوره گذشته شرکت‌ها جهت این مدل‌سازی بهره می‌برند.

در ادامه تصویر اکسل اطلاعات مالی شرکت پتروشیمی زاگرس قابل مشاهده است. این اطلاعات شامل صورت سود و زیان، فروش، مواد اولیه، سربار و… است.

اکسل سود و زیان زاگرس

اکنون با استفاده از مدل‌سازی صورت‌های مالی شرکت و بررسی تغییرات درآمدها، میزان تولید و فروش، نرخ‌های فروش، قیمت و میزان مواد اولیه و… در ۵ دوره مالی گذشته، می‌توان میزان سوددهی شرکت به ازای هر سهم (EPS) را در دوره مالی پیش رو تخمین زد. همچنین لازم است علاوه بر پارامترهای عملیاتی، پارامترهای غیرعملیاتی و کلان اقتصادی که بر میزان سود شرکت‌ها موثر است را نیز در تحلیل مورد بررسی قرار داد. به‌طور مثال می‌توان میزان تاثیر نرخ ارز بر میزان فروش یا هزینه مواد اولیه، انواع دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شرکت و…  را در تحلیل مورد توجه قرار داد.

اکسل پیش‌بینی زاگرس

در واقع مدل‌سازی مالی از طریق اکسل قدم نهایی در فرایند انجام تحلیل بنیادی است که می‌توانید در 2 جلسه پایانی آکادمی انیگما با نحوه انجام آن آشنا شوید. در ادامه این مقاله اطلاعات مورد نیاز جهت مدل‌سازی مالی برای شرکت‌ها مورد بررسی قرار داده شده است.

چگونه اطلاعات گذشته شرکت‌ها را بدست آوریم؟

شرکت‌ها موظف‌اند عملکرد خود را به‌صورت گزارش‌های دوره‌ای در سامانه کدال (Codal.ir) منتشر کنند. این گزارش‌ها انواع مختلفی دارد که در ادامه آمده است.

گزارش هیئت‌مدیره

هر یک از شرکت‌ها دارای سال مالی مشخصی هستند. شرکت‌ها در انتهای هر سال مالی مجمع عمومی سالیانه‌ای را برگزار می‌کنند. در این مجمع از سهامداران دعوت به‌عمل می‌آید تا در خصوص جزئیات اتفاقاتی که در طول یک سال گذشته در شرکت رخ داده و عملکرد هیئت‌مدیره و مدیرعامل گزارش داده شود. این گزارش در قالب گزارش عملکرد هیئت‌مدیره توسط شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود.

صورت‌های مالی

طبق مقررات سازمان بورس، شرکت‌های فعال در بازار سرمایه موظف هستند در بازه‌های زمانی مشخصی (دوره‌های سه‌ماهه) اطلاعات مالی خود را منتشر کنند. این گزارش‌ها هر ۶ ماه توسط حسابرس بررسی شده و گزارش حسابرسی شده در سامانه کدال منتشر می‌شود. در ادامه صورت‌های مالی منتشر شده توسط شرکت پتروشیمی زاگرس در سامانه کدال قابل مشاهده است.

صورت‌های مالی

گزارش تفسیری مدیریت

اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل موظف هستند در دوره‌های سه ماهه گزارش تفسیری شرکت را برای سهامدران و مخاطبان منتشر کنند. این اطلاعات مربوط طرح‌های توسعه‌ای، برنامه‌های آینده شرکت، ریسک‌ها و… است. گزارش تفسیری هیئت‌مدیره از قسمت ضمائم صورت‌های مالی شرکت‌ها در کدال قابل دریافت است.

گزارش تفسیری

گزارش عملکرد ماهانه

شرکت‌ها به صورت ماهانه گزارش تولید و فروش خود را منتشر می‌کنند. این گزارش‌ها نیز در سامانه کدال وجود دارد.

گزارش ماهانه کدال

با استفاده از اطلاعات موجود در صورت‌های مالی، عملکرد ماهانه و… شرکت‌ها و به کمک مدل‌سازی مالی انجام شده، می‌توان میزان سوددهی آینده شرکت‌ها را محاسبه کرد.

روش دسترسی به تمام این گزارش‌ها و جزئیات هر یک در جلسات سوم تا پنجم آکادمی انیگما به‌طور کامل توضیح داده شده است. شما می‌توانید با مشاهده این جلسات علاوه بر نحوه دسترسی به این گزارش‌ها با تحلیل و بخش‌های مهم هر یک نیز آشنا شوید. همچنین خواهید آموخت که هر قسمت از این گزارش‌ها چه تاثیری در فرآیند تحلیل بنیادی دارد.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *