آموزش بورس

آموزش صفر تا صد نحوه ثبت‌ نام در سامانه سجام

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در سال 1384 مطابق قوانین بازار بورس اوراق بهادار به منظور انجام اموری که پس از معاملات بازارهای بورسی نیاز است، تاسیس شد. این شرکت تغییرات چشمگیری در بازار سرمایه ایجاد کرد که یکی از این تغییرات انتقال معاملات حضوری به معاملات الکترونیکی بود. به طوری که امروزه معاملات بورس به صورت آنلاین انجام می‌شوند. سامانه سجام که مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با هدف ارائه خدمات یکپارچه و متنوع به فعالان بازار سرمایه در سال 1397 تشکیل شد. این سامانه تمامی اطلاعات سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری کرده و موجب تسهیل دسترسی سرمایه‌گذاران به خدمات بازار سرمایه می‌شود. همه کسانی که قصد فعالیت در بورس و بازار سرمایه را دارند می‌بایست در ابتدا نسبت به ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد سجام اقدام کنند. در ادامه این مقاله مراحل ثبت نام سجام و چگونگی دریافت کد سجام توضیح داده شده است.

فرآیند ثبت نام سجام

ثبت نام سجام به دو بخش ثبت نام در سامانه و احراز هویت در آن تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح هر بخش پرداخته شده است.

ثبت نام در سامانه سجام

  • اولین قدم برای ثبت نام در این سامانه ورود به سایت سجام به نشانی sejam.ir است.
  • پس از ورود به این سایت ابتدا باید گزینه ثبت نام در سجام را که در تصویر زیر با کادر قرمز نشان داده شده است، انتخاب کرد.
ثبت نام در سامانه سجام
  • با انتخاب گزینه مذکور، کادری به کاربر نشان داده می‌شود که بعد از مطالعه موارد نامبرده در آن می‌بایست گزینه متوجه شدم را کلیک کرد تا صفحه جدید نمایش داده شود.
وضعیت اولیه ثبت نام
  • برای بار دوم باید گزینه ثبت نام سجام را انتخاب کرد. در این مرحله قسمتی برای کاربر نشان داده می‌شود که در آن باید شماره تلفن همراه متقاضی و کد امنیتی را وارد و گزینه دریافت کد تایید را کلیک کرد.
وارد کردن شماره تلفن همراه و کد امنیتی ثبت نام سجام
  • در مرحله بعد باید مطابق تصویر زیر کد تایید ارسال‌شده را وارد کرد و در ادامه موارد خواسته‌شده را تکمیل و مجدد گزینه تایید را انتخاب کرد.
کد تایید ارسال شده به مشتری از سامانه سجام
  • با عبور از مراحل فوق، نوبت بخش تکمیل اطلاعات هویتی در ثبت نام سجام است. در این قسمت باید تمام اطلاعات خواسته‌شده از قبیل نام، نام خانوادگی و… را وارد کرد و گزینه تایید و ادامه را انتخاب کرد. لازم به ذکر است تمامی کادرهای خالی باید توسط کاربر پر شود.
اطلاعات هویتی
  • در صفحه جدید کاربر باید نقش خود را به عنوان شخص حقیقی یا نماینده مشخص کند. اگر فرد ثبت‌نام را به نمایندگی از شخص خود انجام می‌دهد، باید به عنوان اصیل انتخاب شود. اما اگر ثبت‌نام به عنوان نماینده از جانب شخص دیگری انجام می‌شود، فرد باید شرایط نمایندگی را که در همین صفحه توضیح داده شده است، داشته باشد. سپس با انتخاب نقش مورد نظر، باید گزینه «ادامه مرحله بعد» را فعال کند.
سمت و شرایط نماینده
  • در مرحله بعد کاربر باید به تکمیل موارد خواسته‌شده در رابطه با اطلاعات ارتباطی بپردازد. تکمیل کادرهای ستاره‌دار در ثبت نام سجام الزامی است. پس از تکمیل، باید گزینه تایید و ادامه مرحله بعد را انتخاب تا وارد مرحله جدید شود.
اطلاعات ارتباطی ثبت نام سجام
  • در مرحله بعد، ابتدا یک پیغام از جانب سایت برای متقاضی نمایش داده می‌شود که اعلام می‌کند اگر کد سهامداری ندارید، می‌توانید بر روی گزینه «تایید ادامه گام بعدی» کلیک کنید. فرد باید ابتدا بر روی عبارت «متوجه شدم» کلیک کند و سپس اگر کد سهامداری دارد، آن را وارد کند. در غیر این صورت، بدون درج هیچ عبارتی، گزینه «تایید» را فعال کند.
کدهای سهامداری سجام
  • در مرحله‌های ثبت نام سجام، باید سوالاتی که برای کاربر نمایش داده می‌شود را پاسخ دهد و سپس بر روی گزینه «تایید» کلیک کند.
  • سپس، کاربر باید اطلاعات حساب بانکی خود را وارد کند. تکمیل تمامی فیلدهای این قسمت الزامی است و باید توجه داشت که تنها اطلاعات حساب بانکی شخص ثبت‌نام‌کننده قابل پذیرش است. بعد از تکمیل اطلاعات حساب بانکی، باید گزینه «ذخیره» را فعال کرد. زمانی که گزینه «ذخیره» فعال می‌شود، نام بانک و سایر اطلاعات مربوط به حساب بانکی فرد نمایش داده می‌شود. اگر اطلاعات صحیح باشد، باید بر روی گزینه «تایید و ادامه مرحله بعدی» کلیک کند.
اطلاعات حساب بانکی در ثبت نام سجام
  • پس از ورود اطلاعات و تایید صحت آن توسط فرد، گزینه «تایید می‌کنم ادامه گام بعدی» باید فعال شود.
  • در مرحله پایانی ثبت نام، می‌بایست متن تعهدنامه را مطالعه و سپس گزینه «می‌پذیرم» را با تیک‌زدن فعال و سپس ذخیره کند. پس از انجام تمامی مراحل، تکمیل فرآیند ثبت‌نام و پرداخت هزینه‌های آن، فرد از سامانه خارج می‌شود و پس از 24 ساعت یک پیامک حاوی کد پیگیری ثبت‌نام به تلفن همراه او ارسال می‌شود.

احراز هویت در سامانه سجام

بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام، سامانه به استعلام اطلاعات واردشده در سایت می‌پردازد. درصورتی که استعلام موفقیت‌آمیز باشد، کد بورسی به متقاضی ارسال می‌شود. در صورت عدم موفقیت ثبت نام، پیامکی حاوی مشکل موجود ارسال می‌شود تا متقاضی نسبت به حل آن اقدام کند. در نتیجه با دریافت کد ده رقمی سجام، افراد به احراز هویت خود می‌پردازند. همانطور که گفته شد بخش دوم ثبت نام سجام احراز هویت است. برای احراز هویت افراد می‌توانند به دو صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کنند. برای احراز هویت به صورت حضوری ابتدا باید به بخش احراز هویت در سامانه سجام مراجعه کرد و سپس با انتخاب یکی از شعبات موجود در این سایت، نسبت به احراز هویت حضوری خود اقدام کنند. روش دیگر برای احراز هویت به صورت غیرحضوری است که این کار از طریق مراجعه به سایت سجام و احراز هویت الکترونیکی از طریق وب و موبایل انجام می‌شود. با انجام این مرحله نیز فرآیند ثبت نام در سامانه سجام به طور کامل به پایان می‌رسد.

برای آموزش دقیق و گام به گام احراز هویت مطالعه مقاله احراز هویت سجام پیشنهاد می‌شود.

سجامی‌شدن چه مزیت‌هایی دارد؟

این سامانه باتوجه به کاربردهای فراوان خود بسیار مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است. کاربران در ابتدا برای ثبت‌نام در کارگزاری‌ها و سایر نهادهای مالی می‌بایست به صورت حضوری مراجعه می‌کردند و زمان زیادی را برای ثبت‌نام در آن‌ها صرف می‌کردند. اما تاسیس سامانه سجام این مشکل را حل کرد و کاربران در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به صورت غیرحضوری نسبت به ثبت‌نام خود در این سامانه اقدام می‌کنند. ثبت نام سجام و دریافت کد از آن امتیازهای بسیار دیگری نیز برای کاربران بازار سرمایه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • امکان دریافت سود نقدی
  • ساده‌تر شدن فرآیند ثبت نام در سایر نهادهای دولتی
  • امکان ویرایش و تصحیح اطلاعات
  • قابلیت دسترسی به سرویس‌های متنوع بازار
  • امکان دسترسی به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه
  • دریافت و مشاهده سهام عدالت

کلام آخر

همان گونه که در این مقاله بررسی شد، ثبت نام در سامانه سجام از مزیت های بسیاری برخوردار است. همچنین لزوم ثبت نام سجام به‌عنوان بستری برای شروع فعالیت در بازار بورس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به این که در بازار سهام، افراد و شرکت‌ها از اقشار مختلف جامعه در تمامی اقتصاد ملی فعالیت می‌کنند، سامانه سجام به‌عنوان یک ابزار اساسی برای اداره و نظارت بر این فعالیت‌ها مطرح می‌شود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صورت روزانه، با انیگما همراه باشید.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا