آموزش بورس

کد بورسی چیست؟ آموزش نحوه دریافت کد بورسی

اولین قدم برای انجام معاملات در بازار بورس، داشتن کد بورسی است. کد بورسی معرف هر شخص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه است. این کد منحصر به فرد بوده و هر فرد کد بورسی مختص به خود را دارد. سهامداران برای انجام معاملات خود در کنار گرفتن کد بورسی می‌توانند کد بورس کالا و کد بورس انرژی نیز دریافت کنند. لازمه دریافت کد بورسی سجام، ثبت‌‌نام در سامانه سجام است که در ادامه به مراحل اخذ کد بورسی و دیگر موارد مهم مربوط به ثبت‌‌نام پرداخته شده است.

می‌توانید در مقاله سرمایه گذاری در بورس با این بازار و انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در آن بیشتر آشنا شوید.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی یک شناسه 8 بخشی متشکل از 3 حرف و 5 رقم است که افراد برای انجام معاملات خود در بازار سرمایه به آن نیاز دارند. به عبارتی لازمه فعالیت در بورس اوراق بهادار وجود کد بورسی برای سرمایه‌گذاران است. همانطور که گفته شد این کد منحصر به فرد بوده و هر کاربر تنها با یک کد بورسی قادر به خرید و فروش سهام در بازار سرمایه است. کد بورسی تاریخ انقضا ندارد و در صورت فراموش‌کردن یا گم‌کردن این کد می‌توان در سامانه معاملات به آن دسترسی داشت. لازم به ذکر است کد بورسی با کد معاملاتی متفاوت است، زیرا کد بورسی مانند کد ملی و کد معاملاتی مانند شماره حساب است. باید توجه داشت هر فرد فقط یک کد بورسی دارد ولی در عین حال می‌تواند چندین کد معاملاتی داشته باشد.

نحوه دریافت کد بورسی سجام

همانطور که گفته شد سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بازار سرمایه باید کد بورسی داشته باشند که در ادامه روش دریافت کد بورسی به طور کامل توضیح داده شده است.

اولین قدم برای اخذ کد بورسی، ثبت‌ نام در سامانه سجام است. از این رو متقاضیان در ابتدا باید به سایت sejam.ir مراجعه کنند. با انتخاب گزینه ثبت‌ نام در سامانه سجام که با کادر آبی رنگ در سایت نشان داده شده است، صفحه‌ای برای کاربران باز می‌شود که بعد از مطالعه می‌بایست گزینه متوجه شدم را کلیک کنند.

طریقه واردکردن اطلاعات در سامانه سجام

متقاضیان با عبور از این مراحل و انتخاب گزینه ثبت‌ نام در سامانه سجام، می‌بایست شماره تلفن و کد امنیتی را وارد کنند. در این صورت یک کد پنج رقمی برای شماره تلفن همراه کاربر ارسال می‌شود. با وارد نمودن کد 5 رقمی و تکمیل فیلدهای خواسته‌‌شده گزینه تایید را زده و در مرحله بعد، از شخص کاربر درخواست می‌شود نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی و شناسایی خود اقدام کند. لازم به ذکر است کاربران باید تمامی فیلدهای ستاره‌دار را پر کنند.

همچنین لازم است افراد نقش خود را به‌عنوان شخص حقیقی یا نماینده حقوقی در سایت سجام مشخص کنند. در گام بعد افراد به تکمیل اطلاعات ارتباطی از جمله محل سکونت، محل کار، شماره تماس و… اقدام می‌کنند. در نهایت با ورود اطلاعات حساب بانکی، تمام فیلدهای خواسته‌شده تکمیل می‌شود. در پایان با انجام مراحل مذکور، متن تعهدنامه برای کاربران نشان داده می‌شود و در صورت پذیرش از سوی کاربر ثبت‌ نام در سامانه سجام به پایان می‌رسد.

ثبت نام دریافت کد بورسی

با اتمام مراحل و دریافت کد سجام، یکی از کارگزاری‌های فعال بازار سرمایه را انتخاب کرده و نسبت به افتتاح حساب در این کارگزاری اقدام می‌کنند. برای انجام این کار مطابق تصویر زیر کاربران اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و وارد صفحه اصلی می‌شوند.

اطلاعات ورود به سایت برای دریافت کد بورسی

در ادامه کد تایید ارسال و صفحه اطلاعات شخصی از سامانه سجام نشان داده می‌شود، در صورت صحت اطلاعات، تایید را زده و وارد صفحه جدید می‌شوند.

تایید صحت اطلاعات شخصی کاربر

در این مرحله با تایید اطلاعات صفحه تنظیم رمز باز شده و متقاضی نسبت به ایجاد رمز جدید اقدام می‌کند.

تنظیم رمز برای دریافت کد بورسی

همچنین در ادامه با تایید رمز عبور، صفحه قرارداد برای کاربر باز می‌شود که در صورت تایید و موافقت، کد تاییدی برای کاربر ارسال می‌شود. ثبت کد تایید نشان‌دهنده اتمام ثبت‌نام در کارگزاری است.

با عبور از این مرحله، متقاضیان باید احراز هویت کرده و امضای الکترونیکی خود را در کارگزاری مربوطه ثبت کنند. با انجام مراحل فوق کد مربوطه توسط سمات صادر شده و از طریق پیامک برای افراد ارسال می‌شود. صدور کد بورسی بین 1 تا 3 روز کاری بعد از ثبت‌ نام و احراز هویت زمان می‌برد.

مدارک لازم جهت دریافت کد بورسی

افراد حقیقی برای داشتن کد بورسی نیازمند مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه هستند. باتوجه به آخرین اطلاعیه منتشرشده در سازمان بورس و اورق بهادار، نیاز به آخرین مدرک تحصیلی نیست. بنابراین اشخاص حقیقی در هر محدوده سنی و با هر مدرک تحصیلی قادر به اخذ کد بورسی هستند.

مدارک لازم جهت دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی به شرح موارد زیر است:

  1. تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  2. تصویر روزنامه رسمی – آگهی تمام تغییرات
  3. تصویر اساسنامه
  4. کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت‌مدیره
  5. تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی و تعهدنامه
  6. تکمیل فرم توافق‌نامه معاملات اینترنتی
  7. دریافت و تکمیل فرم قرارداد بر خط و پاسخ به سوالات آزمون معاملات بر خط
  8. ارائه نامه درخواست دریافت کد معاملاتی خطاب به کارگزاری مربوطه در سربرگ شرکت
  9. معرفی نماینده شرکت

نحوه احراز هویت کاربران

پس از ثبت‌ نام در سامانه سجام و دریافت کد پیگیری که ظرف 24 ساعت برای کاربران ارسال خواهد شد، متقاضیان باید احراز هویت خود را به صورت حضوری یا غیرحضوری انجام دهند. احراز هویت حضوری برای دریافت کد بورسی از دفاتر پیشخوان دولت از طریق مراجعه به یکی از این دفاتر یا کارگزاری‌های فعال و احراز هویت غیرحضوری برای دریافت کد بورسی سجام آنلاین توسط اپلیکیشن‌های سجامی برخی از کارگزاری‌ها انجام می‌شود.

لازم به ذکر است عمده کارگزاری‌ها برای آسان‌ و سریع‌ انجام‌شدن مراحل ثبت‌ نام، شرایطی را برای کاربران ایجاد کرده‌اند که به‌طور همزمان با ثبت‌‌نام در کارگزای بتوانند در سامانه سجام نیز ثبت‌‌نام و سپس نسبت به احراز هویت اقدام کنند.

دریافت کد بورسی برای افراد زیر 18 سال

متقاضیان زیر 18 سال نیز می‌توانند کد بورسی دریافت کنند. نحوه گرفتن کد بورسی با کد ملی از سامانه سجام برای این افراد مانند بزرگسالان است اما با این تفاوت که قابلیت احراز هویت غیرحضوری برای این متقاضیان وجود ندارد. سرپرست قانونی کودک (پدر یا قیم قانونی) می‌بایست به همراه مدارک لازم به ‌صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند و به جای فرزند احراز هویت شود. باید توجه داشت شماره حساب ثبت‌‌شده در سامانه سجام حتما به نام خود فرزند باشد. همچنین بهتر است برای دریافت کد بورسی از سامانه سجام از شماره موبایلی استفاده شود که قبلا در سامانه سجام ثبت‌‌نام نشده است.

مزیت ثبت نام در سامانه سجام

ثبت‌‌نام در سامانه سجام دارای مزیت‌های بسیاری است. وجود کد بورسی و ثبت‌‌نام در سامانه سجام منجر به جلوگیری از پولشویی می‌شود، زیرا دریافت کد از سامانه سجام معرف هر سرمایه‌گذار در بازار است و باعث شفافیت معاملات هر فرد می‌شود. همچنین با ثبت‌‌نام در این سامانه، دریافت سود کار بسیار آسانی شده است. به این خاطر که دیگر نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ نیست و با واردکردن شماره حساب در سامانه سجام توسط کاربران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دسترسی مستقیم به شماره حساب دارد. بنابراین در زمان کوتاهی سود حاصل از مجامع، سهام عدالت و سود ناشی از سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و سبدگردان‌ها توسط این شرکت به شماره حساب موجود واریز می‌‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده، در صورت بروز اشتباه در مراحل ثبت‌‌نام، کاربران به راحتی می‌توانند اطلاعات خود را در سامانه سجام ویرایش کنند. از آنجایی که کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اطلاعات مشتریان خود را از سامانه سجام دریافت می‌کنند. به صورت خودکار تغییرات و ویرایش در سایت سجام، به کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری منتقل می‌شود.

نحوه بازیابی کد بورسی

گاهی ممکن است کاربران کد بورسی خود را فراموش کنند و به روش‌های حضوری و غیرحضوری برای بازیابی این کد اقدام کنند. در روش اول افراد با به همراه داشتن مدارک شناسایی از جمله کارت ملی به صورت حضوری به دفاتر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می‌کنند و درخواست بازیابی کد بورسی فراموش‌شده یا غیرفعال شده خود را توسط متصدیان موجود در مراکز به ثبت می‌رسانند.

در روش دوم افراد به‌صورت غیرحضوری و با مراجعه به سایت estelam.ime.co.ir وارد صفحه استعلام کد بورسی می‌شوند. با ورود به این صفحه اطلاعات خواسته‌شده شامل کد ملی، شماره شناسنامه، شماره موبایل و کد امنیتی موجود را وارد کرده و دکمه جستجو را می‌زنند. در صورت وجود کد بورسی برای حساب کاربری متقاضیان، افراد نسبت به بازیابی کدبورسی فراموش‌‌شده‌ خود به صورت آنلاین اقدام می‌کنند.

علاوه بر روش‌های گفته شده در بالا می‌توان برای بازیابی و استعلام کد بورسی خود از تماس تلفنی نیز کمک گرفت. برای انجام این کار، می‌توان با شماره تماس کارگزاری مربوطه در ساعات اداری تماس گرفته و با ارائه اطلاعات هویتی، درخواست خود را جهت بازیابی کد بورسی اعلام ‌کرد. علاوه بر آن با ورود به وب سایت کارگزاری و وارد نمودن اطلاعات حساب در پنل کاربری می‌توان به دریافت کد بورسی آنلاین خود اقدام کرد.

تفاوت کد بورس سهام با کد بورس کالا و انرژی

همانطور که گفته شد از کد بورسی برای خرید و فروش سهام شرکت‌های فعال در بازار بورس اوراق بهادار استفاده می‌شود و برای دریافت آن از طریق سامانه سجام اقدام می‌شود. اما کد بورس کالا و انرژی با این کد متفاوت هستند و برای دریافت آن‌ها باید از طریق سامانه ایبگوی کارگزاری مورد نظر /http://ebgo.ir اقدام کرد. همانطور که از نام‌های کد بورس کالا و انرژی مشخص است، برای خرید کالاهای عرضه‌شده در بورس کالا در زمینه‌های مختلف مانند خودرو، پتروشیمی، کشاورزی، تجهیزاتی و… از این کدها استفاده می‌شود.

سخن پایانی

از مهم‌ترین اقدامات لازم برای انجام معاملات سهام، داشتن کد بورسی است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار برای راحتی کاربران خود و سهولت در انجام معاملات مشتریان، سامانه سجام را راه‌اندازی کرده است. در حال حاضر باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و صرفه‌جویی در زمان، عموما دریافت کد بورسی با کد ملی و مدارک شناسایی به صورت آنلاین انجام می‌شود. عموما کاربران برای دریافت کد بورسی سجام و احراز هویت از دفاتر پیشخوان دولت اقدام نمی‌کنند. بلکه به راحتی با انتخاب کارگزاری خود به طور همزمان با ثبت‌‌نام در کارگزاری در سامانه سجام نیز ثبت‌نام می‌کنند و به صورت غیرحضوری احراز هویت سجام را انجام می‌دهند.

3.7/5 - (3 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا