خدمات و محصولات

معرفی محصول NAV سایت انیگما

انیگما به عنوان مرجع تحلیل بنیادی بورس ایران و ارائه‌دهنده محصولات مختلفی در حوزه مالی به کمک سرمایه‌گذاران آمده تا آن‌ها را در مسیر سرمایه‌گذاری همراهی کند. یکی از محصولات پر بازدید این شرکت، محصول NAV نام دارد. انیگما در این محصول به محاسبه NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری از طریق ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی و غیربورسی پرداخته است. این محصول دارای بخش‌های مختلفی است که در این مقاله به معرفی هر بخش و همچنین نحوه سازوکار آن‌ها پرداخته شده است.

بخش NAV سایت انیگما

کاربران برای استفاده و بهره‌مندی از محصول ان ای وی می‌توانند با انتخاب چهارمین گزینه از نوار آبی سمت راست سایت انیگما، وارد صفحه این محصول شوند. در حالت کلی این محصول به سه بخش مجزا از جمله محصول NAV، دیده بان NAV و دیده بان EPS تقسیم می‌شود.

بخش NAV سایت انیگما

محصول ان ای وی

پس از انتخاب محصول NAV، کاربر وارد صفحه این محصول می‌شود. در این محصول می‌تواند NAV تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی و فرابورسی را مشاهده و آن شرکت را با توجه به مفروضات خود ارزیابی کند. بدین منظور در ابتدا می‌بایست نام نماد مورد نظر خود را از قسمت مشخص‌شده جستجو کند.

قسمت جستجو در محصول ان ای وی

در ادامه پس از انتخاب نماد مورد نظر، کاربر در این قسمت می‌تواند NAV هر سهم و EPS تحلیلی را به همراه نسبت P/NAV و P/E تحلیلی شرکت سرمایه‌گذاری مورد نظر خود مشاهده کند.

فاندامنتال

همچنین کاربر می‌تواند سال مالی تحلیل مورد نظر خود را انتخاب کند. لازم به ذکر است امکان ساخت تحلیل برای سال‌های مالی آتی همراه با سناریوهای مختلف در این قسمت قرار داده شده است.

انتخاب سال مالی در محصول ان ای وی

در ادامه اطلاعات صورت سود و زیان، NAV پرتفوی بورسی و غیربورسی و نکات تحلیل شرکت سرمایه‌گذاری قابل انتخاب است.

بخش ‌های مختلف در محصول nav

صورت سود و زیان

با انتخاب صورت سود و زیان، صفحه‌ای قابل مشاهده است که اطلاعات مربوط به صورت سود و زیان شرکت سرمایه‌گذاری شامل 5 دوره تاریخچه و یک دوره پیش‌بینی در آن قرار گرفته است. لازم به ذکر است امکان ویرایش پارامترهای ستون پیش‌بینی صورت سود و زیان با کلیک بر روی آیکون ویرایش امکان‌پذیر است.

صورت سود و زیان در محصول NAV

صورت NAV

دومین تب مربوط به صورت ان ای وی است. صورت NAV شرکت سرمایه‌گذاری و اقلام تشکیل‌دهنده NAV در این بخش قرار گرفته است. با تغییر در پارامترهای مختلف در سایر تب‌ها، این اطلاعات به صورت لحظه‌ای اطلاع‌رسانی می‌شوند.

صورت ان ای وی

در تصویر بالا، حقوق صاحبان سهام مورد استفاده در محاسبه NAV با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری تعدیل شده است. در ادامه ارزش روز پرتفوی بورسی و غیربورسی به همراه بهای تمام‌شده و مازاد هر یک از پرتفوهای بورسی و غیربورسی نشان داده شده است. همچنین ترکیب پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری به تفکیک صنعت و سهم به صورت پای چارت نشان داده شده است.

پرتفوی بورسی

تب بعدی در این محصول، پرتفوی بورسی نام دارد. در این بخش کاربر می‌تواند به پرتفوی بورسی شرکت مورد نظر دسترسی داشته باشد.

پرتفوی بورسی

در جدول مربوط به این بخش لیست کلیه سهام‌هایی که در پرتفوی بورسی قرار گرفته‌اند،سرمایه هر کدام، تعداد سهام، درصد مالکیت، بهای تمام‌شده کل و بهای تمام‌شده هر سهم قابل مشاهده است. همچنین قیمت هر سهم معادل قیمت آخرین معامله برای نماد مورد نظر لحاظ شده است. کاربر می‌تواند با کلیک بر قسمت ویرایش، قیمت را با توجه به نظر خود تغییر دهد.

قیمت هر سهم

تحلیل‌گر می‌تواند با زدن @ به قیمت آخرین معامله یا قیمت پایانی دسترسی داشته باشد و تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند. همچنین استفاده از اعمال جبری نیز در فرمول‌نویسی امکان‌پذیر است.

فرمول نویسی در پرتفوی بورسی

لازم به ذکر است با کلیک بر ویرایش همه، می‌توان برای تمامی سهم‌های پرتفوی بورسی، فرمول یکسانی را انتخاب کرد.

در جدول پرتفوی بورسی، ارزش بازار دارایی بورسی با توجه به قیمت هر سهم محاسبه شده و به صورت لحظه‌ای در NAV شرکت اعمال می‌شود. میزان سود یا زیان هر یک از دارایی‌های بورسی نیز در این جدول قابل مشاهده است.

ارزش بازار و سود در پرتفوی بورسی

سال مالی مرتبط با دریافت سود نقدی از شرکت زیرمجموعه در ستون اول تصویر زیر مشخص شده است. همچنین در این قسمت امکان تعیین سود سهام دریافتی شرکت سرمایه‌گذاری از هر یک از زیرمجموعه‌های بورسی آن قرار داده شده است. با کلیک بر روی هر کدام از سودهای پیش‌بینی شده می‌توان مقدار آن را تغییر داد. به این صورت که با زدن @، کاربر می‌تواند به سود نقدی شرکت بورسی زیرمجموعه در محصول تحلیل بنیادی دسترسی داشته باشد. در صورت ذخیره سناریو تحلیلی در محصول تحلیل بنیادی، هر یک از سناریوهای شناخته‌شده در هر سال مالی در این قسمت نمایش داده خواهد شد. ستون بعدی مربوط به درصد تقسیم سود در مجمع عمومی عادی سالیانه است. تحلیلگران انیگما با توجه به سابقه هر شرکت، درصد تقسیم سود پیشنهادی خود را وارد کرده‌اند. در این ستون امکان ویرایش برای کاربران وجود دارد. ستون آخر از این تصویر نیز مربوط به سود سهم شرکت است. کاربران می‌توانند مقدار این سود را تغییر دهند. همچنین جمع این ستون به عنوان درآمد سود سهام به صورت سود و زیان قرار می‌گیرد.

سود سهم شرکت

نکته قابل توجه، در صورتی که سود سهام شرکت زیرمجموعه در مجمع محقق شده باشد یا شرکت سرمایه‌گذاری مورد بررسی، سهام پرتفو بورسی را بعد از مجمع خریداری کند، اطلاعات مربوطه با علامت زیر در جدول نشان داده می‌شود و امکان تغییر در سود هر سهم وجود نخواهد داشت.

مطابق تصویر فوق با کلیک بر روی نمودار، تاریخچه قیمتی سهم مادر و زیرمجموعه نمایش داده خواهد شد. با نمایش نمودار، تاریخچه قیمت سهم مادر و زیرمجموعه به صورت عادی و تعدیل‌شده با سود نقدی و افزایش سرمایه در دسترس است.

نمودار تاریخجه قیمتی سهم مادر و زیرمجموعه

پرتفوی غیربورسی

پس از بررسی پرتفوی بورسی، نوبت به آموزش پرتفوی غیربورسی در محصول NAV می‌رسد. در این بخش پرتفوی غیربورسی، ارزش‌گذاری، مازاد ارزش و درآمد شرکت از هر یک از سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی قابل مشاهده است.

مشابه بخش بورسی، سرمایه هر شرکت زیرمجموعه، تعداد سهام، درصد مالکیت، بهای تمام‌شده کل و بهای تمام‌شده هر سهم مطابق تصویر زیر در جدول پرتفوی بورسی آورده شده است.

پرتفوی غیربورسی

تمام شرکت‌های زیرمجموعه غیربورسی، توسط تیم تحلیل انیگما، تحلیل و ارزش‌گذاری شده‌اند. کاربران در ستون ارزش‌گذاری این جدول می‌توانند آخرین برآوردهای تیم تحلیلی انیگما را در خصوص ارزش هر یک از شرکت‌های غیربورسی مشاهده کنند. با کلیک بر روی آیکون ویرایش، می‌توان ارزش مدنظر خود را برای شرکت زیرمجموعه وارد کرده یا با زدن @ به سود خالص، فروش، بهای تمام‌شده و ارزش دفتری آخرین سود و زیان منتشرشده در کدال دسترسی داشت.

در ستون مازاد ارزش، هر یک از سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی نشان داده شده است و از جمع این ستون در محاسبه NAV استفاده می‌شود. در ادامه پیش‌بینی سود هر سهم شرکت زیرمجموعه در ستون بعدی قرار دارد. کاربر می‌تواند با کلیک بر روی هر کدام از ستون‌های پیش‌بینی شده مقدار آن را تغییر دهد.

در تصویر زیر، ستون درصد تقسیم سود در مجمع عمومی عادی سالیانه نیز مشاهده می‌شود. مطابق پرتفوی بورسی، تحلیلگران انیگما با توجه به سابقه هر شرکت، درصد تقسیم سود پیشنهادی خود را وارد کرده‌اند. امکان ویرایش این عدد برای کاربران وجود دارد. ستون آخر نیز مربوط به سود سهم شرکت است. کاربر می‌تواند مقدار این سود را تغییر دهد. همچنین این ستون به عنوان درآمد سود سهام در صورت سود و زیان قرار می‌گیرد.

در نهایت نیز کاربران می‌توانند تغییرات انجام‌شده در پرتفوی بورسی و غیر بورسی خود را با انتخاب گزینه ذخیره در انتهای صفحه اعمال کنند.

نکات تحلیل

در بخش نکات تحلیل ، کلیه نکات مهمی که در ارزش‌گذاری شرکت‌های زیرمجموعه توسط تیم تحلیل انیگما لحاظ‌شده قابل مشاهده است.

نکات تحلیل در محصول ان ای وی

کاربر در انتهای کار می‌تواند فایل PDF تحلیل خود یا تحلیل انیگما را دریافت کند.

دریافت PDF

دیده بان NAV

بخش دیگری از محصول ان ای وی به دیده بان NAV اختصاص دارد. در این بخش نمایی کلی از تغییرات لحظه‌ای شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمایش داده شده است. قیمت پایانی، آخرین قیمت، NAV، NAV سهم و P/NAV پارامترهای قابل مشاهده در این دیده بان هستند.

لازم به ذکر است کاربر می‌تواند از قسمت جستجو، تنها نماد مورد نظر خود را ارزیابی کند. همچنین در دیده بان ان ای وی صفحه‌ای به نام تحلیل من وجود دارد که کاربرد می‌تواند نماد مورد نظر خود را در تحلیل من ذخیره کند تا در صورت نیاز به آن دسترسی راحتی داشته باشد.

از مزایای مهم این دیده بان می‌توان به این مورد اشاره کرد که با کلیک بر روی هر نماد می‌توان به بخش NAV آن دسترسی پیدا کرد.

دیده بان EPS

بخش آخر در این محصول مربوط به دیده بان EPS است. در این بخش شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر اساس P/E تحلیلی نمایش داده شده‌اند. با یک نگاه کلی بر این دیده بان، کاربر می‌تواند اطلاعاتی از جمله سال مالی، قیمت پایانی، آخرین قیمت، سود خالص، EPS تحلیلی و در نهایت P/E تحلیلی هر سهم به دست بیاورد.

این بخش از محصول نیز مانند دیده بان NAV دارای صفحه تحلیل من به صورت شخصی‌سازی شده است. تنها در این دیده بان می‌توان شرکت‌ها را به تفکیک صنعت و سال مالی انتخاب و مشاهده کرد.

در این مقاله، معرفی محصول NAV سایت انیگما به طور کامل انجام شد. کاربران می‌توانند در صورت هرگونه سوال، انتقاد و پیشنهاد از طریق آیکون آبی موجود در گوشه انتهایی سمت راست سایت، در ساعات ادارای با پیشتیان‌های آنلاین انیگما در ارتباط باشند.

سامانه پشتیبانی انیگما
امتیاز خود را ثبت کنید

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا