خدمات و محصولات

معرفی دیده‌ بان بازار در سایت انیگما

انیگما بزرگ‌ترین شرکت دانش بنیان ارائه‌دهنده خدمات و محصولات مبتنی بر تحلیل بنیادی در بورس ایران است. این شرکت با ارائه پلتفرم‌هایی خاص در این زمینه به همراهی سرمایه‌گذاران در مسیر سرمایه‌گذاری پرداخته و با خدمات پس از فروش خود مشکلات آن‌ها را از بین می‌برد. در مقالات گذشته به آموزش دو محصول از میان محصولات متنوع این شرکت با نام‌های کدال پلاس و سهامداران پرداخته شد. در این مقاله به معرفی محصول دیگری به نام دیده‌ بان بازار در سایت انیگما پرداخته خواهد شد. این محصول مهم‌ترین ابزار مورد استفاده در روش تابلوخوانی است.

دیده‌ بان بازار چیست؟

یکی از محصولات پر مخاطب سایت انیگما، دیده‌ بان بازار نام دارد. در این محصول یک نمای کلی از شرکت‌های فعال در بازار بورس اوراق بهادار به همراه برخی از جزئیات از جمله حجم معاملات، ارزش معاملات، P/Ettm و… قابل مشاهده است. با انتخاب دومین آیکون از نوار سمت راست سایت انیگما وارد محصول دیده بان بازار خواهید شد.

نحوه دسترسی به دیده بان بازار در سایت انیگما

لازم به ذکر است این محصول به سه بخش مجزا از جمله دیده‌ بان بازار، دیده‌ بان من و نقشه بازار تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها در بخش‌های پیش‌رو پرداخته شده است.

بخش اول: دیده بان بازار

اولین بخش از این محصول دیده بان بازار است. در این بخش یک نمای کلی از لیست شرکت‌های بورسی فعال در بازار سرمایه نمایش داده شده است. با نگاهی بر این صفحه می‌توان بسیاری از پارامترهای مهم را به صورت آنلان و همزمان با تابلوی بورس (TSE) از جمله ارزش بازار، حجم معاملات، آخرین قیمت، حجم بهترین تقاضا و… برای نمادهای در حال معامله مطابق تصویر زیر مشاهده کرد.

پارامترهای موجود در دیده بان بازار

در این بخش به صورت پیش‌فرض تمامی نمادها و همه صنعت‌ها نشان داده شده‌اند. اما با انتخاب فیلتر نمادهای مجاز و همچنین با تفکیک صنایع می‌توان هر صنعت یا نماد مورد نظر خود را انتخاب کرده و پارامترهای مربوط به آن را بررسی کرد.

انتخاب نمادها در دیده بان بازار

همچنین در این صفحه مطابق تصویر فوق با انتخاب گزینه تنظیمات از سمت چپ، صفحه جدیدی برای کاربر ایجاد می‌شود. با توجه به تصویر زیر کاربر می‌تواند در آن پارامترهای مختلفی را انتخاب یا حذف کند یا حتی نحوه چیدمان ستون‌های جدول را بر اساس اولویت خود تغییر دهد. در نهایت با انتخاب پارامترهای مربوطه و چیدمان دلخواه خود با اعمال تنظیمات، لیست جدیدی از هر آنچه انتخاب کرده‌ است، نمایش داده خواهد شد.

تنظیمات موجود در دیده بان سایت انیگما

پس از انتشار لیست نمادهای بورسی، با کلیک بر روی هر نماد دلخواه، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که شامل دو بخش (در یک نگاه و سابقه) است.

در یک نگاه

با انتخاب گزینه در یک نگاه، می‌توان پارامترهایی از جمله قیمت آغازین، قیمت پایانی، سرانه خرید و فروش حقیقی نماد مربوطه را به صورت نموداری مشاهده کرد. حتی در این صفحه امکان دسترسی به گزارش‌های منتشرشده در کدال و پیام‌های ناظر بازار نیز وجود دارد.

صفحه در یک نگاه بازار

سابقه

همچنین با انتخاب بخش سابقه، تاریخچه روزانه نماد مورد نظر نمایش داده می‌شود. تاریخ، تعداد معاملات، حجم معاملات، ارزش معاملات، قیمت دیروز، قیمت گشایش، آخرین قیمت، قیمت پایانی، کمترین قیمت و بیشترین قیمت پارامترهای موجود در این صفحه هستند.

سابقه نمادهای موجود در دیده بان بازار

بخش دوم: دیده بان‌های من

بخش دوم محصول دیده بان بازار در سایت انیگما مربوط به دیده بان‌های من است. صفحه مذکور به صورت شخصی‌سازی شده برای مشتریان این سایت در نظر گرفته شده است. در این صفحه کاربر می‌تواند پس از افزودن نمادهای مورد نظر، به راحتی آن‌ها را بررسی کند. بنابراین با انتخاب گزینه افزودن، نماد مدنظر خود را سرچ می‌کند و با زدن بر روی (+)، آن را به لیست نمادهای دیده بان من اضافه می‌کند.

افزودن نماد در دیده بان‌های من

همنچین در این صفحه مطابق تصویر زیر کاربر می‌تواند سبدی را با نام دلخواه یا مرتبط با نمادهای مورد نیاز خود انتخاب کرده و نمادها را در آن دسته‌بندی کند. در این صورت به هنگام بررسی نمادهای خود تنها کافی است به سبد انتخابی رجوع کند.

انتخاب سبد در دیده بان من

لازم به ذکر است در این بخش همانند بخش دیده بان بازار امکان فیلترکردن نماد، صنعت و همچنین اعمال تنظیمات مختلف نیز وجود دارد.

بخش سوم: نقشه بازار

بخش آخر که در این مقاله به بررسی آن پرداخته می‌شود، نقشه بازار نام دارد. نقشه بازار به صورت کلی جریان نقدینگی بازار در لحظات مختلف یک روز کاری را نشان می‌دهد.

نقشه بازار

در این نقشه نمادها به دو صورت انتخابی با تفکیک صنایع یا بدون تفکیک قابل مشاهده هستند. در ادامه با کلیک بر روی هر نماد صفحه‌ای به صورت زیر نمایش داده می‌شود. در این صفحه اطلاعاتی مانند قیمت پایانی، آخرین قیمت، ارزش و حجم معاملات قابل رویت است.

اطلاعات نماد در نقشه بازار

جمع‌بندی

در این مقاله، معرفی محصول دیده بان بازار به طور کامل انجام شد. کاربران می‌توانند در صورت هرگونه سوال، انتقاد و پیشنهاد از طریق آیکون آبی موجود در گوشه انتهایی سمت راست سایت، در ساعات ادارای با پیشتیان‌های آنلاین انیگما در ارتباط باشند.

قسمت پشتیبانی سایت انیگما
امتیاز خود را ثبت کنید

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا