خدمات و محصولات

معرفی محصول تحلیل بنیادی سایت انیگما

شرکت انیگما به عنوان تنها شرکت دانش‌بنیان فعال در بازار سرمایه توانسته است ارائه‌دهنده محصولات تحلیلی در بورس ایران باشد. تحلیل بنیادی یکی از روش‌های تحلیل بورس است که این روزها با افزایش سطح دانش افراد فعال در بازار سرمایه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این شرکت با ارائه محصول تحلیل بنیادی به بررسی بیش از 300 شرکت‌ تولیدی فعال در بورس اوراق بهادار پرداخته است. محصول تحلیل بنیادی جزو پرمخاطب‌ترین محصولات سایت انیگما است و 80 درصد افرادی که بیش از 100 میلیارد تومان در بورس دارایی دارند، از سایت انیگما استفاده می‌کنند. در ادامه به آموزش محصول بنیادی و نحوه استفاده از آن پرداخته شده است.

محصول تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی (فاندامنتال) روشی است که در آن تحلیلگران ارزش ذاتی هر سهم را با بررسی عوامل موثر بر آن مانند اقتصاد، صنعت، وضعیت مالی و سودآوری شرکت، محصولات تولیدی و تامین‌کنندگان، چشم‌انداز بازار و… به‌دست می‌آورند. شرکت انیگما برای دسترسی راحت سهامداران به این ارزش ذاتی، پلتفرمی تحت عنوان تحلیل بنیادی ارائه کرده است. هدف از این محصول بررسی و تحلیل صورت‌های مالی منتشره و همچنین پیش‌بینی EPS تحلیلی و محاسبه P/E تحلیلی هر سهم است. لازم به ذکر است محصول تحلیل بنیادی در سایت انیگما از بخش‌های مختلفی ایجاد شده است که در این مقاله به معرفی بخش تحلیل بنیادی و دیده بان بنیادی پرداخته خواهد شد.

بخش تحلیل بنیادی

اولین بخشی که در این مقاله به معرفی آن پرداخته می‌شود، تحلیل بنیادی نام دارد. کاربران برای دسترسی به این محصول باید از نوار آبی رنگ سایت انیگما اقدام کنند.

محصول تحلیل بنیادی

پس از انتخاب و ورود به بخش تحلیل بنیادی، صفحه‌ای مطابق تصویر زیر نمایش داده می‌شود.

نمای کلی محصول تحلیل بنیادی

برای استفاده از این بخش، کاربر در ابتدا باید نماد مورد نظر خود را از میان شرکت‌های تولیدی بازار جستجو کند تا تحلیل بنیادی آن را مشاهده کند. در ادامه سود هر سهم و نسبت P/E تحلیلی سهم مورد نظر را می‌تواند مشاهده کند. در تصویر زیر میانگین EPS و P/E تحلیلگرانی که تحلیل خود را ذخیره کرده‌اند نیز قابل مشاهده است.

پارامترهای قابل مشاهده در صفحه اول تحلیل بنیادی

نکات تحلیل و اطلاعات ضروری در تحلیل انجام‌شده توسط انیگما مطابق تصویر زیر هستند. همچنین اطلاعات مربوط به نسبت‌های مالی P/E و P/S گذشته‌نگر و EPS ttm در قسمت پایین تصویر مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است P/S تحلیلی با توجه به تحلیل کارشناسی دوره جاری برای هر سهم نشان داده شده است.

نکات تحلیل شرکت تولیدی

کاربر می‌بایست سال مالی تحلیل خود را مطابق تصویر زیر انتخاب کند. در این تحلیل امکان اضافه‌کردن سال مالی نیز وجود دارد. همچنین در این محصول، تحلیلگر سناریو مورد نظر خود را از قسمت تحلیل انیگما انتخاب می‌کند. یک تحلیلگر می‌تواند برای تحلیل خود سناریوهای مختلف ایجاد کند یا تحلیل انیگما را مشاهده کند. بنابراین پس از انتخاب دوره مالی و سناریو با کلیک بر نمایش، تحلیل مورد نظر نمایش داده خواهد شد. بعد از نمایش تحلیل مورد نظر، امکان دریافت خروجی PDF برای کاربر وجود دارد.

تعیین سال مالی

بعد از انجام مراحل ذکرشده، کاربر می‌تواند بخش‌های مختلف تحلیل را از قسمت مشخص‌شده در تصویر زیر انتخاب و جزئیات تحلیل را مشاهده کند و همچنین نسبت به اعمال تغییرات اقدام کند.

بخش‌های مختلف تحلیل

با کلیک بر روی تمامی سلول‌هایی که علامت ویرایش بر روی آن‌ها قرار دارد، تحلیلگر می‌تواند مقدار پارامتر مربوط به آن سلول را ویرایش کند. کاربر می‌تواند پس از زدن @، اطلاعات مورد نظر خود را جستجو کند. به‌ عنوان مثال عبارت @ متانول همه اطلاعات مربوط به قیمت کامودیتی متانول در پایگاه داده انیگما را نشان می‌دهد. بنابراین تحلیلگر با انتخاب یکی از مراجع قیمت می‌تواند تحلیل خود را به آن لینک کند. در این حالت، تحلیل کاربر همزمان با بروزرسانی آن مرجع قیمت در پایگاه انیگما بروز خواهد شد. همچنین در این قسمت نوشتن عدد دلخواه یا استفاده از اعمال جبری نیز امکان‌پذیر است.

اعمال تغییرات در قسمت خلاصه تحلیل

در نهایت با کلیک بر گزینه پیش‌فرض، مقدار سلول انتخابی یه پارامتر در نظرگرفته شده در تحلیل انیگما تغییر می‌کند.

صورت سود و زیان

در تب سود و زیان، اطلاعات مربوط به صورت سود و زیان 5 دوره گذشته شرکت در دسترس است. همچنین اطلاعات مربوط به پیش‌بینی سود و زیان سال مالی مورد نظر نیز در این قسمت مشاهده می‌شود.

صورت سود و زیان

دو ستون آخر این جدول مربوط به پیش‌بینی صورت‌گرفته توسط انیگما برای دوره‌هایی است که هنوز اطلاعات مالی آن منتشر نشده است. تمامی پارامترهای صورت سود و زیان به طور اتوماتیک به صفحات مربوط به خود وصل هستند. کاربر می‌تواند هر کدام از مقادیر را بنا بر نظر خود تغییر دهد و نتیجه تغییرات را مشاهده کند.

جزئیات جدول صورت سود و زیان در محصول تحلیل بنیادی

فروش

در قسمت فروش اطلاعات مربوط به مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات شرکت در 5 دوره گذشته و دوره‌های پیش‌بینی شده مشاهده می‌شود.

بخش فروش

کاربر می‌تواند مقادیر، قیمت و مبلغ فروش را مطابق نظر خود ویرایش کند. همچنین با کلیک بر روی آیکون ویرایش می‌توان فرمول مورد نظر خود را نوشت و با استفاده از @ به دیتابیس کامودیتی انیگما بت صفحه خلاصه‌ تحلیل دسترسی داشت.

بخش پیش‌‌بینی فروش

بهای تمام‌شده

در قسمت بهای تمام‌شده محصول ان ای وی، کاربر می‌تواند بهای تمام‌شده 5 دوره گذشته و جزئیات بهای تمام‌شده دوره پیش‌بینی را مشاهده کند. مشابه سایر قسمت‌ها، تمامی بخش‌های بهای تمام‌شده قابلیت ویرایش دارند و با تغییر هر قسمت، نتیجه در همان لحظه نشان داده می‌شود.

بخش بهای تمام‌شده

گردش موجودی کالا

در این تب می‌توان گردش موجودی کالا را مشاهده و ویرایش کرد. بخش اول جدول مربوط به پیش‌بینی موجودی کالای اول دوره، تولید، فروش و موجودی پایان دوره است. در جاهایی که علامت ویرایش مشاهده می‌شود، مقدار و قیمت موجودی اول دوره امکان ویرایش دارد و کاربر می‌تواند نظر خود را در خصوص مقدار و قیمت محصولات وارد کند.

در بخش دوم این جدول نیز سابقه گردش موجودی کالا در دوره‌های مختلف نمایش داده شده است. کاربر می‌تواند سابقه تولید یا فروش محصولات را به تفکیک مقدار، قیمت و مبلغ انتخاب و مشاهده کند.

بخش گردش موجودی کالا

مواد اولیه

در این تب صورت وضعیت مواد اولیه و همچینن خرید و مصرف مواد اولیه طی دوره نمایش داده شده است. بخش اول جدول مواد اولیه، اطلاعات مربوط به موجودی اول دوره، خرید، مصرف و موجودی پایان دوره مواد اولیه در دوره پیش‌بینی را نشان می‌دهد. همچنین در این قسمت می‌توان مقدار و قیمت موجودی اول دوره و همچنین مقدار و قیمت مواد اولیه خریداری‌شده را ویرایش کرد.

اطلاعات مربوط به موجودی اول دوره، خرید، مصرف و موجودی پایان دوره مواد اولیه

بخش بعدی جدول سابقه نسبت مصرف مواد را برای تمامی مواد اولیه نشان‌ می‌دهد. در ستون پیش‌بینی کاربر می‌تواند نسبت مصرف هر یک از مواد اولیه را ویرایش کند. همچنین در این قسمت می‌تواند با استفاده از @ مقدار فروش و @ نسبت-مصرف به نسبت مصرف و مقادیر فروش دسترسی داشته باشد و مقدار مصرف مواد اولیه را برآورد کند.

نسبت مصرف مواد اولیه

بخش آخر این قسمت نیز سابقه گردش مواد اولیه را در دوره‌های مختلف نمایش داده است. کاربر می‌تواند سابقه خرید یا مصرف مواد اولیه را به تفکیک مقدار، قیمت و مبلغ انتخاب و مشاهده کند.

سابقه گردش مواد اولیه

سربار

تب بعدی مربوط به سربار است. جزئیات سربار شرکت در 5 دوره گذشته و دوره پیش‌بینی را می‌توان از این قسمت مشاهده کرد. همچنین امکان ویرایش و مشاهده لحظه‌ای تغییرات برای تمامی آیتم‌های سربار برای دوره پیش‌بینی وجود دارد. در قسمت ویرایش کاربر می‌تواند با زدن @ به پارامترهای کلان موثر بر شرکت نظیر نرخ تورم، نرخ افزایش حقوق و دستمزد، نرخ افزایش حامل‌های انرژی و… دسترسی داشته باشد.

سربار محصول تحلیل بنیادی

هزینه عمومی

در این تب هزینه اداری، عمومی و فروش دوره‌های مختلف نمایش داده شده است. در این بخش نیز مانند سایر بخش‌ها، کلیه مقادیر مرتبط با دوره مالی پیش‌بینی شده قابلیت ویرایش و تغییر دارند. کاربر می‌تواند با کلیک بر هر آیتم، فرمول یا مقدار مرتبط را تغییر دهد.

هزینه عمومی

هزینه‌های مالی

در این صفحه کاربر می‌تواند هزینه‌های مالی با دوره پیش‌بینی‌شده شرکت را مشاهده کند. با واردکردن مبلغ تسهیلات و نرخ بهره دریافتی، هزینه مالی مرتبط با آن محاسبه شده و در صورت سود و زیان اعمال می‌شود.

هزینه‌های مالی در محصول تحلیل بنیادی

سرمایه‌گذاری

آخرین بخش این محصول، مربوط به سرمایه‌گذاری است. درآمدهای سرمایه‌گذاری شرکت را در این بخش می‌توان مشاهده کرد. امکان ویرایش برای تمامی گزینه‌های سرمایه‌گذاری در دوره پیش‌بینی وحود دارد. همچنین کاربران می‌توانند سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها را با تعیین تعداد سهام و سود نقدی هر سهم پیش‌بینی کنند. لازم به ذکر است سرمایه‌گذاری در اوراق یا سپرده‌های درآمد ثابت با تعیین مبلغ سپرده و درصد سود آن سپرده پیش‌بینی می‌شود.

بخش سرمایه‌گذاری

در نهایت نتیجه تمامی تغییرات به محض اعمال در EPS و نسبت P/E شرکت در این بخش قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است کاربر می‌تواند تحلیل خود را در هر مرحله با زدن کلید ذخیره در انتهای صفحه، تحت عنوان تحلیل کاربر با سناریو انتخابی ذخیره کند و با ذخیره تحلیل، نتایج تحلیل را در دیده‌بان بنیادی مشاهده کند.

همچنین با انتخاب دوره مالی، سناریو مدنظر و کلیک بر نمایش، کاربر می‌تواند تحلیل‌های ذخیره‌شده قبلی یا تحلیل انیگما را انتخاب و مشاهده کند.

مشاهده تحلیل بنیادی مورد نظر

بخش دیده بان بنیادی

همانطور که گفته شد دومین بخش از این محصول مربوط به دیده بان بنیادی است. در دیده بان بنیادی کاربر می‌تواند لیست شرکت‌های تولیدی را به ترتیب نسبت P/E مشاهده کند.

دیده بان بنیادی

در این صفحه همه تحلیل‌های کاربر و انیگما ارائه شده‌اند و می‌تواند از این قسمت تحلیل مورد نظر خود را انتخاب کند. همچنین در این تحلیل امکان مشاهده نمادها به تفکیک صنعت یا مشاهده سود هر سهم و P/E نمادهای یک صنعت وجود دارد. کاربر پس از انتخاب نوع تحلیل و صنعت مورد نظر، می‌بایست نسبت به انتخاب دوره مالی مورد نظر خود اقدام کند.

انتخاب جزئیات دیده بان بنیادی

لیست همه نمادهای تولیدی، دوره مالی، قیمت، سود هر سهم و نسبت P/E در این جدول آورده شده است.

لیست نمادهای تولیدی در دیده بان بنیادی

پشتیبان‌های سایت انیگما در ساعات اداری پاسخگوی تمامی سوالات و مشکلات احتمالی کاربران هستند. تمامی افراد از طریق کلیک بر آیکون موجود در سایت، می‌توانند سوالات خود را مطرح و انیگما را از نظرهای خود به بهره‌مند کنند.

پشتیبانی سایت انیگما
امتیاز خود را ثبت کنید

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا