سرمایه‌گذاری

استراتژی خروج از معامله چیست؟ معرفی انواع آن

در هر بازاری معامله‌گرانی موفق عمل خواهند کرد که علاوه بر شناسایی درست زمان ورود به یک معامله، استراتژی خروج از معامله دارند. در واقع این افراد بهترین زمان را برای خروج از معاملات شناسایی می‌کنند. این افراد توانایی ذخیره‌سازی سود و کنترل طمع (عامل شکست بسیاری از معامله‌گران) را دارند. در این مقاله به تعریف استراتژی خروج از معامله و راهکاری مناسب برای انتخاب بهترین آن پرداخته شده است.

تعریف استراتژی خروج

معامله‌گران عمدتا این تفکر را دارند که پیدا کردن بهترین زمان و نقطه برای ورود به یک معامله و سرمایه‌گذاری اهمیت بالایی دارد و شرط موفقیت در معاملات همین است، در حالی که این تفکر اشتباه است. در واقع معامله‌گرانی موفق خواهند بود که به همان میزان که به نقاط ورود به معامله توجه دارند، به زمان خروج از معامله نیز اهمیت دهند. بنابراین داشتن استراتژی معاملاتی خروج از اهمیت بالایی برخوردار است.

استراتژی خروج، اصول یا برنامه‌ریزی مشخص برای خارج شدن از معاملات است که عمدتا به فروش دارایی ختم می‌شود. علیرغم برخی تصورات فردی سیو سود در عین سادگی بسیار دشوار است. «طمع» به عنوان متهم اصلی برای شکست در معاملات شناخته می‌شود، چرا که میل به سود بیشتر در تمامی انسان‌ها به صورت ذاتی وجود دارد و فردی برنده است که این میل را به درستی و در شرایط مناسب کنترل کند.

اهمیت استراتژی خروج

برای نشان دادن میزان اهمیت استراتژی خروج از معامله فرض شود معامله‌گری پیش از ورود به بازاری در اهداف مالی خود انتظار کسب سود 30 درصدی از سرمایه‌گذاری خود دارد. این فرد با دقت به بررسی و رصد معاملات پرداخته و با دانش و تحلیل، بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری جهت تحقق اهداف مالی خود انتخاب کرده و بهترین زمان برای ورود به معاملات در آن بازار را نیز شناسایی کرده است.

این معامله‌گر پس از ورود به بازار منتخب و سرمایه‌گذاری به دلیل شرایط مساعد بازار منتخب در مدت زمان مشخصی به جای 30 درصد بازدهی، 40 درصد بازدهی کسب کرده است. در این‌جا فرد اگر بر اساس استراتژی خروج از معامله عمل می‌کرد باید از بازار خارج می‌شد، اما وسوسه کسب سود بیشتر مانع از این کار او شد.

طمع سود بیشتر باعث می‌شود که معامله‌گر در انتظار کسب سود بیشتر همچنان در معاملات بماند. بر اساس اخبار غیرمنتظره در خصوص بازار منتخب، ناگهان این بازار افت 20 درصدی تجربه می‌کند. در این حالت فرد حتی از میزان انتظارات خود کمتر سود کرده است. از این نقطه به بعد ریسک معاملات فرد به دلیل ایجاد هیجان و ترس افزایش خواهد یافت. اگر بازار همچنان افت کند، معامله‌گر شاید حتی به زیان برسد، پس به نظر بهتر است از بازار خارج شود، اما اگر از بازار خارج شود و بازار مجدد صعودی شود، از کسب سود بیشتر عقب می‌ماند.

چرخه احساسات معامله‌گران

بنابراین ترس و هیجان در معاملات فرد دخیل شده و فرد ممکن است واکنش هیجانی از خود نشان دهد. حال فرض شود، معامله‌گر در زمان کسب سود 40 درصدی بر اساس استراتژی خروج از معامله تدوین شده خود سیو سود می‌کرد و از معاملات خارج می‌شد. در این حالت هم معامله‌گر 10 درصد بیش از انتظارتش سود کرده و هم آمادگی لازم را برای ورود مجدد به دست می‌آورد و در عین حال به دور از هیجانات فردی تصمیمات بهتری اخذ می‌کند.

انواع استراتژی خروج

با توجه به این‌که استراتژی یک تفکر یا برنامه‌ریزی ذهنی برای کسب موفقیت‌های فردی در معاملات است، در نتیجه می‌توان گفت که استراتژی خروج از معامله انواع بیشماری دارد اما رایج‌ترین آن در ذیل آورده شده است:

استراتژی خروج پله‌ای

این استراتژی زمانی استفاده می‌شود که افراد به روند معاملات اطمینان ندارند، بنابراین از استراتژی خروج پله‌ای استفاده می‌کنند. در این روش چند نقطه خروجی در نظر گرفته شده و با توجه به آن معامله‌گر سرمایه خود را کم‌کم از بازار خارج می‌کند. استراتژی خروج پله‌ای این امکان را به افراد می‌دهد در صورتی که روند ریزشی بازار شروع شود، فرد سرمایه کمتری برای نگهداری داشته و کمتر زیان می‌کند. از طرفی از فروش قبلی خود سیو سود کرده است. همچنین اگر روند بازار صعودی شود، معامله‌گر از صعود بازار منتفع خواهد شد.

استراتژی حد سود و ضرر

بر اساس این استراتژی معامله‌گران با تعیین نقاط قیمتی به عنوان حد سود و ضرر، زمان خروج خود از معاملات را مشخص می‌کنند. بنابراین در شرایطی که قیمت‌ها تا نقاط حد ضرر پایین روند و یا تا حد سود رشد کنند، با در نظرگرفتن استراتژی خروج معامله‌گران از معامله خارج می‌شوند.

استراتژی خروج شرطی

این استراتژی نوع کاملی از استراتژی های خروج از معامله است که بر اساس این استراتژی معامله‌گر خود نقاط قیمتی مشخصی برای خروج تعیین می‌کند اما خروج از بازار را مشروط به عواملی می‌کند. برای مثال معامله‌گر استراتژی خروج از معامله خود را اینگونه طرح‌ریزی می‌کند که اگر قیمت تا عدد x کاهش پیدا کند اما ارزش معاملات یا حجم معاملات x درصد رشد کند، از معامله خارج نشده و اگر این اتفاق نیفتد و ارزش و حجم معاملات کمتر شوند، از معاملات خارج می‌شود.

استراتژی بر اساس ابزارهای هشداردهنده تکنیکالیست‌ها

استفاده از برخی ابزارها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال اساس و پایه استراتژی خروج از معامله برخی افراد است. این ابزارها با استفاده از سابقه تاریخی قیمتی، نقاط مقاومت و حمایت، نوسانات حجم معاملات و تغییر روندها هشدارهایی برای خروج به معامله‌گران می‌دهد که در صورتی که فرد مهارت و تجربه کافی داشته باشد، می‌تواند به سرعت هشدارها را دریافت و از معاملات خارج شود.

استراتژی خروج تقلیدی

این استراتژی به این صورت است که معامله‌گران بر اساس خرید و فروش برخی معامله‌گران عمده معامله می‌کنند. در این حالت در زمان ورود به معامله از سوی معامله‌گران بزرگ، به بازار وارد می‌شوند و خروج معامله‌گران عمده سیگنالی برای خروج این افراد از معاملات خواهد بود.

استراتژی خروج تقلیدی به صورت رفتارهای گله‌ای نیز دیده می‌شود. به اینصورت که فرد مطابق با زمان خرید و فروش اکثریت معامله‌گران معامله می‌کند. در این شرایط هر زمان کلیات بازار در صف فروش باشد، فرد فروشنده و هر زمان کلیات بازار خریدار باشد، فرد خریدار می‌شود.

بهترین استراتژی خروج

با توجه به این‌که استراتژی یک تفکر و برنامه‌ریزی فردی برای معامله‌گران است، این که یک استراتژی خروج برای همه افراد به یک میزان موفقیت ایجاد کند، امکان‌پذیر نیست. به عبارتی برای همه افراد یک نسخه پیچیده نمی‌شود، چرا که استراتژی هر فردی بر اساس ویژگی‌های فردی، اهداف و… تعیین می‌شود.

استراتژی خروج از معامله در همه بازارها قابل استفاده است. در بازار سهام نیز استراتژی خروج از سهم بسیار حائز اهمیت است و معامله‌گران آن همواره به دنبال بهترین استراتژی خروج هستند. در حالت کلی برخی استراتژی‌های رایج وجود دارد که درصد موفقیت بالایی برای عمده افراد داشته است. استراتژی تعیین حد سود و ضرر یکی از این استراتژی‌ها است که همواره به آن تاکید شده است.

بر اساس موارد گفته شده، در صورتی که موارد ذیل رعایت شود، احتمال موفقیت استراتژی خروج از معاملات بیشتر خواهد شد:

  • احساسات و هیجانات فردی به درستی کنترل شود.
  • اهداف قیمتی و انتظارات از معامله به روشنی و واقع‌بینانه مشخص شود.
  • حد سود و حد ضرر مشخص شود.
  • پایبندی به استراتژی در اولویت قرار گیرد.
  • به الگوها و شرایط توجه ویژه شود.
  • ریسک و طمع به درستی مدیریت شود.
  • دانش و مهارت دائما تقویت شود.

چه زمانی باید سریعا از معاملات خارج شد؟

علاوه بر اینکه همواره تاکید می‌شود که باید به استراتژی خروج از معامله خود پایبند بود، در شرایط ذیل افراد باید به سرعت و بدون در نظر داشتن استراتژی از معامله خارج شوند:

  1. توانایی مدیریت هیجان را ندارند.
  2. توانایی پایبندی به حد سود و ضرر نداشته باشند.
  3. با سرمایه قرضی معامله می‌شود.
  4. زمانی که به دلیل مشکلات تمرکز لازم برای معاملات وجود ندارد.
  5. در سطوح کلان اقتصاد بحران‌های غیرمنتظره ایجاد شده است.

جمع‌بندی

زمان خروج از معامله به اندازه زمان ورود بااهمیت است. در این مطلب به تعریف استراتژی خروج از معامله و بررسی انواع آن پرداخته شد. افراد می‌توانند با داشتن استراتژی خروج مناسب باتوجه به ویژگی‌های شخصیتی خود، از زیان جلوگیری کنند.

5/5 - (1 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا