آموزش بورس

آموزش صفر تا صد احراز هویت سجام

کاربران و متقاضیانی که خواستار فعالیت در بازار سرمایه و بورس هستند، باید در ابتدا نسبت به ثبت نام در سامانه سجام، احراز هویت در آن و در نهایت دریافت کد بورسی از طریق یکی از کارگزاری‌ها اقدام کنند. سجام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در سال 1397 به موجب جمع‌آوری اطلاعات و تسهیل در دسترسی آن‌ها ایجاد شد. ثبت نام در این سامانه به دو بخش مهم از جمله ثبت نام و احراز هویت سجام تقسیم می‌شود. در ادامه این مقاله به اهمیت احراز هویت و آموزش احراز هویت در سامانه سجام پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با سامانه سجام و مزایای آن مقاله سامانه سجام پیشنهاد می‌شود.

نحوه ثبت نام در سامانه سجام

پیش از احراز هویت سجام باید ابتدا در این سامانه ثبت نام کرد. مراحل ثبت نام سجام به شرح موارد زیر است:

  1.  ورود به سایت سجام
  2. انتخاب گزینه ثبت نام در سامانه سجام
  3. ثبت شماره تماس و دریافت کد تایید
  4. تکمیل اطلاعات مانند کد تاییدیه و کدملی و همچنین مشخص‌کردن نوع شخصیت حقیقی و حقوقی
  5. انتخاب هویت قانونی، در صورت نماینده قانونی انتخاب گزینه نماینده قانونی و در غیر این صورت انتخاب گزینه اصیل
  6. تکمیل سایر اطلاعات ار تباطی و مالی
  7. تایید صحت اطلاعات توسط کاربر
  8. پذیرش تعهدنامه
  9. دریافت پیامک استعلام

آموزش احراز هویت سجام

با تکمیل ثبت نام، اطلاعات کاربران توسط سامانه سجام استعلام گرفته می‌شود و نتیجه آن از طریق پیامک ارسال می‌شود. در صورت موفقیت کد ده رقمی به عنوان کد سجام برای افراد ارسال می‌شود که برای احراز هویت وجود این کد الزامی است. برای احراز هویت در سجام می‌توان از دو طریق حضوری و غیرحضوری اقدام کرد که در ادامه هر یک به طور کامل توضح داده شده است:

احراز هویت حضوری سجام

برای احراز هویت حضوری در ابتدا باید به سایت سجام (sejam.ir) مراجعه کرد و از طریق این سامانه لیست مراکز منتخبی که احراز هویت انجام می‌دهند را مطابق تصویر زیر جستجو کرد.

لیست شعبات منتخب احراز هویت سجام

با مشخص‌کردن نوع دفتر (کارگزاری، بانک و دفتر پیشخوان)، اسم استان و شهر موردنظر، لیست مراکز منتخب نشان داده می‌شود. با انتخاب نزدیک‌ترین مرکز و مراجعه حضوری و با ارائه مدارک لازم می‌توان به راحتی احراز هویت سجام خود را انجام داد.

لازم به ذکر است هزینه احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت برای هر شخص اصیل 111٬000 ریال و برای نماینده قانونی 127٬000 ریال در نظر گرفته شده است.

مدارک لازم جهت احراز هویت حضوری

  1. اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  2. کپی آخرین مدرک  تحصیلی (اختیاری)
  3. شماره حساب و اطلاعات بانکی متقاضی
  4. آدرس و مشخصات پستی متقاضی

احراز هویت غیرحضوری در سامانه سجام

روش دیگر احراز هویت در سامانه سجام، احراز هویت به صورت غیرحضوری است. از آنجایی که احراز هویت حضوری بسیار وقت‌گیر است، کارگزاری‌ها و سایر پلتفرم‌ها، خدماتی را برای راحت انجام‌شدن احراز هویت به صورت غیرحضوری فراهم کرده‌اند که حتی با یک گوشی هوشمند نیز می‌توان احراز هویت خود را انجاد داد.

پیش از انجام مراحل احراز هویت سجام به صورت غیرحضوری، یکی از کارگزاری‌های مربوطه را انتخاب کرده و وارد آن می‌شوید. لازم به ذکر است وجود کد 10 رقمی در این مرحله الزامی است، در صورت به خاطرنداشتن این کد، بازیابی آن را انجام دهید.

با انتخاب کارگزاری در صورتی که در آن ثبت نام نکرده‌اید، ابتدا ثبت نام خود را انجام دهید و سپس وارد حساب کاربری شوید. با ورود به حساب کاربری، اطلاعات هویتی خود را مطابق تصویر زیر وارد کرده و وارد مرحله بعد شوید.

اطلاعات هویتی احراز هویت سجام

با ورود به صفحه جدید احراز هویت غیرحضوری را انتخاب کنید. در صورتی که سن شما بیش از 18 سال است و دارای کد ملی هستید گزینه مرحله بعد را انتخاب کنید.

احراز هویت حضوری و غیرحضوری

در صفحه جدید گزینه‌ی راهنما وجود دارد، در صورت کلیک بر این گزینه، فیلمی از نحوه احراز هویت سجام نمایش داده می‌شود، در صورت عدم تمایل به مشاهده فیلم راهنما تنها کافیست گزینه مرحله بعد را انتخاب کنید.

آغاز فرآیند احراز هویت

با انتخاب گزینه مرحله بعد کادری مطابق تصویر زیر نشان داده می‌شود که در آن می‌بایست کد 10 رقمی سجام را وارد کنید.

ثبت کد سجام

پس از واردکردن کد 10 رقمی، پیامکی برای شما ارسال می‌شود که حامل کد تایید است. کد تایید را در کادر خواسته‌شده وارد کنید و مرحله بعد را انتخاب کنید.

دریافت کد تایید احراز هویت سجام

در این مرحله از احراز هویت سجام، باید سریال پشت کارت ملی هوشمند خود یا شماره پیگیری رسید آن را وارد کنید و سپس به مرحله بعد بروید. در صورتی که به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، گزینه «تصویر نمونه» را انتخاب کنید.

سریال کارت ملی

در این مرحله اطلاعات شخصی موجود در سامانه سجام نشان داده می‌شود، در صورت صحت این اطلاعات آن‌ را تایید کنید و وارد مرحله بعد شوید.

مشخصات مشتری

مرحله بعدی بارگذاری امضا در احراز هویت سجام است که در این مرحله باید با خودکار آبی یا مشکی روی یک صفحه سفید (بدون خط و تاخوردگی) امضا کنید و از آن عکس بگیرید. عکس گرفته‌شده را بارگزاری کرده و به مرحله بعد بروید.

بارگذاری امضای احراز هویت سجام

با ورود به مرحله جدید احراز هویت، تصویر امضا نمایش داده می‌شود. اگر تصویر امضا به درستی در کادر قرار نگرفت یا کیفیت خوبی نداشت، با استفاده از گزینه بارگذاری مجدد، فرآیند را تکرار کنید. در صورت صحیح‌بودن فرآیند وارد مرحله بعد شوید.

تایید امضا

در این مرحله از احراز هویت سجام نیاز به ارسال فیلم است. برای این کار باید یک فیلم از خود ضبط کنید و در آن جمله تصادفی که نمایش داده می‌شود، به طور واضح و با صدای رسا بخوانید.

ارسال فیلم احراز هویت سجام

برای ارسال ویدئو، ابتدا گزینه ضبط فیلم را انتخاب کنید. سپس چهره خود را در کادر مشخص‌شده قرار دهید و شروع ضبط را انتخاب کنید.

ثبت چهره کاربر

سپس جمله تصادفی را بدون عینک یا ماسک با صدای بلند در زمان مشخص بخوانید و در انتها فیلم را تمام کنید. پس از ضبط فیلم، آن را بازبینی کنید. چنانچه صدای شما مطابق با جمله نمایش داده‌شده، به درستی ضبط نشده بود یا تصویر شما در کادر قرار نگرفته بود، با استفاده از گزینه ضبط مجدد، فرآیند را تکرار کنید. در غیر این صورت به مرحله بعد احراز هویت سجام بروید.

بازبینی فیلم ضبط‌شده

پس از انجام مراحل، تعهدنامه‌ای برای شما نشان داده می‌شود، متن تعهدنامه را به دقت مطالعه و تایید کنید.

تایید تعهدنامه احراز هویت

با انجام صحیح مراحل قبل، احراز هویت سجام شما به پایان می‌رسد و نتیجه آن حداکثر تا 2 روز کاری بعد، از طریق کارگزاری مربوطه پیامک می‌شود. اگر احراز هویت شما با موفقیت انجام شود، پیامکی از سمت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز دریافت خواهید کرد.

پایان فرآیند احراز هویت در سامانه سجام

اقدامات لازم پس از اتمام فرآیند احراز هویت سجام

پس از انجام موفقیت‌آمیز احراز هویت، نوبت به امضای قرارداد در کارگزاری مربوطه می‌رسد. برای این کار پس از دریافت پیامک از کارگزاری مربوطه وارد حساب کاربری شده و به صورت غیرحضوری و الکترونیکی قراردادهای موجود را امضا می‌کنید. با عبور از این مرحله و تکمیل احراز هویت سجام، طی چند روز کد بورسی از طریق کارگزاری مربوط به شما ارسال می‌شود و از آن پس می‌توانید در بازار سرمایه و بورس فعالیت داشته باشید.

اهمیت سامانه سجام و احراز هویت در آن

مطابق اطلاعیه‌ منتشرشده از تاریخ 14 شهریورماه 1400 ثبت نام در سامانه و احراز هویت در آن الزامی شد. بنابراین از آن پس تمامی متقاضیان دریافت کد بورسی باید در سامانه سجام ثبت نام خود را انجام داده و نسبت به احراز هویت در آن اقدام کنند. زیرا این کار از اهمیت بسیاری برخوردار است و افراد بدون آن قادر به فعالیت در بورس و سایر نهادهای مالی نخواهند بود. حتی لازم به ذکر است افرادی که دارای سهام عدالت هستند، به منظور پیشگیری از بسته‌شدن پنل کاربری آن‌ها باید اقدام به احراز هویت سجام کنند.

کلام آخر

ثبت نام در سجام و احراز هویت در آن باعث ایجاد امنیت در بورس می‌شود. زیرا این سامانه با جمع آوری اطلاعات از تمامی سهامداران حقیقی و حقوقی، بانک مرکزی، بانک‌ها و مشاغل غیر مالی، کاربران را در این بازار شناسایی کرده و از پولشویی جلوگیری می‌کند. متقاضیان با ورود به بورس باعث تزریق پول به این بازار و افزایش سرمایه در آن می‌شوند. از این رو شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تاسیس سامانه سجام و احراز هویت سهامداران به مبارزه با پول‌شویی پرداخته و باعث شفافیت در بازار شده است.

5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا