مقالات تحلیل تکنیکال

آشنایی کامل با باندهای بولینگر در تحلیل تکنیکال

اندیکاتورهای زیادی در تحلیل تکنکیال وجود دارند که معامله‌گران برای انجام معاملات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. هر یک از این اندیکاتورها اطلاعات خاصی از روند قیمت دارایی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. یکی از اندیکاتورهای محبوب در تحلیل تکنیکال، باندهای بولینگر نام دارد که از آن برای تعیین هدف قیمتی استفاده می‌‌شود. این اندیکاتور از سه نوار بالایی، میانی و پایینی تشکیل شده است. هدف از این مقاله آموزش اندیکاتور باند بولینگر و نحوه استفاده از آن به‌ طور کامل است.

اندیکاتور باند بولینگر چیست؟

این تکنیک در سال 1980 توسط تحلیلگری به نام جان بولینگر مطرح شد. اندیکاتور بولینگر باند از سه نوار از جمله دو باند (نوار) بالایی و پایینی و یک نوار میانی به نام میانگین متحرک ایجاد شده است. در این روش دو باند معامله در طرفین میانگین متحرک قرار داده می‌شوند با این تفاوت که باندهای بولینگر با انحراف معیاری در بالا و پایین میانگین متحرکی که اکثرا 20 روزه است، قرار می‌گیرند. منظور از انحراف معیار یک مفهوم آماری است که چگونگی پراکندگی قیمت‌ها را بیان می‌کند. به کمک استفاده از انحراف معیار می‌توان با اطمینان گفت 95 درصد تمامی قیمت‌هایی که یک سهم از لحاظ آماری می‌تواند به خود بگیرد، بین این دو باند قرار دارند.

اندیکاتور باند بولینگر برای تشخیص نقاط ورود و خروج بسیار کاربرد دارد و به عنوان یک شاخص بصری برای تخمین نوسان قیمت دارایی استفاده می‌شود. به عنوان یک قانون، هنگامی که قیمت‌ها نزدیک باند بالایی شوند، تمایل به بسط در جهت صعودی (خریدهای افراطی) و هنگامی که به باند پایینی برسند، در آن‌ها تمایل به بسط در جهت نزولی دیده می‌شود.

تصویر زیر نمایی از باندهای بولینگر در نمودار قیمتی خودرو را نشان می‌دهد.

باندهای بولینگر نماد خودرو

نحوه محاسبه باند بولینگر

به طور کلی فرمول اندیکاتور باند بولینگر به شرح زیر است:

Upper band = 20-day SMA + (20-day SD x 2)

Middle band = 20-day SMA

Lower band = 20-day SMA – (20-day SD x 2)

در فرمول‌های فوق، منظور از Upper band همان خط بالایی، Middle band خط میانی، Lower band خط پایینی، SMA میانگین متحرک و SD نیز انحراف معیار هستند. در هنگام استفاده از اندیکاتور Bollinger band در سامانه‌های معاملاتی، نیاز به محاسبه دستی نیست و این محاسبات تنها برای درک بهتر عملکرد این اندیکاتور نمایش داده شده است.

تشخیص آغاز یا پایان روند با اندیکاتور بولینگر

از اندیکاتور باند بولینگر برای تشخیص آغاز یا پایان روند قیمت استفاده می‌شود. روندهای قوی موجب افزایش نوسانات و ایجاد فاصله میان دو نوار بالایی پایینی اندیکاتور می‌شوند. به عبارتی در یک روند صعودی قوی، خط باند پایینی در خلاف جهت روند به سمت پایین حرکت می‌کند. هنگامی که خط پایین مجدد به سمت بالا بازگردد، می‌تواند نشانه‌ای برای پایان حرکت صعودی باشد. در این اندیکاتور اکثرا پس از افزایش نوسانات و فاصله‌گرفتن باندهای بالایی و پایینی از یکدیگر، کاهش نوسانات و نزدیک‌شدن خطوط به یکدیگر مشاهده می‌شود. در حالت کلی اندیکاتور بولینگر باند عموما به صورت پیوسته در حال باز و بسته‌شدن (فشردگی) است و می‌توان از آن برای پیش‌بینی حرکات بعدی قیمت بهره برد.

استفاده از باندهای بولینگر برای تعیین هدف قیمت

یکی دیگر از کاربردهای اندیکاتور باند بولینگر این است که باندهای بالا و پایین را به عنوان هدف قیمتی در نظر گرفت. به عبارت دیگر اگر قیمت‌ها باند پایینی را ترک کنند و میانگین متحرک 20 روزه را رو به بالا قطع کنند، مقدار باند بالایی را می‌توان به عنوان هدف قیمتی فرض کرد. همچنین در حالت قطع‌کردن رو به پایین میانگین متحرک 20 روزه می‌توان باند پایینی بولینگر را به عنوان هدف قیمتی برای نزول قیمت در نظر گرفت. در یک روند صعودی قوی عموما قیمت‌ها بین باند بالایی و میانگین متحرک 20 روزه نوسان می‌کنند. در این حالت قطع‌شدن میانگین متحرک 20 روزه رو به پایین می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت قیمت‌ها و اتمام روند صعودی باشد.

اندازه‌گیری تغییرات با پهنای باند

اندیکاتور بولینگر باند براساس تغییرات میانگین متحرک 20 روزه باز یا بسته می‌شوند. در زمانی که تغییرات قیمت شدت می‌گیرد، فاصله بین دو باند افزایش می‌یابد و برعکس آن، در زمان کاهش تغییرات قیمت فاصله باندهای بولینگر از یکدیگر کاهش پیدا می‌کند. یک تمایل ذاتی در باندهای بولینگر وجود دارد که باعث نوسان آن‌ها بین حالت انبساط و انقباض می‌شود.

هنگامی که باندهای بولینگر به صورت غیرمعمولی باز می‌شوند، اکثرا نشانه‌ این است که امکان اتمام روند قبلی به زودی وجود دارد. زمانی که باندهای بولینگر به طور غیرمعمول به هم نزدیک می‌شوند، عموما نشانه این است که بازار آماده آغاز روند جدیدی است. با جایگزین‌کردن میانگین‌های 20 هفته و 20 ماه به جای میانگین 20 روزه، می‌توان باندهای بولینگر را برای نمودارهای هفتگی و ماهانه به کار برد.

تنظیمات اندیکاتور باندهای بولینگر

با استفاده از سامانه‌های معاملاتی مختلف علاوه بر دسترسی به نمودارهای قیمتی تمامی سهام‌های موجود در بازارهای مالی، می‌توان اندیکاتور بولینگر باند را روی نمودارهای قیمتی ایجاد و تنظیمات شخصی خود را اعمال کرد. در هنگام کار با این اندیکاتور باید به دو نکته مانند میانگین چندروزه و ضریب انحراف معیار توجه کرد.

برای نمایش اندیکاتور باند بولینگر بر روی نمودار قیمتی می‌بایست از قسمت اندیکاتورها گزینه Bollinger band را انتخاب کرد. سپس برای اعمال تنظیمات با انتخاب گزینه مربوطه که در تصویر زیر نشان داده شده است، می‌توان روز میانگین متحرک و ضریب انحراف معیبار و همچنین نحوه نمایش را تعیین کرد.

تنظیمات اندیکاتور باندهای بولینگر

استراتژی‌های معاملاتی با اندیکاتور باند بولینگر

برای استفاده از اندیکاتور باندهای بولینگر باید به ضخامت اندیکاتور یا به عبارتی فاصله دو باند بالایی یا پایینی از یکدیگر توجه کرد. نزدیک‌شدن باندها به یکدیگر خبر از کاهش نوسانات قیمت و دورشدن آن‌ها از هم خبر از افزایش نوسانات می‌دهد. این فاصله‌ها به تنهایی سیگنالی را به معامله‌گران نمی‌دهند و همچنین نشان‌دهنده زمان تغییر جهت حرکت نیز نخواهند بود. عموما معامله‌گران اندیکاتور بولینگر باند را با سایر اندیکاتورها و همچنین ابزارهای تحلیل تکنیکال دیگر ترکیب می‌کنند و استراتژی‌های مختلفی را با توجه به نیاز خود طراحی می‌کنند. در ادامه به نوعی استراتژی معاملاتی از طریق این اندیکاتور با سه الگوی برگشتی قیمت اشاره شده است.

  1. الگوی کف دوقلو
  2. الگوی سقف دوقلو
  3. الگوی سقف سه قلو

الگوی کف دو قلو در بولینگر باند

برای یافتن الگوی کف دوقلو می‌بایست به دنبال نقطه برخورد قیمت با باند پایینی و پس از آن منتظر حرکت بعدی آن بود. این الگو زمانی ایجاد می‌شود که قیمت‌ها ابتدا کاهش یافته و به باند پایینی برخورد کند، سپس به سمت خط میانگین رفته و در حرکت بعدی مجدد به سمت باند پایین برگردد و با آن برخورد داشته باشد. در ادامه پس از تشکیل این الگو، امکان صعود قیمت وجود دارد. در این حالت، زمان مناسبی برای انجام معاملات مانند اقدام به خرید است.

الگوی کف دو قلو در بولینگر باند

الگوی سقف دوقلو با اندیکاتور باند بولینگر

این الگو از دو برخورد قیمت با باند بالایی ایجاد می‌شود و به صورت حرف M مشاهده می‌شود. هنگامی که قیمت به باند بالایی بولینگر برخورد می‌کند می‌بایست پس از آن منتظر حرکت بعدی بود. در صورتی که قیمت به سمت خط میانگین کاهش یابد و بعد از آن مجدد به سمت بالا بازگردد، یک الگوی سقف دوقلو ایجاد می‌شود. در این حالت با تایید سایر ابزارهای تحلیلی، احتمال نزول قیمت وجود دارد و معامله‌گران در این زمان معمولا اقدام به فروش می‌کنند.

الگوی سقف دوقلو با باندهای بولینگر

الگوی سقف سه قلو در باند بولینگر

سومین استراتژی رایج در معامله با اندیکاتور باند بولینگر، الگوی سقف سه قلو است. اغلب تشکیل این الگو زمانی است که ابتدا قیمت با باند بالایی برخورد می‌کند و یک سقف قیمتی تشکیل می‌دهد. برخورد دوم آن عموما با باند بالایی تماس پیدا می‌کند اما از سقف اول رد نمی‌شود. برخورد سوم نیز کمی پایین‌تر است. معمولا این الگو نشان‌دهنده کاهش مومنتوم (Momentum) قیمت است و در صورتی که شواهد و تحلیل‌های دیگر نیز تایید کنند، می‌تواند سیگنالی برای نزولی‌شدن قیمت و فرصت فروش باشد.

الگوی سقف سه قلو در باند بولینگر

ترکیب بولینگر باندها با سایر اندیکاتورها

همانطور که گفته شد یکی از اقدامات رایج تکنیکالیست‌ها و معامله‌گران در تحلیل تکنیکال ادغام اندیکاتور Bollinger band با سایر اندیکاتورهای مختلف است. ترکیب چندین اندیکاتور و بهره‌گیری از آن‌ها در معاملات احتمال خطا و ریسک سیگنال‌های صادرشده را کاهش می‌دهد. با توجه به اساس کار باندهای بولینکر بر مبنای قیمت، ترکیب آن‌ها با اندیکاتورهای حجمی اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. هر چند هیچ اندیکاتوری به طور دقیق قابلیت پیش‌بینی حرکات قیمت را ندارد اما ترکیب آن‌ها با یکدیگر می‌تواند تا حد خوبی در تصمیم‌گیری معاملات کمک کند. بسیاری از معامله‌گران در معاملات خود از ترکیب بولینگر باند با اندیکاتور RSI یا مکدی استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

اندیکاتور باند بولینگر یکی از ابزارهای قدرتمند در تحلیل تکنیکال است که بر مبنای میانگین قیمت سهم ایجاد شده است. این اندیکاتور برای تشخیص نقاط ورود و خروج بسیار کاربرد دارد و به عنوان یک شاخص بصری برای تخمین نوسان قیمت دارایی استفاده می‌شود. معامله‌گران برای رسیدن به نتایج بهتر می‌توانند از ترکیب این اندیکاتور با سایر اندیکاتورها استفاده کنند و بر مبنای این اندیکاتور استراتژی‌های معاملاتی مختلفی را برای خود ایجاد کنند.

5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا