سرمایه‌گذاری

آموزش ساخت ان اف تی (NFT) به صورت رایگان

NFT‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که می‌توانند مالکیت اشیا منحصر به فرد را در قلمرو دیجیتال نشان دهند. این توکن‌ها فرصت‌های جدیدی برای کسب درآمد برای سازندگانشان فراهم می‌کنند. بنابراین، آن‌ها نوآوری را تقویت می‌کنند. دارایی‌های دیجیتالی مانند هنر، کلکسیون، آیتم‌های داخل بازی و موارد دیگر را می‌توان به توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) تبدیل کرد. ساخت NFT یک فرآیند بسیار ساده و دردسترس است. اما در ابتدا درک فناوری بلاک چین و کریپتو برای تامین هزینه‌ها و قیمت‌گذاری در NFT ضروری است. همچنین انتخاب بلاک چین و بازار مناسب برای فروش NFT بسیار مهم است. در ادامه به آموزش ساخت ان اف تی به صورت رایگان پرداخته شده است.

آموزش ساخت ان اف تی

سایت‌های بسیاری برای خرید و فروش NFTها وجود دارند که می‌توان به راحتی به ساخت NFT در آن‌ها اقدام کرد. ولی به طور کلی ساخت هر NFT نیازمند سپری‌کردن مراحلی است که در ادامه به طور دقیق توضیح داده شده است.

مرحله اول: انتخاب بلاک چین

در ابتدا باید پلتفرم بلاک چینی را که قصد دارید NFT بر روی آن ایجاد شود، انتخاب کنید. اتریوم یکی از گسترده‌ترین بلاک‌چین‌های مورد استفاده است، اما چندین گزینه دیگر مانند BNB Chain، Cardano، Solana و EOS نیز وجود دارد. بهتر است پیش از انتخاب، نسبت به الزامات خاص، هزینه‌ها و کیف‌پول‌های سازگار با آن پلتفرم تحقیق کنید.

لازم به ذکر است بلاک چینی که انتخاب می‌کنید یک رکورد دائمی از NFT شما نگه می‌دارد، بنابراین مهم است که بستری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. توجه داشته باشید که نمی‌توانید انتخاب بلاک چین خود را پس از ساخت NFT تغییر دهید.

مرحله دوم: راه‌اندازی کیف پول و شارژ آن با ارز دیجیتال

یک کیف پول ارز دیجیتال سازگار با بلاک چین انتخابی خود ایجاد کنید تا بتوانید NFTها و ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کنید. مطمئن شوید که کلید خصوصی یا عبارت seed خود را ایمن ذخیره کرده باشید. از دست‌دادن هر یک می‌تواند منجر به از دست‌دادن دسترسی به کیف پول و دارایی‌های شما شود.

همچنین می‌بایست برای پرداخت هزینه‌های تراکنش که هنگام ساخت ان اف تی شما ایجاد می‌شود، ارز دیجیتال بومی بلاک چین را خریداری کنید. بسته به اینکه کیف پول چگونه کار می‌کند، می‌توانید آن را در صرافی ارز دیجیتال یا از طریق کیف پول خود خریداری کنید.

مقاله مرتبط: کیف پول بلاک چین

مرحله سوم: انتخاب پلتفرم ساخت NFT

همانطور که گفته شد پلتفرمی را برای ایجاد NFT خود انتخاب کنید که حتما با بلاک چین و کیف پول انتخابی شما سازگار باشد. در حقیقت، لیستی از بازارهای NFT در حال رشد وجود دارد که به کاربر این امکان را می‌دهد تا بدون دردسر زیاد NFT ایجاد کند. علاوه بر این، برخی از آن‌ها، بازارهای NFT با خدمات کامل هستند که همه چیز را، از مینت کردن (ساخت) تا فهرست‌ کردن و فروش NFT‌ها، امکان‌پذیر می‌کنند.

مرحله چهارم: ساخت ان اف تی

گزینه‌ها نحوه ساخت ان اف تی ممکن است بسته به بازار NFT انتخابی شما متفاوت باشد. با این حال، می‌توانید این دستورالعمل‌های کلی را برای ایجاد NFT در این بازار به خاطر بسپارید:

کیف پول خود را وصل کنید: گزینه مربوط به اتصال کیف پول دیجیتال خود را در بازار ان اف تی انتخاب‌شده، پیدا کنید.

گزینه ایجاد ان اف تی را پیدا کنید: در بازار انتخاب‌شده، بخش ایجاد یا مینت را پیدا کنید تا شما را در فرآیند ساخت NFT راهنمایی کند. این بخش معمولا شامل گزینه‌هایی برای آپلود فایل رسانه شما، تنظیم ویژگی‌های ان اف تی و ارائه سایر اطلاعات اضافی است.

یک فایل رسانه‌ای ایجاد کنید: ابزارهای ساخت ان اف تی باتوجه به نوع دارایی دیجیتالی که قصد ایجاد آن را دارید، می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، برای ساخت هنر دیجیتال، می‌بایست به دنبال نرم‌افزارهای تخصصی برای تصاویر یا انیمیشن باشید.

همچنین هنرمندان قادر هستند از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده کنند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد اشیا سه بعدی را ایجاد و دست‌کاری کنند، بافت‌ها و متریال‌ها را اضافه کنند و مدل نهایی را با فرمت صحیح صادر کنند. به طور مشابه، عکاسان می‌توانند از نرم‌افزار ویرایش برای اصلاح تصویر نهایی استفاده کنند. یا حتی می‌توانند از هوش مصنوعی در فرآیند ایجاد هنر NFT فقط با استفاده از پیام‌های متنی استفاده کنند.

حتما توجه داشته باشید برای هنر دیجیتال از فایل‌های رسانه‌ای صحیح مانند JPG و PNG و برای آثار هنری از GLB استفاده کنید.

فایل رسانه‌ای خود را آپلود کنید: تصویر، فایل صوتی، ویدیو یا رسانه دیگری را که می‌خواهید به عنوان NFT توکن کنید، آپلود کنید.

جزئیات خواسته‌شده را پر کنید: برای ان اف تی خود یک نام انتخاب کرده و شرحی از آن بنویسید. همچنین ممکن است در نظر داشته باشید امتیاز‌های دیگری مانند دسترسی به محتوای انحصاری یا مزایا (مانند ویدیوهای آموزشی یا دعوت‌نامه‌ها به گروه‌های چت بسته) اضافه کنید. محدود کردن تعداد NFTهایی که می‌توان ایجاد کرد نیز یک گزینه جذاب به شمار می‌آید، اما باید دقت کرد که باتوجه به زمینه مناسب است یا خیر.

اولین ان اف تی خود را ایجاد کنید: پس از ارائه تمام اطلاعات لازم و تصمیم‌گیری در خصوص تنظیمات (از جمله انتخاب بلاک چین و…)، دکمه ایجاد یا مینت را انتخاب کنید. پلتفرم، درخواست شما را پردازش می‌کند و در نهایت NFT شما ساخته می‌شود.

مرحله پنجم: فهرست کردن ان اف تی برای فروش

زمانی که ساخت ان اف تی انجام شد، ممکن است به طور خودکار برای فروش فهرست نشود. اگر می‌خواهید آن را بفروشید، گزینه فهرست NFT خود را در بازار پیدا کنید، سپس قیمت مورد نظر خود و سایر شرایط را تعیین کنید. این مرحله اختیاری است اما به شما این امکان را می‌دهد که خلق خود را بهتر تبلیغ کرده و درآمد کسب کنید.

چه کسی می‌تواند NFT بسازد؟

تقریبا هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد می‌تواند به ساخت NFT اقدام کند. دسترسی و دموکراتیزه‌شدن فناوری بلاک چین به هنرمندان، نوازندگان، توسعه‌دهندگان بازی و به معنای واقعی کلمه به هر کسی این امکان را می‌دهد که NFT‌ها را ایجاد و آزمایش کند. با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که ایجاد NFT‌ها مستلزم آشنایی با بلاک چین و فرآیند استخراج NFT است.

هزینه ساخت ان اف تی چقدر است؟

ایجاد یک NFT هزینه‌های متعددی دارد که در درجه اول مربوط به شبکه بلاک چینی خواهد بود که بر روی آن ساخته شده است. به عنوان مثال، هنگامی که یک NFT مینت می‌کنید، باید برای پردازش و اعتبارسنجی تراکنش خود، هزینه تراکنش به شبکه بلاک چین را بپردازید. این کارمزدها در ارز دیجیتال اصلی شبکه پرداخت می‌شود و ممکن است بسته به ازدحام و تقاضای شبکه متفاوت باشد.

به طور مشابه، برخی از بازارهای NFT برای ایجاد ان اف تی هزینه دریافت می‌کنند. این کارمزد ممکن است مبلغ ثابت یا درصدی از قیمت فروش NFT باشد. اگر NFT خود را در یک بازار بفروشید، ممکن است مشمول هزینه‌ها یا کمیسیون‌های پلتفرم نیز باشید.

در نهایت، مشابه هزینه‌های ذخیره‌سازی هنر سنتی، NFTها ممکن است هزینه‌های ذخیره‌سازی دیجیتال را متحمل شوند. هنگام برنامه‌ریزی برای ساخت ان اف تی، باید هزینه میزبانی و ذخیره محتوای خود را با استفاده از یک سرویس ذخیره‌سازی متمرکز یا غیرمتمرکز در نظر بگیرید.

نحوه قیمت‌گذاری NFT

قیمت یک NFT به عواملی مانند کمیابی، سودمندی، شهرت خالق، جذابیت زیبایی شناختی، روایت و مشارکت جامعه بستگی دارد. برای تعیین قیمت مناسب برای NFT، چند مرحله قابل اجرا وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها شروع کنید.

ابتدا منحصر به فرد بودن و کاربردی‌ بودن آن را در اکوسیستم‌های مجازی ارزیابی کنید. سپس NFT خود را با موارد مشابه مقایسه کنید و در مورد روندهای فعلی بازار تحقیق کنید. برای مثال، می‌توانید از قیمت‌های کف NFT مجموعه‌های مشابه به‌ عنوان معیاری برای تعیین یک قیمت شروع معقول برای NFT خود استفاده کنید و از موقعیت رقابتی آن اطمینان حاصل کنید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که قیمت‌گذاری یک NFT هم هنر و هم علم است. از این رو، شما باید بازبینی قیمت‌ها را بر اساس بازخورد جامعه و شرایط بازار انجام دهید. همچنین مشاوره با سایر سازندگان NFT نیز می‌تواند بینش ارزشمندی ارائه دهد، برای مثال کریپتو حضور قوی در جامعه دارد، بنابراین یافتن افرادی که مایل به کمک هستند دشوار نخواهد بود.

حق چاپ و سرقت محتوای ان اف تی

حق نسخه‌برداری در مورد NFTها نیز مانند هر کار خلاق دیگری اعمال می‌شود و استفاده از کار شخص دیگری بدون اجازه می‌تواند عواقب قانونی داشته باشد. بنابراین، برای به حداقل رساندن ریسک، سازنده باید اطمینان حاصل کند که حق استفاده از محتوا برای NFTها را دارد.

بهترین راه برای محافظت از خود و NFTهایتان، تضمین حق استفاده از محتوا برای NFTها است. به عبارت دیگر، سازنده باید یا مالک حقوق محتوا باشد یا از سازنده اصلی مجوز داشته باشد.

سرقت اثر شخص دیگری نه تنها فرد را در معرض عواقب قانونی قرار می دهد، بلکه به خالق اصلی نیز آسیب می رساند. بنابراین، مهم است که قبل از استفاده از هر چیزی که مال شما نیست برای ایجاد NFT به کار دیگران احترام گذاشته و مجوز مناسب را دریافت کنید.

ساخت ان اف تی با هوش مصنوعی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رشد استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌‌های مختلف، یکی از روش‌های ساخت NFT از طریق هوش مصنوعی است. استفاده از هوش مصنوعی در حوزه ارز دیجیتال و به ویژه توکن‌های غیر مثلی سبب شده است تا بسیاری از افراد با توجه به نداشتن علم کافی، صرفا با ارائه کلمات کلیدی و یک جمله توصیفی، یک تصویر بی‌همتا و منحصر به فرد ایجاد کنند. در حال حاضر برنامه‌ها و ربات‌های مختلفی در این حوزه وجود دارند که افراد با توجه به نوع ان اف تی خود می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. برای مثال هوش مصنوعی Midjourney با امکانات منحصر به فرد خود یکی از وبسایت‌های برتر در این زمینه است.

نتیجه‌گیری

NFTها با ارائه یک راه آسان برای نشان‌دادن مالکیت و اثبات صحت دارایی‌های دیجیتال مختلف از جمله هنر دیجیتال، موسیقی یا ویدیو، چشم‌انداز دارایی‌های دیجیتال را متحول کرده‌اند. هر فردی که قابلیت دسترسی به اینترنت را داشته باشد به راحتی می‌تواند دارایی‌های با ارزش خود را به ان اف تی تبدیل کند و به فروش برساند. ساخت ان اف تی با گوشی نیز امکان‌پذیر است. در این مقاله به طور کلی مراحل ساخت NFT برای کاربران توضیح داده شده است.

امتیاز خود را ثبت کنید

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا