سرمایه‌گذاری

آشنایی بورس نیویورک آمریکا (NYSE)

بورس نیویورک (NYSE) بزرگترین بورس اوراق بهادار جهان است که ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در آن بر اساس آخرین اطلاعات تا تاریخ فعلی به 24 تریلیون دلار می‌رسد. بیش از 80 درصد از شرکت‌های موجود در شاخص S&P 500 (شاخص 500 شرکت بزرگ دولتی در ایالات متحده) در بورس نیویورک معامله می‌شوند. در ادامه ضمن تعریف این بورس بزرگ، نحوه معاملات در آن و تفاوت آن با بورس نزدک تشریح شده است.

بورس نیویورک چیست؟

بورس نیویورک (NYSE) بزرگترین بورس اوراق بهادار جهان است. دفتر مرکزی آن در خیابان وال استریت در شهر نیویورک قرار دارد و مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین بورس اوراق بهادار جهان است. به بیان دیگر بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) بازاری است که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام شرکت‌های دولتی را خریداری کرده و بفروشند. مانند سایر بازارها، (NYSE) برای تسهیل تجارت، به فناوری به صورت الکترونیکی (معاملات آنلاین) متکی است، اما برخلاف برخی بورس‌های دیگر همچون بورس نزدک، هنوز معاملات فیزیکی (حضوری) در آن صورت می‌گیرد. لازم به توضیح است که پس از شیوع ویروس کرونا معاملات فیزیکی و حضوری تا مدتی متوقف شده است.

تاریخ تاسیس (NYSE) به 17 مه 1792 بازمی‌گردد. در آن روز، 24 کارگزار سهام از شهر نیویورک قرارداد باتون وود را در خیابان 68 وال استریت امضا کردند. بسیاری از قدیمی‌ترین شرکت‌های سهامی عام در (NYSE) حضور دارند. در کنار سهام آمریکایی، شرکت‌های مستقر در خارج از آمریکا نیز می‌توانند در صورت رعایت استانداردهای پذیرش، سهام خود را در بورس نیویورک پذیرش کنند. این بورس در سال 2006 به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد.

چگونه در بورس نیویورک سرمایه گذاری کنیم؟

در خصوص آموزش بورس نیویورک باید گفت که برای خرید و فروش سهام در بورس نیویورک افراد می‌توانند با افتتاح حساب معاملاتی نزد یک کارگزار مجاز در (NYSE) معامله کنند. معاملات در این بورس به صورت حراج انجام می‌شود، به این‌صورت که خریدار و فروشنده پیشنهاد قیمت خود را ارائه می‌دهند و بالاترین قیمت پیشنهادی سهام را دریافت می‌کند. در واقع کارگزاران از طرف معامله‌گران در ازای دریافت کارمزد یا کمیسیون خرید و فروش می‌کنند. معاملات اصلی از ساعت 9:30 صبح تا 4:00 بعد از ظهر در روزهای دوشنبه تا جمعه ادامه دارد. ساعت پیش‌گشایش نیز از ساعت 6:30 صبح است. در (NYSE) طبقه‌ای برای معاملات حضوری و غیرآنلاین وجود دارد که افراد با حضور در آن موفق به خرید و فروش می‌شوند. همچنین بسترهای معاملات آنلاین نیز برای معامله‌گران فراهم است.

اعضای اصلی بورس (NYSE) به سه دسته تقسیم می‌شوند:

بازارسازان: بازارسازان تعیین شده (DMM) سنگ بنای بورس نیویورک هستند. این بازارسازان متعهد به حفظ بازارهای منصفانه و منظم برای اوراق بهادار هستند، همچنین به تسهیل معاملات کمک می‌کنند و نقطه تماسی برای شرکت‌های بورسی هستند.

کارگزاران طبقه معاملات حضوری: دسته دوم کارگزاران سهامی هستند که در طبقه معاملات فیزیکی بورس نیویورک فعال هستند. کارگزاران افرادی هستند که برای شرکت‌های کارگزاری کار می‌کنند.

تامین‌کنندگان نقدینگی: این دسته بخش تکمیلی اعضای بورس هستند که به نقدشوندگی بازار کمک می‌کنند، به این معنی که فروش اوراق بهادار برای سرمایه‌گذاران به صورت نقدی با کمک این تامین‌کنندگان آسان‌تر می‌شود.

شاخص بورس نیویورک چیست؟

شاخص ترکیبی (NYSE) که در سال 1966 به روی کار آمد، عملکرد تمام سهام‌ پذیرش‌شده در بورس نیویورک، از جمله سهام خارجی، رسیدهای سپرده‌گذاری آمریکایی، تراست‌های (چند شرکت دارای یک مدیریت و هیئت مدیره) سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات و سهام را اندازه‌گیری و نمایش می‌دهد. لازم به توضیح است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ETFها، مشتقات و… در شاخص بورس نیویورک محاسبه نمی‌شوند. در این شاخص وزن اجزای تشکیل‌دهنده بر اساس ارزش بازار سهام شناور شرکت‌ها محاسبه می‌شود. خود شاخص بر اساس بازده قیمت و بازده کل محاسبه می‌شود که شامل سود سهام نیز می‌شود و آخرین قیمت معاملاتی اوراق مشمول برای محاسبه شاخص ترکیبی اعمال می‌شود.

الزامات پذیرش شرکت‌ها در بازار بورس نیویورک

برای اینکه یک شرکت در فهرست (NYSE) قرار گیرد و تجارت کند، باید حتما غیرخصوصی باشد و استانداردهای مالی و ساختار سختگیرانه‌ای را رعایت کند. برای پذیرش در بازار سهام نیویورک (NYSE)، یک شرکت باید دارای حداقل 400 سهامدار و یک میلیون و یکصد سهم باشد. همچنین قیمت سهام شرکت‌های آن حداقل 4 دلار و ارزش بازار سهام آن حداقل 40 میلیون دلار تعیین شود.

علاوه بر این، این شرکت باید سودآور بوده و در طول سه سال گذشته حداقل 10 میلیون دلار درآمد کسب کرده باشد. شرکت‌هایی که می‌خواهند پذیرش در NYSE را دریافت کنند، سوابق مالی، آیین‌نامه‌های شرکت و اطلاعات مدیران اجرایی خود را برای بررسی ارسال می‌کنند. اگر شرکتی تایید شود، در عرض چهار تا شش هفته در NYSE پذیرش می‌شود.

تفاوت بورس نزدک و بازار بورس نیویورک

پس از بازار بورس اوراق بهادار نیویورک آمریکا، بازار بورس نزدک دومین بورس بزرگ در ایالات متحده با ارزش بازار 19 تریلیون دلار یا حدود 5.5 تریلیون دلار کمتر از (NYSE) است. نزدک بورسی بسیار جوان‌تر از بازار سهام نیویورک است که در سال 1971 تأسیس شد. فراتر از سن و ارزش بازار، تفاوت‌های کلیدی دیگری بین این دو بورس وجود دارد.

سیستم‌های معاملاتی در (NYSE) تا زمان همه‌گیری کرونا، هم به صورت آنلاین و هم به صورت سیستم معاملاتی حضوری است که توسط متخصصان به منظور تسهیل در حراج‌ها پشتیبانی می‌شود. بورس نزدک اما از زمان تاسیس یک بورس تمام الکترونیکی (آنلاین) بوده است. معاملات در بورس نیویورک به صورت حراج صورت می‌گیرد، این در حالی است که در نزدک خرید و فروش توسط واسطه انجام می‌شود. در بازار حراج نیویورک، خریداران و فروشندگان به طور هم‌زمان پیشنهادهای رقابتی را وارد می‌کنند. زمانی که پیشنهاد خریدار و درخواست فروشنده مطابقت پیدا کنند، معامله انجام می‌شود. در نزدک، تمام قیمت‌ها توسط واسطه‌ها تعیین می‌شود. واسطه‌ها به طور مداوم قیمت‌های پیشنهادی (فروش) و قیمت‌های درخواستی (خرید) را در طول روز معاملاتی به روز می‌کنند.

همچنین از جمله تفاوت‌های این دو بورس این است که تفاوت زیادی در هزینه شرکت‌ها برای عرضه در بورس دارند. هزینه‌های پذیرش در بورس نزدک از 55,000 دلار تا 80,000 دلار متغیر است. این در حالی است که پذیرش در بورس نیویورک به طور قابل توجهی گران‌تر است، به طوری‌که کمترین کارمزد پذیرش 150,000 دلار است. سرمایه‌گذاران معمولا بازار سهام نیویورک را برای مبادلات شرکت‌های قدیمی‌تر و با سابقه‌تر می‌بینند. در مقابل بورس نزدک به پذیرش شرکت‌های جدیدتر که بر فناوری و نوآوری متمرکز شده‌اند، تمرکز دارد. بنابراین برخی از سرمایه‌گذاران شرکت‌های پذیرش شده در بورس نزدک را پرریسک‌تر می‌دانند.

تعطیلات معاملات بازار سهام نیویورک

بورس اوراق بهادار نیویورک در برخی از روزهای سال تعطیل است که در ادامه آورده شده است:

  • روز سال نو
  • روز مارتین لوتر کینگ جونیور
  • تولد جورج واشنگتن
  • جمعه خوب
  • روز یادبود
  • روز استقلال
  • روز کارگر
  • روز شکرگزاری
  • کریسمس

نتیجه‌گیری

بورس نیویورک (NYSE) بورسی واقع در شهر نیویورک است که بر اساس کل ارزش بازار اوراق بهادار پذیرش شده خود، بزرگترین بورس مبتنی بر سهام در جهان است. پذیرش شرکت‌ها در این بورس الزامات سختگیرانه‌ای دارد و معاملات در آن مبتنی بر حراج است. این بورس تفاوت‌های کلیدی با بورس نزدک دارد که یکی از این تفاوت‌ها تکنولوژی محور بودن نزدک است.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا