آموزش بورس

نوسان گیری در بورس چیست؟ + آموزش جامع

نوسان‌گیران بورسی، عمدتا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند که از طریق معاملات روزانه سهام و سایر اوراق بهادار که به صورت لحظه‌ای نوسان قیمت دارند، کسب سود می‌کنند. نوسان‌‌گیری بورس در واقع یک استراتژی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است که هدف آن کسب منفعت از اختلاف میان قیمت خرید و فروش در کوتاه مدت است. در این مقاله ضمن تعریف این استراتژی بورسی، مزایا و معایب آن برشمرده و به آموزش نوسان‌گیری در بورس ایران پرداخته شده است.

نوسان‌گیری در بورس چیست؟

به خرید و فروش هرگونه اوراق بهادار همچون سهام، اوراق قرضه یا واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، به منظور کسب بازدهی از اختلاف قیمت خرید و فروش، نوسان‌گیری در بورس گفته می‌شود. برخی معامله‌گران بورسی سعی می‌کنند تا تغییرات قیمت لحظه‌ای دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق، کالاها و صندوق‌های قابل معامله در بورس را پیش‌بینی کرده و از آن درآمد کسب کنند. این افراد به جای منتظر ماندن برای کسب سود در بلندمدت، تلاش می‌کنند تا با افزایش دانش و مهارت معامله‌گری، سودهای سریع به دست آورند. افرادی که به صورت روزانه و یا نهایت هفتگی به خرید و فروش مداوم سهام و هر دارایی دیگر در بازار سرمایه می‌پردازند و از نوسانات لحظه‌ای، روزانه و نهایتا هفتگی سود کسب می‌کنند، نوسان‌گیران بورسی هستند.

مزایا و معایب نوسان‌گیری بورس

مزایا: یکی از مزایای نوسان‌گیری در بورس ایجاد پتانسیل بالا برای کسب سود سریع در کوتاه‌مدت است. هر تصمیمی که افراد به عنوان یک نوسان‌گیر بورسی می‌گیرند، فرصتی برای کسب سود است. از طرفی دسترسی آسان و پلتفرم‌های مدرن تجارت روزانه سهام را در مقایسه با گذشته آسان‌تر می‌کنند. امروزه پلتفرم‌های آنلاین کارگزاری‌ها و الگوریتم‌ها به افراد این امکان را می‌دهد تا برخی از فرآیندها از جمله سفارش خرید و فروش در قیمتی مشخص را خودکار و اتومات کنند. از طرفی به رغم ریسک‌های موجود در نوسان‌گیری بورس در مقایسه با سرمایه‌گذاری بلندمدت، بازدهی بیش از حد معمول این استراتژی از دیگر مزایای این روش معاملاتی محسوب می‌شود.

معایب: همان‌طور که نوسان‌گیری بورس ممکن است بازدهی بیش از حد معمول برای معامله‌گران داشته باشد، احتمال ضرر زیاد نیز در این معاملات وجود دارد. بنابراین برای افراد ریسک‌گریز چندان مناسب نیست. نوسان‌گیری در بورس یک استراتژی پرریسک و با سود بالا است. اگر تصمیمات معامله‌گران به نتیجه نرسد، این افراد ممکن است که خیلی سریع‌تر از یک سرمایه‌گذار با افق دید میان‌مدت و بلندمدت پول از دست بدهند. نکته بعدی این است که موفقیت در نوسان‌گیری روزانه بورس، مستلزم تلاش برای کسب مهارت و آموزش است. به واسطه تعدد در معاملات این افراد کارمزد و هزینه‌های معاملاتی بیشتری را باید متقبل شوند.
این نوع معاملات استرس و هیجانات بالایی دارد و در واقع می‌توان گفت که نوسان‌گیری روزانه در بورس نوعی قمار محسوب می‌شود و می‌تواند اعتیادآور باشد، در نتیجه بر سلامت افراد فشار وارد می‌کند. مشکل بعدی، اثراتی است که نوسان‌گیری بورس بر بازار سهام دارد. در واقع نوسان‌گیری بورس گاهی منجر به پروبال گرفتن سهامی می‌شود که از منظر فاکتورهای بنیادی ارزندگی ندارند. بنابراین سهامی که درصد شناوری کمتری دارد یا اصطلاحا عمق کمتری دارد، به راحتی و با خرید و فروش نوسان‌گیران دستخوش تغییرات می‌شود. این امر بر بدنه بازار سهام آسیب وارد کرده و کارایی بورس را کاهش می‌دهد.

استراتژی‌های رایج نوسان‌گیری بورس

نوسان‌گیران در بازار سهام از استراتژی‌ها و ترفندهای نوسان‌گیری در بورس برای شناسایی موقعیت‌های سودآور استفاده می‌کنند. برخی از استراتژی‌های محبوب مورد استفاده شامل موارد زیر هستند:

معامله بر اساس اخبار: نوسان‌گیران بورس توجه زیادی به اخبار دارند تا از نوسانات بازار که به دلیل رویدادهای مهم ایجاد می‌شود، سود ببرند. آن‌ها سعی می‌کنند که حرکت قیمتی سهام یا سایر اوراق و دارایی‌های بازار سرمایه را در واکنش به رویدادهای خبری مهم پیش‌بینی کنند. معامله سهام یک شرکت قبل و بعد از انتشار گزارش‌های مالی یک رویکرد رایج است.

معامله بر اساس محدوده قیمتی: این معامله‌گران سعی می‌کنند که برای خرید و فروش‌های خود یک محدوده قیمتی تعیین کنند. بنابراین در این نوسان‌گیری سهام، معامله‌گر زمانی تصمیم به خرید دارد که قیمت بازاری آن دارایی نزدیک به کف محدوده باشد و پس از نزدیک شدن به سقف محدوده، قصد فروش خواهند داشت. این نوع معاملات نیاز به زمان‌بندی دقیق دارد و اجرای نادرست آن ممکن است منجر به زیان‌های قابل توجهی شود. اخبار ناگهانی یا رویدادهای پیش‌بینی نشده بازار می‌تواند محدوده قیمت‌ها را بشکند و منجر به تغییرات ناگهانی یا نامطلوب قیمتی شود.

معاملات اسکالپینگ (Scalping): نوسان‌گیری بورس به روش اسکالپینگ به این صورت است که بر اساس تغییرات قیمتی کوچک خرید و فروش شود. با این روش، یک نوسان‌گیر ممکن است صدها بار در روز خرید و فروش کند و سعی دارد تا از هر حرکت کوچک سود کمی کسب کند. اسکالپرها نمودارهای قیمتی کوتاه‌مدت را دنبال می‌کنند تا این روندها را بیابند.

معاملات مومنتوم: سرمایه‌گذاران مومنتوم سعی می‌کنند تا روندهای قیمتی را شناسایی و بر اساس آن معامله کنند و بر این اساس از این روندها بهره می‌برند. این معامله‌گران معتقدند که حرکت‌های گذشته قیمت می‌تواند نشان‌دهنده روندهای آینده باشد. نوسان‌گیری بورس به روش مومنتوم اغلب از ابزارهای تکنیکالیست‌ها و الگوهای نموداری برای شناسایی نقاط ورود و خروج استفاده می‌کنند.

نوسان گیری برخلاف نظر جمعی: بر اساس این استراتژی، یک نوسان‌گیر بورسی از طرز فکری متضاد پیروی می‌کند. این معامله‌گر در واقع سهامی را خریداری می‌کند که سایر معامله‌گران سعی بر فروش آن را دارند، یا به عبارتی صف فروش شده است یا سهامی را می‌فروشند که ارزش آن‌ها افزایش یافته است. معامله‌گری که از این استراتژی استفاده می‌کند، پیش‌بینی می‌کند که ذهنیت گله قیمت‌ها را بیش از حد در هر دو جهت سوق می‌دهد. در واقع کسب سود زمانی صورت می‌گیرد که بازارها نسبت به اخبار یا رویدادها بیش از حد واکنش نشان می‌دهند. معامله‌گران فرض می‌کنند که قیمت‌ها در نهایت به میانگین باز می‌گردند. البته این استراتژی می‌تواند یک استراتژی پرریسک باشد، زیرا برخلاف روند فعلی است و در صورت عدم بازگشت سریع بازار به سطح تعادل، ممکن است منجر به ضرر شود.

چگونه در بورس نوسان‌گیری کنیم؟

به طور کلی برای سرمایه‌گذاری در بورس باید در ابتدا از طریق یک کارگزار کد بورسی و کد معاملات آنلاین دریافت کرد. برای آموزش نوسان‌گیری در بورس باید مراحل ذیل را طی کرد:

کسب مهارت و دانش: برای نوسان‌گیری در بورس باید افراد حتما مهارت‌ها و دانش لازم را کسب کنند و در معامله کردن حرفه‌ای شوند. آن‌ها باید بدانند که برای نوسان‌گیری سهام از کدام استراتژی معاملاتی و ابزارها باید استفاده کنند.

پیگیری اخبار و تحقیقات بازار: پیگیری اخبار یکی از مواردی است که نوسان‌گیران باید حتما در صدر امورات خود قرار دهند، چرا که منجر به نوسانات قیمتی خواهند شد و ممکن است، اخبار یا اتفاق‌های غیرمنتظره در سطوح شرکتی، صنعت یا سطوح کلان، روند قیمتی یک سهم را تغییر دهد.

صرف زمان لازم برای معامله: معامله‌گران باید در زمان باز بودن بازار سهام به صورت لحظه‌ای معاملات و روندهای قیمتی را رصد کنند تا بهترین موقعیت‌ها و نقاط قیمتی برای ورود و خروج را پیدا کنند. افرادی که بنابر شغل خود، توان رصد بازار در زمان معاملاتی را ندارند، برای نوسان‌گیری بورس مناسب نیستند.

انتخاب سهم: برای شروع نوسان‌گیری در بورس باید در ابتدا چند سهم را بر اساس روش‌های تحلیلی همچون تحلیل بنیادی، تکنیکال یا روش تابلوخوانی و فیلترنویسی انتخاب و در واچ لیست خود قرار داد. نکته مهم آن است که تحلیل بنیادی عمدتا برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مناسب است، اما تحلیل تکنیکال و تکنیک تابلوخوانی برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری روزانه بسیار مناسب هستند.

شناسایی موقعیت خرید و فروش: پس از آنکه سهام منتخب در واچ لیست قرار گرفت، باید نسبت به شناسایی موقعیت‌های سودآور از طریق روش‌های مختلفی همچون ابزارهای تحلیل تکنیکال اقدام کرد. بسیاری از اندیکاتورها و ابزارهای تکنیکالیست‌ها، سیگنال خرید و فروش به معامله‌گران ارائه می‌دهند که اندیکاتور RSI و MACD و ایچیموکو جزو بهترین اندیکاتور برای نوسان‌گیری هستند. پس از شناسایی موقعیت‌ها، معامله‌گران می‌توانند نسبت به خرید یا فروش سهام خود اقدام کنند.

چه افرادی می‌توانند نوسان‌گیری سهام کنند؟

با توجه به این‌که نوسان‌گیری در بورس ریسک بالایی دارد و نیازمند مهارت و تجربه بسیار است، در نتیجه بسیاری از معامله‌گران ممکن است، متحمل زیان شوند. بنابراین به افرادی که تحمل ریسک بالا را ندارند، این روش معاملاتی پیشنهاد نمی‌شود. در واقع افرادی از این روش سود می‌کنند که در این بازار حرفه‌ای بوده و دائما زمان خود را وقف مطالعه بازار کرده‌اند. نوسان‌گیری سهام ممکن است، شغل تمام وقت برخی افراد باشد، اما اگر فردی بدون تجربه و مهارت لازم به دنبال راهی برای ثروتمند‌شدن سریع باشد، بعید است که موفق شود. این امر دریافت مشاوره و راهنمایی از متخصصان را بیش از پیش بااهمیت می‌کند.

نتیجه‌گیری

نوسان‌گیری بورس به خرید و فروش سهام و نگهداری آن در کوتاه مدت (عمدتا روزانه و نهایتا هفتگی) به نیت کسب سود از اختلاف قیمت خرید و فروش گفته می‌شود. نوسان‌گیری عمدتا توسط افراد حرفه‌ای و ریسک‌پذیر بازار انجام می‌شود. به افراد تازه‌کار پیشنهاد می‌شود برای شروع حتما از سرمایه کم و معاملات با حجم کم اقدام کنند. همچنین بر اساس استراتژی‌های معاملاتی و ابزارهای فنی، موقعیت‌های خرید و فروش را شناسایی کرده یا از مشاوره افراد خبره استفاده کنند.

1/5 - (1 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا