مقالات تحلیل تکنیکال

بررسی انواع الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال

در این مطلب به بررسی الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال پرداخته خواهد شد. الگوی ادامه‌دهنده بیانگر این موضوع است که روندهای خنثی در طی فعالیت‌های قیمت، چیزی جز یک توقف مقطعی قیمت نیستند و پس از آن روند دوباره در همان جهت قبلی خود به حرکت ادامه خواهند داد. این الگو دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی هر یک از این الگوها و همچنین نحوه معامله با استفاده از آن‌ها پرداخته شده است.

  • باتوجه به اینکه این الگوها در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند، مطالعه مقاله تحلیل تکنیکال برای آشنایی ابتدایی با این تحلیل پیشنهاد می‌شود.

معرفی الگوهای ادامه دهنده

زمانی که یک حرکت بازگشتی موقت در طی روند خاصی از قیمت ایجاد شود، نوعی از الگوی نموداری ادامه‌دهنده شکل می‌گیرد. برای یافتن این نوع الگوهای نموداری، تنها کافی است در دو طرف حرکت بازگشتی موقت، 2 خط رسم کرد. به این صورت که یک خط بالای حرکت قیمت (خط مقاومت) و یک خط زیر آن (خط حمایت) باشد. نوع ارتباط این دو خط با یکدیگر، در تفکیک نوع الگوهای نموداری ادامه‌دهنده به ما کمک می‌کند.

انواع الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال

پس از آشنایی با مفهوم الگوی ادامه‌دهنده نوبت به معرفی انواع این الگوها می‌رسد. تفسیر درست این الگوها می‌تواند در اغلب مواقع به تحلیلگران کمک کند که رفتار آینده بازار را به درستی تشخیص دهند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین الگوهای ادامه‌دهنده پرداخته شده است.

الگو‌ ادامه دهنده مستطیل

هنگامی که دو خط افقی، حرکت بازگشت موقت قیمت را احاطه کنند، الگوی نمودار مستطیل تشکیل می‌شود. این الگو نشان‌دهنده مکثی در بین دو روند بازار است که طی آن حرکات قیمت بین دو خط افقی به صورت خنثی خواهد بود. الگوی مستطیل با نام‌های محدوده معامله یا ناحیه تراکم نیز شناخته می‌شود. الگوهای ادامه دهنده مستطیل به دو حالت صعودی و نزولی تقسیم می‌شوند که هر دو به یک شکل هستند، اما موقعیت قرارگیری آن‌ها متفاوت است. زمانی که بازار وارد فاز انباشت می‌شود، احتمال این که روند قبلی تغییر جهت دهد، وجود دارد.

الگو‌ ادامه‌دهنده مستطیل

نحوه معامله با استفاده از الگوی مستطیل

لازم به ذکر است، روندی که پیش از الگوی نموداری مستطیل قرار دارد، صعودی یا نزولی‌بودن این الگو را تعیین می‌کند.

  • در نوع صعودی این الگو بعد از شکست خط مقاومت یا در صورت ایجاد عقب گرد به سمت خط مقاومت (که در اینجا به عنوان خط حمایت عمل می‌کند) می‌توان وارد معامله خرید شد.
  • در نوع نزولی این الگو نیز بعد از شکست خط حمایت یا در صورت ایجاد عقب گرد به سمت خط حمایت (که در اینجا به عنوان خط مقاومت عمل می‌کند) می‌توان نسبت به فروش اقدام کرد.

هم‌زمان با شکست خط مقاومت/حمایت، حجم نیز باید افزایش یابد. برای تعیین هدف مورد نظر، باید ارتفاع الگو را اندازه گرفته و سپس با اعمال آن از نقطه شکست هدف را برآورد کرد.

الگوهای ادامه دهنده مثلث

با استفاده از  خط روندی که حرکت بازگشتی را احاطه کرده‌اند، می‌توان به آسانی الگوی مثلثی را توصیف کرد. این الگو به صورت یک توقف در روند موجود محسوب می‌شود که پس از آن روند دوباره از سر گرفته می‌شود. الگوی مثلث شامل سه نوع الگوی مثلثی افزایشی، کاهشی و متقارن است. الگوی مثلث افزایشی نوعی الگوی نموداری صعودی است که نشان می‌دهد در روند صعودی بازار وقفه‌ای ایجاد شده است. با این حال، روند رو به بالای کف‌های نوسانی حکایت از صعود دارد. طبق همین منطق، الگوی مثلث کاهشی نیز با سقف‌های نوسانی پایین‌تر، الگویی نزولی محسوب می‌شود.

الگوی مثلث متقارن نیز الگویی ادامه‌دهنده است. با این حال صعودی یا نزولی بودن آن چندان واضح نیست و به روندی که در آن شکل می‌گیرد بستگی دارد. بنابراین، اگر در طی روندی صعودی شکل بگیرد، نشانه صعودی و در صورت شکل‌گیری در روندی نزولی، نشانه نزولی محسوب می‌شود. تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی مثلثی را در نمودار قیمتی نماد شبهرن نشان می‌دهد.

الگوهای ادامه‌دهنده مثلث در تحلیل تکنیکال

نحوه معامله از طریق الگوهای مثلث

در روندهای صعودی، بعد از شکست سطح مقاومت مثلث صعودی یا مثلث متقارن، می‌توان اقدام به خرید کرد. در روندهای نزولی نیز بعد از شکست سطح حمایت مثلث نزولی یا مثلث متقارن، می‌توان سهم را فروخت. برای تعیین هدف موردنظر، باید ارتفاع عریض‌ترین بخش مثلث را انتخاب کرده و سپس با اعمال آن از نقطه شکست، هدف را برآورد کرد.

الگوی ادامه دهنده کنج (بال)

کنج‌ها از دو جهت شبیه مثلث‌های متقارن هستند، یکی از نظر ظاهری (نوک تیزبودن) و دیگری مقدار زمانی که برای شکل‌گیری آن‌ها صرف می‌شود. همانند مثلث‌های متقارن این الگو نیز با دو خط روند همگرا که در نقطه‌ای به نام راس به یکدیگر می‌رسند، شناخته می‌شود. از آنجایی که مقدار زمانی که برای ساخته‌شدن یک کنج صرف می‌شود حدودا کمتر از یک ماه و بیشتر از سه ماه نخواهد بود، از این رو این الگوهای ادامه دهنده را در گروه الگوهای میان‌مدت طبقه‌بندی می‌کنند.

در عقب گرد الگوی کنج، دو خط به هم نزدیک می‌شوند. شکل صعودی الگوی نموداری بال در روندهای صعودی ایجاد می‌شوند و هر دو خط به طرف پایین سرازیر می‌شوند. به این الگو، بال افتان نیز گفته می‌شود. شکل نزولی الگوی نموداری بال در روندهای صعودی شکل می‌گیرد و هر دو خط به طرف بالا شیب پیدا می‌کنند. به این الگو، الگوی بال خیزان نیز گفته می‌شود.

مشخصه بارز این الگو همین دو خط روند است. معنای الگوی کنج این است که میزان نوسان در طی الگوی بال در حال کاهش است. این کاهش در میزان نوسان بدین معنی است که بال بر خلاف مسیر کوچک‌ترین مقاومت در حال حرکت است. بنابراین هنگامی که بازار قاطعانه همراه با روند حرکت کند، بازگشت روند تایید می‌شود.

الگوی ادامه‌دهنده کنج (بال)

نحوه معامله با الگوی ادامه‌دهنده کنج

در شکل صعودی این الگو، در صورت شکست سطح مقاومت، می‌توان وارد معامله خرید شد. در شکل نزولی نیز در صورت شکست سطح حمایت می‌توان نسبت به فروش اقدام کرد. حجم بایستی با شکل‌گیری الگو کنج، کاهش و هم‌زمان با شکست خط حمایت/مقاومت افزایش یابد. برای تعیین هدف موردنظر، باید ارتفاع کل الگوی بال را اندازه‌گیری کرده و سپس با اعمال آن از نقطه شکست هدف را برآورد کرد.

الگو ادامه‌دهنده پرچم در تحلیل تکنیکال

نوع دیگری از الگوهای ادامه دهنده، الگوی پرچم نام دارد. پرچم‌های مثلثی و چهارگوش از انواع الگوهای پرچم هستند. این الگو شامل میله و پرچم است. میله پرچم، حرکت تندی در راستای روند است. شناسایی میله پرچم در الگوی پرچم بسیار اهمیت دارد. مشخصه بارز الگوی پرچم دسته آن است که حرکتی قدرتمند در قیمت به حساب می‌آید. الگوی پرچم نشان‌دهنده وقفه‌ای کوتاه است که قبل از اینکه بازار به حرکت خود در همان جهت ادامه دهد، ایجاد می‌شود. در شکل صعودی الگوی پرچم، به یک حرکت پرشیب رو به بالا به عنوان میله پرچم نیاز است. خود پرچم نیز از دو خط موازی تشکیل شده که به سمت پایین سرازیر شده‌است. در شکل نزولی نیز، حرکت پر شیب رو به پایینی میله پرچم را تشکیل می‌دهد. در این حالت نیز پرچم از دو خط موازی با شیب رو به بالا تشکیل می‌شود. تصویر زیر نمایی از یک پرچم چهارگوش در نمودار قیمتی سهام حکشتی را نشان می‌دهد.

الگو ادامه‌دهنده پرچم در تحلیل تکنیکال

نحوه معامله با استفاده از الگوی پرچم

بعد از شکست سطح مقاومت در الگوی پرچم صعودی، می‌توان وارد معامله خرید و بعد از شکست سطح حمایت در الگوی پرچم نزولی، وارد معامله فروش شد. در این حالت باید هم‌زمان با شکل‌گیری الگوی پرچم حجم کاهش و با شکست سطح مقاومت/حمایت، حجم افزایش یابد. پیش‌بینی هدف در الگوی پرچم به این صورت است که ابتدا باید ارتفاع میله پرچم را اندازه گرفته و سپس آن را از پایین‌ترین نقطه پرچم صعودی یا بالاترین نقطه پرچم نزولی در نظر گرفت.

جمع‌بندی

الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال از جمله مباحث مهمی هستند که مشاهده آن‌ها در نمودار قیمتی سهام معنای خاصی دارد. این الگوها نشان‌دهنده ادامه حرکت قیمت در جهت روند غالب هستند، حال این روند می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. الگوهای مستطیلی، مثلثی، پرچم و کنج از پرکاربردترین این الگوها هستند که با تفسیر درست آن‌ها می‌توان رفتار آینده بازار را به درستی تشخیص داد و به سوددهی رسید. در حال حاضر اندیکاتورهای بسیاری برای تشخیص الگوهای قیمتی بازگشتی و ادامه‌دهنده وجود دارد که تحلیلگران با دانلود اندیکاتور الگوهای ادامه‌دهنده می‌توانند به راحتی این الگوها را در نمودارهای قیمتی شناسایی و بررسی کنند.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا