کانالیزه کردن نمودار در تحلیل تکنیکال چیست؟
معاملهگران همواره با استفاده از ابزارها و روشهای موجود در تحلیل تکنیکال، روند قیمتی را پیشبینی میکنند. یکی از روشهای مهم برای شناسایی نقاط ضعف و قوت بازار، «کانالیزه کردن» است. با این روش، میتوان سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کرد و بر اساس آن، تصمیمات مناسبی برای زمان و نحوه انجام معاملات گرفت. در این مقاله، به بررسی مفهوم کانالیزه کردن، انواع آن و مراحل رسم کانالهای قیمتی پرداخته میشود.
کانالیزه کردن نمودار چیست؟
به دلیل نوسانات میان عرضه و تقاضا، قیمت یک دارایی میان دو خط موازی حرکت میکند. رسم خطوط در کف و سقف یک روند قیمتی برای تعیین حدود حرکت آن قیمت، کانالیزه کردن نمودار میگویند. برای درک بهتر این مفهوم، توجه به تصویر انتهای پاراگراف مفید است. کانالیزه کردن یکی از ابتداییترین روشهایی است که تکنیکالیستها برای پیشبینی روند قیمتی یک سهم بهکار میبرند. این روش خطوط حمایت و مقاومت را مشخص میکند و در نتیجه، امکان تعیین نقاط ورود یا خروج از معامله مشخص میشود.
شاخصهایی مانند حجم معاملات، اعتبار یک کانال را بیشتر میکنند. همچنین، با بررسی مقدار متوسط نوسانات، میتوان میزان سود ممکن از یک معامله را تا حدی پیشبینی کرد. به این صورت که اگر نوسانات قیمتی کم باشد، نشاندهنده کوچک بودن کانال و در نتیجه سود بالقوه پایین آن است. در مقابل، اگر نوسانات بالا باشند، امکان سود بالقوه معامله بیشتر در نظر گرفته میشود.
انواع کانالهای قیمتی
کانالهای قیمتی در کانالیزه کردن به سه دستهی صعودی، نزولی و خنثی تقسیمبندی میشوند. که در ادامه به هر کدام از آنها پرداخته شده است:
کانالهای قیمتی صعودی
کانال صعودی زمانی تشکیل میشود، که قیمت روند صعودی دارد، بنابراین سطوح حمایت و مقاومت شیب رو به بالا پیدا میکنند. نتیجهگیری میشود در این حالت، تقاضا بیشتر از عرضه بوده است. کانال پس از رسم نیز روند صعودی دارد. زیرا نقاطی که نشاندهنده بالاترین قیمتها هستند، مورد توجه قرار گرفته و با اتصال آنها خط ترسیم می شود. در این راستا، معاملهگران ممکن است نقاط برخورد با کف (حمایت) را برای خرید یک دارایی و نقاط برخورد با سقف (مقاومت) را برای فروش آن در نظر بگیرند. در ادامه تصویری از یک کانال صعودی قابل مشاهده است.
اعتبار کانال: در انواع کانالیزه کردن، هرچه تعداد برخورد نقاط قیمتی با خطوط بیشتر باشد، اعتبار آن کانال بیشتر میشود. با این حال، حداقل نقاط برای رسم خط یک کانال ۴ نقطه خواهد بود. همچنین، هرچه شیب کانال کمتر باشد یا سهم مدت زمان بیشتری در داخل کانال حرکت کند، اعتبار کانال بیشتر خواهد بود.
کانالهای قیمتی نزولی
کانالیزه کردن قیمت در روند نزولی کاملاً بر خلاف کانال صعودی تشکیل میشود و زمانی رخ میدهد که یک قیمت، روند نزولی دارد. در این حالت، سطوح حمایت و مقاومت شیب رو به پایین دارند چرا که عرضه بیشتر از تقاضا بوده است. برای ورود به معامله در کف و خروج از آن در سقف، بهتر است در بازارهای دوطرفه اقدام به معامله کرد. اما در بازار یک طرفهای مانند بازار ایران، بهتر است در روند نزولی از خرید دارایی خودداری کرد. در ادامه تصویری از یک کانال نزولی قابل مشاهده است.
لازم به ذکر است که در کانال نزولی، ورود به معامله در کف و خروج از آن در سقف ریسک بالایی دارد، زیرا روند کلی بازار در حالت نزولی قرار دارد.
کانالهای قیمتی خنثی
در کانالهای قیمتی خنثی یا رنج معاملاتی و یا مستطیل، قیمت بین دو خط موازی حرکت میکند، که هیچ روند صعودی یا نزولی وجود ندارد. استراتژی معاملاتی در این نوع کانالها مشابه دو کانال دیگر است؛ بهترین زمان برای خرید یا ورود به معامله در نقاط حمایت (کف) و بهترین زمان برای فروش در نقاط مقاومت (سقف) است. در ادامه، نمونهای از کانالیزه کردن در روند خنثی نشان داده شده است.
شکستهشدن کانال: زمانیکه قیمت، سقف یا کف را بشکند و روند در آن تثبیت شود، عرض کانال تا قسمت شکستهشده پیشروی کرده و بزرگتر میشود. بنابراین، زمانی که نمودار خط پایینی کانال را بشکند و روند در آن تثبیت شود، میتوان انتظار داشت که قیمت به اندازه عرض کانال سقوط کند. در این شرایط، چون خطوط شکستهشده همان خطوط حمایت و مقاومت هستند، موقعیت خوبی برای خرید یا فروش ایجاد میشود.
همچنین زمانی که قیمت در نوسانات خود به سمت یکی از خطوط حمایت یا مقاومت حرکت نمیکند و در میانه راه باز میگردد، این میتواند نشانهای از شکست کانال باشد. مانند نوسانات آخر قیمتی در نمودار کانال خنثی که بازگشت قیمت در میانه راه قابل مشاهده است.
سهامدار با پیشبینی شکست کانال در روند صعودی میتواند سهامی خریداری کند و با رشد آن کسب سود کند.
مراحل رسم کانال قیمتی
همانطور که پیشتر گفته شد، زمانیکه روند قیمتی بین دو خط موازی در جریان و نوسان باشد، کانال قیمتی تشکیل میشود. برای رسم کانال قیمتی ابتدا باید خطوط حمایت و مقاومت را شناسایی کرد. این خطوط میتوانند بهصورت صعودی، نزولی یا خنثی باشند. سپس با استفاده از ابزارهای مخصوص رسم کانال در پلتفرمهای تحلیل تکنیکال، امکان رسم این خطوط وجود خواهد داشت. واضح است، که دو خط مشخصشده بهعنوان کف و سقف باید موازی با یکدیگر باشند.
کاربرد کانالیزه کردن نمودار
با کمک کانالیزه کردن نمودار، میتوان زمان مناسب برای معاملات یا خرید و فروش یک دارایی را تشخیص داد. همانطور که پیشتر بیان شد، در کف کانال یا سطوح حمایت میتوان وارد معامله یا خرید یک دارایی شد. در این حالت، معاملهگران سقف کانال را بهعنوان حد سود و کمی پایینتر از کف کانال را بهعنوان حد ضرر خود قرار میدهند.
همچنین، در سقف کانال یا سطوح مقاومت میتوان از معامله خارج شده یا اقدام به فروش یک دارایی کرد. در این شرایط، معاملهگران کف کانال را بهعنوان حد سود و کمی بالاتر از سقف کانال را بهعنوان حد ضرر قرار میدهند. بنابراین، با کانالیزه کردن نمودار میتوان روند بازار را تحلیل کرده و در خصوص زمان ورود و خروج از معامله تصمیمات مناسبی گرفت.
جمعبندی
کانالیزه کردن نمودار قیمت به معاملهگران کمک میکند تا سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کرده و تصمیمات بهتری برای معاملات خود بگیرند. با این حال، به دلیل نوسانات قیمت، استفاده از کانالها بهتنهایی کافی نیست و باید همراه با سایر ابزارهای تکنیکال بهکار گرفته شود. در کانالهای صعودی، نگهداری سهم تا پایان کانال مناسب است، اما در کانالهای نزولی و خنثی، ورود با اهداف میانمدت ممکن است سودآور نباشد. در نهایت، کانالیزه کردن نمودار ابزاری مؤثر برای تحلیل روند بازار و پیشبینی قیمتها است.