آموزش مالی و اقتصادی

آشنایی با بانکداری شرکتی

افراد به عنوان صاحبان کسب‌و‌کارهای بزرگ و کوچک، همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهبود عملیات و افزایش سود خود هستند. در این میان بانکداری شرکتی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر موفقیت آنان داشته باشد. این نوع بانکداری به عنوان شیوه‌ای نوین در نقش ستون فقرات خدمات مالی برای مشاغل و شرکت‌ها در سراسر جهان عمل می‌کند. بنابراین، در این مقاله، به اصول و خدمات بانکداری شرکتی پرداخته شده و جنبه‌های کلیدی و ملاحظات مهم آن بررسی می‌شود.

در این خصوص پیشنهاد می‌شود مقاله بانکداری چیست؟ را بخوانید…

بانکداری شرکتی چیست؟

بانکداری شرکتی یک حوزه تخصصی از بانکداری است که بر ارائه خدمات مالی به شرکت‌ها، مشاغل بزرگ و گاهی اوقات به دولت‌ها و سایر موسسات مالی تمرکز دارد.

به این ترتیب، این نوع بانکداری نقش مهمی در حمایت از نیازهای مالی این سازمان‌ها ایفا می‌کند و آن‌ها را قادر می‌سازد تا به طور موثر امور مالی خود را مدیریت و به اهداف استراتژیک خود دست یابند. بانکداری شرکتی علاوه بر خدمات رایج بانکداری، خدماتی همچون مدیریت نقدینگی، پردازش پرداخت‌ها، خدمات اعتباری، استراتژی‌های پوشش ریسک و… را به شرکت‌ها ارائه می‌کند.

در واقع خدماتی که توسط این نوع از بانکداری به مشتریان حقوقی خود ارائه می‌شود براساس معیارهای مختلف و بانک به بانک متفاوت است. این شاخص‌ها بر اساس میزان درآمدهای عملیاتی و سود شرکت‌ها (طبق آخرين صورت‌های مالی)، میزان جریانات وجوه نقد شرکت (طبق آخرين صورت‌های مالی)، مانده حساب‌ها (سالانه) و… تعیین می‌شوند.

اهداف بانکداری شرکتی چیست؟

به طور کلی اهدافی که بانکداری شرکتی دنبال می‌کند، شامل موارد ذیل است:

  • تنوع در ارائه محصولات و خدمات و ارزش‌آفرینی برای مشتریان خود
  • کمک به کسب‌و‌کارها جهت توسعه از طریق مدیریت منابع مالی آنان
  • ارائه خدمات اختصاصی (مازاد از خدمات مرسوم) به مشتریان بسته به نیاز و اعتبار آنان
  • بهینه کردن دارایی‌ها و بدهی‌های مشتریان جهت پوشش ریسک
  • ارائه مشاوره‌های تخصصی در حوزه‌های مالی نظیر امور مالیاتی و …

خدمات بانکداری شرکتی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، بانکداری شرکتی به خدمات مالی اطلاق می‌شود که عمدتا توسط بانک‌ها و سایر موسسات مالی به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ ارائه می‌شود. در ایران بانک‌های مختلف بسته به شرایط، مقیاس، اعتبار و… شرکت‌ها، به آنان خدماتی ارائه می‌کنند که این خدمات ممکن است بانک به بانک و شرکت به شرکت متفاوت باشد. تمامی خدمات بانکی که در بخش‌های مختلف بانک در حال اجرا است با سرعت بیشتر و عمدتا در قالب بسته‌های پیشنهادی به مشتریان بانکداری شرکتی انجام می‌شود. اما به طور کلی خدمات ارائه شده توسط این نوع بانکداری برای کمک به مشاغل در مدیریت امور مالی، رشد عملیات و دستیابی به اهداف آنان طراحی شده است. برخی از خدمات کلی ارائه شده توسط بانکداری شرکتی به شرح زیر است:

مدیریت حساب‌ها: این نوع بانکداری انواع مختلفی از گزینه‌های افتتاح حساب را برای مشاغل ارائه می‌دهند که شامل حساب‌های جاری، حساب‌های پس‌انداز و سایر می‌شود. این حساب‌ها به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد تا جریانات نقدی خود را مدیریت و در صورت نیاز به سادگی به وجوه خود دسترسی داشته باشند.

مدیریت نقدینگی: بانکداری شرکتی طیف وسیعی از خدمات را برای مدیریت نقدینگی کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهد که این خدمات شامل دریافت سپرده از راه دور، انتقال الکترونیکی وجوه و… می‌شود. این خدمات به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا جریان نقدی خود را به طور موثرتری مدیریت کنند.

امور مالی تجاری: این نوع بانکداری خدمات مالی تجاری مانند ارائه اسناد اعتباری و ضمانت‌نامه‌ها جهت کمک به کسب‌و‌کارها در تامین مالی تجارت بین‌المللی ارائه می‌کنند. این خدمات می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا ریسک‌های مرتبط با تجارت بین‌المللی را مدیریت کنند و به سرمایه‌ای که برای رشد فعالیت‌های خود نیاز دارند، دسترسی پیدا کنند.

خدمات ارزی: بانکداری شرکتی خدمات ارزی مانند افتتاح حساب‌های ارزی، خرید و فروش ارز، حوالحات ارزی، تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی و… ارائه می‌کنند. این موضوع می‌تواند به کسب‌و‌کارها کمک کند تا تاثیر نوسانات ارزی را بر عملیات خود را به حداقل برسانند.

خدمات ارائه تسهیلات: این نوع بانکداری گزینه‌های مختلفی از تسهیلات متنوع را برای کسب‌وکارها ارائه می‌کنند که این گزینه‌ها شامل وام‌های مدت‌دار، وام برای تامین مالی و خرید تجهیزات و سایر می‌شود. این گزینه‌ها می‌توانند به کسب‌وکارها کمک کنند تا به سرمایه‌ای که برای رشد و گسترش نیاز دارند دسترسی پیدا کنند.

خدمات تامین مالی و سرمایه‌گذاری: این نوع بانکداری، همچنین خدمات سرمایه‌گذاری مانند مشاوره ادغام و تملک، افزایش سرمایه، پذیره‌نویسی وعرضه اوراق بهادار را ارائه می‌دهند. این خدمات می‌تواند به کسب‌وکارها در افزایش سرمایه و رشد عملیات آنان کمک کند.

خدمات خزانه‌داری: بانکداری شرکتی خدمات خزانه‌داری مانند مدیریت وجوه نقد، مدیریت ریسک و مدیریت نقدینگی را ارائه می‌دهند. این خدمات می‌تواند به کسب‌وکارها در مدیریت ریسک‌های مالی و بهینه‌سازی جریانات نقدی آنان کمک کند.

مدیریت ریسک: این نوع بانکداری طیف گسترده‌ای از خدمات مدیریت ریسک از جمله مدیریت ریسک اعتباری، مدیریت ریسک بازار و مدیریت ریسک عملیاتی را ارائه می‌دهند. این خدمات به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا ریسک‌های مرتبط با عملیات خود را شناسایی، اندازه‌گیری و مدیریت کنند.

خدمات دیجیتال و آنلاین: این نوع بانکداری خدمات مختلف آنلاین و دیجیتال مانند بانکداری آنلاین، موبایل بانک و… را برای کمک به کسب و کارها در مدیریت امور مالی خود ارائه می‌دهند.

تفاوت بانکداری شرکتی و تجاری

بانکداری شرکتی و بانکداری تجاری هر دو، از انواع خدمات بانکی هستند که توسط موسسات مالی و بانک‌ها ارائه می‌شوند، اما هر کدام طیف مختلفی از خدمات و مشتریان را پوشش می‌دهند. تفاوت اصلی این دو در اندازه و نوع مشتریانی است که به آنها خدمات ارائه می‌دهند. بانکداری شرکتی به خدمات مالی اطلاق می‌شود که توسط بانک‌ها و سایر موسسات مالی به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ ارائه می‌شود. خدمات بانکی شرکتی معمولاً شامل مدیریت حساب، مدیریت پول نقد، امور مالی تجاری، خدمات ارز خارجی، وام‌دهی، تامین مالی و سرمایه‌گذاری و خدمات خزانه‌داری می‌شود.

از سوی دیگر، بانکداری تجاری که به عنوان بانکداری کسب‌و‌کارها نیز شناخته می‌شود، به خدمات بانکی که توسط موسسات مالی به مشاغل کوچک و متوسط ​​و همچنین افراد ارائه می‌شود، می‌گویند. این خدمات معمولاً شامل حساب‌های جاری، حساب‌های پس‌انداز، وام، کارت‌های اعتباری و سایر محصولات بانکی است.

در واقع این نوع بانکداری ضمن همپوشانی بانکداری خرد و شرکتی نیز به کسب‌وکاری (اصناف) خدمات ارائه می‌کند که ماهیت شخصی اما دارای کارکردی تجاری هستند.

خدمات بانکی شرکتی عموما ریسک بیشتری نسبت به خدمات بانکداری تجاری دارند، زیرا شامل تراکنش‌های بزرگ و مبالغ وام بالاتر است. در نتیجه، مقررات و شیوه‌های مدیریت ریسک در بانکداری شرکتی سختگیرانه‌تر از بانکداری تجاری است. از طرفی هزینه خدمات و کارمزدها در بانکداری شرکتی بیشتر از خدمات بانکداری تجاری است، زیرا به تخصص و منابع تخصصی نیاز دارد.

تفاوت بانکداری شرکتی و بانکداری خرد

بانکداری خرد، خدماتی است که توسط موسسات مالی و بانک‌ها به افراد و مشاغل کوچک ارائه می‌شود. این خدمات معمولاً شامل حساب‌های چک و پس‌انداز، وام‌های شخصی، کارت‌های اعتباری و سایر خدمات بانکی مرسوم در کشورها است. تمرکز بانکداری خرد در واقع ارائه خدمات مالی به افراد و مشاغل کوچک برای مدیریت تراکنش‌های مالی روزانه و دستیابی به اهداف مالی آنان است. از سوی دیگر، همان‌طور که گفته شد، بانکداری شرکتی به خدمات مالی ارائه شده توسط بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ اطلاق می‌شود.

علاوه بر آن به دلیل از یک طرف شرکت‌های بزرگ به دلیل سوابق و شفافیت در عملکرد به راحتی قابل شناسایی و اعتبارسنجی هستند، در نتیجه میزان ریسک مشتریان بانکداری خرد از این نظر احتمالا بیشتر از مشتریان شرکتی است، این در حالی است که مقیاس و حجم تسهیلات در مشتریان خرد کمتر است و درنتیجه ریسک نکول آنان کمتر خواهد بود. همچنین هزینه‌ها و کارمزدها در بانکداری خرد کمتر از بانکداری شرکتی است. خدمات بانکداری خرد اغلب ماهیت تراکنشی دارند، در حالی که خدمات بانکداری شرکتی اغلب مبتنی بر روابط هستند.

جمع‌بندی

خدمات بانکداری شرکتی بخشی از استراتژی‌های مالی هر کسب‌و‌کار است. این نوع بانکداری طیف وسیعی از محصولات و خدمات مالی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به کسب‌و‌کارها کمک کند تا عملیات مالی خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند و به اهداف خود دست یابند. در این مقاله، اهمیت خدمات بانکداری شرکتی برای صاحبان مشاغل و همچنین انواع مختلف خدمات موجود، مزایا و تفاوت‌های آن با بانکداری خرد و تجاری بررسی شد. خدمات بانکداری شرکتی نقش مهمی در رشد و موفقیت کسب‌و‌کارها دارد. با درک خدمات مختلف موجود و استفاده موثر از آن‌ها، صاحبان مشاغل می‌توانند مزیت رقابتی به دست آورند و به اهداف مالی خود دست یابند.

امتیاز خود را ثبت کنید
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا