مقالات تحلیل تکنیکال

آشنایی با کندل مارابوزو و استراتژی معاملاتی آن

یکی از اقدامات مهم در تحلیل تکنیکال شناخت کامل کندل‌ استیک‌ها است. کندل مارابوزو یکی از الگوهای کندل استیک ادامه‌دهنده است که بسیاری از تحلیلگران برای تایید سیگنال‌ها از آن استفاده می‌کنند. این کندل یک الگوی تک کندلی است که روند قیمت سهم در آینده را پیش‌بینی می‌کند. کندل ماروبوزو انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن، نحوه شناسایی و طریقه معامله با این کندل پرداخته شده است.

کندل مارابوزو چیست؟

همانطور که گفته شد کندل ماروبوزو برای تحلیل روند قیمتی در آینده کاربرد دارد. نام این کندل از یک واژه ژاپنی به معنی سر تراشیده شده یا سرطاس گرفته شده است. مشخصه این کندل یک بدنه بلند و بدون سایه یا وجود یک سایه بسیار کوچک است. هر چه طول بدنه بلندتر باشد نشان از اعتبار زیاد آن است. شناسایی این کندل می‌تواند نشان‌دهنده چگونگی معاملات سهم در طول یک روز معاملاتی باشد. همچنین وجود کندل مارابوزو در نمودار قیمتی، به عنوان یک سیگنال قوی از فعالیت خریداران یا فروشندگان در نظر گرفته می‌شود.

این الگو به دو دسته مارابوزو صعودی و نزولی تقسیم می‌شود که در ادامه هر یک از آن‌ها توضیح داده شده است.

کندل مارابوزو صعودی: این نوع کندل بدنه‌ای به رنگ سبز یا سفید دارد و فاقد سایه است. الگوی کندلی مارابوزو سبز نشان‌دهنده قدرت خریداران و ادامه روند صعودی است، زیرا قیمت بازگشایی معادل کمترین قیمت دوره و قیمت پایانی معادل بیشترین قیمت بوده است.

کندل مارابوزو نزولی: این کندل از یک بدنه قرمز یا سیاه و بدون سایه تشکیل شده است. مشاهده کندل ماروبوزو قرمز در نمودار به معنی این است که سهم با بیشترین قیمت، گشایش و با کمترین قیمت بسته شده است. در این وضعیت تسلط فروشندگان بر بازار مشاهده می‌شود.

انواع کندل مارابوزو

همانطور که گفته شد کندل ماروبوزو به دو نوع صعودی و نزولی تقسیم می‌شود، اما این کندل در حالت کلی به سه حالت مازابوزو کامل (Full)، آغازین (Open) و پایانی (Close) دسته‌بندی می‌شود که در ادامه ویژگی‌های هر یک توضیح داده شده است.

کندل مارابوزو کامل

این نوع از مارابوزو که دارای یک بدنه بلند بدون سایه است، قدرتمندترین نوع الگو مارابوزو محسوب می‌شود. در این الگو در حالت صعودی قیمت بازشدن با کمترین قیمت و قیمت بسته‌شدن با بالاترین قیمت برابر و در حالت نزولی نیز قیمت بازشدن معادل بالاترین قیمت و قیمت بسته شدن معادل پایین‌ترین قیمت است.

وجود کندل کامل به تحلیلگران این پیام را می‌دهد که یک بازار یک طرفه وجود دارد و در آن خریداران و فروشندگان به طور کامل بر بازار مسلط هستند. این الگو نشان‌دهنده حرکت قیمت با قدرت و بدون نوسان در جهت مخالف است.

کندل مارابوزو آغازین

در این نوع از مارابوزو، در حالت صعودی، قیمت آغازین معادل کمترین قیمت و در حالت نزولی قیمت آغازین معادل بیشترین قیمت است. همچنین در این کندل سایه کوچکی در انتهای آن دیده می‌شود که بیانگر اندکی نوسان در پایان جلسه است.

در کندل مارابوزو آغازین سبز، تنها سایه بالایی دیده می‌شود. این کندل نشان می‌دهد که معاملات با قیمت کم آغاز شده و سپس بین این قیمت و بالاترین قیمت معاملات در دوره موردنظر، در نوسان بوده است. اما در عین حال که قدرت خریداران زیاد بوده، نتوانسته معاملات را در بالاترین قیمت به پایان برساند و به همین دلیل سایه بالایی ایجاد شده است.

همچنین در مارابوزو آغازین قرمز فقط سایه پایینی مشاهده می‌شود. این کندل بیانگر آغاز معاملات با قیمتی بالا است که در زمان موردنظر میان این قیمت و پایین‌ترین قیمت در حال نوسان است. به عبارتی با وجود تسلط فروشندگان، این قدرت به اندازه‌ای نیست که معاملات را در پایین‌ترین قیمت ببندد و سایه پایینی ایجاد می‌شود.

کندل مارابوزو پایانی

مارابوزو پایانی دقیقا خلاف مارابوزو آغازین است. به این صورت که در کندل ماروبوزوی پایانی سبز، کندلی با بدنه بلند به رنگ سبز یا سفید ایجاد می‌شود که دارای سایه کوچکی در پایین آن است. در این کندل مشاهده می‌شود که معاملات با قیمتی آغاز شده ولی در طول بازه مورد نظر، تغییر قدرت خریداران و فروشندگان موجب ایجاد نوسان و انجام معاملات در قیمت‌های بالا یا پایین‌تر از قیمت بازشدن شده است. نوسانات موجود باعت به وجود آمدن سایه پایینی می‌شود ولی در نهایت قدرت خریداران بر فروشندگان غلبه می‌کند و معاملات با بالاترین قیمت بسته می‌شوند.

در کندل مارابوزوی پایانی قرمز، کندلی با بدنه بزرگ به رنگ قرمز یا سیاه مشاهده می‌شود که دارای سایه بالایی است. این کندل بیان می‌کند که معاملات در قیمتی باز شده و در مدت زمان معاملات، تغییر قدرت خریداران و فروشندگان، باعث ایجاد نوسان و انجام معاملات در قیمت‌هایی بالاتر و پایین‌تر از قیمت بازشدن شده‌ است. نوسانات موجود باعت به وجودآمدن سایه بالایی می‌شود ولی در نهایت قدرت فروشندگان بر خریداران غلبه می‌کند و معاملات با پایین‌ترین قیمت بسته می‌شوند.

انواع حالت‌های مارابوزو صعودی و نزولی

نحوه شناسایی الگوی کندل مارابوزو در نمودار قیمتی

یکی از گام‌های مهم در آموزش کندل ماروبوزو نحوه تشخیص آن‌ها در نمودارهای قیمتی است. تحلیلگران برای استفاده از این الگو باید مهارت لازم برای شناسایی آن را داشته باشند تا بتوانند در معاملات خود از آن بهره ببرند. در ادامه نحوه شناسایی این کندل به صورت مرحله به مرحله بیان شده است.

مرحله اول: بررسی ظاهر کندل

اولین گام برای تشخیص کندل مارابوزو شکل ظاهری آن است که باید سه خصوصیات زیر را داشته باشد.

  • بدنه بلند
  • داشتن سایه بسیار کوچک یا عدم وجود سایه
  • شکل مستطیلی

مرحله دوم: تشخیص جهت حرکت قیمت

پس از شناسایی کندل، نوبت به تشخیص جهت حرکت قیمت می‌رسد. به این منظور باید به رنگ و الگوی سایه‌ها دقت کرد و نوع کندل صعودی یا نزولی را مشخص کرد.

مرحله سوم: تشخیص روند بازار

یکی از گام‌های مهم در شناسایی کندل‌های مارابوزو، تشخیص روند کلی بازار است. به این صورت که اگر کندل در جهت روند بازار باشد، خبر از مداومت و قدرت فعلی می‌دهد. اما در صورتی که در خلاف جهت باشد، می‌تواند احتمال وقوع تغییر روند را هشدار دهد.

نحوه تایید الگوی کندلی مارابوزو

هر چه کندل مارابوزو ایجادشده دارای بدنه بلندتر و فاقد هر گونه سایه باشد از قدرت و اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. همچنین شکل‌گیری این الگو در دوره‌های زمانی‌ بالاتر، باعث افزایش اعتبار آن می‌شود.

باید توجه داشت، ممکن است کندل ماروبوزو به تنهایی سیگنال‌های درستی برای انجام معاملات ارائه ندهد، زیرا امکان وجود یک الگوی کاذب وجود دارد. بنابراین برای تایید آن بهتر است از سایر ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال استفاده شود. برخی از این ابزارهای که به روند شناسایی کندل کمک می‌کنند شامل اندیکاتورها از قیبل RSI، مکدی، حجم معاملات و Moving averageها هستند.

همچنین وجود یک روند اولیه و بررسی کندل‌های ایجادشده قبلی و مطابقت دادن آن‌ها با کندلی کنونی، می‌تواند به تشخیص و تایید صحت کندل مارابوزو کمک کند.

استراتژی معاملاتی الگوی مارابوزو

معامله‌گران عموما پس از تشکیل الگوی مارابوزو، احتمال روند جدید قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. هر چه کندل تشکیل‌شده بزرگ‌تر باشد، به معنی وجود فاصله میان قیمت‌های آغازین و پایانی است. بنابراین در صورتی که جهش طولانی باشد، نشان از تسلط آشکار یک سوی بازار بر سوی دیگر (خریداران و فروشندگان) است و می‌تواند دلیلی بر مداومت روند صعودی یا نزولی باشد. در این صورت معمولا معامله‌گران در جهت مخالف کندل وارد معامله می‌شوند. به عبارتی بسیاری از سرمایه‌گذاران پس از تشکیل یک مارابوزو صعودی قوی، اقدام به فروش می‌کنند. زیرا در این صورت قیمت بیش از حد خرید است و احتمال کاهش آن زیاد است.

همچنین پس از بررسی جهت روند، درصورتی که رنگ بدنه با روند قیمتی همخوانی داشت، معامله‌گران انتظار کندل بعدی به منظور بازکردن موقعیت معاملاتی را دارند. در این حالت اگر کندل بعدی بالاتر (پایین‌تر) از مارابوزو سبز (قرمز) باشد، با تعیین حد ضرر می‌توان وارد معامله شد.

در ادامه از آنجایی که این کندل جزو الگوهای ادامه‌دهنده است. مشاهده این کندل ماربوزو سیاه (قرمز) در انتهای روند صعودی، نشان‌دهنده سیگنال مناسبی برای برگشت روند نخواهد بود، اما در صورت تشکیل آن بعد از چرخش قیمت‌ها می‌تواند تاییدکننده بازگشت روند باشد.

مارابوزو صعودی

جمع‌بندی

در این مقاله به آموزش یکی از الگوهای کندلی پرکاربرد در تحلیل تکنیکال پرداخته شد. کندل مارابوزو دارای بدنه بزرگ و بدون سایه یا سایه بسیار کوچک است که عموما برای پیش‌بینی روند قمیتی در آینده استفاده می‌شود. رنگ کندل‌ها نشان‌دهنده تسلط خریداران و فروشندگان بر روی بازار است. بسیاری از معامله‌گران از این کندل به عنوان استراتژی معاملاتی استفاده می‌کنند اما بهتر است برای تایید و صحت این کندل، در کنار آن از سایر ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال بهره‌مند شوند.

امتیاز خود را ثبت کنید

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا