مقالات تحلیل تکنیکال

کندل هیکن آشی چیست؟ نحوه معامله با آن در بازارهای مالی

در مباحث تحلیل تکنیکال کندل‌های مختلفی وجود دارند که به بررسی برخی از آن‌ها در سایت انیگما پرداخته شده است. یکی از کندل‌های بسیار مهم در تحلیل تکنیکال، کندل هیکن آشی است که در محاسبات خود از میانگین‌گیری استفاده می‌‌کند. این کندل اطلاعاتی از قبیل بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت، قیمت آغازین و پایانی را به کاربران نشان می‌دهد. تکنیکالیست‌ها از این کندل برای اهداف مختلفی در معاملات خود استفاده می‌کنند که در ادامه به آموزش کندل هیکن آشی و نحوه معامله از طریق آن در تحلیل تکنیکال پرداخته شده است.

معرفی کندل هیکن آشی

هیکن آشی از ترکیب دو کلمه ژاپنی به معنای کندل میانگین ساخته شده است. این کندل یکی از انواع نمودارهای شمعی ژاپنی است که در آن از داده‌های کندل‌های قبلی برای میانگین‌گیری استفاده می‌شود. کندل هیکن آشی اطلاعاتی از جمله میانگین بالاترین قیمت (High)، پایین‌ترین قیمت (Low)، قیمت آغازین (Open) و قیمت پایانی (Close) را به کاربران می‌دهد.

این نمودار در مقایسه با سایر نمودارهای شمعی به دلیل محاسبه میانگین قیمت، نوسانات شدید قیمتی ندارد و جهت بازار را نشان می‌دهد. معامله‌گران عموما از آن برای پیش‌بینی تغییر روند استفاده می‌کنند. به این صورت که با تحلیل روند در نمودار هیکن آشی، معامله‌گران در نقاط ابتدایی شروع روند وارد معامله می‌شوند و پس از آن با ارزیابی مداوم این نمودار، می‌توانند پایان روند را پیش‌بینی کرده و نسبت به ماندن یا خارج‌شدن از معاملات خود تصمیم‌گیری کنند.

فرمول محاسبه کندل هیکن آشی

هر کندل هیکن آشی از یک بدنه و دو سایه ساخته شده است. همانطور که گفته شد این کندل نشان‌دهنده چهار نقطه قیمتی است که در ادامه به نحوه محاسبه آن‌ها پرداخته شده است:

  • قیمت پایانی (Close): (قیمت آغازین open + بالاترین قیمت high + پایین‌ترین قیمت low + قیمت پایانی close) / 4
  • بالاترین قیمت (High): هر کدام که قیمت بالاتری باشد (بالاترین قیمت high، قیمت آغازین open یا پایانی close)
  • پایین‌‌ترین قیمت (Low): هر کدام که پایین‌تر باشد (پایین‌ترین قیمت low، قیمت آغازین open یا پایانی close)
  • قیمت آغازین (Open): (قیمت آغازین کندل قبلی open of previous bar + قیمت پایانی کندل قبلی close of previous bar) / 2

در ادامه تصویری از ساختار هیکن آشی نمایش داده شده است.

ساختار کندل هیکن آشی

کاربرد نمودار هیکن آشی

باتوجه به ساختار این نمودار، از آن برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  1. اغلب از این کندل برای نوسان‌گیری در بازه‌های زمانی بلندمدت استفاده می‌شود. در روزهایی که بازار مثبت است، با کندل‌هایی به رنگ سبز یا سفید و روزهایی که بازار منفی است، با کندل‌هایی به رنگ مشکی یا سیاه نشان داده می‌شود.
  2. تکنیکالیست‌ها از این کندل برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند، به این صورت که با تشخیص ادامه‌دار بودن روند بازار تا چه زمانی در معامله بمانند.
  3. مقایسه انواع کندل هیکن آشی عموما با داده‌های کندل قبل از خود انجام می‌شود. این کندل علاوه بر نمایش اطلاعات میانگین حرکت قیمت به معامله‌گران، می‌تواند نوسانات ناگهانی بازار را فیلتر کند و بدون شکاف قیمتی نمایش داده شود.

نحوه معامله با کندل‌ هیکن آشی

در هنگام معامله از طریق کندل هیکن آشی، کندل‌های سبز (سفید) نشان‌دهنده روند صعودی در نمودار هستند. در این زمان، معامله‌گران بهتر است به حجم معاملات قبلی خود بیفزایند یا از معاملات فروش خود خارج شوند. کندل‌های سبز بدون سایه، خبر از یک روند صعودی قوی می‌دهند که در این حالت، معامله‌گران تا زمانی‌که نشان‌هایی از تغییر روند مشاهده کنند، در موقعیت خرید خود خواهند ماند. هنگامی که کندل‌هایی با بدنه کوچک و سایه‌های بالایی و پایینی بلند دیده شد، نشانه‌ای از تغییر احتمال‌ روند است. در این هنگام معامله‌گران ریسک‌پذیر ممکن است نسبت به معامله اقدام کنند، اما عموما سایر معامله‌گران تا یک نشانه قوی‌تر برای تایید تغییر روند صبر می‌کنند.

در ادامه کندل‌های قرمز (سیاه) نشانه روند نزولی هستند. معامله‌گران بعد از مشاهده این حالت، عموما به حجم فروش خود اضافه می‌کنند یا از معاملات خرید خود خارج می‌شوند. در صورت مشاهده کندل‌های قرمز بدون سایه بالایی که خبر از یک روند نزولی قوی است، معامله‌گران تا هنگام مشاهده نشانه‌هایی از تغییر روند، در موقعیت فروش خود می‌مانند.

استراتژی با کندل هیکن آشی

باتوجه به این موضوع که کندل موردنظر تغییرات روند را به معامله‌گران نشان می‌دهد، تکنیکالیست‌ها می‌توانند همانند سایر کندل‌ استیک‌ها برمبنای این کندل، استراتژی‌های معاملاتی بسیاری را بسازند. یکی از پر استفاده‌ترین این استراتژی‌ها، ترکیب کندل هیکن آشی با اسیلاتور RSI است که با استفاده درست از این استراتژی می‌توان به سودهای بسیار خوبی رسید. در این استراتژی از رنگ کندل به‌ عنوان هشدار معاملات خرید و فروش و از خط کراس 50 به عنوان تاییدیه برای ورود به معامله استفاده می‌شود.

موقعیت خرید: هنگامی که میله‌های هیکن آشی به رنگ سبز تغییر کند و سایه پایینی نداشته باشند. همچنین خط اصلی اسیلاتور RSI، خط 50 این اسیلاتور را رو به بالا قطع کند، در این مرحله معامله‌گر می‌تواند به دلخواه از تاییدیه‌هایی از جمله خط روند نزولی کوتاه مدت، برای ورود به معامله استفاده کند.

موقعیت فروش: زمانی که این کندل به رنگ قرمز تغییر کند و فاقد سایه بالایی باشد، با قطع رو به پایین خط 50 این اسیلاتور توسط خط اصلی، معامله‌گر با مشاهده تاییدیه‌هایی مانند شکست خط روند صعودی کوتاه مدت، می‌تواند اقدام به معامله فروش کند.

استراتژی هیکن آشی با اسیلاتور RSI

مزایا و معایب نمودار هیکن آشی

هر کندل مورد استفاده در تحلیل تکنیکال دارای مزایا و معایبی است که در این مقاله به بررسی مزایا و معایب کندل هیکن آشی پرداخته شده است:

مزایا: این کندل به شناسایی آسان‌تر روندها کمک می‌کند. به این صورت که از طریق کندل‌های سبزرنگ بدون سایه، روندهای صعودی و از روی کندل‌های قرمز بدون سایه، روندهای نزولی شناسایی می‌شود. این کندل موجب کاهش سیگنال‌های معاملاتی اشتباه در روندهای خنثی و همچنین بازارهای پرنوسان می‌شود.

معایب: بزرگ‌ترین عیب کندل هیکن آشی، عدم نمایش گپ‌های بازار است. برخی از گپ‌های موجود در نمودارهای قیمتی در فرآیند تحلیل موثر هستند که در هنگام استفاده از این ابزار آن‌ها حذف خواهند شد. یکی دیگر از معایب این کندل، تشکیل آن به کمک داده‌های زمانی فعلی و کندل‌های قبلی است، بنابراین برای استفاده و رسم آن به بازه زمانی بیشتری نیاز است.

تفاوت کندل استیک و هیکن آشی

در ابتدای مقاله بیان شد، کندل هیکن آشی نوعی کندل استیک‌ است، اما در حالت کلی با آن تفاوت‌هایی دارد. این تفاوت ناشی از نحوه معامله‌کردن آن‌ها است. کندل هیکن آشی بیان‌کننده قیمت میانگین است که با قیمت بازار تفاوت دارد. همچنین هیکن آشی در یک روند مشخص و بدون نوسان، با پیش‌بینی زمان مناسب، برای ماندن یا خروج از معامله به معامله‌گر کمک می‌کند. این در حالی است که کندل استیک بر اساس قیمت پایانی است و برای پیدا کردن نقطه ورود و خروج به معامله استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

کندل هیکن آشی یک نمودار شمعی است که با استفاده از میانگین‌گیری، داده‌های اضافی را حذف می‌کند و در آن چهار نقطه اصلی با استفاده از فرمول‌های خاصی نشان داده می‌شوند. از این کندل برای تشخیص سریع‌تر روندها استفاده می‌شود، اما در کنار تمامی مزایای قابل توجهی که دارد، عدم نمایش گپ در بازار را می‌توان از بزرگترین معایب آن دانست. برای خواندن نمودار هیکن آشی و معامله با آن نیز استراتژی‌های معاملاتی مختلفی وجود دارد که در این مقاله به مهم‌ترین آن اشاره شده است.

5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا