تحلیل‌ بنیادی

استراتژی معاملاتی با استفاده از نسبت P/NAV

در تحلیل بنیادی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری از طریق محاسبه NAV (خالص ارزش دارایی‌ها) ارزش‌گذاری می‌شوند. در مقاله NAV یا ارزش خالص دارایی‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟ درخصوص محاسبه ان ای وی شرکت‌های سرمایه گذاری آموزش داده شده است. ارزش‌گذاری در این روش از طریق مقایسه ارزش ذاتی سهام و ارزش بازاری آن انجام می‌شود. برای انجام معامله در این روش باید استراتژی مشخصی داشت. در این مقاله درباره نسبت P/NAV و اهمیت آن در سرمایه‌گذاری توضیح داده شده است. همچنین در ادامه استراتژی مناسب برای معامله شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز مطرح شده است.

ارزش‌گذاری به روش NAV

برای ارزش‌گذاری در این روش باید NAV یا ارزش خالص دارایی محاسبه شده شرکت را بر تعداد سهام آن تقسیم کرد که NAV هر سهم یا به عبارتیNet Asset Value Per Share (NAVPS) به دست می‌آید.

NAV هر سهم در واقع یک «قیمت» است که بیانگر ارزش ذاتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری موردنظر است. می‌توان با مقایسه NAV (ارزش ذاتی) هر سهم با قیمت بازاری آن (قیمت پایانی سهام شرکت در بورس)، ارزندگی سهام آن شرکت را بررسی کرد.

عموماً برای سنجش ارزندگی سهام شرکت، نسبت  (پی به ان ای وی) تعریف می‌شود. در این رابطه، P معرف قیمت (Price) است. برای محاسبه این نسبت، کافیست قیمت پایانی (یا قیمت آخرین معامله) سهام شرکت را بر ان ای وی هر سهم (NAVPS) تقسیم کنید.

P/NAV=price/NAVPS

در چه نسبت P/NAV معامله کنیم؟

به طور معمول قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری حدود 70 درصد ارزش خالص دارایی آن‌ها معامله می‌شوند؛ یعنی نسبت پی به ان‌ای‌وی برابر 70 درصد است. اما این نسبت باتوجه به شرایط بازار می‌تواند نوسان داشته باشد. گاهی نسبت P/NAV یک سهم در بازارهای نزولی تا حدود 35 درصد یا پایین‌تر رسیده است. همچنین گاهی در بازارهای صعودی P/NAV یک شرکت سرمایه‌گذاری بیشتر از 100 درصد شده است. در این صورت سهام شرکت با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی خود معامله شده‌اند.

بررسی‌های آماری در بازار سهام ایران، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با نسبت پی به ان‌ای‌وی زیر 45 درصد و فروش آن در محدوده پی به ان‌ای‌وی بالای 65 درصد بازدهی خوبی به‌دنبال خواهد داشت. بنابراین بهترین استراتژی معاملاتی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌گذاری خرید سهام در پی به ان‌ای‌وی حدود 0/45 تا 0/50 (45 تا 50 درصد) یا کمتر و فروش آن‌ها در پی به ان‌ای‌وی حدود 0/65 تا 0/70 (65 تا 70 درصد) یا بالاتر از آن است.

در سایت انیگما P/NAV تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری محاسبه شده است و به‌طور پیوسته با تغییر متغیرها و قیمت‌گذاری‌ها به‌روز می‌شوند.

همان‌طور که گفته شد، گاهی ممکن است نسبت P/NAV یک سهم بیشتر از 1 باشد، که همان پی به ان‌ای‌وی بالای 100 درصد است. یعنی سهام شرکت در بازار بالاتر از ارزش ذاتی محاسبه شده برای آن، معامله شده است. شاید این سوال پیش بیاید که دلیل این رخداد چیست و چرا سرمایه گذاران حاضرند در قیمت‌های بالاتر از ارزش ذاتی یک سهم را خریداری کنند؟

در پاسخ باید گفت که این اتفاق در دو حالت پیش می‌آید:

حالت اول: عرضه و تقاضا و هیجانات بازار

مهمترین عامل تعیین کننده قیمت در بازارهای مالی، نظام عرضه و تقاضا است. حالتی را تصور کنید که سهام چند شرکت خاص بسیار ارزنده است و به دلیل وجود صف‌های سنگین خرید، امکان خرید آن سهم‌ها برای افراد امکان‌پذیر نیست. از طرفی، یک شرکت سرمایه‌گذاری به میزان قابل توجهی، سهام شرکت‌هایی که صف خرید هستند را در پرتفوی خود دارد. در این صورت، تقاضا برای خرید سهام این شرکت نیز افزایش می‌یابد. این افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت آن شرکت می‌شود.

علاوه بر آن، بازارهای مالی معمولاً همراه با احساس و هیجان هستند. این هیجانات در قیمت بازاری سهام شرکت‌ها، فارغ از نوع شرکت، مؤثر است.

حالت دوم: ارزش‌گذاری متفاوت در پرتفوی غیربورسی

محاسبه دقیق NAV یک شرکت عملی نیست. یکی از مهمترین اختلاف نظرها میان تحلیلگران برای محاسبه NAV، دارایی‌های غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. زیرا اکثر تحلیلگران تنها به محاسبه NAV براساس دارایی‌های بورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بسنده می‌کنند و یا از روش‌های متفاوتی برای ارزش‌گذاری آن‌ها استفاده می‌کنند.

بنابراین فارغ از هیجانات و عرضه و تقاضای بازار، دقت محاسبات در سنجش ارزندگی شرکت بسیار تأثیرگذار است. یکی از مهمترین عوامل مؤثر در دقت NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی آن‌ها است، چرا که این دارایی‌ها تأثیر قابل‌توجهی در ارزندگی شرکت سرمایه‌گذاری دارند. در مقاله عوامل مؤثر در دقت محاسبه NAV، تعدادی از پارامترهای مؤثر در دقت محاسبات NAV بررسی شده است.

در سایت انیگما تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی توسط تیمی متخصص با دقت بالا ارزش‌گذاری شده‌اند. همچنین نکات تحلیلی ارزش‌گذاری هر یک از این شرکت‌ها در انیگما قابل مشاهده است.

3.6/5 - (5 رای)
۴ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا