تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کدما – شرکت معدنی دماوند

تحلیل کدما به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های معدنی کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت معدنی دماوند دارای 39 سال فعالیت در زمینه معادن مختلف اعم از مواد معدنی طبقه یک (مانند سنگ آهک، پوکه معدنی، سنگ لاشه و سنگ‌های ساختمانی) و مواد معدنی طبقه دو مانند سنگ آهن، هماتیت، کانسنگ، کنسانتره سرب و سنگ بُر است. این چند رشته‌ای بودن فعالیت‌های شرکت، جایگاه متمایزی را بین شرکت‌های صاحب نام معدنی کشور به شرکت معدنی دماوند می‌دهد. چرا که معمولا شرکت‌های معدنی کشور روی یکی از این دو طبقه‌بندی تمرکز می‌کنند. در این ادامه به تحلیل بنیادی کدما و محاسبه EPS و P/E تحلیلی سهام این شرکت پرداخته شده است.

جایگاه کدما در صنعت

شرکت معدنی دماوند در حال حاضر دارای 2 معدن فعال و 2 معدن غیرفعال در کشور است. معدن تراورتن اژدهاتو در استان زنجان و معدن سرب دونا در استان مازندران جزو معادن فعال این شرکت هستند.

به علت بورسی بودن شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره سرب، اطلاعات دقیقی از میزان تولید و فروش این شرکت‌ها در دسترس است. همچنین از حجم بازار سایر محصولات مانند پوکه معدنی، بُر و تراورتن نیز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما با توجه به تحقیقات میدانی، می‌توان اطلاعاتی به شرح زیر ارائه داد.

کنسانتره سرب

شرکت معدنی دماوند در بین شرکت‌های بورسی تولیدکننده کنسانتره سرب، با حجم فروش 436 تن به مبلغ 362٬577 میلیارد ریال جایگاه خوبی را برای خود به دست آورده است. در این شرکت به دلیل نوع فعالیت شرکت‌های هم‌گروه در بورس اوراق بهادار امکان مقایسه تحلیل وجود ندارد.

پوکه معدنی

در تحلیل بنیادی کدما محصول دانه‌بندی شده پوکه شرکت معدنی دماوند جایگاه بالایی در بازار مصالح ساختمانی شهر آمل دارد. ملاک قیمت‌گذاری پوکه، علاوه بر کیفیت و وزن مخصوص ماده معدنی، قیمت تمام‌شده حمل از معدن تا بازار مصرف است. معادن پوکه بستان‌آباد به دلیل مسافت نسبتا زیاد تا بازار آمل قادر به رقابت با پوکه معدنی دماوند در شمال کشور نیستند. مقدار تولید پوکه از سال 1394 تاکنون تقریبا با روند یکنواختی کاهش پیدا کرده است. بخشی از علل کاهش تولید مقدار ماده معدنی در این واحد تولیدی، با کاهش کیفیت ذخیره ماده معدنی مرتبط است.

بُر

تولید و فروش سالیانه معدن بر، از سال 1378 تا 1383 روند یکنواخت و در سطح نسبتا بالایی بوده، از سال 1383 تا 1393 مقدار تولید کاهش یافته و در سال 1393 به دلیل استخراج غیراصولی طی این سال‌ها و همچنین  به پایان رسیدن ماده معدنی قابل رویت و قابل استخراج، معدن متروکه شد. پس  از چند سال توقف، شرکت عملیات را با شدت کمتری ادامه داد.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل کدما

سرمایه کدما در بدو تاسیس 30 میلیارد ریال بوده است که طی چندین مرحله افزایش یافته است. در حال حاضر سرمایه شرکت مطابق آخرین افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات 250 میلیارد ریال است.

شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس با در اختیار داشتن 47٫57 درصد سهام کدما، عمده‌ترین سهامدار این شرکت است. همچنین شرکت معدنی دماوند جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس است. در ادامه تصویر سهامداران بالای یک درصد شرکت معدنی دماوند آمده است.

سرمایه کدما

علاوه بر این در تحلیل بنیادی انیگما سهامداران عادی شرکت معدنی دماوند زیرمجموعه بنیاد مستصعفان بوده و این شرکت واحد تجاری نهایی کدما است. بنیاد مستضعفان در حالت تلفیقی 49 درصد از سهام کدما را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت معدنی دماوند

پیش از بررسی صورت‌های مالی در این تحلیل، لازم به ذکر است که شرکت مجمع عمومی فوق العاده‌ای در تاریخ 1401/10/24 برگزار کرد. در این مجمع سال مالی کدما از اول فروردین تا پایان اسفند به اول بهمن تا پایان دی هر سال تغییر پیدا کرد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی کدما

قیمت فروش محصولات در تحلیل کدما براساس نوع محصول طبق معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد. برای مثال محصول کنسانتره سرب براساس قیمت بورس فلزات لندن (LME) سرب و نقره تعیین می‌شود. سایر محصولات مانند پوکه معدنی و تراورتن براساس قیمت‌های بازارهای داخلی به گونه‌ای که قابلیت رقابت با سایر عرضه‌کنندگان آن محصولات را داشته باشد تعیین می‌شود. به علت پایین بودن حجم تولید کنسانتره سرب در طول سال، مشتریان خارجی تمایلی به خرید مواد معدنی با تناژ پایین ندارند. در ادامه میزان، قیمت و مبلغ هر یک از محصولات کدما در 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 قابل مشاهده است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات در تحلیل کدما

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل کدما

شرکت معدنی دماوند در دوره 9 ماهه منتهی به 1402/07/30 مبلغ 2 میلیارد و 736 میلیون تومان برای تامین مواد اولیه مصرفی شرکت هزینه کرده است. با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه در تحلیل بنیادی کدما، مبلغ هزینه شده نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل 772 درصد افزایش داشته است.

سربار شرکت معدنی دماوند

سربار کدما شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… به شرح تصویر زیر است. هزینه سربار این شرکت در دوره 9 ماهه ابتدای سال مالی 1402 بیش از 18 میلیارد تومان بوده است. عمده هزینه سربار کدما مربوط به حقوق و مزایا بوده است. با توجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال مالی 1402، هزینه سربار کدما تا پایان سال مالی جاری، حدود 23 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سربار شرکت معدنی دماوند

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی کدما

برای محاسبه سود خالص (EPS) در تحلیل کدما و ارزش‌گذاری سهام آن، صورت سود و زیان شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. تصویر زیر صورت سود و زیان کدما را در 3 دوره‌ مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به 1402/10/30 نشان می‌دهد. طبق این تصویر شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به مهر ماه 1402 بیش از 64 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که بیش از 15 میلیارد تومان را به سود خالص تبدیل کرده است. این درآمد و سود خالص نسبت به دوره مالی مشابه سال گذشته به ترتیب 74 درصد و 109 درصد افزایش یافته است. شرکت معدنی دماوند در سال مالی 1402 بیش از 82 میلیارد تومان درآمد عملیاتی خواهد داشت که با کسر سایر هزینه‌ها 14 میلیارد تومان سود خالص خواهد ساخت.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی کدما

سود خالص کدما در پایان دوره مالی 1401 به ازای هر سهم 25 ریال بود. مطابق مجمع عمومی عادی سالیانه که در تاریخ 1402/03/16 برگزار شد، شرکت سود نقدی میان سهامداران تقسیم نکرد.


EPS و P/E  تحلیلی منتهی به دوره‌ی مالی 1402٫10٫30

برای تحلیل بنیادی کدما از طریق محاسبه سود خالص این شرکت میانگین قیمت دلار در سال 1402، 40,000 تومان و میزان تورم 30 درصد درنظر گرفته شده است. با در نظر گرفتن 2٬058 دلار بر تن برای قیمت شمش سرب (داخلی) و 2٬500٬262 ریال بر تن تراورتن سود خالص هر سهم این شرکت برای سال مالی 1402، 596 ریال محاسبه شده است. با توجه به قیمت روز تاریخ 1402/11/07 در سایت www.tsetmc.com، نسبت P/E فوروارد در تحلیل کدما 123٫2 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی کدما

برای مشاهده شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی از لینک بهترین سهم اقدام کنید.

نمودار قیمتی کدما

با توجه به چارت زیر که نشان‌دهنده روند قیمتی کدما است می‌توان دریافت که روند افزایشی قیمت کدما از اوایل سال 1399 آغاز و در تاریخ 1399/10/22 به بالاترین قیمت خود (328٬240 ریال) به ارزش بازار 8,206 میلیارد تومان رسیده است. بعد از رسیدن به یک سقف قیمتی دیگر قیمت این سهم روند نزولی داشته و در تاریخ 1402/11/07 ارزش بازار کدما برابر با 1٬829 میلیارد تومان است. قیمت کدما در این بازه زمانی 77 درصد افت داشته است.

نمودار قیمتی کدما

سوالات متداول

سود خالص کدما چقدر است؟

DPS کدما منتهی به سال مالی 1401 به ازای هر سهم برابر با 25 ریال بوده است.

سهامداران عمده کدما چه کسانی هستند؟

گسترش صنایع معدنی کاوه پارس با مالکیت 47٫57 درصد سهامدار عمده کدما است.

پی به ای کدما برای سال 1402 چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/11/07 نسبت P/E فوروارد در تحلیل کدما 123٫2 واحد محاسبه شده است.

4.2/5 - (4 رای)
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا