تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی صبا – شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین

تحلیل صبا به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، در این مقاله بررسی شده است. شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین به‌عنوان یک نهاد مالی علاوه بر مدیریت سبد سهام، سرپرستی و مدیریت شرکت‌های تابعه خود که عمدتا در حوزه خدمات مالی متمرکز هستند را نیز برعهده دارد. عمده فعالیت این شرکت، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس می‌باشد؛ از این رو عملکرد آن به‌شدت وابسته به شاخص‌های کلان اقتصادی در جهان و ایران است. در ادامه به تحلیل بنیادی صبا، بررسی جایگاه آن در صنعت و همچنین محاسبه NAV و EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

جایگاه شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با هدف جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن‌ها به خرید انواع اوراق بهادار تاسیس شده است. این شرکت در حال حاضر در صنعت سرمایه‌گذاری، کارگزاری اوراق بهادار، کارگزاری بورس کالا، کارگزاری بیمه و ارائه خدمات مدیریتی جهت واگذاری شرکت‌ها فعالیت می‌کند. در نمودار زیر جزئیات میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در صنایع مختلف نشان داده شده است.

میزان سرمایه‌گذاری شرکت در صنایع مختلف

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل صبا

سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در بدو تاسیس برابر با 100 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به 75 میلیارد ریال افزایش یافته است. نزدیک به 86 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است. در لیست زیر سهامداران بالای یک درصد این نماد و ارزش هر یک از آن‌ها نمایش داده شده است.

سهامداران صبا

سهامداران شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری بازار سرمایه به‌صورت عادی و تلفیقی در سایت انیگما قابل مشاهده هستند. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با بیش از 88 درصد از سهام صبا به‌صورت تلفیقی، شرکت مادر این نماد محسوب می‌شود.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین

محاسبه و تحلیل NAV صبا

برای تحلیل صبا که یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است، باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) این شرکت محاسبه شود. بنابراین در ادامه پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی صبا

مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در تاریخ 1402/05/25 حدود 45 هزار میلیارد تومان است. در جدول زیر برخی دارایی‌های بورسی صبا و ارزش هر یک قابل مشاهده است. طبق جدول زیر شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با 21 درصد مالکیت، یکی از سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری صدر‌تامین است. در مقاله تحلیل تاصیکو تحلیل بنیادی این سهم انجام شده است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی صبا

در مقاله پرتفوی بورسی شرکت های سرمایه گذاری روش ارزش‌گذاری آن توضیح داده شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل صبا

پرتفوی غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز بخش مهمی از دارایی برخی شرکت‌ها هستند که توسط اغلب تحلیلگران مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی سرمایه‌گذاری صبا تامین باتوجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا تاریخ 25 مردادماه 1402 مطابق جدول زیر است. مجموع مازاد ارزش غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین حدود 6 هزار و 800 میلیارد تومان برآورد شده است.

پرتفوی غیر بورسی در تحلیل صبا

در ادامه به برخی از نکات تحلیل ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی صبا پرداخته شده است:

  • شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین مالکیت دو نیروگاه 1000 مگاواتی هرمزگان و 600 مگاواتی طوس را در اختیار دارد.
  • پیش‌بینی می‌شود کارگزاری صبا تامین در سال 1402 حدود 200 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

شما می‌توانید نکات تحلیل تمام شرکت‌های سرمایه‌گذاری را در بخش NAV سایت تحلیل بنیادی انیگما مشاهده کنید. همچنین می‌توانید برای مشاهده تحلیل به‌روز شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین و ارتباط با کارشناسان انیگما فرم قسمت دیدگاه‌ها در انتهای صفحه را تکمیل کنید.

سود هر سهم (EPS) صبا

درآمد حاصل از دریافت سود نقدی زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری یکی دیگر از منابع کسب سود آن‌ها است. بنابراین در این مقاله به بررسی سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین محاسبه EPS تحلیلی صبا پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

در تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی صبا به‌همراه پیش‌بینی سود هر سهم، درصد تقسیم و سود سهم شرکت آورده شده است. در تحلیل بنیادی صبا با بررسی سود تمامی شرکت‌های زیرمجموعه بورسی صبا، سهم این شرکت از سود نقدی حاصل‌شده حدود 7 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی صبا

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

سود هر سهم منتهی به سال مالی 1402 شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین مبلغ 636 ریال برآورد شده است. اگر این شرکت 100 درصد از سود محقق‌شده خود را تقسیم کند، سود هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین بیش از 68 میلیارد تومان خواهد بود. باتوجه به سود هر سهم شرکت‌‌های زیر مجموعه، سود این شرکت از پرتفوی غیربورسی حدود هزار میلیارد تومان خواهد بود.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل صبا

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی صبا

صورت سود و زیان صبا در ۴ دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی منتهی به تاریخ 1403/02/31 مطابق تصویر زیر است. طبق محاسبات، درآمد سود سهام صبا تا پایان سال مالی 1403 معادل 8 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. با در نظر گرفتن سایر موارد در تحلیل صبا، سود خالص شرکت در این سال مالی بیش از 7 هزار و 400 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین

نسبت‌های مالی در تحلیل صبا

بررسی نسبت‌های مالی یکی از ابزارهای مهم در تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند. در جدول زیر نسبت‌هایی چون P/S ،P/E و P/B آورده شده است. برای مثال P/E ttm صبا برای دوره 9 ماهه منتهی به 1401/11/30 معادل 3٫2 واحد و حاشیه سود خالص آن 76 درصد است.

نسبت‌های مالی شرکت

سود مجمع (DPS) صبا

شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 خود را در تاریخ 16 شهریورماه 1401 برگزار کرد. در این مجمع از 1٬434 ریال سود خالصی که شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین ساخته است، 66 درصد آن معادل 955 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است. زمان‌بندی و نحوه پرداخت سود صبا به‌شرح جدول زیر است:

نوع سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای کد سجام1401/10/17توسط سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره‌ حساب معرفی‌شده
سهامداران حقیقی فاقد کد سجام1401/11/30مراجعه به بانک پارسیان
صندوق‌های سرمایه‌گذاری فاقد کد سجامظرف مهلت قانونیواریز به حساب بانکی
کلیه سهامداران حقوقی1402/05/15 واریز به حساب با تکمیل و ارسال مدارک لازم

تحلیل بنیادی صبا

برای محاسبه NAV صبا حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و بیش از 13 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای صبا 5٬695 ریال محاسبه می‌شود. با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/05/25 در سایت TSE بر NAV شرکت، نسبت پی به ان ای وی فوروارد در تحلیل صبا 62٫3 درصد محاسبه شده است.

همچنین باتوجه به سود خالص برآورد شده برای این شرکت، نسبت پی بر ای تحلیلی آن 5.5 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی صبا

در مقاله آموزش تحلیل بنیادی مراحل انجام تحلیل بنیادی به‌صورت گام به گام توضیح داده شده است.

روند قیمتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین

مطابق چارت زیر بالاترین قیمت سهام صبا در تاریخ 1399/05/19 (43٬072 ریال) با ارزش بازار 64٬600 میلیارد تومان و پایین‌ترین قیمت آن در تاریخ 1401/08/07 (2٬672 ریال) با ارزش بازار 20 هزار میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر قیمت سهام این شرکت در تاریخ 1402/05/25 معادل 3٬546 ریال به ارزش بازار 40٬606 میلیارد تومان است.

روند قیمتی سهام شرکت

سوالات متداول

ان ای وی صبا تامین چقدر است؟

NAV صبا تامین باتوجه به دارایی‌های بورسی و غیربورسی و حقوق صاحبان سهام آن در تاریخ 25 مردادماه 1402 معادل 62٫3٪ محاسبه شده است.

مجمع صبا تامین چه تاریخی برگزار می‌شود؟

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی اردیبهشت 1401 در تاریخ 1401/06/16 برگزار شده است.

سود صبا در سال 1401 چقدر است؟

سود نقدی صبا برای پایان سال مالی 1401، 955 ریال به ازای هر سهم مشخص شده است.

4.6/5 - (5 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا