تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی خراسان – شرکت پتروشیمی خراسان

در این مقاله تحلیل خراسان به‌عنوان بزرگ‌ترين مركز توليد محصولات شيميایی شمال و شمال شرق كشور انجام شده است. شرکت پتروشیمی خراسان در تاریخ 1369/04/07 تاسیس شد. شرکت پتروشیمی خراسان (سهامی عام) با تولید محصولاتی همچون آمونیاک، اوره و کریستال ملامین بخشی از نیاز کشاورزی و صنایع و بازارهای داخل و خارج کشور را تامین می‌کند. این شرکت با استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های خالق و مبتکرانه ضمن حفظ کیفیت محصولات، رعایت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، کاهش مصرف انرژی، منابع و مواد، دارای جایگاهی مناسب در بازار اوره و کریستال ملامین صنعت پتروشیمی است. سهام شرکت در سال 91 با نماد «خراسان» در بازار دوم فرابورس اوراق بهادار درج شد. در ادامه به تحلیل بنیادی خراسان و محاسبه EPS و‌ P/E فوروارد این شرکت پرداخته شده ست.

موضوع فعالیت و جایگاه خراسان در صنعت

شرکت پتروشیمی خراسان با هدف تولید محصولات پتروشیمی به احداث و بهره‌برداری از کارخانجات صنعتی پرداخته است. این شرکت اقدامات لازم برای بازاریابی، فروش، واردات و صادرات محصولات را انجام می‌دهد. فعالیت اصلی شرکت طی دوره مورد گزارش تولید محصولات اوره، آمونیاک و کریستال ملامین بوده است.

شرکت پتروشیمی خراسان دارای جایگاهی مناسب در بازار اوره و کریستال ملامین صنعت پتروشیمی است. این شرکت با سه دهه سابقه در زمینه تولید و فروش محصول اوره در داخل کشور، با شرکت‌های پتروشیمی پردیس (تحلیل شپدیس)، شیراز، کرمانشاه و رازی رقابت می‌کند. در زمینه تولید و فروش محصولات کریستال تنها رقیب این شرکت، پتروشیمی ارومیه است.

بازار محصول اوره در داخل کشور عمدتا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است. سایر مشتریان از طریق بورس کالا محصولات این شرکت را خریداری می‌کنند. در بازارهای خارجی نیز کشورهای افعانستان، عراق، هندوستان، جنوب و جنوب‌شرق آسیا، جنوب و شرق آفریقا، اروپا، ترکیه و… از مشتریان اوره این شرکت هستند. محصول کریستال ملامین در کشورهای هند، اروپا، ترکیه و… و آمونیاک نیز در کشورهای ترکیه و عراق دارای بازار فروش است.

شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 1402 در بین شرکت‌های فعال در زمینه تولید آمونیاک، اوره، کریستال ملامین و همچنین در بین شرکت‌های بورسی این صنعت به ترتیب با حجم فروش 286٬793 تن معادل مبلغ 34٬915 میلیارد ریال در رده چهارم و از لحاظ تولید در رتبه پنجم قرار دارد. همچنین جدول زیر سهم شرکت از بازار در تحلیل بنیادی خراسان را نشان می‌دهد.

شهم شرکت در بازار

سرمایه و ترکیب سهامداران خراسان

سرمایه خراسان در بدو تاسیس مبلغ یک‌صد میلیون ریال بوده که طی سه مرحله افزایش یافته است. آخرین سرمایه خراسان در سال 1384 از محل تجدید ارزیابی به مبلغ 1٬789٬912 میلیون ریال رسیده است.

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با داشتن 44 درصد از سهام این شرکت، سهامدار عمده پتروشیمی خراسان است. تصویر زیر لیست سهامداران بالای یک درصد را به همراه ارزش آن‌ها در تحلیل خراسان نشان می‌دهد.

سهامداران خراسان

سازمان تامین اجتماعی با شرکت‌های زیرمجموعه خود به‌صورت تلفیقی مالکیت 46٫07 درصد از سهام خراسان را در اختیار دارد. در ادامه لیست برخی سهامداران تلفیقی در تحلیل بنیادی خراسان نمایش داده است. در سایت تحلیل بنیادی انیگما سهامداران تمام شرکت‌ها به‌صورت عادی و تلفیقی به‌همراه شرکت‌های زیرمجموعه موجود است.

سهامداران تلفیقی

محصولات و خدمات اصلی

شركت پتروشيمی خراسان توليدكننده آمونياک،‌ اوره، كريستال ملامين و ازت مايع است. محصولات این شرکت بخشی از نياز كشاورزی و صنايع بازارهای داخل و خارج کشور را تامين می‌کند.

  • آمونياک: واحد آمونیاک پتروشیمی خراسان با ظرفیت تولید هزار تن آمونياک در روز با طراحی و ليسانس ICI با استفاده از گاز طبيعی احداث شده است. این مجتمع توسط کنسرسیوم شرکت‌های تومن (TOMEN) و کاواساکی ژاپن و شرکت ناموران ایران احداث شده است. دانش فنی و مهندسی اصولی این طرح از شرکت‌های کلاگ انگلیس برای واحد آمونياک، استامی کربن جهت واحد اوره و نورسک هیدرو گرفته شده است.
  • اوره: اوره مشهورترين كودهای ازته است. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به مواردی از قبيل سازگاری برای اغلب گياهان به‌ويژه غلات، عدم تغيير در غلظت املاح خاک و به‌جا نگذاشتن تركيبات نمكی در خاک اشاره کرد. اين محصول در توليد كودهای شيميايی و رزين‌های اوره فرم‌آلدهيد كاربرد دارد.
  • كريستال ملامين: قرارداد واحد ملامين در دی‌ماه 1378 مابين شركت پتروشيمی خراسان و شركت طراح ايتاليايی (ETCE) و همچنين پيمانكار فرعی نارگان بسته شد و در خرداد‌ماه سال 1382 به بهره‌برداری رسيد. ظرفيت توليد اين واحد 20 هزار تن پودر كريستال ملامين در سال است. تكنولوژی این واحد از نوع فشار بالا و بدون استفاده از كاتاليست است كه گازهای خروجی نيز جهت بازيافت مجدد به واحد اوره برگشت داده می‌شوند. عمدتا ملامين به‌صورت ملامين فرمالديد برای صنايع لاستيک‌سازی، سيمان و بتن‌ريزی، پودرهای قالب‌گيری، صنايع چسب‌سازی، صنايع مصرف‌كننده حامل نيتروژن‌دار، صنايع چرم‌سازی، نساجی، فرش، خاموش‌كننده‌ها و… استفاده می‌شود.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی خراسان

مجموع فروش شرکت در تحلیل خراسان برای دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 مبلغ 3 هزار و 491 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 1401 به دلیل کاهش نرخ فرو ش جهانی محصولات و همچنین کاهش مقدار فروش حدود 24 درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود درآمدهای عملیاتی خراسان در انتهای سال مالی 1402، به 6 هزار و 499 میلیارد تومان برسد. جزئیات فروش محصولات در تصویر زیر نمایش داده شده است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی خراسان

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل خراسان

عمده‌ترین ماده اولیه خراسان، گاز طبیعی است که از شرکت ملی گاز ایران تامین می‌شود. نرخ هر مترمکعب خوراک (گاز طبیعی) در دوره مالی منتهی به 29 اسفندماه 1402 حداکثر 60٬000 ریال است. نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در تحلیل بنیادی خراسان توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوی وزارت نفت محاسبه و اعلام می‌شود.

در تصویر زیر، جزئیات مصرف مواد اولیه خراسان (گاز طبیعی و مواد شیمیایی) در 5 دوره مالی گذشته ارائه شده است. شرکت پتروشیمی خراسان در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402، 872 میلیارد تومان برای تامین مواد اولیه خود هزینه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل خراسان

سربار خراسان

مجموع هزینه‌های سربار خراسان در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31، مبلغ 1٬045 میلیارد تومان بوده است. تصویر زیر جزئیات هزینه‌های پرداخت‌شده برای هر یک از اقلام سربار را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌شود در تحلیل خراسان ، بیشترین هزینه سربار در دوره مذکور، مربوط به سوخت و حقوق و مزایا بوده است. هزینه سربار این شرکت در سال مالی منتهی به 1402/12/29 حدود 1٬800 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار خراسان

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی خراسان

تصویر زیر، صورت سود و زیان شرکت پتروشیمی خراسان را نشان می‌دهد. طبق این تصویر خراسان در نیمه نخست سال مالی 1402 مبلغ 3٬491 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که توانسته است مبلغ 1٬455 میلیارد تومان از آن را به سود خالص تبدیل کند. همچنین بهای تمام‌شده شرکت در همین دوره معادل 1٬766 میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود خراسان تا پایان سال مالی 1402، 2 هزار و 746 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل خراسان

سود مجمع (DPS) در تحلیل خراسان

سود خالص (EPS) خراسان در دوره مالی منتهی به 1401/12/29 به ازای هر سهم 28٬104 ریال است. مجمع عمومی عادی سالیانه خراسان در تاریخ 1402/03/10 برگزار شد. در این مجمع سود نقدی به ازای هر سهم 27 هزار ریال تصویب شد.

سود سهامداران حقیقی دارای کد سجام توسط سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از تاریخ 1402/03/16 به شماره ‌حساب معرفی‌شده در سامانه سجام واریز شد. همچنین سهامداران حقیقی فاقد کد سجام از تاریخ 1402/05/01 لغایت 1402/07/10 با در دست داشتن مدارک هویتی از طریق مراجعه به شعب بانک رفاه نسبت به دریافت سود خود اقدام کردند.

سود سهامداران حقوقی دارنده یک سهم الی 5 میلیون سهم توسط سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره ‌حساب معرفی‌شده از تاریخ 1402/04/31 و سود سهام اشخاص حقوقی بالای 5 میلیون سهم توسط شرکت به حساب بانک معرفی‌شده از تاریخ 1402/05/31 واریز شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی خراسان منتهی به 1402٫12٫29

در تحلیل بنیادی خراسان نرخ اوره صادراتی با 10 درصد تخفیف نسبت به آخرین نرخ اوره فوب خلیج‌فارس و نرخ فروش اوره صنعتی برابر با آخرین نرخ اعلامی دفتر توسعه صنایع پایین‌دست شیمیایی در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ فروش کریستال ملامین صادراتی برابر با آخرین نرخ اعلامی دفتر توسعه پتروشیمی لحاظ شده است.

حال با در نظر گرفتن 30 درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد در سال 1402 و 30 درصد تورم در این سال، میزان سود خالص خراسان به ازای هر سهم (EPS) 15٬346 ریال پیش‌بینی شده است. با توجه به قیمت سهام این شرکت در تاریخ 1402/11/03 در سایت www.tsetmc.com (131٬820 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل خراسان 8٫6 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی خراسان

لازم به ذکر است که در این تحلیل میانگین نرخ دلار در سال 1402، 40٬000 تومان محاسبه شده است.

  • با کلیک بر لینک بهترین سهم به شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی دسترسی خواهید داشت.

نمودار قیمتی خراسان

چارت زیر نشان‌دهنده روند قیمتی سهام خراسان است. روند صعودی قیمت سهام این نماد از اواخر سال 1398 آغاز شده و با توجه به نوسانات موجود در بازار در تاریخ 1402/02/11 به بالاترین قیمت خود (193٬620 ریال) رسیده است. در حال حاضر قیمت سهام خراسان در زمان نگارش این مقاله برابر با 131٬820 ریال است.

نمودار قیمتی خراسان

سوالات متداول

سود نقدی خراسان چقدر است؟

براساس تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه در سال مالی 1401 سود نقدی به‌ازای هر سهم 27٬000 ریال تصویب شده است.

ای پی اس تحلیلی خراسان چقدر است؟

در تحلیل خراسان ، EPS تحلیلی برای سال مالی 1402 مبلغ 15٬346 ریال پیش‌بینی شده است.

P/E فوروارد خراسان چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهم در زمان نگارش مقاله، نسبت پی بر ای خراسان طبق محاسبات انجام‌شده برابر با 8٫6 واحد است.

تاریخ برگزاری مجمع سالیانه خراسان چه زمانی بود؟

مجمع عمومی عادی سالیانه خراسان در تاریخ 1402/03/10 برگزار شد.

4.4/5 - (10 رای)
۴ دیدگاه
  1. با تشکر از تحلیل شرکت : برآوردمن از سود شرکت برای سال 1402 فروش به میزان 6159 میلیارد تومان با سود خالص 3928 میلیارد تومانی که به ازای هر سهم 2194 تومان سود خواهد ساخت ببینیم در انتهای سال 1402 برآورد 1424 تومانی شما یا برآوردمن محقق میشود

    1. ما پلتفرم تحلیل بنیادی را در اختیار کاربران قرار دادیم.شما می‌توانید مفروضات مد نظر خود را وارد کرده و سود برآوردی شرکت را مطابق با مفروضات خود مشاهده کنید.

  2. سلام .من باسرمایه بیش از ۴۰۰ میلیون تومان سهام خراسان قبل از مجمع خریدم ونزدیک ۶۰ میلیون تومان سود دریافت کردم با توجه به تغییر نرخ گاز خوراک بیش از ۱۲۰ میلیون متضرر شدم که اگر ۶۰ میلیون سود را از ضرر کم کنیم حدود ۶۰ میلیون در عرض ۴ ماه متضرر شدم . آیا راهکار بهتری نبود که نه سود بگیریم و نه ضرر کنیم ؟
    با تشکر

    1. سلام، بازار سهام ریسک‌هایی دارد و شخصی که حاضر به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شود، ریسک‌های آن را نیز می‌پذیرد. توصیه می‌کنیم در سرمایه‌گذاری‌های خود حتما وضعیت سودآوری شرکت‌ها را در نظر بگیرید و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا