بورس

مجمع عمومی عادی سالیانه چیست؟ نحوه دریافت سود سهام در بورس

حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه یک شرکت و دریافت سود نقدی تجربه شیرینی است که بسیاری از سهامداران در سال‌های اولیه حضور در بازار بورس تجربه می‌کنند. عموما سوال‌هایی از قبیل «چه کسانی می‌توانند در مجمع شرکت کنند و چه تصمیم‌هایی در این مجمع اتخاذ می‌شوند؟ و آیا باید در مجمع عمومی شرکت کرد یا خیر؟» برای سهامداران مطرح است. همچنین میزان سود نقدی که به سهامداران تعلق می‌گیرد، نحوه دریافت آن و دلیل کاهش قیمت سهم پس از مجمع، از مهم‌ترین سوالات سهامداران می‌باشند. در این مقاله تلاش شده به تمامی سوالات و نکات مهم در خصوص برگزاری مجمع عمومی پاسخ داده شود.

بنابراین با مطالعه این مقاله علاوه بر آشنا شدن با مجمع عمومی عادی سالیانه، می‌توانید در خصوص حضور در مجمع یک شرکت تصمیم‌گیری کنید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را که در این مقاله پاسخ داده نشده، در بخش دیدگاه‌ها یا گفت و گوی آنلاین با کارشناسان انیگما در میان بگذارید تا به آن پاسخ داده شود.

برای آشنایی با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری ازجمله بازار سهام مقاله سرمایه گذاری چیست پیشنهاد می‌شود.

مجمع عمومی عادی سالیانه چیست؟

به گردهمایی مدیران و سهامداران (مالکین) یک شرکت در راستای بررسی وضعیت شرکت و اتخاذ تصمیماتی مانند تصویب صورت مالی، استماع گزارش حسابرس، تعیین میزان سود تقسیمی و… مجمع عمومی عادی سالیانه گفته می‌شود. این مجمع یک بار در سال تشکیل می‌شود و تمامی سهامداران می‌توانند از طریق برگه سهام خود در آن حضور داشته باشند. شرکت‌ها موظف‌اند تا 4 ماه پس از اتمام سال مالی خود مجمع عمومی سالیانه را برگزار کنند. لازم به ذکر است که سال مالی شرکت‌ها لزوما مطابق با سال شمسی نمی‌باشد. برای مثال سال مالی برخی شرکت‌ها مانند شرکت پتروشیمی پردیس با نماد شپدیس، انتهای شهریور ماه است.

شرکت‌ها باید تاریخ و مکان برگزاری مجمع عمومی سالیانه را حداقل 10 روز پیش از برگزاری، از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار اطلاع‌رسانی کنند. همچنین آخرین آگهی‌ و اطلاعات مجامع شرکت‌ها نیز از طریق سامانه کدال یا سایت tse قابل مشاهده می‌باشند.

افراد می‌توانند برای دسترسی به اطلاعیه برگزاری مجمع یک شرکت، نماد مدنظر خود را در کدال جستجو کنند. در تصویر زیر آگهی مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ملت در سایت کدال نمایش داده شده است. سال مالی شرکت‌ها مطابق با تاریخ درج شده در آگهی دعوت به مجمع هستند. در مثال ذکر شده در تصویر زیر سال مالی بانک ملت 29 اسفند ماه است.

آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه در کدال

در آگهی مجمع عمومی عادی سالیانه اطلاعاتی از قبیل تاریخ و مکان برگزاری مجمع، دستور جلسه، نحوه دریافت برگ حضور در جلسه و سایر توضیحات لازم ارائه می‌شود. تصویر زیر بخشی از آگهی دعوت به مجمع بانک ملت را نشان می‌دهد.

اطلاعیه دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه

شرط تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه، حضور دارندگان حداقل نیمی از سهام شرکت است. اگر مجمع به حد نصاب نرسد، تشکیل نمی‌شود و مجدد برای دومین بار اطلاع‌رسانی و برگزار می‌شود. تعداد سهامداران در دومین تاریخ تعیین شده اهمیتی ندارد و با هر تعداد سهامدار مجمع تشکیل خواهد شد.

در مجمع عمومی چه اتفاقی می‌افتد؟

در مجمع عمومی عادی سالیانه ابتدا مدیرعامل گزارش عملکرد شرکت را تحت عنوان گزارش هیئت‌مدیره و مواردی از قبیل مطالبات و دیون، طرح‌های آتی و… را به مجمع ارائه می‌کند. در صورت تصویب صورت‌ مالی، میزان سود تقسیمی تعیین می‌شود. همچنین تصمیماتی مانند انتخاب مدیران و بازرسان و تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای چاپ آگهی‌ها و اطلاعیه‌های شرکت تا مجمع عمومی عادی سال آینده در مجمع عمومی اتخاذ می‌شود. در ادامه به جزئیات رخدادهای مجمع عمومی عادی سالیانه پرداخته شده است.

بررسی صورت‌های مالی در مجمع عمومی عادی سالیانه

همان‌طور که گفته شد صورت‌‌های مالی ازجمله صورت سود و زیان در مجمع عمومی سالیانه تصویب می‌شوند. در ابتدا گزارش هیئت‌مدیره توسط مدیر عامل یا یکی از اعضای هیئت مدیره به مجمع ارائه می‌شود. پس از آن حسابرس و بازرس قانونی گزارش خود را مبنی بر رعایت اصول و قوانین حسابداری به مجمع ارائه می‌کند. شایان ذکر است که حسابرسی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس توسط موسسات حسابرسی مورد تائید سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود.

پس از ارائه گزارش هیئت‌مدیره و بازرس قانونی، در صورت نیاز نماینده سازمان بورس نظر خود را در خصوص صورت‌های مالی یا سایر موارد مورد نظر مطرح کرده و در انتها سهامداران در خصوص تصویب یا عدم تصویب صورت‌های مالی تصمیم‌گیری می‌کنند.

تقسیم سود نقدی در مجمع عمومی عادی سالیانه

پس از تصویب صورت‌های مالی، سهامداران تعیین می‌کنند که چه میزان از سود هر سهم یا همان EPS میان سهامداران تقسیم شود. به میزان سود تقسیمی به ازای هر سهم DPS یا سود نقدی گفته می‌شود.

در واقع در مجمع عمومی عادی سالیانه تصمیم گرفته می‌شود که چه مقدار از سود خالص هر سهم به سهامداران تعلق بگیرد و چه مقدار از آن به‌عنوان سود انباشته در شرکت نگهداری شود. شرکت‌ها می‌توانند بخشی یا کل سود ساخته شده خود را تقسیم کنند.

  • آیا ممکن است شرکتی بیش از سود ساخته شده، سود نقدی تقسیم کند؟

اگر یک شرکت دارای سود انباشه یا ذخایری از سال‌های گذشته باشد و نگهداری آن‌ها توجیهی نداشته باشد، می‌تواند این ذخایر را آزاد کرده و به‌عنوان سود تقسیمی در نظر بگیرد؛ در این صورت سود نقدی می‌تواند بیشتر از سود هر سهم باشد.

برای مثال همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، شرکت پتروشیمی نوری در سال 1400، به میزان 1,371 تومان سود به ازای هر سهم (EPS) ساخته بود؛ اما در مجمع 1,420 تومان سود نقدی به ازای هر سهم (DPS) پرداخت کرد.

سود تقسیمی نوری

چرا قیمت سهام بعد از مجمع کاهش می‌یابند؟

سود نقدی که میان سهامداران تقسیم می‌شود از جریان نقدی شرکت کسر می‌شود؛ بنابراین قیمت سهام پس از بازگشایی و تقسیم سود به اندازه سود تقسیمی کاهش می‌یابد. برای مثال قیمت هر سهم یک شرکت ۱۰۰۰ تومان است و شرکت به‌ازای هر سهم ۲۵۰ تومان سود ساخته است. اگر در مجمع میزان سود تقسیمی ۱۰۰ تومان تعیین شود، پس از مجمع به‌صورت تئوریک سهم با قیمت ۹۰۰ تومان باز خواهد شد. یعنی روز بازگشایی سهم میان شخصی که در مجمع شرکت کرده و شخصی که روز بازگشایی پس از مجمع آن سهم را خریده تفاوتی وجود ندارد و هر دو به یک میزان دارایی از سهام این شرکت خواهند داشت. البته لازم به ذکر است که قیمت سهم می‌تواند در فرایند حراج با هر قیمتی بازگشایی شود و مثال ذکر شده به‌صورت تئوریک مطرح شد.

چگونه می‌توان تصمیمات مجمع را مشاهده کرد؟

تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی عادی سالیانه در سامانه کدال و سایت TSE منتشر می‌شود. با جستجوی نماد مورد نظر در کدال می‌توان خلاصه تصمیمات مجمع عادی عمومی سالیانه را دانلود و مشاهده کرد.

اطلاعیه تصمیمات مجمع در کدال

در این گزارش علاوه بر اعلام تعداد افراد شرکت‌کننده، دستور جلسه و مصوبات مجمع نیز گزارش می‌شوند. تصویر زیر بخشی از گزارش مجمع بانک ملت است.

مصوبات مجمع عمومی عادی سالیانه

اکنون این سوال مطرح است که باتوجه به اینکه میزان سود تقسیمی از قیمت سهم کم می‌شود و بعد از مجمع سهم با قیمت پایین‌تری باز می‌شود، چرا سهامداران در مجمع شرکت می‌کنند و شرکت در مجمع چه جذابیتی برای سهامداران دارد؟ در ادامه به پاسخ این سوال پرداخته شده است.

آیا در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کنیم؟

سهامداران یک شرکت می‌توانند پیش از مجمع سهم خود را فروخته و وارد مجمع نشوند. از طرفی نیز افراد می‌توانند آن سهم را خریداری یا سهامی که دارند را حفظ و در مجمع شرکت کنند. سوالی که اینجا مطرح است این است که آیا در مجمع شرکت کنیم یا خیر؟ در ادامه عوامل موثر در تصمیم‌گیری حضور در مجمع مورد بررسی قرار گرفته است.

زمان پرداخت سود نقدی

شرکت در مجمع به استراتژی سرمایه‌گذاری افراد بستگی دارد. باتوجه به اینکه سود اعلام شده در مجامع پس از گذشت مدتی پرداخت می‌شود، شرکت در مجمع برای افرادی که دیدگاه کوتاه‌مدتی برای کسب سود در بورس دارند، جذاب نیست. شرکت‌ها اصولا هم‌زمان با اعلام برگزاری مجمع، زمانبندی پرداخت سود نقدی را نیز اعلام می‌کنند و افراد می‌توانند باتوجه به این موضوع در خصوص شرکت یا عدم شرکت در مجمع تصمیم‌گیری کنند. هرچه زمان پرداخت سود نقدی یک شرکت نزدیک‌تر باشد، شرکت کردن در آن مجمع برای سهامداران جذاب‌تر خواهد بود.

میزان سود نقدی

مقدار درصد سود نقدی به قیمت سهم نیز یکی از موارد مهم برای تصمیم‌گیری حضور در مجمع است. اصولا شرکت‌ها استراتژی مشخصی در خصوص تقسیم سود دارند و هرسال درصد مشخصی سود نقدی تقسیم می‌کنند. عموما استراتژی تقسیم سود در شرکت‌ها ثابت است و تغییرات زیادی در آن رخ نمی‌دهد و شرکت‌ها این استراتژی را از پیش اعلام می‌کنند. بنابراین با بررسی سابقه مجمع یک شرکت در سال‌های گذشته، می‌توان میزان سود تقسیمی آن را پیش‌بینی کرد. هرچه درصد میزان سود تقسیمی یک شرکت بیشتر باشد، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای حضور در مجمع آن شرکت خواهند داشت.

دیدگاه سرمایه‌گذاری

بسیاری از افراد دیدگاه بلندمدتی در بازار سرمایه دارند؛ افراد که دیدگاه بلندمدتی در بازار سرمایه دارند، سهمی را خریداری کرده و در مجمع آن شرکت می‌کنند. گاهی نیز این افراد تا مجمع سال آینده نیز سهام خود را حفظ کرده و مجدد در مجمع شرکت خواهند کرد. عموما هر سهم هرساله با نسبت پی بر ای مشخصی به مجمع می‌رود. بنابراین در بلندمدت می‌توان انتظار داشت که آن سهم علاوه بر تقسیم سود، تا سال آینده رشد قیمتی نیز داشته باشد.

عملکرد شرکت

در مجمع عمومی عادی سالیانه فرصت ارتباط سهامداران با مدیران شرکت‌ها وجود دارد. همچنین در این مجمع اطلاعات دقیق‌تری در خصوص صنعت و شرکت ارائه می‌شود. گاهی در مجمع عمومی عادی سالیانه اخبار مثبتی درباره شرکت یا صنعت مطرح شده که منجر می‌شود سهم پس از بازگشایی با استقبال روبرو شود. از طرفی گاهی نیز احتمال دارد اخبار منفی‌ مطرح و سهم با قیمت کمتر از قیمت تئوریک بازگشایی شود.

چگونه سود نقدی مجمع را دریافت کنیم؟

زمان و نحوه‌ی دریافت سود نقدی در گزارشی تحت عنوان «زمانبندی پرداخت سود دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی شرکت» در کدال منتشر می‌شود.

زمانبندی پرداخت سود مجمع عمومی عادی سالیانه در کدال

عموما پرداخت سود نقدی سهام از سه طریق انجام می‌شود:

  1. روش اول واریز به حساب بانکی سهامداران است. در این روش سهامدار مشخصات حساب بانکی خود را جهت پرداخت سود به شرکت اعلام می‌کند. در این روش برخی شرکت‌ها تنها به حساب بانک مشخصی سود را واریز می‌کنند؛ بنابراین در صورتی که سهامدار در آن بانک حساب نداشته باشد، باید نسبت به افتتاح حساب در بانک مورد پذیرش اقدام کند.
  2. روش دوم مراجعه حضوری سهامداران به بانک و دریافت سود نقدی از این طریق می‌باشد. در این روش شرکت‌ها تاریخ مشخصی را اعلام می‌کنند تا سهامداران به شعب یک بانک خاص مراجعه کرده و سود نقدی سهام خود دریافت کنند. در این روش سهامدار برای دریافت سود نقدی باید کارت ملی و کد معاملاتی خود را به بانک ارائه کند.
  3. روش سوم دریافت از طریق سامانه سجام است. سجام سامانه یکپارچه سهامداران بورسی است که شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن سود سهامداران خود را پرداخت کنند. در این روش سود تقسیمی شرکت به شماره کارت یا شماره حساب معرفی شده توسط سهامدار، در سامانه سجام واریز خواهد شد و نیاز به مراجعه حضوری در بانک نیست.

سوالات متداول

مجمع عمومی عادی سالیانه چیست؟

شرکت‌ها هر سال پس از اتمام سال مالی خود، برای بررسی گزارش عملکرد یکساله شرکت، ارائه برنامه‌های سال آتی و مواردی همچون تقسیم سود نقدی و… در تاریخی مشخص گرد هم جمع می‌شوند. به این گردهمایی مجمع عمومی عادی سالیانه می‌گویند.

سود نقدی (DPS) چیست؟

شرکت‌ها هر سال در مجمع عمومی عادی سالیانه بخشی از سود به‌دست آمده را میان سهامداران تقسیم می‌کنند. به سود تقسیمی میان سهامداران سود نقدی گفته می‌شود.

تقسیم سود در مجمع عمومی چگونه انجام می‌شود؟

میزان سود نقدی با پیشنهاد هیئت‌مدیره و رای اکثریت افراد حاضر در مجمع عمومی تصویب می‌شود.

شرکت‌ها چگونه سود نقدی خود را پرداخت می‌کنند؟

شرکت‌ها از سه روش واریز به حساب معرفی شده در سامانه سجام، واریز به حساب معرفی شده به شرکت و مراجعه حضوری به بانک، سود تقسیمی را به سهامداران پرداخت می‌کنند.

4.4/5 - (7 رای)
۱۰ دیدگاه
  1. سلام مقاله خیلی خوبی بود
    لطفا در مورد اینکه در مجمع کدام شرکت ها حضور داشته باشیم بیشتر توضیح بدین، ممنون

    1. سلام حتما به‌زودی مقاله‌ای در این خصوص به بخش بلاگ افزوده خواهد شد. اما به‌طور خلاصه، شرکت در مجمع بستگی زیادی به استراتژی معاملاتی هر فرد دارد. برای سرمایه‌گذارانی با دیدگاه کوتاه مدت، شرکت در مجامعی که سود را با تاخیر می‌دهند توصیه نمی‌شود.

  2. شرکت در مجمع بستگی زیادی به استراتژی معاملاتی شما دارد. ازجمله موارد مهم در بررسی مجمع یک شرکت بررسی سابقه شرکت در میزان سود تقسیمی (DPS) و زمان پرداخت آن است.

  3. زمانی که یک شرکت تشکیل میشه و در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید باید در اساسنامه زمانی را برای تشکیل مجمع سالانه در نظر میگیرند که از کلیه سهام داران دعوت بعمل می آید و در آن مجمع به میزان سود، زیان، تعیین یا ابقا مدیر، تقسیم سود و… در آن مجمع بررسی میشود

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا