اخبار بورس

لیست حق تقدم ها و پذیره‌نویسی های فعال در بورس

یکی از روش‌های اصلی افزایش سرمایه شرکت‌ها در بازار بورس افزایش سرمایه از طریق آورده‌ی نقدی سهامداران و انتشار حق تقدم است. در صورت استفاده نشدن از حق تقدم ها، شرکت‌ها با برگزاری پذیره‌نویسی اقدام به فروش حق تقدم های استفاده نشده می‌کنند. در این گزارش لیست حق تقدم ها که در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت‌ها تصویب شده است و همچنین لیست پذیره نویسی های فعال در بازار سرمایه ارائه شده است.

می‌توانید برای آشنایی با حق تقدم، نحوه و مهلت استفاده از آن، حق تقدم استفاده نشده و تحلیل ریسک و سود آن مقاله حق تقدم را مطالعه کنید.

حق تقدم خرید سهام

یکی از واژه‌ها برای افراد آشنا با سرمایه گذاری در بورس ، افزایش سرمایه است. افزایش سرمایه از روش‌های مختلفی انجام می‌شود. برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران تعدادی حق تقدم متناسب با درصد افزایش سرمایه به سهامداران تعلق می‌گیرد. قیمت اسمی هر سهم (حق تقدم) 100 تومان است، یعنی دارندگان حق تقدم می‌توانند در بازه زمانی مشخصی با پرداخت ۱۰۰ تومان حق تقدم‌های خود را به سهم تبدیل کنند. بنابراین منطقی است که اختلاف قیمت میان حق تقدم و سهم یک شرکت 100 تومان باشد؛ اما در برخی مواقع این اختلاف تفاوت معناداری پیدا می‌کند که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در صورت شناسایی این تفاوت قیمت و داشتن برآورد صحیح از شرایط، سهم می‌تواند سود مناسب و کم‌ریسکی برای سهامداران داشته باشد. در ادامه به حق تقدم های فعال بازار سرمایه پرداخته شده است.

نحوه و مهلت استفاده از لیست حق تقدم های منتشر شده

پس از تصویب افزایش سرمایه، برای سهامداران فرم‌های «گواهی حق تقدم سهام» ارسال می‌شود. در این فرم اطلاعات افزایش سرمایه سهم وجود دارد تا افراد در صورت تمایل بتوانند از حق تقدم خود استفاده کنند. برای استفاده از این حق تقدم سهامداران باید ۱۰۰ تومان به ازای هر حق تقدم پرداخت کرده و رسید آن را به همراه فرم پر شده برای شرکت ارسال کنند. تمامی اطلاعات مربوط به شماره‌حساب، مهلت و نحوه ارسال فرم در اطلاعیه‌ای از سوی شرکت منتشر می‌شود. بر اساس قانون تجارت حداقل مهلت استفاده از حق تقدم 50 تا ۶۰ روز است که این مهلت قابل تمدید است.

لیست حق تقدم ها در بازار

جدول زیر لیست حق تقدم های فعال در بازار سرمایه، مهلت استفاده از هر یک و همچنین درصد اختلاف با قیمت سهم را نشان می‌دهد. قیمت سهم لحاظ شده در این لیست باتوجه به قیمت روز در تاریخ 29 مهر 1402 است. طبق این جدول قیمت حق تقدم دو نماد وملل و هجرت دارای بیشترین اختلاف با قیمت آن سهم می‌باشند.

نماددرصد اختلاف حق تقدم با سهممهلت استفاده
تماوندح30.32%28 آبان
قیستوح28.96%6 آبان
دیرانح26.84%16 آبان
برکتح26.3%4 آبان
کساپاح20.56%5 آذر
رافزاح20.56%12 آذر
بموتوح16.65%12 آبان
تنوینح14.3%7 آذر
وسپهح1.76%20 آبان

برای آشنایی بیشتر و پیش‌بینی ارزش ذاتی هر یک سهم‌های فوق می‌توانید تحلیل بنیادی هر یک را در بخش مقاله‌های سایت انیگما جستجو کرده و مطالعه کنید. همچنین می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست با مفاهیم و رویکردهای این تحلیل بیشتر آشنا شوید.


پذیره نویسی چیست؟

پس از انتشار کدال حق تقدم توسط یک شرکت، سهامداران آن به‌طور معمول بین 50 تا 60 روز فرصت دارند که مبلغ اسمی هر سهم را (100 تومان) را به حساب شرکت واریز کنند. پس از مهلت تعیین شده، حق تقدم‌هایی که وجه اسمی آن‌ها به حساب شرکت واریز نشده است به‌عنوان حق تقدم‌های استفاده نشده، شناسایی می‌شوند. سپس این حق تقدم‌ها در پذیره‌نویسی فروخته می‌شوند. وجه حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده، پس از کسر هزینه و کارمزد فروش در اختیار سهامدارانی که از حق تقدم‌ خود استفاده نکرده‌اند، قرار می‌گیرد.

لیست حق تقدم های استفاده نشده

در ادامه لیست حق تقدم های استفاده نشده فعال در بازار سرمایه، مهلت استفاده و درصد اختلاف قیمت آن با قیمت سهم ارائه شده است. درصد اختلاف حق تقدم با سهم در این لیست نیز مانند بخش پیش باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/07/29 در سایت TSE مشخص شده است.

نماددرصد اختلاف حق تقدم با سهم
پخشح8.53%
تفارسح0.25%
  • نکته مهم دیگر در خصوص حق تقدم ها این است که در اغلب موارد به حق تقدم هایی که پیش از مجمع تبدیل به سهم نمی‌شوند، سود نقدی تعلق نمی‌گیرد و عمدتا منشا اختلاف قیمت‌ها این مورد می‌باشد.

سوالات متداول

لیست حق تقدم ها در بورس کدام‌اند؟

حق تقدم های فعال در بورس شامل تماوندح، قیستوح، دیرانح، برکتح، کساپاح، وسپهح و… هستند.

لیست حق تقدم های استفاده نشده کدام‌اند؟

در تاریخ 29 مهر 1402 دو حق تقدم پخشح و تفارسح به عنوان حق های استفاده نشده وجود دارند.

پذیره نویسی های بورسی چیست؟

به حق تقدم های استفاده نشده در بورس، پذیره نویسی گفته می‌شود.

4.3/5 - (9 رای)
۱۵ دیدگاه
  1. سلام، حق تقدم حکشتیح و پترولح را قبل ریزش بازار خریدم ولی الان بعد ازاین همه که بسته بود حالا اصلا داخل پرتفوی نیست چه کار باید بکنم

  2. آیا در زمانی که حق تقدم های استفاده نشده را شرکت میفروشد اگر کسی بخواهد این حق تقدم ها را بخرید دوباره مانند حق تقدم های زمان افزایش سرمایه خریدار حق تقدم 100تومان را به حساب شرکت باید واریز کند یا خیر

  3. سلام . اگر کسی از طریق درگاه زینفعان مبلغ وجه اسمی سهم رو پرداخت کنه بدون ثبت خرید در پرتفوی کارگزاری هزینه پرداخت شده بهش برمیگرده؟

  4. سلام از چه طریقی متوجه شویم که حق تقدم استفاده نشده برای فرو‌ ش وجود داره ؟ که بتونیم بخریم.؟

  5. باسلام .تاکنون‌ دربورس فعاليتي نداشته ام .اسامی شرکت هابصورت مخفف وکدواژه بیان شده برای پی بردن به نام اصلی شرکت باید چکارکنم ممنون میشم راهنمائی بفرمائید

    1. سلام، شما می‌توانید با مراجعه به سایت TSE در قسمت جستجو نماد مورد نظر خود را سرچ کرده و نام دقیق شرکت را مشاهده کنید.

    1. اگر سهمی از محل آورده نقدی افزایش سرمایه داشته باشد، پس از تصویب افزایش سرمایه در مجمع، حق تقدم منتشر می‌شود و برای بازه ۶۰ روزه در نماد حق تقدم (برای مثال شستاح) قابل معامله است.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا