سرمایه‌گذاری

اهمیت سرمایه گذاری چیست؟ انواع روش های سرمایه گذاری

اهمیت سرمایه گذاری موضوعی نیست که این روزها بر کسی پنهان باشد. از دلایل اهمیت سرمایه گذاری می‌توان به داشتن درآمد بیشتر، حفظ ارزش دارایی و کسب سود در آینده اشاره کرد. سرمایه‌گذاری روش‌های مختلفی دارد که هریک از این روش‌ها ریسک و بازده متفاوتی دارند. برای سرمایه‌گذاری خوب با ریسک کمتر و بازده بیشتر باید گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد. انتخاب بین روش‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند به عواملی مانند میزان سرمایه، ویژگی‌های شخصیتی و هدف فرد سرمایه‌گذار بستگی داشته باشد. در این مقاله، اهمیت سرمایه گذاری و انواع روش‌های آن توضیح داده شده است. همچنین درانتهای این مقاله خواهید آموخت که چگونه بهترین روش سرمایه گذاری را باتوجه به ویژگی‌های خود انتخاب کنید.

سوالات خود را در بخش نظرات با کارشناسان انیگما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید برای مشاوره رایگان با متخصصین مالی و سرمایه‌گذاری انیگما شماره تماس خود را در بخش نظرات وارد کنید.

تعریف سرمایه

سرمایه در معانی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموما به هرگونه دارایی نقدی و غیرنقدی که ارزش پولی داشته باشد، سرمایه گفته می‌شود. پول نقد، حساب بانکی، سهام، املاک و مستغلات، کسب و کار و… سرمایه محسوب می‌شوند. پس از پاسخ به سوال سرمایه چیست ، به تعریف سرمایه گذاری پرداخته شده است.

سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری (investment)، به معنی گذشتن از منافع حال برای کسب منفعت بیشتر در آینده است. این روزها با توجه به شرایط اقتصادی و وجود تورم سرمایه‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روش‌های بسیار متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. برای تمامی روش‌های سرمایه‌گذاری ابزار سنجش یکسانی به نام ریسک و بازده دارند. آنچه در سرمایه‌گذاری اهمیت دارد انتخاب روش سرمایه گذاری است.

به طور کلی می‌توان گفت هر اقدامی که با هدف کسب یا افزایش درآمد آتی انجام شود سرمایه گذاری محسوب می‌شود. اما باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در کنار مزایای خود، دارای معایبی نیز می‌باشد. به عبارتی تمام سرمایه‌گذاری‌ها منجر به کسب سود نمی‌شوند و گاهی نیز افراد در سرمایه‌گذاری خود ضرر می‌کنند. بنابراین سرمایه‌گذار باید در سرمایه‌گذاری خود خطرات ریسک سرمایه‌گذاری را نیز بپذیرد.

برای کسب سود در سرمایه‌گذاری باید مهارت‌های لازم را بدست آورد. این مهارت‌ها طی زمان با کسب دانش و تجربه به‌دست می‌آید. پس از کسب مهارت‌های لازم نیز نباید انتظار داشت همواره در سرمایه‌گذاری بدون خطا عمل کرد.

اهمیت سرمایه گذاری چیست؟

انسان‌ها در طول زندگی همواره زمان و انرژی خود را صرف می‌کنند تا از طریق انجام کار فیزیکی درآمد مشخصی کسب کنند که گاهی این درآمد پاسخگوی نیاز زندگی افراد نیست. بررسی تاریخچه اقتصادی ایران نشان می‌دهد تورم همواره عضو جدایی‌ناپذیر اقتصاد ایران بوده و مردم را با مشکلات جدی اقتصادی روبرو کرده است؛ همچنین درصد تورم در چند دهه گذشته در کشور افزایش چشم‌گیری داشته و تورم‌هایی با شیب تند در مدتی کوتاه ارزش دارایی‌ نقدی و قدرت خرید مردم را کاهش داده است. این مشکلات می‌تواند مهم‌ترین انگیزه‌‌ برای داشتن منبع دوم درآمد از طریق سرمایه‌گذاری باشند. داشتن امنیت اقتصادی و جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های نقدی نیز از دیگر دلایل اهمیت سرمایه گذاری است.

مزیت‌های سرمایه‌گذاری

  1. دستیابی به اهداف مالی: عموما افراد در طول زندگی خود اهداف مالی متفاوتی از قبیل خرید خانه، ماشین و… دارند. باتوجه به شرایط تورم شاید افراد نتوانند تنها از طریق درآمدهای ماهانه و پس‌انداز به تمامی این اهداف دست یابند؛ سرمایه‌گذاری یکی از روش‌هایی است که افراد می‌توانند از طریق آن باتوجه به شرایط به اهداف مالی خود دست یابند.
  2. عقب نماندن از تورم: همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از اهداف اصلی در سرمایه‌گذاری عقب نماندن در شرایط تورمی است.
  3. رشد پول: افراد می‌توانند با سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مختلف علاوه بر عقب نماندن از تورم، به رشد سرمایه خود نیز کمک کنند.

انواع روش های سرمایه گذاری

اکنون که از اهمیت سرمایه گذاری آگاه شدیم، باید بدانیم که روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. در ادامه رایج‌ترین روش‌های سرمایه گذاری به‌صورت مختصر توضیح داده شده‌است.

پول نقد و سپرده بانکی

گاهی برخی افراد پول نقد خود را برای استفاده در آینده پس‌انداز و نگهداری می‌کنند. بازدهی این اقدام با توجه به شرایط اقتصادی نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا صفر و حتی منفی است و فرصت کسب سود را از فرد می‌گیرد؛ اما سپرده‌گذاری پول نقد در بانک نوعی سرمایه‌گذاری است. این نوع سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار پایین درصد بالایی از حجم سرمایه‌گذاری‌­ها در ایران را به خود اختصاص داده است. در این روش، بانک ماهانه مبلغی به‌عنوان سود پول سپرده‌گذاری شده به فرد می‌دهد. مهم­ترین ویژگی این سرمایه‌گذاری، تضمینی و قطعی بودن سود آن است.

اوراق

سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق، نوعی مشارکت مردم در تأمین سرمایه برای دولت، نهادها، سازمان‌ها و… است. اوراق معمولاً توسط دولت یا نهادی معتبر منتشر و ضمانت می‌شوند. در این روش، سرمایه‌گذار با خرید اوراق برای کسب بازده مشخص، مبلغی را پرداخت می‌کند که در سررسید علاوه بر دریافت اصل پول، سود را نیز دریافت کند. پس از بانک، سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق یکی از کم‌ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است.

ارز

این روزها سرمایه‌گذاری از طریق خرید ارز به دلیل نوسانات و افزایش قیمت آن در کشور یکی از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. این روش سرمایه گذاری نسبت به گزینه‌های قبلی ریسک بیشتری دارد و به تبع آن بازده بالاتری نیز مورد انتظار سرمایه‌گذار می‌باشد.

سکه و طلا

خرید سکه، طلا یا دیگر فلزات ارزشمند یکی از روش‌های قدیمی سرمایه‌گذاری در ایران است؛ از دلایل محبوبیت این روش می‌توان به مواردی چون کم‌ریسک بودن، نیاز نداشتن به سرمایه زیاد و نقدشوندگی بالا آن اشاره کرد. نوسانات قیمت در این روش تحت تأثیر 2 فاکتور قیمت انس جهانی طلا و قیمت دلار قرار دارد.

خودرو

خودرو همواره در جهان یک کالای مصرفی بوده است و به‌عنوان کالای سرمایه‌ای مورداستفاده قرار نمی‌گیرد؛ اما در ایران رشد قیمت خودرو در چند سال اخیر باعث شده تا خرید خودروهای خارجی به یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

املاک و مستغلات

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات به عنوان یک سرمایه‌گذاری ملموس و مطمئن تعریف می‌شود. در این روش سرمایه‌گذار با گذر زمان و افزایش ارزش ملک سود می‌کند. علاوه بر آن شخص می‌تواند از طریق دریافت اجاره به‌صورت ماهانه درآمد و سود کسب کند. اگرچه این روش سرمایه‌گذاری با ریسک کمتری نسبت به برخی روش‌ها همراه است ولی به سرمایه زیادی نیاز دارد و نقدشوندگی آن پایین است.

بورس

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار با هدف کسب درآمد و رشد ثروت یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری جذاب است. این روش از پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در 20 سال اخیر بوده و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. سرمایه‌گذاران با داشتن سهام بورسی علاوه بر دریافت سود نقدی، می‌توانند از طریق افزایش قیمت سهام ناشی از میزان عرضه و تقاضا سود کنند.

یکی از مواد با اهمیت سرمایه گذاری در بورس این است که در این نوع سرمایه‌گذاری به نسبت بازده بالای خود، ریسک بیشتری نسبت به سایر مواردی که تاکنون مطرح شده دارد. با کسب دانش و انتخاب درست سرمایه‌گذاری در این بازار می‌توان این ریسک را تا حدی مدیریت کرد.

مقاله مرتبط : لیست بهترین سهام با کمترین p/e تحلیلی

روش های سرمایه گذاری

کالاهای فیزیکی

همان‌طور که گفته شد امروزه شرایط اقتصادی و درصد بالای تورم‌ در ایران به‌گونه‌ای است که کسب درآمد از طریق خریدوفروش کالا به یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که می‌توان با خرید یک کالا و فروش آن سود کرد. این سود با گذر زمان و به نسبت افزایش قیمت کالا ناشی از شاخص تورم به وجود می‌آید.

ارز دیجیتال

یکی از جدیدترین روش‌های سرمایه‌گذاری در کشور ارز دیجیتال است که به دو روش خرید و استخراج انجام می‌شود. این روش سرمایه‌گذاری خیلی فراگیر نیست و افراد کمتری از آن استفاده می‌کنند. همچنین هنوز ارز دیجیتال برای تبادلات مالی مورد پذیرش بانک‌های جهانی نیست و آینده‌ای مبهم دارد، این موضوع باعث شده این نوع سرمایه‌گذاری ریسک زیادی داشته باشد.

کسب‌وکار

ایجاد کسب‌وکار و کارآفرینی یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است. در این روش فرد دارایی خود را برای شروع یک کسب‌وکار مانند تولید محصول، ارائه خدمات و… با هدف سوددهی اختصاص می‌دهد. این نوع سرمایه‌گذاری علاوه بر سرمایه نقدی به تخصص نیز نیاز دارد. ریسک این سرمایه‌گذاری بسیار بالا است و در صورت شکست می‌تواند باعث از بین رفتن کل سرمایه فرد شود؛ البته متناسب با ریسک بالای آن در صورت موفقیت سودی به‌مراتب بیشتر از سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری‌ دارد. کسب‌وکار می‌تواند سنتی یا مدرن (مانند استارت‌آپ‌ها) باشد که در روش‌های مدرن میزان ریسک بیشتر است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

خرید واحد صندوق‌ سرمایه گذاری نیز یکی دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد. انواع صندوق سرمایه گذاری که توسط نهادهای مالی مدیریت می‌شوند، سرمایه افراد را جمع‌آوری کرده و بر سایر دارایی‌های فوق سرمایه‌گذاری می‌کنند. عموما افراد متخصص بر صندوق‌ها مدیریت دارند و خرید واحد صندوق‌ها نسبت به خرید سهام دارای ریسک کمتری می‌باشد.

صندوق‌های مشترک همزمان بر چندین دارایی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند به جای سرمایه‌گذاری بر هر یک از دارایی‌های فوق یا بررسی تمامی سهام بازار سرمایه و خرید بخشی از آن، از طریق صندوق‌های مشترک بر دارایی‌های مختلف بورسی سرمایه‌گذاری کنند.


ویدئو آموزش انواع روش های سرمایه گذاری


نکات با اهمیت سرمایه گذاری

پس از پی بردن به اهمیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی و انواع روش های سرمایه گذاری، برای شروع یک سرمایه‌گذاری باید نکات مهم در سرمایه گذاری را دانست. پس از آن می‌توان باتوجه به میزان سرمایه و اهداف خود به سرمایه‌گذاری اقدام کرد. در ادامه برخی از این نکات توضیح داده شده است.

ریسک و بازده سرمایه گذاری

ریسک و بازده در سرمایه‌گذاری

ریسک ویژگی مشترک تمام روش‌های سرمایه‌گذاری است. میزان ریسک در سرمایه‌گذاری‌های مختلف متفاوت است و این میزان می‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی، امنیتی و… در دنیا و کشور متغیر باشد. ریسک ارتباط مستقیمی با بازده سرمایه‌گذاری دارد، هرچه ریسک یک سرمایه‌گذاری بیشتر باشد بازده آن نیز بیشتر خواهد بود. (برای آشنایی با مفهوم ریسک و بازده می‌توانید مقاله ریسک و بازده را بخوانید). مردم اغلب به دنبال روش سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر و بازده بیشتر هستند.

اهمیت میزان نقدشوندگی در سرمایه گذاری

یکی از موارد مهمی که در سرمایه‌گذاری باید به آن توجه شود، میزان نقدشوندگی است. نقدشوندگی یعنی با چه سرعتی می‌توان یک دارایی را در بازار به قیمت واقعی فروخت. برخی از دارایی‌ها نقدشوندگی بالایی دارند؛ به این معنی که سرمایه‌گذار در زمان نیاز به راحتی می‌تواند دارایی خود را فروخته و به پول نقد تبدیل کند. اما برخی دیگر از دارایی‌ها مانند املاک نقدشوندگی کمتری دارند. سهام بورسی نیز گاهی در صف‌های فروش قفل شده و امکان فروش آن‌ها وجود ندارد.

سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم

سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم عموما در بورس به کار می‌رود. در روش مستقیم همانطور که از نامش پیداست، شخص به صورت مستقیم به خرید و فروش سهام اقدام کند. در روش مستقیم شخص باید دانش و زمان کافی برای بررسی بازار را داشته باشد. اما در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شخص از طریق نهادهای مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها به سرمایه‌گذاری اقدام می‌کند. بنابراین مهم است که شخص باتوجه به توانایی‌های خود روش درستی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند.

افق سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از مواد اصلی و با اهمیت سرمایه گذاری ، افق زمانی سرمایه‌گذاری است. متناسب با افق زمانی، میزان سود و ریسک نیز می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین برای انتخاب روش سرمایه‌گذاری مناسب، باید افق زمانی و میزان سود سرمایه‌گذاری را هم زمان باتوجه به استراتژی معاملاتی خود مورد بررسی قرار داد.

انواع سرمایه‌گذاری از لحاظ زمانی

همان‌طور که در بخش پیش مطرح شد افق زمانی یکی از موارد مهم در سرمایه‌گذاری است. در ادامه سرمایه‌گذاری از لحاظ زمان‌بندی مورد بررسی قرار گرفته است.

کوتاه مدت

در سرمایه‌گذاری کوتاه مدت افراد به دنبال کسب سود در بازه زمانی کوتاه هستند. این سرمایه‌گذاری باتوجه به نوع بازار می‌تواند روزانه یا ماهانه باشد و تا 6 ماه ادامه داشته باشد. سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در ایران به دلیل نوسانات زیاد قیمت‌ها، دارای ریسک بیشتری است. یکی از موارد مهم در سرمایه‌گذاری کوتاه مدت توجه به میزان نقدشوندگی آن است. در دارایی‌هایی که نقدشوندگی کمتری دارند، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دشوار است.

میان مدت

سرمایه‌گذاری میان‌مدت باتوجه به کلاس سرمایه‌گذاری می‌تواند در بازه زمانی 6 ماه تا یک سال باشد. این نوع سرمایه‌گذاری در کشور ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارد.

بلند مدت

سرمایه‌گذاری بلندمدت روشی است که در آن سرمایه‌گذار نوسانات بازار در کوتاه‌مدت را نادیده می‌گیرد. این روش در صورتی که با علم و آگاهی انجام شود می‌تواند فرد را به سوددهی خوبی برساند. در سرمایه‌گذاری بلندمدت در کشور ریسک کمتری متوجه سرمایه شخص می‌شود.

نکته: در کشورهایی که ثبات اقتصادی دارند، ریسک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت کمتر از سرمایه‌گذاری بلندمدت است، زیرا شرایط آینده نزدیک نسبت به آینده دور قابل تشخیص‌تر است. اما در ایران باتوجه به اینکه در طولانی مدت تورم منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود و نوسانات کوتاه‌مدت زیادی در بازارها وجود دارند، این نسبت برعکس است.

کدام سرمایه گذاری بهتر است؟

انتخاب گزینه مناسب سرمایه‌گذاری در بازارهایی با ریسک متغیر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذار است؛ پس بهتر است افراد طرح و برنامه مالی و سرمایه‌گذاری مشخصی داشته باشند. در ابتدا باید دانست هدف شخص از سرمایه‌گذاری چیست؟ مشخص شدن هدف به فرد کمک می‌کند تا بداند می‌خواهد در چه بازه زمانی چه میزان سود کند. همچنین ویژگی‌های شخصیتی مانند میزان ریسک‌پذیری هر فرد نقش مهمی در انتخاب نوع سرمایه‌گذاری دارد. در نهایت باید دید با توجه به میزان دارایی، فرد در کدام بازارها می‌تواند سرمایه‌گذاری کند.

در انتها نکته‌ی مهمی که در ارتباط با سرمایه‌گذاری وجود دارد این است که نباید بدون آموزش یا استفاده از دانش افراد باتجربه اقدام به سرمایه‌گذاری کرد زیرا ممکن است فرد ضرر بسیار زیادی را متحمل شود و سرمایه خود را از دست بدهد.


سوالات متداول

اهمیت سرمایه گذاری چیست؟

وجود تورم باعث می‌شود ارزش دارایی‌ نقدی در طول زمان کاهش یابد. با استفاده از سرمایه گذاری می‌توان از کاهش ارزش دارایی خود جلوگیری کرد.

چگونه می توان سرمایه گذاری کرد؟

سرمایه گذاری روش‌های مختلفی دارد که انواع آن می‌توان به خرید ارز، طلا و سکه، املاک و مستغلات، خودرو و غیره اشاره کرد. سرمایه گذاری در بانک، بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… نیز از دیگر روش‌های سرمایه گذاری هستند.

مهم ترین عوامل در سرمایه گذاری چیست؟

میزان ریسک و بازده، نقدشوندگی و افق سرمایه گذاری از عوامل مهم در سرمایه گذاری هستند.

4.4/5 - (13 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا