بورسسرمایه‌گذاری

گزارش برآیند تحلیلگران انیگما

تحلیلگران بازار سرمایه، دیدگاه متفاوتی از آینده شرکت‌ها و میزان سودسازی آن‌ها دارند. مشاهده دیدگاه دیگر تحلیلگران و مقایسه با تحلیل خود می‌تواند مورد توجه بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه باشد. گزارش برآیند تحلیلگران، اجماعی از دید 200 نهاد مالی، 800 تحلیلگر و بیش از 4000 تحلیل ذخیره شده در سایت انیگما است که به بررسی سود خالص تمامی شرکت‌های تولیدی بازار سرمایه در دوره مالی سال 1401 پرداخته است.

محاسبه EPS شرکت‌ها

عموما عملکرد و میزان سودسازی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران دارای اهمیت می‌باشد. بنابراین یکی از روش‌های ارزش‌گذاری سهام در بورس، محاسبه میزان سودآوری شرکت‌ها است. EPS به معنی سود خالص به ازای هر سهم است. بسیاری از تحلیلگران، شرکت‌ها را از طریق محاسبه EPS ارزش‌گذاری می‌کنند. دو نوع EPS گذشته‌نگر و آینده‌نگر وجود دارد که در ادامه به‌طور مختصر توضیح داده شده است.

EPS  گذشته‌نگر (TTM)

به سودی که یک شرکت به ازای هر سهم در 4 فصل گذشته به دست می‌آورد، EPS گذشته‌نگر گفته می‌شود. شرکت‌ها موظف هستند میزان سود خود را به صورت دوره‌ای در صورت و زیان خود منتشر کنند. در سایت tse ای پی اس گذشته‌نگر هر نماد باتوجه به گزارش 4 فصل گذشته به‌صورت لحظه‌ای قابل مشاهده می‌باشد.

EPS  آینده‌نگر (Forward)

قیمت یک سهم در لحظه متاثر از عملکرد شرکت در گذشته بوده است. اما از آنجا که افراد به دنبال کسب سود از بازار سرمایه هستند، قیمت یک سهم در آینده برای سرمایه‌گذاران دارای اهمیت می‌باشد. بنابراین لازم است که میزان سودسازی شرکت‌ها در آینده مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین تحلیل‌گران بنیادی بازار سرمایه عوامل موثر در سودسازی یک شرکت مانند تورم، نرخ ارز، افزایش حقوق و دستمزد، شرایط اقتصادی ایران و جهان و… را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس باتوجه به این عوامل سودی که شرکت در یک سال آینده به دست خواهد آورد را پیش‌بینی می‌کنند.

در بخش تحلیل بنیادی سایت انیگما، EPS تحلیلی (فوروارد) بیش از 300 شرکت تولیدی توسط متخصصین محاسبه و در اختیار کاربران قرار داده شده است.

مفروضات تحلیل

گاهی تحلیلگران مختلف EPSهای فوروارد متفاوتی برای یک شرکت به دست می‌آورند. اما باید دانست که اختلاف در پیش‌بینی سود شرکت‌ها ناشی از درنظر گرفتن مفروضات متفاوت می‌باشد. برای مثال ممکن است 2 تحلیلگر برداشت متفاوتی از قیمت یک کامودیتی مانند اوره در سال 1401 داشته باشند. اگر سایر مفروضات یکسان در نظر گرفته شود، EPS شرکت‌های اوره‌ساز توسط شخصی که قیمت اوره را بالاتر در نظر گرفته باشد، بیشتر خواهد بود.

در سایت انیگما افراد می‌توانند، مفروضات مدنظر خود را وارد کرده و EPS فوروارد شرکت‌ها را طبق تحلیل خود مشاهده کنند. بیش از 400 تحلیل از پیش‌بینی انواع کامودیتی‌ها توسط تحلیلگران و نهادهای مالی مختلف در بخش تحلیل بنیادی سایت انیگما ذخیره شده است. در ادامه میانگینی از پیش‌بینی مفروضات تحلیل‌ها و برآورد کامودیتی‌ها در سال 1401، توسط این افراد نمایش داده شده است.

مفروضات تحلیل

تحلیل تحلیلگران از بازار سرمایه

باتوجه به مفروضات پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران در سایت انیگما، EPS تحلیلی مختلفی برای شرکت‌های موجود در بازار سرمایه پیش‌بینی شده است. در ادامه برآورد انیگما از سود خالص به ازای هر سهم و همچنین برآورد اجماع تحلیلگران برای سال مالی منتهی به اسفند 1401 شرکت‌ها قابل مشاهده می‌باشد. در این گزارش بخش‌هایی از دید تحلیلگران به اشتراک گذاشته شده که حداقل 10 تحلیلگر در آن مشارکت داشته‌اند. همانطور که گفته شد، این تفاوت جزئی میان دیدگاه انیگما و تحلیلگران ناشی از اختلاف میان مفروضات است.

2

3

برای مشاهده دیگر صنایع پی‌دی‌اف بولتن منتشر شده از گزارش برآیند تحلیلگران انیگما را از طریق لینک «بولتن تحلیل» دانلود کنید. همچنین می‌توانید برای ارتباط با کارشناسان انیگما در خصوص این گزارش، شماره خود را در بخش کامنت‌ها وارد کنید.

امتیاز خود را ثبت کنید
۴ دیدگاه
    1. سلام، EPS گزارش شده در این مقاله برآیند نظر تحلیلگران است و با EPS پیش‌بینی شده در انیگما تفاوت دارد. در انیگما EPS فوروارد آریا برای دوره مالی سال ۱۴۰۱ با احتساب سرمایه 13،751،520 به میزان 11،636 ریال محاسبه شده است.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا