تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وتوصا – گروه سرمایه‌گذاری توسعه ایران

تحلیل وتوصا به‌عنوان یکی از فعالان در عرصه صنعت سرمایه‌گذاری در این مقاله انجام شده است. گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، در دی ماه سال ۱۳۷۵ تاسیس و در اردیبهشت سال ۱۳۷۸ با نماد وتوصا در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در ادامه به تحلیل بنیادی وتوصا و محاسبه NAV سهام این شرکت از طریق بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن پرداخته شده است. برآورد EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1403 وتوصا نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده در این مقاله است.

موضوع فعالیت وتوصا

مهم‌ترین فعالیت شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران برای تحقق برنامه و ماموریت‌های خود، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های برتر و کسب بازدهی مورد نظر از آن‌ها است. در این راستا شرکت اقدام به خرید و فروش دارایی‌های مختلف بورسی و غیربورسی کرده است.

در پی تغییر موضوع فعالیت شرکت از سرمایه‌گذاری به هلدینگ، اقدام به خروج از صنایع فلزات اساسی کرد. این شرکت با خرید سهام دو شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت و پایا تدبیر پارسا، در حال حاضر بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های خود را متمرکز در صنعت واسطه‌گری‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌ها کرده است.

جایگاه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران

جایگاه وتوصا در صنعت سرمایه‌گذاری

صنعت سرمایه‌گذاری با ارزش روز 5٬273٬742 میلیارد ریالی، در تاریخ 31 شهریور ماه 1402 حدود 6 درصد از ارزش روز کل بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده است. شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با سرمایه 35٬000 میلیارد ریالی و ارزش روز 41٬790 میلیارد ریالی در تحلیل وتوصا رتبه 37 را از منظر ارزش روز در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران وتوصا

سرمایه وتوصا در بدو تاسیس مبلغ 352 میلیارد ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه، دارایی شرکت رشد داشته است. آخرین سرمایه شرکت از مبلغ 4٬000٬000 میلیون ریال از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته با افزایش 775 درصد نسبت به سرمایه قبلی به مبلغ 35٬000٬000 میلیون ریال رسیده است.

شرکت سرمایه‌گذاری پارس پلیکان فیروز با داشتن 18٫70 درصد از سهام وتوصا، سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. حدود 3 درصد از سهام وتوصا نیز متعلق به افراد حقیقی است. لیست زیر سهامداران بالای 1 درصد به همراه ارزش آن‌ها در تحلیل بنیادی وتوصا را نشان می‌دهد.

سهامداران وتوصا

در محصول سهامداران سایت تحلیل بنیادی انیگما دیگر سهامداران حقوقی‌ زیر یک درصد که در کدال گزارش داده شده است نیز به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. در حالت تلفیقی هر شرکت با شرکت مادر خود نمایش داده می‌شود. برای مثال در تحلیل وتوصا، گروه مالی فیروزه با بیش از 28 درصد از سهام وتوصا به‌صورت تلفیقی سهامدار عمده این شرکت است.

سهامداران تلفیقی شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه ایران

سال 1387 مالکیت بخشی از سهام وتوصا، از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت انتقال یافت.

محاسبه و تحلیل NAV وتوصا

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری از جمله گروه سرمایه‌گذاری توسعه ایران، لازم است تا ارزش خالص دارایی‌های آن (NAV) محاسبه شود. برای بررسی NAV این شرکت، مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین حقوق صاحبان سهام آن در تحلیل بنیادی وتوصا مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وتوصا

سرمایه‌گذاری‌های عمده گروه توسعه صنعتی ایران مربوط به چهار شرکت زیرمجموعه، سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت (صنعت و معدن سابق)، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، سرمایه‌گذاری جامی و سرمایه‌گذاری پایا تدبیر پارسا هستند.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی وتوصا در تاریخ 1402/09/11 حدود 123 میلیارد تومان است. طبق پرتفوی بورسی این شرکت، وتوصا نیمی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت را در اختیار دارد.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وتوصا

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وتوصا

مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی وتوصا با توجه به آخرین اطلاعات منتشر شده تا تاریخ 1402/09/11 مطابق تصویر زیر هستند. در تحلیل وتوصا ، مازاد ارزش غیربورسی این شرکت بیش از 995 میلیارد تومان برآورد شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وتوصا

برای ارزش‌گذاری دقیق پرتفوی غیربورسی، باید تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی تحلیل و ارزش‌گذاری شوند. نکات تحلیل پرتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌ها توسط تیم تحلیل انیگما، در این سایت قابل مشاهده است. در ادامه نمونه‌ای از این نکات برای نماد وتوصا آمده است.

  • شرکت توسعه صنایع معدنی امید (سرمایه‌گذاری پایا تدبیر پارسا) در تاریخ 30 آبان‌ماه 1402 دارای پرتفوی بورسی 1٬264 میلیارد تومانی با بهای تمام‌شده 1٬040 میلیارد تومان بوده است. عمده پرتفوی این شرکت سرمایه‌گذاری 50 درصدی در شرکت سرمایه‌گذاری سبحان است. با توجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت می‌توان خالص ارزش دارایی‌های آن را حدود 1٬661 میلیارد تومان دانست.
  • شرکت نت تجارت اهورا مالک سایت شیپور است. همچنین شرکت نوین اندیشان سرو آوا پارس سهامدار تعداد زیادی از استارتاپ‌های موفق از جمله کافه بازار و دیجی کالا است.

سود هر سهم (EPS) وتوصا

شرکت‌های سرمایه‌گذاری از محل‌های مختلفی موفق به کسب سود می‌شوند. یکی از این منابع مهم دریافت سود نقدی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن‌ها است. بنابراین در ادامه برای پیش‌بینی دقیق سود در تحلیل بنیادی وتوصا به بررسی و پیش‌بینی سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه وتوصا پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران

تصویر زیر سود هر سهم شرکت‌های پرتفوی بورسی شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران را نشان می‌دهد. سود هر سهم شرکت توسعه صنعت و تجارت در سال مالی 1403، 179 ریال پیش‌بینی می‌شود. در صورتی که این شرکت 63 درصد از این سود را میان سهامداران خود تقسیم کند، سود سهم وتوصا از این سود نقدی بیش از 103 میلیارد تومان خواهد شد. به‌صورت کلی پیش‌بینی می‌شود سود سهم وتوصا از تمام زیرمجموعه‌های بورسی خود به بیش از 105 میلیارد تومان برسد.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل وتوصا

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل وتوصا

باتوجه به تصویر زیر سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی وتوصا نزدیک به 64 میلیارد تومان برآورد می‌شود که عمده آن حاصل از سود هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع معدنی امید است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران

صورت سود و زیان وتوصا

تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی وتوصا برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن در سال مالی منتهی به 1403/06/31 را نشان می‌دهد. طبق این تصویر شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به شهریور 1402، مبلغ 497 میلیارد تومان درآمد سود سهام داشته است؛ پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال مالی 1403 معادل 169 میلیارد تومان باشد. سود خالص در تحلیل وتوصا برای سال مالی جاری حدود 107 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان وتوصا

سود مجمع (DPS) وتوصا

وتوصا در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 890 ریال سود خالص محقق کرد. مجمع وتوصا برای سال مالی 1401 در تاریخ 13 آذر 1401 برگزار شد. بر اساس تصمیمات این مجمع سود نقدی وتوصا به ازای هر سهم 650 ریال تصویب شد. جدول زیر روند تقسیم سود وتوصا برای 3 سال مالی گذشته را نشان می‌دهد.

سال مالی منتهی بهسود خالص (ریال)سود نقدی (ریال)درصد تقسیم سود
1401/06/31890650٪73
1400/06/31728450٪61
1399/06/31628400٪63

برنامه زمان‌بندی سود وتوصا برای سال مالی 1402/06/31 به شرح جدول زیر خواهد بود:

شرحتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های سجامی1402/09/29از طریق شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و واریز به حساب اعلامی
سهامداران حقیقی، حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های غیر سجامی1402/11/07با اعلام شماره حساب از طریق اداره امور سهام

کلیه سهامدارانی که موفق به دریافت سود خود در تاریخ‌های تعیین‌شده نشوند، می‌توانند درخواست مکتوب خود را به همراه شماره حساب و هماهنگی با اداره سهام اعلام کرده و نسبت به پرداخت اقدام کنند.

تحلیل بنیادی وتوصا

برای تحلیل وتوصا و محاسبه NAV، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. حقوق صاحبان سهام وتوصا بیش از 4٬234 میلیارد تومان است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم محاسبه می‌شود. در تاریخ 1402/09/11، ان ای وی وتوصا 1٬530 ریال محاسبه شده است. با توجه به قیمت روز سهم در زمان نگارش این مقاله، نسبت P/NAV وتوصا ، یعنی قیمت روز به NAV شرکت 76٫9 درصد است.

تحلیل بنیادی وتوصا

همچنین مطابق تصویر فوق EPS فوروارد وتوصا تا پایان دوره 12 ماهه منتهی به 1403/06/31 مبلغ 31 ریال برآورد می‌شود.

نمودار قیمتی وتوصا

چارت زیر روند قیمتی وتوصا را نشان می‌دهد. با نگاهی بر این نمودار می‌توان دریافت که قیمت سهم وتوصا بار اول در تاریخ 1399/05/19 و بار دوم در تاریخ 1399/10/16 به بالاترین قیمت خود رسیده است. ارزش بازار وتوصا در تاریخ 16 دی ماه 1399 برابر با 10٬456 میلیارد تومان بود. سپس قیمت این سهم کاهش یافت. در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی بازار، سهام وتوصا با مبلغ 1٬196 ریال معامله می‌شود و ارزش بازار آن با توجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/9/11 (مطابق اطلاعات سایت www.tsetmc.com) حدود 4٬186 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وتوصا

سوالات متداول

تاریخ مجمع عمومی وتوصا چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه وتوصا منتهی به 1401/06/31 در تاریخ 1401/09/13 برگزار شد.

ان ای وی هر سهم وتوصا چقدر است؟

NAV در تحلیل بنیادی وتوصا توسط تحلیلگران انیگما برابر با 1٬530 ریال محاسبه شده است.

P/NAV وتوصا چقدر است؟

نسبت پی بر ناو این نماد مطابق ان ای وی محاسبه شده در تحلیل وتوصا، 76٫9 درصد است.

P/E وتوصا چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهم در تاریخ 11 آذرماه 1402، نسبت پی بر ای وتوصا 38 واحد محاسبه شده است.

4/5 - (7 رای)
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا